Mijn 2e portaalfrees

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Hier een foto hoe mijn VFD is gemonteerd. Hij hangt dus helemaal vrij. Als ik mijn hand op de bovenkant hou voel ik een "koude" luchtstroom van de ventilator. Een warmte probleem is het volgens mij dus niet. Maar ik zal voor de zekerheid toch een thermometer halen en die er eens in hangen. Meten is weten tenslotte.
Ik heb ook de handleiding nog eens doorgespit maar er staat (volgens mij) helemaal niets in over de ventilator. Alhoewel er heel veel instaat waar ik geen bal van snap :roll: :oops:

21604
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Oh als hij vrij hangt dan mag dat geen enkel probleem zijn nee.
Of de filters moeten dicht zitten van het stof maar dat zal niet zo snel gebeuren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door serum »

Het ging toch om de ventilator in de motor? Niet op de vfd?
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

serum schreef: 11 sep 2020 22:09 Het ging toch om de ventilator in de motor? Niet op de vfd?
Nee, dat heb je dan verkeerd begrepen Rene. Het is de ven van de VFD
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ik had nog een mailtje gestuurd naar de verkoper van de VFD over het niet stoppen van de koelventilator. Dit is de reactie die ik kreeg:
Dear friend
Our engineer saw your video,he said if the screen of the inverter displays "P", it means the signal is not disconnected,so the fan will not stop, as long as the signal is disconnected, the fan will stop,
Nu is natuurlijk de vraag waarom dit signaal er op blijft staan. Ik heb alle instellingen in Eding vergeleken met de eerdere instellingen en deze zijn precies gelijk. Iemand nog tips? Ze zijn welkom.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Johan, wat zou je er van denken om het manual van de VFD hier te posten, dan kunnen wij ook meekijken en denken.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door HD13 »

Kan zijn dat je al wel een vrijgave geeft maar nog geen analoge signaal voor het toerental.
Vaak valt de ventilator ook nog vertraagt af om er zeker van te zijn dat er gekoeld is.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Hierbij de handleiding.

Dit is het typeplaatje.
20903
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Johan, op blz. 11 staat dat je F0.01 van 0 naar 1 moet zetten om de VFD extern af te kunnen schakelen.
Op blz. 49 bovenste plaatje staat hoe je het aan moet sluiten, het beste via een relais contactje denk ik.
De meeste controllers hebben een relais voor spindel aan/uit, dat kun je dus gebruiken, dat relais kun je ook via M-code besturen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 27 sep 2020 22:30 Johan, op blz. 11 staat dat je F0.01 van 0 naar 1 moet zetten om de VFD extern af te kunnen schakelen.
Op blz. 49 bovenste plaatje staat hoe je het aan moet sluiten, het beste via een relais contactje denk ik.
De meeste controllers hebben een relais voor spindel aan/uit, dat kun je dus gebruiken, dat relais kun je ook via M-code besturen.
F0.01 staat op 1 Ben. Anders is de bediening alleen op de VFD zelf. De aansturing gaat verder ook gewoon goed en op de oude machine werkte ook het uitschakelen van de coolingfan zoals het hoort. Na dat ik hem heb aangesloten op de nieuwe machine stopt de coolingfan dus niet meer.

EDIT
Zo zit hij aangesloten:
20898
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Ballegooijen schreef: 27 sep 2020 12:49 Ik had nog een mailtje gestuurd naar de verkoper van de VFD over het niet stoppen van de koelventilator. Dit is de reactie die ik kreeg:
Dear friend
Our engineer saw your video,he said if the screen of the inverter displays "P", it means the signal is not disconnected,so the fan will not stop, as long as the signal is disconnected, the fan will stop,
Nu is natuurlijk de vraag waarom dit signaal er op blijft staan. Ik heb alle instellingen in Eding vergeleken met de eerdere instellingen en deze zijn precies gelijk. Iemand nog tips? Ze zijn welkom.
Ik schakel net de machine aan en zie dat er meteen een "P" in het scherm van de VFD staat. De computer draait dan nog niet ;-) ;-) ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12029
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Om het even uit te proberen en zeker te weten dat je niet naar het verkeerde zoekt, zou ik even 2 schakelaartjes tussen de signalen naar S1 en V1 zetten.
Of ze bedoelen gewoon de P van power, dus spanning op R en S. (als je die weghaalt begrijpt iedereen dat er dan geen fan kan draaien)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door Ballegooijen »

Net even de signaaldraden een voor een los gemaakt en als ik S1 loskoppel verdwijnt de P en na een minuutje stopt ook de fan. Er lijkt dus toch iets verkeerd aangesloten te zijn ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Mijn 2e portaalfrees

Bericht door benkr »

Als je die F0.01 terugzet naar 0 en de VFD dan vanaf het keypad start gaat dan de P wel weg als je hem uitschakelt?
Als dat niet gebeurd dan betekent die P inderdaad gewoon Power. en kun je de ventilator dus niet uitschakelen.
Maar dan is het wel vreemd dat het op je oude machine wel lukte, desnoods weer eens op de oude machine aansluiten als die nog zo ver in leven is.
Plaats reactie