Nieuw met cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mestyle
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2015 18:31

Nieuw met cnc

Bericht door mestyle »

Hallo forum leden. Mijn naam is tom en ben monteur van beroep. Ik heb vroeg op school wel draaien en frezen gehad en ook wel cnc programeren maar nooit achter een cnc bank gestaan.

Nu heb ik een kleine huvema draaibank die prima bevalt en ook leuk vind om mee te werken.

Sinds kort heb ik ook krachtstroom.

Ik zou graag een freesbank bij mij machine parkje hebben. En ben al een behoorlijke tijd aan het marktplaats kijken.

Nu kom ik ook wel op hbm wat leuke machines tegen waarvan ik denk dat is ook best leuk.

Maar naast manueel frezen zou ik ook graag willen gaan cnc frezen. Dus de gedachte is ontstaan om er zelf een te gaan bouwen.

Maar wat is dan een goede basis ? En wat ben je aan elektro componenten nodig om 3 servo motoren aan te sturen. Als ik een hbm frees zou kopen is het dan ook genoodzaakt er kogel omloop in te zetten of zou om te beginnen de gewone spindel ook nog wel willen het hoeft niet op 100 ste in het begin. Voor het cnc gedeelte zou het toch voor graveren zijn.

Gewoon freeswerk zou toch wel voornamelijk staal en messing zijn

Zou graag ervaringen en tips hebben alvorens ik begin. Als iemand toevallig een niet afgebouwd project heeft of iets anders mag altijd aangeboden worden
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2449
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Nieuw met cnc

Bericht door hainjedaf »

MIjn BF25L staat nog steeds te koop.
Ik kan hem in te koop niet meer vinden

17916
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
mestyle
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 aug 2015 18:31

Re: Nieuw met cnc

Bericht door mestyle »

Is wat kleiner als wat ik in gedachte had de 25 zat zelf aan de 30 of 40 te denken. Of een degelijke oude op krachtstroom.
Plaats reactie