Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 14 sep 2020 14:16 Nog een paar vragen:
Ik zal ze in de loop van de komende tijd beantwoorden maar kan niet continu hier tijd voor vrij maken ;-)
De prox sensoren aansluiten, doe ik dat alsvolgt juist? De Sensoren zijn NPN
HOME-IN Eding760
1 HOME1 -- zwarte draad prox 1
3 HOME2 -- zwarte draad prox 2
5 HOME3 -- zwarte draad prox 3
2 HOME4 -- zwarte draad prox 4
7 +24V -- Alle bruine draden van de prox sensoren
8 GND -- Alle blauwe draden van de prox sensoren
Ja dat is correct, dus jumpers op de kaart op NPN zetten en om het safe te doen de 24V nog voorzien van een smeltzekering van 500mA Traag ofzo.
Als je een schakelende PSU hebt met stroombegrenzing < 4A dan hoeft dat niet perse.

Ik wil de perslucht kunnen schakelen met een ventiel. Zie onderstaand plaatje, doe ik dit zo goed?
Ja maar vergeet niet de flyback diode (zie pagina 14 van de cnc760 manual) !
Verder zou ik zelf een 24V relais nemen want die trekt minder stroom en zijn betrouwbaarder qua schakelgedrag. Zie ook de manual.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door TomAndKobus »

Heel erg bedankt Kjelt tot zover. Je helpt mij enorm! :P
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door chimaerion »

Kjelt schreef: 13 sep 2020 22:53
TomAndKobus schreef: 13 sep 2020 19:46 Allereerst, ik knoop alle grounds van de voedingen aan elkaar op het chassis van de schakelkast. Zoals ook beschreven staat in de elektrische handleiding van de OSPF. Echter, naar de eding 760 kaart gaat geen ground aangezien deze kaart alleen met de 24V en 0V wordt gevoed vanuit de voeding. Moet ik de eding kaart grounden? Wordt de kaart aan het chassis geaard via de koperen vlakjes rond de montage schroeven?
Dan hoef je verder niets meer te doen de 0V op de 24V aansluiting is dan de gnd.
De 24 V naar de +PUL +Ena en +Dir en dan de min van deze naar de eding snap ik. Maar als ik hier 24 V voor gebruik, komt deze dan direct van de 24V voeding, of van de eding kaart?
Dat maakt niet uit aangezien de Edingkaart ook uit diezelfde voeding wordt gevoed en de 0V van de voeding aan de 0V/gnd van Eding hangt.
Maar bij 24V MOET je dus een voorschakelweerstand gebruiken anders beschadig je de optocoupler in je driver.
De weerstand, die begrijp ik niet helemaal, hoe groot moet deze zijn? als ik 1kOhm zou nemen in serie met de +24V, dan zou de stroom 0.024 A= 24 mA zijn. Is dit wat je bedoelt?
Ja bijna, om het helemaal te berekenen moet je de forward spanning van de led in de optocoupler er nog aftrekken maar je wilt je gewoon aan de handleiding houden en op pagina 1 staat dat je voor 24V een weerstand tuusen de 3k en 5k ohm (3000 - 5000) ohm wilt nemen dus zeg een weerstand van 3k9 (3900) ohm zou je goed moeten zitten.
Van de servo motor gaat ALM+ naar de Eding DRV ALM+ en de servo ALM- van de motor gaat naar de ground van eding kan dus aangesloten worden op pin4,6 of 7.
Ja correct dus alle ALM+ van alle motoren aan elkaar knopen en aan de EDING DRVALM+ hangen.
Alle ALM- van alle motoren aan de ground OF aan de DRVALM- van Eding hangen want dat is dezelfde gnd.

Dit is wat ik bedoel en hoe ik het gedaan en werkt.

https://ibb.co/jf9bw3w


Edit: Ik heb 470 ohm ipv 4k7 gebruikt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door TomAndKobus »

Hier heb ik dan een 24V relais gebruikt. Klopt de aansluiting zo?
21621

Groeten, Tom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

Ja ziet er goed uit, de diode zo dicht mogelijk bij het relais plaatsen liefst erop.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Kjelt, bedankt voor het controleren. Is de aansluiting van de noodknop ook goed?

