Elektra euvel

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Elektra euvel

Bericht door willy wonka »

Heel stom iets...
Het volgende:
In mijn werkplaatsje als er hier iets schakelt bv kleine koelkast of als ik de verlichting aandoe. Dan valt een beeldscherm van de computer uit.

Wat zit op de groep aangesloten.
4 TL armaturen, mijn PC en de koelkast. Verder niets.

Waar kan dit aan liggen?
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Elektra euvel

Bericht door Tolp2 »

Als ik mag gokken, dan zijn het de TL-armaturen die het lichtnet vervuilen (en dan met name de starters). Is makkelijk te testen: even de starters er uit draaien; dan gaan ze niet meer aan.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektra euvel

Bericht door Kjelt »

willy wonka schreef: 15 sep 2020 10:16 In mijn werkplaatsje als er hier iets schakelt bv kleine koelkast of als ik de verlichting aandoe. Dan valt een beeldscherm van de computer uit.
Maar die komt wel weer terug toch ?

Ik heb het hier ook bij mijn rolluik op zolder, als ik die met de hand aanzet dan valt soms het beeld even weg.
Volgens mij is dat gewoon de inschakelspanningspiek die even een korte kleine elektro magnetische puls *1 genereert waardoor elektronica soms even van de wap raakt.

Wat je er tegen kunt doen is eerst achterhalen wie de dader is, tl balken kun je vervangen door ledbalken of goedkoper de ballasten vervangen door elektronische drivers , misschien heb ik nog wat liggen maar dan moet ik weten wat voor tl lampen je hebt , TD8 of TL5 ?
Als het de koelkast is dan liefst aparte stroomkabel naar de koelkast trekken. Maar echt tegenhouden hmmmmmm

*1 https://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_pulse
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektra euvel

Bericht door benkr »

Tolp2 schreef: 15 sep 2020 11:00 Als ik mag gokken, dan zijn het de TL-armaturen die het lichtnet vervuilen (en dan met name de starters). Is makkelijk te testen: even de starters er uit draaien; dan gaan ze niet meer aan.
Hij schrijft dat ook de koelkast de monitor uitschakelt, dus het zijn niet alleen de TL lampen.
Ik zou eens gaan proberen om het netsnoer van die monitor helemaal ergens anders in te prikken, als het dan weg is kun je gericht verder zoeken, wellicht is alleen het omdraaien van de stekker al voldoende. Verder zou ik zelf dan een netfilter in de voeding van die monitor opnemen, of er een flinke dikke ringkern bij halen waar ik dat netsnoer een paar keer doorheen zou halen.
Ik ga er nu van uit dat de stoorpiek via het netsnoer naar binnen komt, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn, ook de kabel tussen de monitor en de PC kan die stoorpiek opvangen, ook dan zal misschien die ringkern weer uitkomst bieden, het blijft een proces van trial and error.
Het grootste probleem is om een ringkern te vinden die juist voor de stoorpiek waar jij last van hebt iets doet, er zijn er heel veel die dat niet doen, dat is het grootste probleem, ik heb zo'n probleem op de liniaal van mijn Emcootje gehad, pas na een tiental kernen had ik er eentje die deed wat ik wilde, er voor zorgen dat mijn DRO niet op tilt ging.

9325
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Elektra euvel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zou het geen signaal vervuiling op de HDMI kabel kunnen zijn. Als er in die streaming een communicatie hikje (vervuiling, slechte kabel) zit is het beeldscherm een seconde op zwart heb ik de indruk. Anders dan het oude vertrouwde analoge monitor signaal wat wel eens een stoorlijntje liet zien maar gewoon beeld bleef geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Elektra euvel

Bericht door keesfrees »

Het zal ook hier weer een combinatie van factoren zijn, de koelkast mag geen storing op het net zetten, de monitor zou er niet op moeten reageren. Ik ken het schakelen met storing van koelkasten wel uit een "ver" verleden, tegenwoordig kom ik het niet meer tegen, is de kk al wat ouder ? Dan eens een energie meter er tussen zetten, bij te veel verbruik loont het heel snel de moeite om 'm te vervangen met de spaarrente heden ten dage.
En, als het om een schuur gaat oid dat kan het zijn dat je aan een dunnig lang draadje hangt, dus navenant veel spanning variatie bij aan/uit schakelen van verbruikers.
Een ieder die een kabel naar een werkplaats gaat leggen raad ik aan om er 2 te leggen, (3 fase en 1 fase of 2 x 1 fase) dan kun je de gevoelige apparatuur scheiden van lasapparaat ed.

NB. onze Liebherr KK en vriezer (los) van ~23 jaar oud test ik regelmatig op verbruik en zijn nog steeds acceptabel, maar ik zal er weer eens aan gaan rekenen.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 15 sep 2020 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Elektra euvel

Bericht door HD13 »

Zou in eerste instantie ook naar kabel doorsnede en lengte kijken.
Daarna in de meterkast schroeven en bouten natrekken, losse draad geeft ook dit soort klachten.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra euvel

Bericht door willy wonka »

Dank voor de reacties
De TL balken zijn erg oud. Maar die ga ik binnenkort al vervangen voor LED (ze liggen al klaar).
Voordat er een koelkast stond was het euvel ook aanwezig.
Het is ook maar 1 beeldscherm. De ander doet het prima haha
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Elektra euvel

Bericht door abs02 »

Gevoelig beeldscherm.. :mrgreen:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektra euvel

Bericht door Kjelt »

Is het toevallig een vrij oud beeldscherm zeg >7 jaar ?
Dan zou het wel eens aan het beeldscherm kunnen liggen want de elco's drogen vaak uit en dan heb je maar een kleine verstoring nodig.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Elektra euvel

Bericht door Bjornski1976 »

Ik verdenk ook de voeding van het beeldscherm. Maar wat nog niet is meegenomen in het verhaal is de computer
die aan het beeldscherm gekoppeld zit, heel waarschijnlijk zit deze op een andere groep?
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Elektra euvel

Bericht door ruudderooy »

Het kan ook al zijn door een slechtere kwaliteit hdmi/dvi kabel.
wij hebben er ook last van gehad in onze machines met een langere hdmi kabel van 5m en als we dan de hoogspanning inschakelen gingen bij sommige machines ook de schermen even uit.
wij zijn toen over gestapt naar ander merk kabel toen was het ook weg, en dit was overigens een jaar geleden dus nieuwe schermen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Elektra euvel

Bericht door willy wonka »

Beetje late reactie
Allemaal nieuw spul als in jonger dan 2 jaar.
HDMI kabels zijn de originele die bij de monitors zijn geleverd.
Monitors zijn identiek. Maar 1 heeft het probleem wel, en de ander niet.
Laptop en monitors allemaal op dezelfde groep

:lol:
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektra euvel

Bericht door benkr »

Kabel ruilen, monitoren ruilen enz.
Dat kan als je 2 identieke opstellingen hebt, dan is de schuldige toch redelijk snel gevonden toch?
En als het nog zo jong is kun je garantie claimen.
Plaats reactie