Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zitz
Berichten: 200
Lid geworden op: 20 jul 2008 14:26
Locatie: Vaals
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Zitz »

Ik heb in mijn servers QLE8142 kaarten zitten, via ebay china krijg je er al rond de 20 euro per kaart, deze kaarten hebben 2 SFP+ poorten.

De transceivers en kabels heb ik bij fs.com vandaan, is ook allemaal betaalbaar spul.
De transceivers werkte in eerste instantie niet in die kaarten, maar na uitvoerig onderzoek bij FS (nieuwe firmware of instellingen) werkten deze super.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hainjedaf »

Je kan ook eens bij UBIQUITI neuzen... die hebben hele simpele EDGERouters met SFP poorten.

AL denk ik dat in jouw toepassing een paar media convertors met Ethernet <--> glasvezel voldoende zullen zijn
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Zitz schreef: 13 okt 2020 22:24 Ik heb in mijn servers QLE8142 kaarten zitten, via ebay china krijg je er al rond de 20 euro per kaart, deze kaarten hebben 2 SFP+ poorten.
Ik heb zelf via ebay Intel kaarten gekocht maar die waren wel over de 100.- als deze net zo goed werken is dat een koopje.
De transceivers en kabels heb ik bij fs.com vandaan, is ook allemaal betaalbaar spul.
Ook interessant adresje 8)

Ik heb nu DCOM switches maar die hebben maar twee SFP+ poorten, te weinig voor de toekomstige uitbreiding. Ik zit nu aan de nieuwe QNAP switch met 8x 10G combo poorten waar je kunt kiezen uit SFP+ of T10 ethernet.
Blijft wel een hoop geld voor een switch, heb je daar nog een leuk alternatief voor gevonden ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Zitz schreef: 13 okt 2020 22:24 Ik heb in mijn servers QLE8142 kaarten zitten, via ebay china krijg je er al rond de 20 euro per kaart, deze kaarten hebben 2 SFP+ poorten.
Interessant...
Wat is het nadeel van die dingen tov iets als een Intel X710 of X722 ofzo? Prijsverschil is wel heel aanzienlijk.
De transceivers en kabels heb ik bij fs.com vandaan, is ook allemaal betaalbaar spul.
De transceivers werkte in eerste instantie niet in die kaarten, maar na uitvoerig onderzoek bij FS (nieuwe firmware of instellingen) werkten deze super.
Da's zeker betaalbaar. Kwa transceivers heb je neem ik aan de 850nm/300m modules? Wat hadden ze bij FS eraan gedaan?

Ik denk trouwens dat ik in de eerste instantie maar eens lekker geen 10G switch doe. Voorlopig heb ik toch maar 1 client die ik op 10G zou willen hebben, dan kan ik net zo goed direct een kabeltje leggen tussen server en werkstation en die ook maar de bridging tussen 10G en 1G laten doen. Scheelt weer een energieslurpend apparaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door benkr »

Hey, begint het al weer op een woonhuis te lijken of is het nog steeds een echte bouwplaats?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Langzaamaan wel. De bouwvakkers bijhouden met mijn deel van de werkzaamheden kost nog aardig wat moeite. Meeste foto's staan nog ergens op een geheugenkaartje, maar deze is ook wel leuk: ik moest de stalen balk en betonnen lei voorbij met een pijpje. 'Haha meneer de flex-hater, hier ontkom je er echt niet aan'. OK, challenge accepted! :mrgreen:

Afbeelding

Wel weer in de teveel-draden-in-een-centraaldoos valkuil getrapt ondanks dat ik me voorgenomen had om er niet in te trappen.

Gister hebben ze tegels gelegd dus ik kon toch niks beneden doen, dan maar vast even boven aan de gang. Ik had toch zo'n Wagner spuitje in de aanbieding gekocht; ondanks dat ons huis helemaal niet zo groot is heb ik toch aan alleen de bovenverdieping dik 200 m2 te doen, en die moest ik even uitproberen. Een paar deuren als eerste slachtoffer gekozen, is het niks dan zijn die dingen tenminste nog makkelijk om een schuurmachine overheen te jagen en het nog een keer te doen of gewoon de roller te pakken.

