CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Pajotter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2020 22:03
Locatie: belgie
Contacteer:

CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door Pajotter »

Hallo iedereen,

Ben nieuw op dit forum, dus mij even kort voorstellen...
Ik ben marc en heb 35 jaar een bedrijf(ke) gehad.
Heb nu door het welgekende corona probleem, besloten om toch vervroegd met pensioen te gaan.
En dus eindelijk meer tijd voor mijn hobby te hebben, namelijk autonome robotjes bouwen.

Ik wil daarvoor een CNC machine gaan bouwen om deze onderdelen zo goed mogelijk te gaan maken/bouwen.
En heb hiervoor waarschijnlijk heel veel hulp/tips nodig ...
Alsook voor de nog te schrijven 3D software voor deze besturing (MACH 3/4) look alike.
Maar dan beter @#$%^&* ;-) :mrgreen: :lol: 8)
Heb vele jaren in industriële omgevingen gewerkt, zodoende.

Ben al begonnen met mijn idee op te starten, namelijk het software project CAD/CAM/CNC.
Beginnende met mijn CNC project.
Heb al jaren een (manuele) EMCO 5 draaibank met daarop een freesbankje.
En zou deze willen automatiseren naar CNC door middel van een ARDUINO kaartje (MEGA2560, DUE, ...).

En hier mijn eerste vragen:
- Zijn hier hobbyisten met een EMCO 5, die dit al hebben gedaan en hun ervaringen willen delen ?
- Wat is het beste scherm voor de GUI (Graphic User Interface)
een scherm formaat (1280x800)? (binnen betaalbare mogelijkheden van een hobbyist)
- Is een touch screen OK voor gebruik bij een machine ?
- Wat hebben we zeker nodig qua scherm indeling/gegevens XYZA ?
- ...


groeten,
marc
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
mijn webpage
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hallo Pajotter,
prachtig toch als je jezelf met pensioen kunt sturen en gaan hobbyen.
Dus je wilt een Emco5 draaibank met freeskolom om gaan bouwen naar CNC, dat op zich lijkt me al een fikse uitdaging.
Welke assen zou je dan CNC gaan maken?
Als ik jouw was, zou ik eerst de machine ombouwen naar CNC, welke besturing daar op zit is verre van ondergeschikt, die step/dir signaaltjes kunnen overal vandaan komen.
Vervolgens zou ik het jouw geliefde Mach3 gebruiken om de boel op te starten en te ervaren welke GUI je minimaal nodig hebt, pas als dat allemaal vast ligt zul je wel door hebben dat je makkelijker iets met LinuxCNC kunt beginnen.
En tot zolang kun je van het forum hier meer dan voldoende (dan je lief is) commentaar kunnen verwachten, met af en toe een nuttige opmerking er tussen door. :lol:
(maar het is allemaal echt goed bedoeld)
O, en zorg om te beginnen voor foto's, dat vinden we leuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door DaBit »

Volgens mij zitten er hier geen die een Emco5 voorzien hebben van een Arduino-achtige (grbl & co) controller. Wel die er een Eding bordje op geknoopt hebben.

Als je zelf de boel naar je hand wil zetten is LinuxCNC een prima pizzabodem om een smakelijke pizza naar eigen smaak op te baseren. Helemaal vanaf 0 beginnen en zelf je eigen graan verbouwen en malen is niet efficient.
Ik heb aan LinuxCNC wel eens voor een workshop een STM32F103 'Blue Pill' bordje geknoopt als motioncontroller, en ooit een eigen GUI en extra zaken gebouwd voor de 3D-printer. Je kunt alles wat je niet zint vervangen door wat eigens en wat je wel zint laten zoals het is.

Bedenk verder 'Als je niet kunt boekhouden kun je ook geen goede boekhoud-software schrijven'.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik op mijn 2 draaibanken en verdeeltafel een grbl controller. Dat werkt prima omdat ik niet afhankelijk ben van een post-processor die een een tekening (CAD) omzet naar gcodes (CAM). In principe kan elke besturing goed werken als het maar past in het totaal.
De ombouw kan weinig tot veel geld kosten. Ik vermoed dat je minstens twee keer e.e.a. zult bouwen. Beschouw de eerste ombouw als een leerproces. Net als met de eerste (bots) auto zul je met vallen en opstaan je doel bereiken.

