Kort clipje van het navonken van een VHM binnendraaibeiteltje.
Vroeger sleep ik dit soort beiteltjes, maar dat geeft nogal een bende, en met een diamantschijf kun je em niet zo verfijnd maken als met een draadvonkmachine.
Ik ben nogal in mijn nopjes met deze machine..
Kan ik mij goed voorstellen! als je carbide met grote precisie kan bewerken is dat machtig prachtig. Ik heb, mocht je daar belang bij hebben, nog wel wat carbide restanten ook van betere kwaliteit frezen. 6, 8, 10mm.
Ja, Carbide in diverse maten is altijd een "nice to have", ik bewaar ook altijd mijn botte of gebroken freesjes.. de 4mm schachten gebruik ik voor mesbeitels.
Ik heb houders waar je zo een stukje ø4 in kan klemmen, stukje VHM, gevonkt en geslepen erin.. en snijden maar.. is ie bot?. dan geef je em een slijpje..
'k moet eens gaan kijken naar stukjes RVS zodat ik een 4de as kan maken voor de Draadvonkmachine.. scheelt me weer tijd met het maken van beiteltjes en andere snijgereedschappen.
Ik zou tenslotte ook mooi korte Kottermesjes kunnen maken , of messen voor een flycutter..
Ook weer eentje met een bed met bewegende wagens en stilstaande rails.
Is daar nou een technisch voordeel aan dat zwaarder weegt dan stilstaande wagens en bewegende rails?
Bij deze constructie helemaal niet, maar bij de meeste portaal constructies wel degelijk.
Daar steekt de Z-as motorplaat meestal flink onder de andere as uit, dan zorgen die rails zeker voor flink wat extra stijfheid, anders is dat een, vaak nog best wel dunne, plaat die dan toch redelijk kan gaan buigen en veren.
Is daar nou een technisch voordeel aan dat zwaarder weegt dan stilstaande wagens en bewegende rails?
Bewegende rails kan een beter idee zijn want bij zulke dikke rails zou je volgens mij wel stijfheid voordeel kunnen halen als je die op een bewegende plaat monteert. Dan hoeft die plaat niet zo dik.