Fusion is niet meer gratis?

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door serum »

Die stelregel pas je ook klakkeloos toe op zwartrijden in openbaar vervoer voor recreatief gebruik? Of bijtelling van je zakelijke auto voor privégebruik? Of je gas en licht rekening voor niet zakelijk gebruik?

Bijzondere stelling. 'Bedrijven die software ontwikkelen mogen pas geld vragen als ik er geld aan verdien'. Ben benieuwd hoe je de grens bepaald voor de overige betaalde zaken uit je privé in die opmerkelijke overtuiging. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door Oscar f1 »

serum schreef: 16 jul 2020 18:01 Die stelregel pas je ook klakkeloos toe op zwartrijden in openbaar vervoer voor recreatief gebruik? Of bijtelling van je zakelijke auto voor privégebruik? Of je gas en licht rekening voor niet zakelijk gebruik?

Bijzondere stelling. 'Bedrijven die software ontwikkelen mogen pas geld vragen als ik er geld aan verdien'. Ben benieuwd hoe je de grens bepaald voor de overige betaalde zaken uit je privé in die opmerkelijke overtuiging. :mrgreen:
Ik ben fotograaf,
en mijn door copyright beschermde materiaal woord regelmatig ongevraagd "geleend"
als dat voor een commercieel doel is krijgen ze een factuur van mij (of een rechtszaak).
Maar wanneer het een hobby, of niet commerciële instelling betreft,
vraag ik vriendelijk of ze het willen verwijderen.

Zo zoek ik een balans in de morele zin.

Voor mijn Camper betaal ik 2x zo veel wegenbelasting als voor mijn bedrijfs bus,
waar ik 20 x zo veel kilometers mee rijd,
dat soort dingen vind ik raar.
Bedrijven die software ontwikkelen mogen pas geld vragen als ik er geld aan verdien
Dat doet Autodesk zelf dus ook met fusion360,
dus misschien is dat wel heel logisch.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door serum »

Andere mensen (zonder winstoogmerk) mogen geen gebruik maken van jouw producten, maar vindt dat het de standaard moet worden dat een softwareleverancier dit jou wel gunt? Omdat die bedrijven genoeg verdienen aan de betalende klanten?

Jij adverteert toch met je cnc diensten of producten? Dat maakt het tot een bedrijfsmatige commerciële bijbedoeling.

Mocht je nog geen drie jaar bestaan met je bedrijf en geen 100k usd/ jaar omzet hebben, kan je gewoon gebruik maken van de startup variant van f360. Dat is toch fijn dat er bedrijven zijn die je een succes gunnen? Daarnaast is het voor het bedrijf in kwestie natuurlijk niet vervelend dat je afhankelijk wordt van ze. Maar voor 15e/mnd heb je een eersteklas oplossing waar je miljoenen mee mag verdienen zonder ze een stuiver extra te hoeven betalen.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door Oscar f1 »

serum schreef: 17 jul 2020 13:00 Jij adverteert toch met je cnc diensten of producten? Dat maakt het tot een bedrijfsmatige commerciële bijbedoeling.
Ja , en daarom ik heb dus ook betaald voor die software.

Waarom dacht je dat ik het niet betaald zou hebben ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door serum »

Aaah. Gelukkig. Kon het al niet met elkaar rijmen.
mijn vuistregel is altijd om pas voor software te betalen als je er geld mee verdiend,
lijkt me best redelijk.

Aan abonnementen heb ik overigens een pesthekel,
ik bepaal liever zelf wanneer ik een upgrade nodig heb,
want vaak worden er functies toegevoegd die je niet gebruikt.
heb maar een betaald abonnement genomen
Als je er (semi)betaald werk mee doet is dat toch prima!
Je gaf aan een pesthekel te hebben aan abonnementen (de enige contractsvorm die Autodesk nog kent), maar vond het prima dat iemand anders er wel geld in investeerde.
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door Oscar f1 »

Das toch mooi dat we elkaar nu helemaal begrijpen. ;)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door serum »

Zou je je foto's voor niet commercieel gebruik natuurlijk ook gewoon vrij moeten geven voor mensen met dezelfde overtuiging als jij. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door Kars-cnc »

Laten we terug gaan naar het oorspronkelijke topic, Oscar f1 snapt inmiddels echt wel hoe de meningen liggen.

