wabeco ccf1210 stopt steeds

Moderator: Moderators

franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door franks »

Gisteren de bewuste thyristor vervangen voor een triac met dezelfde
Specificaties, hierop wilde de motor bijna helemaal niet meer draaien, alleen een paar keer met de potmeter van het toerental op 80%, na enkele seconden schakelde hij weer uit.
Dit is blijkbaar ook niet de oorzaak ??
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Het feit dat de motor goed draait met een thyristor op die plaats zegt in ieder geval dat er niets aan de motor mankeert (denk ik)
Ik probeer het schema te ontcijferen, maar de kwaliteit is echt hopeloos, altijd beter dan niets, maar ik heb toch liever wat beters.
Waar heb je dit schema gevonden?

Ik vind misschien hier nog iets, maar het registreren wil niet lukken. (dat komt vooral omdat ik geen letter Frans spreek noch schrijf)
https://forums.futura-sciences.com/elec ... 081-a.html
Ik heb geen idee of dit alleen maar 2 foto's zijn of toch een schema.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Ik heb inmiddels van Frank een goed leesbaar schema ontvangen, dit samen met de datasheet van het IC TDA1085 geeft een boel informatie over de werking.
Ik durf inmiddels wel een poging om de boel te repareren aan, dan heb ik echter wel de bijbehorende motor en tachogenerator nodig.
Ik garandeer niet dat ik het probleem oplos, maar ik zie toch wel enkele aanknopingspunten om verder te komen, en meten is weten, ook hier.
Frank, als je dit wilt dan hoor ik het wel.
franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door franks »

Ben, bedankt voor je aanbod, ik ga morgen bekijken of de motor relatief eenvoudig te demonteren is
Groet, Frank
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

De machine, in ieder geval het nu belangrijke deel, staat inmiddels bij mij in de schuur.
Ik heb al een aantal dingen bekeken die het allemaal niet zijn, de motor draait op een externe DC voeding gewoon goed, de tacho generator werkt ook goed dus die dingen zijn vanaf nu uitgesloten. (tot blijkt dat er toch iets anders aan mankeert)
Nu zit er op de PCB een TDA1085D, maar ik kan alleen maar datasheets vinden van TDA1085C typen. Nu zal dat echt niet de wereld van verschil maken, maar het IC vervangen ga ik in ieder geval pas doen wanneer ik de verschillen helder heb, ik nu echter nog geen reden gezien waarom ik uberhaupt dat IC zou gaan vervangen maar ik ga het liefst uit van de juiste datasheet.
Heeft hier nog iemand een idee om de juiste datasheet te vinden?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 23 okt 2020 16:23 Heeft hier nog iemand een idee om de juiste datasheet te vinden?
Nee niet te vinden inderdaad.
Het lijkt er op dat alleen een aantal B-fabrikanten zoals GPS en Mitel die D versie gemaakt hebben.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Op het IC staat het GPS logo, maar het schijnt van Plessey af te komen. GPS zal het daar wel van over hebben genomen.
In Duitsland liggen er nog op voorraad, ik heb daar een verzoekje heen gestuurd voor de datasheet, ik ben benieuwd.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door Harm J Seef »

Wanneer ik zoek op TDA1085D vindt ik alleen maar een CD-versie datasheet. Denk dat het verschil niet zo groot zal zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

benkr schreef: 23 okt 2020 17:52 Op het IC staat het GPS logo, maar het schijnt van Plessey af te komen. GPS zal het daar wel van over hebben genomen.
In Duitsland liggen er nog op voorraad, ik heb daar een verzoekje heen gestuurd voor de datasheet, ik ben benieuwd.
Vandaag antwoord gekregen, de datasheet van de "C" versie.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Harm J Seef schreef: 26 okt 2020 09:24 Wanneer ik zoek op TDA1085D vindt ik alleen maar een CD-versie datasheet. Denk dat het verschil niet zo groot zal zijn.
Ja, die had ik ook gezien, maar wat ik nu zie is dat onderaan sommige bladzijden staat "TDA1085C/D" dus wellicht zijn ze toch identiek, wie weet.
In ieder geval bedankt voor het meezoeken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

