EdingCNC herkent camera niet

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

EdingCNC herkent camera niet

Bericht door xander janssen »

Hallo allemaal,

Vandaag heb ik geprobeerd een camera aan te sluiten op EdingCNC.

Sluit de USB-camera aan op de pc (Windows10), hij installeert zichzelf en door "Camera" uit te voeren krijg ik een videostream in Windows.

Start vervolgens EdingCNC en stel het volgende in het veld Setup in:

- Camera-index: 1
- Camera aan: aangevinkt

Wijzigingen opgeslagen en opnieuw het programma gestart en het camerapictogram verschijnt.

Na op het icoon te klikken, doet het programma "iets" en na enkele seconden meldt "verbinding met camera 1 mislukt".

Moet EdingCNC met elke camera werken of is er een specifiek type nodig? Of moet ik nog wat instellingen wijzigen?

Indien er een specifiek type nodig is, iemand een suggestie voor een camera die werkt met EdingCNC en kan focussen op een afstand van ongeveer 10 cm en verder.

groeten,

Xander
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door serum »

Voor mij was het inpluggen en werken.

Pagina 53 van de handleiding;

CameraIndex: Use 0 if you have only one camera, use 1 if you have 2 Cameras and
want to use the 2nd one.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door xander janssen »

serum schreef: 19 okt 2020 14:41 Voor mij was het inpluggen en werken.
Dat had ik ook verwacht na alles juist ingesteld te hebben.

Welke camera heb jij? Misschien dat het aan de resolutie of iets dergelijks ligt. Ik heb hoge resolutie webcam eraan gehangen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door serum »

Gezien dat je bij 1 camera de camera-index op 0 moet zetten ipv 1?
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door xander janssen »

serum schreef: 19 okt 2020 18:13 Gezien dat je bij 1 camera de camera-index op 0 moet zetten ipv 1?
Opgelost. Deze had inderdaad op 0 moeten staan. Echter met 0 werkte het eerst ook niet. Nu weer op 0 gezet terwijl camera al aan de PC hangt bij het opstarten en het werkt.

Xander
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door serum »

Welke camera gebruik jij? Ik gebruik een usb pen microscoopje op 800x600, maar zoom tot op 6 a 7 mm boven het werkstuk in. Qua nauwkeurigheid van de camera is uitlijnen binnen 0,01 mogelijk. (Je ziet een 0,01 beweging duidelijk plaatsvinden op het scherm).

De focus ligt binnen een 0,3mm.

Ik laat de camera zakken over een lineair geleidertje dmv een subroutine op de m97. Zodra m97 geactiveerd wordt gaat de z naar 0, en triggert hij de aux waar een 3 weg klepje achter zit die het pneumatische cilindertje weer aanstuurt.

Ben er bijzonder content mee, overweeg wel om er een probe op te maken zodat hij wat vaste routines kan uitvoeren.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door janplastiek »

dit zou ook wel praktisch zijn moest je dit kunnen, zit ook op een plasma snijtafel bij een vriend, ik denk door Mach aangestuurd.

Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door andrefc101 »

janplastiek schreef: 20 okt 2020 21:38 dit zou ook wel praktisch zijn moest je dit kunnen, zit ook op een plasma snijtafel bij een vriend, ik denk door Mach aangestuurd.
Dit is wel heel erg gaaf!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door Kjelt »

Even voor mijn begrip, is dit dan een soort van vorm scanner die de data als g-code of dxf file opslaat om later weer een zelfde vorm te kunnen frezen of is dit een soort van controle die onregelmatigheden laat zien ?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door skillalot »

Dit is scanything, een optie in shitcam (sheetcam), welke door middel van een plugin in mach3 de assen aan kan sturen en zo met de camera een tekening kan volgen en op kan slaan naar dxf.

https://www.sheetcam.com/Scanything/index
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door Portje »

Skillalot is me net voor

Software: Scanything
USB microscopes can be used but they tend to vary in quality.
Generally 640x480 resolution is fine. Frame rate is more important than resolution and higher resolution cameras have a lower frame rate.
For best results you need a steady 30FPS. Some high resolution cameras use image stabilization in lower resolution modes. This will seriously affect scanning accuracy.
The Andonstar branded cameras available through eBay, Amazon and other auction sites also work well.

https://forum.sheetcam.com/viewtopic.php?t=8205
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door xander janssen »

Gisteren besteld, vandaag in huis

21794

200 micrometer cirkel op maximale vergroting (kleinste werkafstand), dus resolutie is zeker voldoende om ook nog andere leuke dingen mee te doen i.e. inspectie en ruwheidsbepaling van bewerkte oppervlaktes.

21795

Nu nog een stabiele beugel maken om hem aan mijn Z-as vast te maken
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door xander janssen »

janplastiek schreef: 20 okt 2020 21:38 dit zou ook wel praktisch zijn moest je dit kunnen, zit ook op een plasma snijtafel bij een vriend, ik denk door Mach aangestuurd.
Heel gaaf. Dan kun je freesbank ook inzetten als 2D CMM (coordinate measuring machine i.e. 2D meetbank). Of onderdelen scannen en daarna namaken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: EdingCNC herkent camera niet

Bericht door Kjelt »

xander janssen schreef: 21 okt 2020 14:38 Gisteren besteld, vandaag in huis
Mooi ding maar de focus afstand tot het werkstuk is wel minimaal.
Dan moet je dus per werkstuk de camera met de hand er vlak boven zetten of ga je een lineaire rails met spindeltje maken en digitale afstandsensor voor de focus of hoe had je dat bedacht ?
Plaats reactie