Alvast bedankt, Tom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 15 sep 2020 17:50 Hallo Kjelt, bedankt voor het controleren. Is de aansluiting van de noodknop ook goed?
Alvast bedankt, Tom.
Ja die werkt anders als bij de 720 dus moest even checken maar inderdaad 24V op de e-stop ingang betekent veilig.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Kjelt :P
Ik kan nu mijn schakelkast gaan bedraden. 8)
Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door WillyH »

Even terugkomen naar het verhaal van de 24V voor de JMC aan te sturen. Waarom zou ik dit met 24V willen doen? Ik heb maar een basiskennis van elektronica :oops: maar de Eding CNC760 levert toch gewoon een 5V signaal rechtstreeks voor enable/step/dir aansluitingen. Kan ik die dan niet gewoon knopen aan de JMC iHSV60 zonder weerstanden? Dat is me geheel niet duidelijk. Overigens heb ik zelf de Eding CNC720 kaartjes maar door ingrijpende renovatiewerken aan de woning en werkruimte ligt de vrijetijdsbesteding al enige maanden stil en zal nog wel even zo blijven vrees ik.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

WillyH dat kan inderdaad hoor.
Mijn redenatie was (zie tweede post in dit topic) dat die uitgangen direct uit een ic op het eding bord komen en je ze zoveel mogelijk wilt beschermen. Aangezien er nu ipv losse drivers in de kast waarbij je korte draden stil in een draadkoker liggen en beschermd zijn er opeens lange draden aan komen die ook nog eens mechanisch bewegen in een kabelrups wordt de situatie anders. Ik zal het eens met Alfred bespreken volgende week maar om een ttl 5V signaal dat max 15mA kan leveren via 4 meter of soms zelfs meer naar een motor te sturen, ik weet het niet. Dan lijkt het me beter om te sinken dan te sourcen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door WillyH »

Bedankt voor de verduidelijking, Kjelt!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

Kjelt schreef: 03 okt 2020 00:23 Ik zal het eens met Alfred bespreken volgende week maar om een ttl 5V signaal dat max 15mA kan leveren via 4 meter of soms zelfs meer naar een motor te sturen, ik weet het niet.
Eindelijk bericht ontvangen vandaag, heeft even geduurd maar ze zijn vrij druk daar.
Alfred die is in de zomer al begonnen met het maken van een additioneel bord dat de driver signalen omzet naar differentiele signalen, precies voor deze toepassing om de toch hoogfrequente signalen goed via langere kabels bij de motordrivers te krijgen.

Gezien de geschiedenis zal het denk ik nog wel even duren voor dat board echt geproduceerd en te koop is (geen datum vermeld), dus tot die tijd resteert je geen andere oplossing dan de signalen of direct aan te sturen zoals vermeld of zelf een omzetprint te bouwen.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door WillyH »

Voor de zekerheid met een stel weerstanden dus. Maakt het in feite nog wat uit waar die weerstand geplaatst wordt, aan de servo of aan de voeding (of elders)? Ik denk hier aan kabelverliezen of is dat te verwaarlozen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiting JMC iHSV60 aan Eding CNC760

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 13 okt 2020 18:00 Voor de zekerheid met een stel weerstanden dus. Maakt het in feite nog wat uit waar die weerstand geplaatst wordt, aan de servo of aan de voeding (of elders)?
Als je 24V gebruikt bedoel je ?
In dat geval de weerstand aan de 24V in de kast aansluiten, als je buiten de kast dan een kortsluiting krijgt dan wordt de stroom dusdanig begrensd dat er niets kapot gaat.
Ik denk hier aan kabelverliezen of is dat te verwaarlozen?
Voor de JMC in combinatie met 24V mag de weerstand tussen de 3000 en 5000 ohm liggen.
Stel je gaat aan de hoge kant zitten en pakt een 4700 ohm weerstand dan mag de weerstand van de kabel nog steeds 300 ohm zijn en dat is zelfs voor een heel dun koperen montagedraadje van bv 0,1mm2 nog steeds meer dan 850 meter, dus dat komt wel goed.
Plaats reactie