Zelf heb ik nog geen bericht van Autodesk gehad dus ik ga maar gewoon door tot ik iets hoor. Ik hoop wel dat er dan nog een leuke aanbieding loopt want met al die designs die er in zitten (en volgens mij ook niet zo gemakkelijk naar een ander pakket over kunnen) zit ik wel een beetje aan ze vast :|.
Laatst gewijzigd door Kars-cnc op 18 jul 2020 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door DaBit »

Ik heb nog steeds de niet-commerciele 'free for personal use' licentie? Ze vragen wel regelmatig of je het echt niet wil kopen (balkje bovenin beeld), maar anders dan dat heb ik geen aanwijzingen dat die gratis licentie gaat stoppen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door serum »

Volgens mij verandert dat ook niet Bart. Voor zover ik zie in eerder genoemde url's is er geen sprake van aanpassing in het gratis gebruik voor niet commercieel gebruik.

Alleen de startup policy is aangepast. Je bedrijf mag max 3 jaar bestaan. Deze limiet zat er niet op. Het was alleen 100k omzet/jr.

Maar er zijn genoeg bedrijven die in hun hele commerciële bestaan geen 100k/jaar verdienen en zo toch onterecht profiteren van een startup status. Aan de andere kant is het ook niet realistisch om een bedrijf met een paar mljn omzet per jaar te drijven op gratis software. Kan mij die voorwaarden daarom goed voorstellen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door DaBit »

serum schreef: 18 jul 2020 10:35 Alleen de startup policy is aangepast. Je bedrijf mag max 3 jaar bestaan. Deze limiet zat er niet op. Het was alleen 100k omzet/jr.
Klopt van die startup, toen ze dat veranderden heb ik de werkgever een Fusion licentie aan laten schaffen voor het 'commerciele' deel van mijn F360 activiteiten (daarvan is 99% voor de werkgever, dus ook terecht dat hij de software betaalt). Daarvoor kon ik nog wel wegkomen met 'ik verdien er geen 100k per jaar mee' want het was toen niet alleen startups die dat mochten. Mijn eigen licentie heb ik toen naar niet-commercieel omgezet, en tot nu toe hoef ik daar niet voor te betalen.
serum schreef: 18 jul 2020 10:35 Aan de andere kant is het ook niet realistisch om een bedrijf met een paar mljn omzet per jaar te drijven op gratis software. Kan mij die voorwaarden daarom goed voorstellen.
Het hele internet draait op 'gratis' open source software, en daarmee vele miljoenenbedrijven. Het enige dat ze je vragen is een vrijwillige donatie en/of je verbeteringen en bugfixes in te zenden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 18 jul 2020 11:36 Het hele internet draait op 'gratis' open source software, en daarmee vele miljoenenbedrijven. Het enige dat ze je vragen is een vrijwillige donatie en/of je verbeteringen en bugfixes in te zenden.
Dat zijn dan wel niet commerciele vrijwilligers waarbij de regelmaat van updates en bugfixes willekeur is. Geen organisatie met tig duizend man in dienst zoals je best weet ;-)

Ik begrijp autodesk best wel hoor dat ze geld vragen en als je dat dan vergelijkt met Adobe bv dan is het ook best nog betaalbaar. Alleen voor de hobbieist is het jammer, wat je vroeger nog wel eens zag was dat twee versies ouder dan de laatste versie gratis waren en die waren goed genoeg voor de hobbieisten.
stef110
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2009 14:14
Locatie: Aalsmeer
Contacteer:

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door stef110 »

Fusion draait de vingerschroeven weer wat verder aan voor de gratis versie:

https://knowledge.autodesk.com/support/ ... anges.html

Geen G0 moves meer, geen toolchanges meer, geen 3+1 of 3+2 meer.

Stef
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door Zee&Zee »

Wel meer dan dat..

Voor mij overigens geen verrassing, en tzal ook niet de laatste keer zijn dat ze het doen.
CNC you later
Plaats reactie