Schaublin 102 VM

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

prensel
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Schaublin 102 VM

Bericht door prensel »

Zoals in een ander/eerder topic aangegeven heb ik sinds een week een Schaublin 102 VM draaibank in de werkplaats staan.
Dat is gezien de leeftijd (1956) geen CNC draaibank maar wel een 'hoog-preciezie' manuele draaibank.

Deze Schaublin heeft een 'snelsluiter' op de vaste kop in de spindel die een W20 spanbus 'aantrekt' waarin werkstukken met diameters tot 20mm kunnen worden vastgezet.
Daarnaast zit er een niet veel voorkomende camlock op de spindel van het type D1-2 (de kleinere 2inch versie van de meer voorkomende D1-3 en D1-6 bijv).

Ik was misschien al wel een beetje gewaarschuwd door deze en gene over verkrijgbaarheid van onderdelen voor een dergelijke machine en ik moet ze daarin toch wel gelijk geven.
De D1-2 camlock komt (bijna) niet voor in de reguliere handel dus zelf (laten) maken zou dan een optie kunnen zijn.

Nu heb ik er twee backplates met 3-klauw bij zitten maar die klemmen niet erg zuiver naar mijn tevredenheid.
Als ik de backplate er zonder spanstiften tegenaan zet lijkt alles wel te passen.
Maar met de spanstiften er in en dan vast zetten zie ik zo op het oog de backplaat al iets 'scheeftrekken'.
Met een gefreesde werkstuk (bijv 8mm HM freesje) in de klauw opgespannen meet ik gewoon te veel slinger.
Nu kan ik dat meten, aankloppen en vasttrekken wel tot een paar honderdste terugbrengen maar om dan te zeggen 'ik wissel ff een klauw' kost toch wel erg veel werk.

De vraag aan dit forum is dan ook: hoeveel werk mag/moet je hebben om een camlock goed (als in juist) vast te zetten ?
Is dat normaal altijd zo of hoort het anders te gaan ?
bijv tegenaan zetten en dan vastzetten (hoe vast?) en het zit altijd recht ?
En wat is recht ? Hoeveel slinger is acceptabel ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Afstelling van de aantrekpennen in orde?
https://youtu.be/s6xL8GkKfDA

Met of zonder aantrekken mag geen noemenswaardig slechter resultaat geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
prensel
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door prensel »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 okt 2020 17:33 Afstelling van de aantrekpennen in orde?
Met of zonder aantrekken mag geen noemenswaardig slechter resultaat geven.
Ik heb die serie films van hun al zitten bekijken, erg informatief wel.

Maar als ik het zo 'na doe' dan kom ik op steeds weer dat het niet goed zit. De pennen kan ik hooguit een slag uit draaien maar dan zit dat randje van de pen boven de achterkant backplate en in de spindel gaat hij dan niet ver genoeg.
En als ik de backplate als een jekko vasttrek om zo min mogelijk slinger te krijgen krijg ik hem er niet handmatig af als ik de pennen weer los zet. Dus ik krijg ergens het idee dat de passing tussen spindel en backplate gewoon niet zuiver genoeg is. Of onzuiver geraakt is door de jaren heen, vervorming, laten vallen etc.

Via het PracticalMachinist forum kreeg ik een adres van een bedrijf uit Eindhoven die in het verleden de D1-2 camlock kon leveren. Zij doen volgens de site blijkbaar ook in spindelrevisie en slijpen etc. Misschien een idee om daar alles eens na te laten meten en desnoods te laten 'ijken' ? Of zijn er meer/andere bedrijven die dat kunnen doen of backplates obv een tekening kunnen vervaardigen ?
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door staandeklok »

Camlock is een zeer goed systeem en wordt op vele professionele banken gebruikt. Wisseling van klauwplaten gaat snel en zonder moeite, TENZIJ er iets niet goed gaat of iets niet goed is.
Er gaat bij jou duidelijk iets niet goed en bovendien vind ik het vreemd, dat de zaak scheef trekt op het moment, dat je de excentrieken aandraait.
De 102VM werd standaard met een schroefdraad uitgerust, maar onder andere Philips wilde soms Camlock op de machines hebben.
De meeste onderdelen zijn nog wel te krijgen, het kost alleen wat extra moeite.
Indien je ergens in het midden van het land woont, kan ik je misschien een beetje op weg helpen.
prensel
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door prensel »

staandeklok schreef: 08 okt 2020 20:37 De 102VM werd standaard met een schroefdraad uitgerust, maar onder andere Philips wilde soms Camlock op de machines hebben.
De meeste onderdelen zijn nog wel te krijgen, het kost alleen wat extra moeite.
Indien je ergens in het midden van het land woont, kan ik je misschien een beetje op weg helpen.