- Zijn hier hobbyisten met een EMCO 5, die dit al hebben gedaan en hun ervaringen willen delen ?
Op dit forum staat meer informatie dan dat je kunt lezen. Op de hoofdpagina (Portal) staat een zoekfunctie. Voor de ombouw van mijn eerst (HBM) draaibank (2e net zo gedaan) http://www.mwt.messageboard.nl/viewtopic.php?f=6&t=15
- Wat is het beste scherm voor de GUI (Graphic User Interface)
Als je het scherm (indelingen) zelf kunt maken, dan zou ik alle gangbare programma's bekijken en vervolgens schermen naar wens maken.
Mijn eerste (zelf bouw) controller had een 2x16 regelig display met één draai/druk knop voor de bediening. Ik dacht met een 7" touchscreen heb ik ruimte zat. Helaas, als ik het nog eens zou doen, dan zou ik voor een groter touchscreen gaan.
Houd er rekening mee dat niet ieder programma (helemaal) goed te bedienen is met een touchscreen. Een (touch)screen met (draadloos) muis en toetsenbord kan ook. Om te beginnen, kan eigenlijk alles wel. Gebruik dat wat je nog hebt en tegen de tijd dat je tegen beperkingen aanloopt, kun je wel overwogen voor iets anders gaan.

In ieder geval heel veel plezier met je project(en) en laat ons meegenieten van de ombouw.
Pajotter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2020 22:03
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door Pajotter »

Hallo hugo stoutjesdijk,

Ik heb hier een oude win7 x64 PC staan met 2x 1TB HDD, dus zal het een windows omgeving worden...

Welke assen zou je dan CNC gaan maken?
- Wel de draaibank X-Y
- En dan nog de Freeskop X, Y, Z assen
- Dit alles door stappenmotoren aangestuurd en gesloten lus d.m.v. encoders.

O, en zorg om te beginnen voor foto's, dat vinden we leuk.
- Zal ik proberen te doen, om te beginnen het reeds (na 1 maand programmeren) resultaat van de software. (zie onderaan)



Hallo DaBit,

Volgens mij zitten er hier geen die een Emco5 voorzien hebben van een Arduino-achtige (grbl & co) controller.
- Wel dan zijn we de eerste ;-), ik gebruik een arduino omgeving omdat ik deze het beste ken.
en als het moet kan ik dan de software naar een TEENSY 4.1 (32 bits/800 MHz en FloatingPoint) converteren.

Helemaal vanaf 0 beginnen en zelf je eigen graan verbouwen en malen is niet efficient.
- Dit is nu juist wat ik wil gaan doen, (met een beetje hulp van jullie natuurlijk) ...
De reden hiervoor is dat, steeds ik iets aankoop, na jaren meestal de ondersteuning wegvalt ...

- Wie zegt dat ik geen boekhouder ben ;-)
Ik heb meer dan 35 jaar industriële productie automatisatie achter de rug, zodoende ...



Hallo hfjbuis,

- Ik heb jaren geleden een 3D CAD programma aangekocht, met de optie 2,5D CNC G-Code export.
Dus ivm CAD zit ik wel goed denk ik.

Beschouw de eerste ombouw als een leerproces.
- Het is en blijft een hobby, dus geen stress, gewoon doen en leren ...

Als je het scherm (indelingen) zelf kunt maken,
- Ben ook begonnen met een 2x16, dan een 4x20, een 320x240 LCD,

Een (touch)screen met (draadloos) muis en toetsenbord kan ook.
- gisteren toegekomen... 10.1" 1280x800px full color IPS Touch Screen.
en ja hoor, voor een CNC controle heb je dit zeker nodig ...



MIJN EERSTE VRAGEN:
1) Ik ben een software beveiliging aan het inbouwen voor de motor temperaturen met alarm uitgang naar een buzzer ...
Wat is zo de max. temperatuur die een stappenmotor mag hebben ?

2) ook een TOOL editor komt erbij,
Wat zijn de gegevens die belangrijk zijn ?
- Beitels draaibank:
X correctie
y correctie

- Frezen/Boren
X correctie
Y correctie
Z correctie
Diameter correctie

- Min Speed (RPM)

- Max Speed (RPM)

3) En een GM-Code programma editor:
Heb denk ik het hele internet afgezocht om een volledige GM code lijst te vinden ?
Zou graag naast de programma editor een Comment zone maken voor onmiddelijke verduidelijking van de programma lijnen ...



Alvast bedankt,
Groeten,
marc

Hieronder enkele beelden ivm mijn GUI op een 1280x800px touch screen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pajotter op 21 okt 2020 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
mijn webpage
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oke, jij wilt gewoon lekker het diepe in, zou ik ook doen, het is het project wat leuk is, niet het resultaat.
Na 35 jaar ervaring in de techniek had je wel wat beter mogen leren zoeken, maar dat vergeven we je: ;-)
https://tsapps.nist.gov/publication/get ... _id=823374

Ik zou met de draaibank beginnen, en die heeft een X (diameter) en een Z-as.
Zie dat eerst maar eens werkend te krijgen, dan kun je volgend jaar die vraag over die frees wel eeen keer stellen.
En hoe je de assen noemt kan niet echt de bottle nek zijn, als je dat een beetje slim aanpast kun je die softwarematig ook swappen als het nodig is. (voordeel van zelf ontwikkelen, maar in de prehistorie van Siemens deed ik dat al)
Kleine hint, beperk je tot de G-codes 0,1,2,3 Als dat werkt verdiep je je in beitelradiuscompensatie, als je denk dat je die foutloos hebt wil ik hem wel even testen.
Tegen die tijd is een 3e of 4e as er bij verzinnen redelijk haalbaar denk ik.
Maar laat je door mijn enthousiaste verhaal echt niet afremmen.
O, en die plaatjes kan ik niet zien, wel separaat openen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

edit plaatjes na opnieuw laden gewoon zichtbaar. :|
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Pajotter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2020 22:03
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door Pajotter »

Hoi Hugo,

Ik zou met de draaibank beginnen, en die heeft een X (diameter) en een Z-as.

