Cérusé hout

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Cérusé hout

Bericht door WillyH »

Een vraag aan de meubelmakers: onze eettafel en mijn bureautje zijn uit cérusé eik gemaakt. Nu zijn er her en der al wat glansvlekken te zien, bijvoorbeeld waar je met de onderarm op tafel ligt. Erger is het met de grote tafel waar er per ongeluk wat ontsmettingsspul (Dax alcocgel) is terechtgekomen. Door dat op te vegen is er nu een "mooie" glanzende plek ontstaan waar de cérusé laag weg is.
Is dit plaatselijk te herstellen of moet de hele oppervlakte aangepakt worden?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Cérusé hout

Bericht door keesfrees »

Ik heb het antwoord niet, dit is nu net iets waar ik niet in thuis ben, smeersels zijn voor mij een onbekend gebied, op enkele uitzonderingen na.
Maar vraag het eens op :
woodworking.nl
Een nederlands forum waarvan ik altijd de naam kwijt ben :-/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Cérusé hout

Bericht door Swake »

Hangt beetje af van welke methode gebruikt werd om die cérusé-look op het hout te krijgen.

Er bestaan oliën met wit pigment in, bij meervoudig toepassen kan je dat wit wat accentueren. Witte olie van het merk Woca bvb. Er bestaat masterolie en onderhoudsolie. In deze laatste zit eigenlijk gewoon veel minder 'wit' in. Deze oliën toepassen is echt eenvoudig en dit herstellen moet zeker lukken. Indien het te wit is achteraf kan je die olie er gedeeltelijk afhalen met wat poetsen.

Er zijn andere methoden om die cérusé te maken op basis van verf. Deze wordt met een vod of dikke borstel gedeeltelijk afgeveegd net na het opbrengen. Ook mogelijk is om de witte verf op te schuren na het opdrogen. Dit is ook herstelbaar, maar is toch al iets moeilijker om de herstelling zo goed als onzichtbaar te krijgen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Cérusé hout

Bericht door WillyH »

De meubels zijn zo aangekocht bij de meubelhandel, blijkt een Nederlands fabrikant te zijn, maar welk proces gebruikt is weet ik niet. De meubelhandel zijn ook maar dozenschuivers, die weten ook van niets.
Bedankt voor de tips alvast, Swake en Keesfrees!
maja158
Berichten: 108
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:35
Locatie: Balloërveld
Contacteer:

Re: Cérusé hout

Bericht door maja158 »

Probeer hier eens informatie in te winnen;
https://www.meubelrestauratieshop.nl/
Vakmensen!
Plaats reactie