Draad voor Nema17 stappenmotor

Moderator: Moderators

remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door remon_v »

Hallo CNCZONErs,

Wat voor draad om mijn stappenmotors aan te sluiten?
Moet in ieder geval Dupont connectors (volgens mij) op kunnen. Nu lees ik ergens AWG 24 dus dat zou ongeveer 0.5mm draad zijn... en moet het dan geïsoleerd zijn? Dat is nu bij mijn huidige draad niet zo.

Stappemotors zijn rated voor 2.0A
https://www.omc-stepperonline.com/nema ... ector.html

Signaalkabel 4x0,5, zou dat goed zijn?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door hainjedaf »

4 aders en een massa vlechtwerk eromheen?
Het schakelt allemaal redelijk frequent en
er zijn veel inductiestromen.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door remon_v »

hainjedaf schreef: 14 okt 2020 12:17 4 aders en een massa vlechtwerk eromheen?
Het schakelt allemaal redelijk frequent en
er zijn veel inductiestromen.
Uuuh dat snap ik niet helemaal... ik heb hier bijvoorbeeld signaalkabel van 4x0,5 en daar zit isolatie omheen, is dat prima?

https://www.hornbach.nl/shop/Signaalkab ... tikel.html

Deze heb ik nu maar dan 4x0,5... alleen die staat niet op de website
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door Kjelt »

Motorkabels die ook in cablechains gelegd worden (vergeet altijd de nederlandse naam maar kabelrups ofzo) dienen bij voorkeur goed afgeschermd te zijn en van de kwaliteit dat deze geschikt is voor cablechains.
Kijk eens bij tme.eu van het merk Igus
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door benkr »

Ik gebruik bijna altijd losse draden die ik per motorspoel, dus A+ met A- en B+ met B- in elkaar twist. Die getwiste draden stop ik dan in een gevlochten nylon mantel die ik bij Aliexpress heb gekocht.
Ik heb daar tot nu toe geen enkel probleem mee gehad in kabelketting en zo.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door Kjelt »

Tja wat frezen wij nou ook eigenlijk.
Die speciale kabels zijn gegarandeerd voor minimaal 5 miljoen bewegingen, bij een portaalfrees van 1 meter zou dat 5000km zijn :shock:
Laat die kabel van jou het bij 500km begeven, lijkt me nog een eeuwigheid voor een hobbieist.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 14 okt 2020 21:40
Laat die kabel van jou het bij 500km begeven, lijkt me nog een eeuwigheid voor een hobbieist.
Tja.... je vraagt er ook zelf om hè 🤪
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door Kjelt »

Ach we krijgen vanzelf weer een topic met als titel mijn motorkabel doet het niet meer.
Iemand die voortvarend met een accutol zijn draden veel te strak getwist heeft met als gevolg lekker wat stress op de plastick mantel wat verzwakkingen introduceerde en na een paar duizend bewegingen scheurt en wellicht kortsluiting veroorzaakt. Driver kapot maar wel vijftien euro bespaard op een Igus kabel.
Ben weet wel wat ie doet daar ben ik niet bang voor maar om dat nou aan iedereen aan te raden....
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 14 okt 2020 22:11 Driver kapot maar wel vijftien euro bespaard op een Igus kabel.
Ben weet wel wat ie doet daar ben ik niet bang voor maar om dat nou aan iedereen aan te raden....
Ach ja, als nou je budget al stopt bij een fatsoenlijk stukje kabel, zou je misschien toch voor een andere hobby moeten kijken....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door audiomanics »

Op mensen die denken te beknibbelen op een kabeltje van 0,91 per meter zeg ik: ga lekker een stuk prikkeldraad gebruiken ofzo.
Zelfs ogenschijnlijk goede kabels zijn GEEN kabels die geschikt zijn voor kabelrupsen.. Heb zelf in den beginne ook, niet wetende, gewoon knap snoer gebruikt.. Binnen een half jaar vreemde storingen zoals halverwege uitvallen van een as en zelfs met een dikke plof de boel opgeblazen.. Had voorkomen kunnen worden door in een keer wél goede kabels te gebruiken..
Overigens is voor zo'n Nema17 motortje een kabeltje van 0,35-0,5 wel voldoende.. Maar wel afgeschermd.. Voorbeeldje: IGUS Chainflex CF881.05.04

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door hfjbuis »

Als er een dupont (harwin) connector op moet, dan kan de kabel niet zo dik zijn en moet de kern geweven zijn.

Op mijn Nema 17, 2A steppers zit af fabriek, een 1 meter kabel met dupont stekker. Die 22 awg kabel heeft een geweven kern van 0.64 mm in diameter en is 0.32 mm2.
Dit soort kabels wordt ook gebruikt in de modelbouw voor modelbouw servo motoren!
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door benkr »

Ik twist ze inderdaad met de accutol, en dan laat ik ze los zodat ze zelf een (denk ik) spanningsvrije twistlengte kiezen, dat komt meestal uit zo tussen de 1,5 en 2,5 cm per slag.
Als ik ze dan ook nog redelijk los in de mantel doe zorgt dat er voor dat ze in de kabelketting best wel lekker spanningsvrij kunnen bewegen.

Een kabel met b.v. 4 aders heeft die aders meestal over de hele lengte in dezelfde positie zitten, bij buigen zit er dus altijd 1 draad in de binnenbocht tegenover een andere die in de buitenbocht zit, dat levert bij elke buiging spanningen op, rek druk, telkens opnieuw precies op de zelfde plek. Door de twist wordt dit veel minder, en zeker als het allemaal wat losjes zit, de draden kunnen dan makkelijk de meest spanningsvrije positie kiezen.

Ik heb Tony zijn machine voor de motoren bedraad met soepele 4 x twisted pair netwerkkabel, daar zaten motoren op met geïntegreerde driver. Ik heb daar 1 paartje gebruikt voor Step, 1 paartje voor Dir en 2 paartjes voor de voeding. Die machine heeft inmiddels denk ik zo'n 20 a 30 km gefreesd, nog steeds zonder kabelbreuk problemen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 14 okt 2020 21:40 Tja wat frezen wij nou ook eigenlijk.
Die speciale kabels zijn gegarandeerd voor minimaal 5 miljoen bewegingen, bij een portaalfrees van 1 meter zou dat 5000km zijn :shock:
Laat die kabel van jou het bij 500km begeven, lijkt me nog een eeuwigheid voor een hobbieist.
Wie heeft zo'n kabel al eens uit elkaar gepeuterd?
Wat zie je dan?
Inderdaad de hele kabel, of aderparen (ligt aan de uitvoering, ze zijn er beiden) is flink getwist, puur om de spanningen in bochten te minimaliseren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 14 okt 2020 22:52 Wie heeft zo'n kabel al eens uit elkaar gepeuterd?
Wat zie je dan?
Inderdaad de hele kabel, of aderparen (ligt aan de uitvoering, ze zijn er beiden) is flink getwist, puur om de spanningen in bochten te minimaliseren.
Klopt maar niet op de manier waarop jij ze twist ;-)
Lijkt meer op de macramee vlechting die ik op de lagere school ooit heb gehad maar nooit meer heb kunnen reproduceren :lol:

21785
Plaats reactie