Vacuumpomp zonder oliemist?

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door Sven »

Ik wil wat experimenten doen met verlijmen onder vacuum, in een zak.
Het pompje wat ik heb gaat zodra die echt werkt de ruimte volpompen met oliemist.

Ik kan proberen daar een goed werkend filter voor te maken maar misschien ben ik beter af een andere pomp te zoeken.

Maar wat voor soort mag dat dan zijn?
Ik kom via zoekopdrachten niet uit.

Debiet mag laag zijn, maar hoe harder ie zuigt, des te beter.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door Floppy »

Een membraampomp is olievrij en haalt een behoorlijk diep vacuum.
Zo iets bv. https://polyestershoppen.nl/vacuummater ... r-345.html
Haalt 50 mbar (geen 0.05 mbar zoals in de advertentie wordt gezegd).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.formx.nl/vacuming-and-press ... system.php
volgens mij is zo'n pompje voor jouw voldoende, of je nu 50mbar hebt, of tot 0.01 mbar gaat, dat maakt ook niet meer uit.
Wij hebben dat setje staan om giethars luchtbel vrij te krijgen. Nooit damp gezien.
O, Floppy is me voor en gelukkig wat goedkoper.
Maar een goede schottenpomp lijkt me ook meer dan voldoende, heb er een poosje mee lopen leuren maar niemand wilde hem toen heeft die kennis van me hem weer meegenomen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5400
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door serum »

Voor de prijs kan er niets op tegen een olieschottenpomp.
Er bestaan oil-traps die de olie eruit filteren. Uitlaatje naar buiten is natuurlijk ook een mogelijkheid.

Droge schottenpompen komen niet zo heel diep, meer gericht op debiet. Ik heb verschillende soorten vacuumpompen; voor een vacuumtafeltje bij de CNC gebruik ik tegenwoordig een omgebouwde stille compressor van HBM (120 euro ex ofzo) en deze heeft een 4L buffertankje. Doet niet veel max 4L buffer, maar handig als je hem wilt schakelen. (pendelt ie niet zo bij een lekje) Heb er een schakelingetje tussengemaakt die aangaat boven de -750 en afslaat onder de -920. Hij trekt op max rond de -950mbar. Denk voor een vacuumzak meer dan prima.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... compressor
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door DaBit »

Zo'n droog schottenpompje heb ik eventueel nog wel eentje ongebruikt staan, Busch ofzoiets. Die dingen worden/werden gebruikt voor zuignappen in machines. Ik zou even moeten kijken wat die minimaal doet kwa druk, maar ze komen opzich diep genoeg voor lijmen onder vacuum. Tenzij je de lijm ook wil ontvochtigen maakt 9 ton druk per vierkante meter of 10 ton per vierkante meter ook het verschil niet. Debiet van dat pompje is niet superhoog.

Mijn oplossing voor oliemist van de vacuumpomp is trouwens bot doch verrassend doeltreffend: ik heb gewoon een oud T-shirt over de uitgang gedrapeerd. Was een noodgreep om geen mistige schuur te hebben bij het vacumeren van wat polyurethaan, maar doet de truuk prima genoeg om nooit een andere oplossing te hoeven zoeken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door Bjornski1976 »

Kijk ook eens bij carbonwinkel.nl dit is een speciaalzaak voor vacuum bagging etc.. verkopen ook pompen en stolpen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door DaBit »

carbonwinkel.nl is een outlet van R&G volgens mij: https://www.r-g.de/
Als je genoeg nodig hebt om de iets hogere verzendkosten te rechtvaardigen is direct daar bestellen vaak een tikje goedkoper.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door hobbycnc23 »

Een turbomoluculair pomp is helemaal olie vrij! Die van Balzer waren in de jaren 70 top. Wellicht vind je er nog in de machine handel
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door Sven »

Dank voor alle reacties mannen, dat geeft de burger moed.
Alles op een rijtje zettend, ik begin met het werkbaar maken van het walmende pompje. Serums leiding naar buiten met Barts t-shirt of zo.

Uiteindelijk moet ik eerst omzet weten te maken met wat ik probeer.
Als ik een goede vacuumzak weet te maken dan is die misschien lekvrij te gebruiken en hoeft de pomp niet de hele tijd aan.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door Floppy »

hobbycnc23 schreef: 17 okt 2020 03:36 Een turbomoluculair pomp is helemaal olie vrij! Die van Balzer waren in de jaren 70 top. Wellicht vind je er nog in de machine handel
Dat gaat niet. Een turbomoluculair pomp werkt niet vanaf atmosferische druk dus dan heb je nog minstens een diafragmapomp erbij nodig.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Floppy schreef: 17 okt 2020 10:32
hobbycnc23 schreef: 17 okt 2020 03:36 Een turbomoluculair pomp is helemaal olie vrij! Die van Balzer waren in de jaren 70 top. Wellicht vind je er nog in de machine handel
Dat gaat niet. Een turbomoluculair pomp werkt niet vanaf atmosferische druk dus dan heb je nog minstens een diafragmapomp erbij nodig.
En lijkt me tevens een tikkeltje overkill. :lol: Die lijm verbinding merkt echt het verschil niet tussen 800 gram/cm^2 of 999.99 gram.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 17 okt 2020 10:56 En lijkt me tevens een tikkeltje overkill. :lol: Die lijm verbinding merkt echt het verschil niet tussen 800 gram/cm^2 of 999.99 gram.
Er staat me iets bij dat juist de laatste 150mbar belangrijk waren om alle luchtbelletjes uit lijmverbindingen te verwijderen.
Maar dat zal wel een industriele toepassing geweest zijn waar het kritisch is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 17 okt 2020 11:44
hugo stoutjesdijk schreef: 17 okt 2020 10:56 En lijkt me tevens een tikkeltje overkill. :lol: Die lijm verbinding merkt echt het verschil niet tussen 800 gram/cm^2 of 999.99 gram.
Er staat me iets bij dat juist de laatste 150mbar belangrijk waren om alle luchtbelletjes uit lijmverbindingen te verwijderen.
Maar dat zal wel een industriele toepassing geweest zijn waar het kritisch is.
Als je de lucht uit de hars of lijm wilt halen misschien wel, maar ik begrijp uit het verhaal dat de onderdruk gebruikt wordt om homogeen op het gehele oppervlak een drukkracht te krijgen zodat de lijm lekker aan gedrukt wordt.
Lijmen in een vacuumzak wordt wel meer gebruikt voor complexe klussen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Vacuumpomp zonder oliemist?

Bericht door hobbycnc23 »

Floppy schreef: 17 okt 2020 10:32
hobbycnc23 schreef: 17 okt 2020 03:36 Een turbomoluculair pomp is helemaal olie vrij! Die van Balzer waren in de jaren 70 top. Wellicht vind je er nog in de machine handel
Dat gaat niet. Een turbomoluculair pomp werkt niet vanaf atmosferische druk dus dan heb je nog minstens een diafragmapomp erbij nodig.
Klopt, je hebt ook een voorpomp nodig. Maar idd waarschijnlijk overkill, heb me niet zo verdiept in de vraagstelling.
Plaats reactie