De machine is volgens het plaatje geleverd door een bedrijf uit Rotterdam maar ik heb wel een vermoeden dat deze bij Philips vandaan komt.
Wellicht dat Philips ook de reden was waarom dat bedrijf uit Eindhoven (destijds) ook D1-2 camlock materiaal leverde.
Ik woon in Beneden-Leeuwen langs de A15 vlakbij Tiel dus redelijk centraal/midden in het land.
prensel
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door prensel »

Inmiddels bericht ontvangen van het bedrijf uit Eindhoven maar zij hebben helaas niets meer in het camlock D1-2 formaat.
Ik heb een aantal tekeningen en maten van deze camlock D1-2 dus zal op zoek moeten gaan naar iemand die een 2 of 3 van die backplates voor mij kan maken.
Of zelf maken maar daar moet ik eerst een goede zuivere bank voor beschikbaar hebben.
JanSr
Berichten: 564
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door JanSr »

Waarom probeer je zelf niet zo'n backplate te maken?
Een niet zuiver rondlopende klauwplaat hoeft daar geen belemmering bij te zijn.
Immers: als je de backplate voorziet van de juiste inwendige conus nadat je de plaat vlak hebt gedraaid moet die netjes passen op de spindel.
Je hebt een freesbank, waarmee je de benodigde draadgaten in de plaat kan aanbrengen.
Vervolgens de camplockprocedure volgens Crispijn.
De backplate moet je nu netjes op de spindel kunnen vastzetten.
Het vlak, waar je nu tegen aankijkt staat dus wat scheef vanwege de huidige krakkemikkige klauwplaat. Afdraaien en een pasrand er op maken voor je klauwplaat en klaar is kees.

Voor je daar aan begint, moet je uiteraard wel de spindelneus grondig bekijken en nameten. Als daar de fout zit, moet je daar uiteraard beginnen.

Bij de bakckplates, die ik zelf maakte, liet ik de inbusgaatjes altijd weg. De camlockpennen zitten vast met een milde Locktite. Dat zal wel heiligschennis zijn, maar het scheelt weer een hoop werk en het werkt perfect.
prensel
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door prensel »

JanSr schreef: 09 okt 2020 12:06 Waarom probeer je zelf niet zo'n backplate te maken?
Een niet zuiver rondlopende klauwplaat hoeft daar geen belemmering bij te zijn.
Dat ga ik inderdaad eerst zelf maar eens proberen :-)
Ik dacht zelf eerst op de freesbank een centraal gat en de drie pingaten te frezen en draad er in tappen.
Ook de gaten voor de lockschroefjes kan ik er dan exact in maken.

Dan met de pennen vanaf de achterkant er in de backplate omgekeerd op de draaibank goed uitlijnen en dan de 7 graden conus eruit draaien.
Dan het hele zaakje weer omdraaien en op de goede manier monteren en afwerken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je die conussen op elkaar gepast met toucheer inkt oid?
Als de conus niet past, kijken hoe dat komt.
Als de pennen het verzieken zou ik toch proberen uit te vinden wat er aan de hand is.

Of is die drieklauw een wazig niet orgineel model ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
prensel
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door prensel »

hugo stoutjesdijk schreef: 09 okt 2020 13:01 Heb je die conussen op elkaar gepast met toucheer inkt oid?
Als de conus niet past, kijken hoe dat komt.
Als de pennen het verzieken zou ik toch proberen uit te vinden wat er aan de hand is.

Of is die drieklauw een wazig niet orgineel model ?
Heb al wel een setje Eding 300 stiften gehaald en moet nog even passen.
Er zitten 2 stuks drie-klauwen bij, een van Poolse makelij en een Burnerd. Denk dat de laatste origineel is.
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door staandeklok »

Beneden Leeuwen is toch niet helemaal bij mij in de buurt. Ik zit in Vaassen, dus dat wordt hem op korte termijn niet helaas, maar er zijn al een aantal suggesties gedaan, waar je mee verder kan. Ik zou als eerste wel starten met het meten van je spindel met een meetklok. Ik hoop voor jou, dat daar geen afwijkingen in zitten. Dit moet spatzuiver zijn, dat wil zeggen, dat de wijzer op je meetklok niet van zijn plek moet komen.
Succes!!
prensel
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door prensel »

Op de Schaublin zitten 4 wisselwielen maar uit de diverse documentatie maakte ik op dat er oorspronkelijk veel meer bij zaten of hoorden te zitten.
Maar bij een bank uit 1956 wat kun je dan nog verwachten wat er na zoveel jaar nog uberhaubt bij zit...?

De verkoper had nog ergens een kistje gevonden en vandaag het kistje met wisselwielen opgehaald.
En inderdaad, wonderbaarlijk genoeg zijn alle 26 wisselwielen zijn er nu bij en is de gehele set compleet :-)
Zelfs het metalen kistje lijkt mij origineel zoals de verdeling er van binnen uit ziet.

21775
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door HD13 »

En niet als optie of meerprijs moeten kopen ?
prensel
Berichten: 113
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Schaublin 102 VM

Bericht door prensel »

HD13 schreef: 13 okt 2020 18:14 En niet als optie of meerprijs moeten kopen ?
Nee, zat bij de prijs in.
Plaats reactie