Afbeelding

Apparaat en ik moeten nog even aan elkaar wennen; mijn normale anti-druiper-gladde-laag truukje van eerst de boel dun volspetteren, even laten uitdampen en dan als de spetters plakkerig zijn een redelijk dikke laag er overheen zetten werkt niet lekker met normale verf. Deur 3 lijkt zo na het spuiten helemaal okee te zijn, 1 en 2 zag ik wat druipers en kalige plekken (foto is deur 1). Geen mist in de kamer trouwens, dat hebben ze wel netjes voor elkaar. Zijn redelijk dikke druppels die eruit komen ook.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door javanree »

DaBit schreef: 14 okt 2020 09:08
Zitz schreef: 13 okt 2020 22:24 Ik heb in mijn servers QLE8142 kaarten zitten, via ebay china krijg je er al rond de 20 euro per kaart, deze kaarten hebben 2 SFP+ poorten.
Interessant...
Wat is het nadeel van die dingen tov iets als een Intel X710 of X722 ofzo? Prijsverschil is wel heel aanzienlijk.
Een nadeel van sommige QLogic kaarten, zoals QL101XX , is dat ze geen fallback naar 1GB hebben (kan soms handig / nodig zijn) , verder werken ze prima
Maar een Intel X520 is op eBay ook voor heel weinig te krijgen en is beter qua compatibility en zorgt voor iets minder CPU load als een QLogic
Intel is erg goed in offloaden zolang alles maar Intel is...
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 18 okt 2020 20:46 Langzaamaan wel. De bouwvakkers bijhouden met mijn deel van de werkzaamheden kost nog aardig wat moeite. Meeste foto's staan nog ergens op een geheugenkaartje, maar deze is ook wel leuk: ik moest de stalen balk en betonnen lei voorbij met een pijpje. 'Haha meneer de flex-hater, hier ontkom je er echt niet aan'. OK, challenge accepted! :mrgreen:
Probleem omzeild :-) Maar is er in NL geen regelgeving over de positie van elektrische leidingen in muren? In BE kan dit aanleiding geven tot afkeur installatie.
Edit: tenzij het geen stroomkabels betreft natuurlijk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Leiding is wel degelijk voor de aanvoer van 230V naar de erker. Voor zover ik weet (maar ik ben geen elektricien) word je geacht de leidingen naar stopcontacten e.d. verticaal naar boven of beneden naar centraaldozen te leggen en niet kriskras door de muren, maar is er niets dat zo'n probleem-omzeil-leiding verbied. En al was die er wel dan had ik nog gesmokkeld; het alternatief (gat zien te boren in de betonnen lei en knap dikke stalen balk) was onaantrekkelijk genoeg daarvoor.
De trekveer door dit leidingkje krijgen ging nog verbazingwekkend makkelijk trouwens; ik had meer ellende verwacht. Begonnen met zo'n nylon trekveer omdat die wat buigzamer zijn, dat wilde niet, daarna gewoon de stalen gepakt, en dat ging met een paar keer stoten prima.

Kwa computerspul: bestelling voor een Supermicro X11SCM-F (C246 chipset, IPMI) en Core i3-9100F loopt. Verder 16GB ECC RAM, 2x 250GB NVMe SSD als cache (writecache/transactielog mirror, readcache stripe) en een paar keer 2TB ronddraaiend roest. Zal de komende paar jaar wel weer voldoen.
Intel 82599-gebaseerde kaartjes (X520) kosten op fleabay inderdaad ook maar een tientje of 3-4, lijkt me een betere keuze dan de QLE8142; met die Intel netwerkchips heb je maar zelden veel gedonder.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 19 okt 2020 09:26 Kwa computerspul: bestelling voor een Supermicro X11SCM-F (C246 chipset, IPMI) en Core i3-9100F loopt.
Nice! 8) Supermicro heeft trouwens ook bordjes met CPU en 10Gbs on board, bv:
Supermicro X10SDV-4C-7TP4F-O
en een paar keer 2TB ronddraaiend roest.
Uh wat 2TB ? Waarom niet een enkele 10TB ofzo en dan meteen een WD Gold, eentje die het gewoon thuis 8 jaar of langer volhoudt en 5 jaar garantie heeft ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 19 okt 2020 09:35 Nice! Supermicro heeft trouwens ook bordjes met CPU en 10Gbs on board, bv:
Supermicro X10SDV-4C-7TP4F-O
Ja, maar die zijn helemaal unobtainium, en aardig aan de prijs ook. Die X11SCM-F heeft volgens mij ook al een aardige levertijd. Nouja, ik heb geen hele grote haast.
Verder wilde ik 2x m.2 NVMe slot zodat ik de writecache kan mirroren. En zo'n i3-9100F is capabel en lowpower genoeg zeker voor die 6 tientjes die het kosten moet. Dat maakt het geheel allemaal best behapbaar kwa muntjes die ik ervoor in moet leveren.
Kjelt schreef: 19 okt 2020 09:35 Uh wat 2TB ? Waarom niet een enkele 10TB ofzo en dan meteen een WD Gold, eentje die het gewoon thuis 8 jaar of langer volhoudt en 5 jaar garantie heeft ?
Zo gek veel data heb ik niet, zal slechts een goeie 1.5TB zijn waarvan 500GB eigenlijk nog best weg kan ook. Ik heb wel veel devices van waaruit ik graag bij die data wil komen en ik ben niet gestructureerd genoeg om zelf regelmatig een backup van alles te maken; dat laat ik maar beter aan een paar cronjobs over. Dat is in huize DaBit het bestaansrecht van centrale opslag.

