Bridges

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Bridges

Bericht door xander janssen »

Wie heeft er ervaring met het laten staan van "bridges" met Eding CNC?

Zojuist een test gedaan (gelukkig in stukje restmateriaal) met de volgende settings:

Tool number: 1
Tool diameter: 2 mm
Bridge width: 2 mm

Nu merk ik dat hij het volgende doet:

Stukje frezen, Z-omhoog, verder frezen, Z-omlaag, verder frezen etc etc, dus de bridges worden opgenomen in de G-code.

Echter, als ik naar freeswerk kijk zie ik dat hij een "bridge" laat staan die 0 dik is. Met andere worden, hij komt aan op diepte, gaat omhoog, gaat 2 mm verder (dat klopt met de 2mm bridge width en gaat dan weer naar beneden. Met een frees van 2 mm blijft er dan niks staan.

Moet ik zelf de diameter van de frees verrekenen bij de "Bridge Width" i.e. er bij optellen? Op zich niet erg, maar je moet het even weten. Of mis ik nog ergens een instelling?

In het voorbeeld van de manual gebruiken ze ook deze getallen.

Alvast bedankt,

Xander
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Bridges

Bericht door K.J. »

Hoeveel gaat je z-as omhoog dan in de G code?
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bridges

Bericht door xander janssen »

Precies voldoende om uiteindelijk de juiste hoogte van de bridge te laten staan, dat werkt allemaal goed.

Als ik de "BridgeFinalZ" aanpas gaat dat ook goed. Alleen de lengte is niet goed.

Grotere tool diameter maakt de getekende bridges niet langer, zet alleen de contour verder naar buiten. Een grotere bridge lengte maakt de bridges wel langer. Ook maakt het niet uit welk tool nummer je kiest. Leest de tool diameter dus niet uit de toollijst.

Lijkt er inderdaad op dat je de bridge lengte handmatig moet verrekenen i.e. tool diameter bij op tellen.


21616
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bridges

Bericht door Arie Kabaalstra »

't komt er dus op neer dat je je vraag zelf al beantwoordt hebt?..

'k moet toegeven, ik gebruik die functie in EdingCNC nooit.. omdat ik geen muis aan mijn machine heb hangen.
CAMBAM houdt wel rekening met de Freesdiameter als je met "Bridges" ofwel "Tabs" wilt werken, tevens kun je in CAMBAM meer instellen, met betrekking tot het in- en uitlopen van de contour bij een Tab, alsmede de vorm.. driehoekige tabs zijn ook mogelijk, dan loopt de Frees schuin omhoog en omlaag over een tab.
tevens kun je dan ook de locatie van een tab makkelijk aanpassen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bridges

Bericht door hugo stoutjesdijk »

xander janssen schreef: 14 sep 2020 10:45 Lijkt er inderdaad op dat je de bridge lengte handmatig moet verrekenen i.e. tool diameter bij op tellen.
Als je die freesbaan extern aanmaakt, en dus geen freesradiuscompensatie in de besturing gebruikt, kan Eding dus ook geen rekening houden met die diameter. Lijkt me logisch. Eding denkt dat je frees 0 diameter heeft.
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat Eding het met het gebruik van raduiscompensatie wel kan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bridges

Bericht door xander janssen »

Arie Kabaalstra schreef: 15 sep 2020 14:29 't komt er dus op neer dat je je vraag zelf al beantwoordt hebt?..
Beantwoord is een groot woord. Ik heb een work-around, maar kan me voorstellen dat ik als nieuwe gebruiker (1 maand) al alle kennis heb :)
hugo stoutjesdijk schreef: 15 sep 2020 14:52 Als je die freesbaan extern aanmaakt
Ik laad een DXF in Eding in en laat Eding dan zelf de freesbanen en de bridges maken. Daarom dat ik het gek vind dat hij geen rekening houd met de diameter van de frees en ik er dus vanuit ga dat ik hier iets fout doe uit onwetendheid.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Bridges

Bericht door keesfrees »

Het mooist is natuurlijk om geen bruggetjes te gebruiken :-)
Maar als je zo kort bezig bent dan . . . begrijp ik dat dat wil proberen.

Het cam gedeelte van Eding is een extra-tje wat je niet te serieus moet nemen (nmi).
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bridges

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het CAM gedeelte is inderdaad een "Extraatje" , Bert Eding heeft de Software daarvoor indertijd ingekocht, en die software was ook nog eens niet tot nauwelijks gedocumenteerd. dat heeft em heel veel tijd en moeite gekost om het werkend te krijgen..
Geen wonder dat het niet perfect is.

Als je de "nukken" van een stuk software kent, dan werk je daar wel omheen.. de Freesdiameter optellen bij de breedte van een Bridge is daar een voorbeeld van.

in het CAM gedeelte moet je ook de diameter van de frees invullen..da's iets waarvan ik denk "WTF"?.. die diameter staat gewoon in je tooltabel..Duhh..
ik heb in mijn Macro een aantal cycli.. als ik een programma afloopt, en mijn freesje breekt.. dan zet ik er gewoon een andere in.. als ie de lengte maar heeft, en de diameter past in de kleinste binnenradius is het goed.. de rest?.. dat regelt de Macro wel.. die berekent de Equidistante banen, en past de stepover in Pockets aan naar de freesdiameter.. helemaal automagisch!

Tabs zijn wel handig.. ik heb heel wat werk met Tabs gedaan, veelal uit plaatwerk, in allerhande materialen, van hout tot Titanium. niets aan't handje..
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bridges

Bericht door xander janssen »

Voor mijn beperkte gebruik in 2,5D freeswerk werkt het meer dan voldoende.

Toen ik nog TurboCNC gebruikte typte ik de G-code voor dit werk allemaal met het handje. Zelfs een tijdje Eding gebruikt om code te generen en in TurboCNC te frezen toen mijn machine nog niet af was.

Wilde even zeker weten dat ik niet iets over het hoofd zag. Nu ik het weet is het eenvoudig te corrigeren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bridges

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik je een tip mag geven.. kijk eens naar CamBam..

ik gebruik CAMBAM al iets van 13 jaar.. eerst om de Code voor mijn eerste besturing (ZeusCNC) te maken, later voor de EdingCNC besturing, en nu met een aangepaste Postprocessor en een speciaal programmaatje dat de Coordinaten omzet naar µm, en wat nutteloze (Z-as) bewegingen eruit haalt voor de Draadvonkmachine

Als je ziet wat ik allemaal met CamBam uit de machine getrokken heb..

Afbeelding

Lineare geleiders voor mijn draadvonkmachine

Afbeelding

Vacuumtafeltje

Afbeelding

Kettinspanners

Afbeelding

maar ook 3D werk, zoals deze (de rechtse) Koelwatertemperatuursensorbehuizing (Zeker 3 keer woordwaarde :lol: ) voor een Ducati.. de linkse was kapot, er is gepoogd het te lassen.. origineel waren ze niet meer te vinden.. nou.. dan meet je em op.. en maak je em na.. Met CamBam kan het... en als je dat eenmaal een beetje onder de knie hebt.. dan gaat er een wereld voor je open..

Eigenlijk zou Bert Eding CamBam moeten integreren in EdingCNC.. dan is het net zo functioneel en krachtig als een STYLE besturing..
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Bridges

Bericht door xander janssen »

Ik ga de trial versie eens downloaden en er eens mee spelen. Hoe meer ik erover lees, hoe meer ik het vermoeden krijg dat ik daarna niet meer zonder ga kunnen :lol:
Plaats reactie