Zoektocht Bt30 spindle, riemaangedreven met aantrekstang

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Zoektocht Bt30 spindle, riemaangedreven met aantrekstang

Bericht door veteq »

Hey forumleden,

In mijn zoektocht naar een riemaangedreven bt30 spindle met aantrekstang kom ik weinig tegen.
Op aliexpress zie ik een variant die ze spindle bt30 no atc noemen, das op zich een mooi ding.

Ben op zoek naar een niet al te grote unit, dus iets van max 80mm diameter en 200mm lang ofzo.

Weten jullie nog mooie exemplaren te vinden, misschien een website of merk dat ik niet heb gezien in mijn speurtocht.

Gr. Roy
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Zoektocht Bt30 spindle, riemaangedreven met aantrekstang

Bericht door Caesar »

Misschien dat die oorspronkelijke draadje van mij je wat verder kan helpen, daar had ik destijds precies dezelfde zoektocht. Ik kan je geen advies geven welke uiteindelijk het beste is omdat ik via via een HSD spindel heb kunnen bemachtigen.

80mm diameter word moeilijk omdat de lagers een minimale diameter hebben om groot genoeg te zijn om een BT30 te kunnen huisvesten.

Overigens zocht ik voor een direct drive, maar achteraf gezien hoe ik mijn BF25 omgebouwd heb naar een 2.2kw servo is riem toch wel handiger.

FYI, BT30 en ISO30 zijn uitwisselbaar, behalve als de spindel drive dogs heeft; dan past ISO30 niet.

https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=14495
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Zoektocht Bt30 spindle, riemaangedreven met aantrekstang

Bericht door staandeklok »

Je zou nog kunnen kijken naar een snelloopkopje van een Aciera F3 conventionele freesbank. Deze worden nog wel aangeboden, maar wel tegen stevige prijzen. De diameter van de spindel zal ongeveer 80 mm zijn, denk ik. Mocht je dit precies willen weten, kan ik dit nameten. Ik heb zo'n snelloopkopje als extra middels een tussenflens op een Schaublin 13 freesbank pas gemaakt.
Uiteindelijk hoef je geen mooie kop te hebben, indien de lagers maar goed zijn van de spindel.
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Zoektocht Bt30 spindle, riemaangedreven met aantrekstang

Bericht door veteq »

Dank voor de tips jongens, tot nu toe blijf ik hangen op de Sipu spp8030-06-10f, best mooi ding.

Als er toevallig nog mensen zijn met leuke ideeen, kom maar door.

Gr. Roy
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zoektocht Bt30 spindle, riemaangedreven met aantrekstang

Bericht door Kjelt »

veteq schreef: 17 sep 2020 19:46 Dank voor de tips jongens, tot nu toe blijf ik hangen op de Sipu spp8030-06-10f, best mooi ding.
Wel max snelheid 6000rpm. Ik weet niet of dit gewoon is voor riemaangedreven spindels?
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Zoektocht Bt30 spindle, riemaangedreven met aantrekstang

Bericht door veteq »

Wil een mooie nieuwe machine maken die ik vooral wil gebruiken voor het lichtjes vlakken van alu basismateriaal en wat licht staalwerk met gewone freesjes.
Voor dat geval is een paar duizend rpm prima. 1500w servomotor en gaan :mrgreen:
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zoektocht Bt30 spindle, riemaangedreven met aantrekstang

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 17 sep 2020 20:07 Wel max snelheid 6000rpm. Ik weet niet of dit gewoon is voor riemaangedreven spindels?
Kan wel sneller, maar het is geen HF spindel met een VFD.
Maar ik ga met met staalfrees ook niet boven de 5000 rpm, en das voor mij geen belemmering. Of je er nu met 15.000 rpm iedere gang 0.1 mm eraf haalt of in een keer door 10mm ploegt, compenseer je dat toerental wel hoor 😊
Plaats reactie