Ik heb in de huidige NAS/server 2x 2TB WD Red zitten in een mirror, en die disken zijn nog niet heel oud dus die recycle ik gewoon. Ik heb er 2 bijbesteld; dan kunnen er 3 in de server in een RAID-Z1 opstelling, de vierde gebruik ik in de eerste instantie voor overslag, en daarna hou ik 'm als cold spare; de ervaring leert dat als er 1 disk in een array gaat hemelen dat een tweede niet ver weg meer is. Bij de vorige disken zat er na 7 jaar een week tussen het falen van disk 1 en disk 2, bij de vorige vorige disken maar iets langer.
Ik heb overwogen om het allemaal SSD te maken en het draaiende roest te recyclen als backup, maar alles bij elkaar is dat toch nog wel prijzig en met ~400GB aan SSD readcache staat de data die ik op moment X nodig heb toch wel op SSD.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

de ervaring leert dat als er 1 disk in een array gaat hemelen dat een tweede niet ver weg meer is. Bij de vorige disken zat er na 7 jaar een week tussen het falen van disk 1 en disk 2, bij de vorige vorige disken maar iets langer.
Ja herkenbaar, daarom ben ik zelf van Raid afgestapt.
Een aantal vrienden met 10+ disks in Raid configuratie, 1 disk faalde, vervangen en vervolgens tijdens het zeer arbeidsintensieve rebuilden van de raid ging de volgende disk er aan. Gevolg: rebuild niet meer mogelijk: fail.
Ik bouw niet zelf mijn NAS maar gebruik Synology zodat ik met een appje ieder weekend een backup kan draaien.
Eigenlijk zou ik nog een extra backup moeten hebben maar dat is dan alleen van de echt belangrijke data.
Voor de komende build ga ik naar een paar 14TB disks, elke extra disk is dan best kostbaar en zoals gezegd in de praktijk weinig zinvol.
Ook moet ik weer eens kritisch kijken naar al die bergen data. Veel daarvan is net als met oude fotos in een schoenendoos, die kunnen net zo goed naar de zolder verhuizen, daar hoef ik echt niet snel bij te kunnen :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Sja, ik draai al RAID-5 en mirrors sinds de vissen nog over het land liepen. Ik ben ooit 60GB oid kwijtgeraakt doordat een harde schijf zichzelf omgeschoold had naar sirene die aan de overkant van de straat hoorbaar was, en dat was heel pijnlijk. Sindsdien doe ik aan redundante disken en backups. Vroeger met hardware RAID controllers en tape, tegenwoordig met software RAID (hardwarecontrollers gaan ook stuk, en dat kaartje kost 5 jaar na dato een godsvermogen) en backup naar een andere locatie via de internetpijp. Genoeg kapotte elektronica en stupid user errors gehad in de decennia na die sirene-harddisk, maar geen byte meer verloren. Ik vind een mirror (RAID-1) toch het minimaal noodzakelijke, en met relatief kleine arrays die in een etmaal rebuilden is 3-4 disken met eentje redundant (RAID-5, RAID 0+1, RAID-Z1, bla) ook wel voldoende zekerheid. Als dat fout gaat (of stupid user, komt veel vaker voor) kun je een terabyte over je internetlijntje gaan trekken; ook niet leuk maar er is dan tenminste een plan B.

Modernere filesystems zoals BTRFS, ZFS, etc. ondersteunen snapshots, ook een heel handige feature tegen stupid user. Snapshots zijn vrijwel gratis kwa diskruimte zolang er niks wijzigt. Die kun je er dus best een paar per dag schieten en alles ouder dan een paar weken weggooien. Dan kun je bij een oeps of ransomware ofzo nog best vlot de boel herstellen.

Synology en qnap enzo zal dat ook allemaal wel kunnen. Ik doe het liever zelf.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door WillyH »

Mensen hebben het idee dat harde schijven en ander geheugenspul voor eeuwig blijft werken. Ook al staat al dat materiaal meer stil dan draaien, na een jaartje of 8 à 10 is het wel goed geweest. Meestal moet er zich eerst een klein drama voltrekken (foto's van de kleinkinderen kwijt!) alvorens de gemiddelde persoon denkt aan back-ups.
Plaats reactie