benkr schreef: 26 okt 2020 09:40
Harm J Seef schreef: 26 okt 2020 09:24 Wanneer ik zoek op TDA1085D vindt ik alleen maar een CD-versie datasheet. Denk dat het verschil niet zo groot zal zijn.
Ja, die had ik ook gezien, maar wat ik nu zie is dat onderaan sommige bladzijden staat "TDA1085C/D" dus wellicht zijn ze toch identiek, wie weet.
In ieder geval bedankt voor het mee zoeken.
Nee dus, de datasheet goed lezende vind je dat de "C" uitvoering de DIL 14 is, en de "D" uitvoering de SMD versie is, jammer maar dat is 'm dus niet helemaal denk ik.
Maar goed, ik heb in Duitsland bij de Fa. Pegasus Compontnts GmbH gevraagd of het mogelijk is 2 samples te kopen, normaal verkopen ze per 'tube' van 25 stuks, wel van de echte TDA1085D natuurlijk. Lukt dat niet dan wordt het gewoon de TDA1085C en zie ik wel wat er dan gebeurd, nu kom ik ook niet verder.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door Harm J Seef »

Volgens de Motorola datasheet is het enige verschil tussen de C en D -versie de bouwvorm; C is 16 pens DIL en D is SMD.
Zelfs de pinning is exact hetzelfde.
Ik vermoed dat voor de SMD-versie de chip voor warmteafvoer aangepast is vanwege de kleinere bouwvorm.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Voor de zoveelste keer: Op die print zit een DIL TDA1085D, dat is een type wat oorspronkelijk door Plessey is uitgebracht, ik wilde de verschillen weten met een C uitvoering, beiden in DIL behuizing.

Inmiddels heb ik de D versie vervangen door een C uitvoering, er is geen verschil merkbaar, de problemen blijven aanwezig.
Ik ben toevallig gisteren nog een uur of 2 met de print bezig geweest, 2 koude lassen gevonden (met mijn nieuwe microscoop, dat help echt wel) en een condensator met een afgebroken draadje. Maar de problemen blijven, ik denk dat ik op het punt ben aangekomen dat ik ga kiezen voor dingen uitschakelen die er nu even niet toe doen, b.v. de overstroom beveiliging die nu steeds aanspreekt eens even tijdelijk buiten spel zetten en dan maar kijken wat er gebeurd.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: wabeco ccf1210 stopt steeds

Bericht door benkr »

Ik heb vandaag weer met de regelaar gespeeld, als ik in de schakeling een ingang van een opamp met een meetpen aanraakte, maar ook een uitgang iets verder op in het schema dan ging de print meteen de fout in. Ik heb de hele omgeving van dat gebied in het schema nagemeten, doorgesoldeerd en onder de microscoop bekeken en wel een paar koude lassen gevonden alsnog en ook een condensator met een afgebroken draadje maar die dingen bleken absoluut geen verbetering te brengen. Ik heb toen besloten om het relais wat steeds de zaak uitschakelt buiten spel te zetten. Na dat gedaan te hebben werkte het eigenlijk meteen helemaal goed dus toen besloten om de module weer helemaal op te gaan bouwen. (ik heb steeds getest zonder koelplaat omdat ik dan ook wat kon meten en ik de motor toch niet kan belasten, dus warm zal die triac niet worden)
En wat bleek toen ik alles in elkaar had staan, de regelcurve was weer erbarmelijk slecht en ik had geen idee waarom dat zo was.
Omdat ik Frank al had gebeld met de boodschap dat de motor weer betrouwbaar draaide baalde ik enorm, maar hij was al onderweg.
Toen hij er was hadden we een discussie over de triac die er in had gezeten (en het feit dat de regelcurve toen goed en stabiel was) en dat die met een andere triac van precies het zelfde type niet goed was. Ik wilde dat niet geloven maar omdat hij zo stellig was en omdat het zo ongeveer een minuut werk is om ze om te ruilen heb ik de originele triac er weer in gezet. En wat bleek, het regelgedrag was weer helemaal goed hoe vreemd het ook klinkt.
Dus, de ene triac doet het zonder koelplaat goed, met koelplaat slecht, de ander eigenlijk precies omgedraaid.
En nu dingen die ik gemeten heb, ik heb werkelijk geen idee wat er aan de hand is en waarom deze schakeling zich zo vreemd gedraagt.
Gelukkig werkt het nu wel, weliswaar werkt de beveiliging niet meer, maar de motor heeft ook nog een thermische beveiliging dus echt kwaad kan het denk ik ook niet. En de schakeling die aan het begin van dit topic als alternatief werd gegeven heeft deze beveiliging ook niet, dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen.
Ik hoop wel dat de motor met deze regeling zoals die nu is in de praktijk doet wat er van verwacht wordt want daar gaat het uiteindelijk om.
Ik zal het op korte termijn wel horen van Frank.
Plaats reactie