Dit komt omdat ik al jaren een technisch 3D ontwerper ben en ik gebruik hiervoor mijn (eigen) 3D visualisatie programma.
Daardoor ga ik de assen op de draaibank Xas-Yas noemen (grond coordinaten) en de beitelhoogte de Zas ...

groeten,
marc
Laatst gewijzigd door Pajotter op 21 okt 2020 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
mijn webpage
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, assen ben je natuurlijk ook vrij in, lijkt me niet handig om van de standaard machine afspraken af te wijken. Als je es een keer van een niet door jouwzelf geschreven CAM pakket gebruik wilt maken heb je meer werk om de assen goed te krijgen dan het draaiwerk behelst.
Zoals ook de diameter programmering bij draaien, wat bij frezen natuuurlijk direkte maten zijn. Het kan allemaal wel omdat jij het wilt, maar je moet niet denken dat jij het nu opeens veel handiger kunt verzinnen als er hele volksstammen al 50 jaar over nadenken. (ik geef toe, veel progressie hebben ze niet geboekt :lol: )
Dan hoef je verder ook helemaal niet aan de (dunne) afspraken over G en M codes druk te maken.
En juist voor iemand die met 3D visualisatie werkt zou de askeuze ondergeschikt moeten zijn. Ik teken in 3D ook maar in het vlak zoals het me uitkomt, trek me bar weinig van XYZ aan.
Wil je de beitel op een bewegende(hoogte) as gaan zetten ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door DaBit »

Pajotter schreef: 21 okt 2020 15:21 - Zal ik proberen te doen, om te beginnen het reeds (na 1 maand programmeren) resultaat van de software. (zie onderaan)
Begint vorm te krijgen :P
- Dit is nu juist wat ik wil gaan doen, (met een beetje hulp van jullie natuurlijk) ...
De reden hiervoor is dat, steeds ik iets aankoop, na jaren meestal de ondersteuning wegvalt ...
Jawel, maar vrijwel elke beroepsgroep maakt gebruik van zaken die er al zijn. Een meubelmaker koopt zijn plaatmateriaal, deuvels, lijm, schroeven en scharnieren gewoon in. Op misschien een hele enkele uitzondering na gaat die echt geen beenderen koken voor de lijm en bomen verzagen tot planken.

Software-engineers (en elektronicaboeren ook wel, ahum, kuch, proest... :oops: ) zijn echter een vreemde eend in de bijt; de eerste reactie is altijd dat het bestaande oude rommel is, het nieuwe idee is goud, en het moet allemaal van de grond af aan overnieuw opgebouwd worden. Het achterliggende probleem is meestal dat ze nog niet helemaal comfortabel zijn met de materie en niet precies snappen waarom zaken nu precies zijn zoals ze zijn.

Ik ga niet zeggen dat dat hier ook geld, maar pas op voor die valkuil. Ik weet van mezelf dat ik daar meer dan eens in getuind ben.
- Wie zegt dat ik geen boekhouder ben ;-)
Ik heb meer dan 35 jaar industriële productie automatisatie achter de rug, zodoende ...
Vast wel, maar CNC-verspaning en de daarbij gangbare praktijken zijn in ieder geval aardig onbekend als ik naar je vragen kijk.
1) Ik ben een software beveiliging aan het inbouwen voor de motor temperaturen met alarm uitgang naar een buzzer ...
Wat is zo de max. temperatuur die een stappenmotor mag hebben ?
De windingen en binnenkant 130 graden. Komt neer op zuiguideduim 80 graden aan de buitenkant. Tegen die tijd is het geleverde koppel en maximale snelheid al een stukje ingezakt.

Maar vraag je eens af waarom vrijwel geen enkele andere CNC-besturing het nodig vind om dat te meten? Zouden die allemaal zo dom zijn om dat te vergeten?

Het klinkt misschien allemaal wat negatief, maar het is wat voer voor het denkraam, zonder laagje suiker, met de beste bedoelingen echter.
3) En een GM-Code programma editor:
Heb denk ik het hele internet afgezocht om een volledige GM code lijst te vinden ?
Er zijn veel dialectjes. Hugo verwijst naar de NIST referentie. Andere referenties kan bijvoorbeeld de RepRap G code lijst zijn: https://reprap.org/wiki/G-code
Wil je vooral met de hand programmeren dan zijn er dialecten met handigere constructies.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door javanree »

Pajotter schreef: 21 okt 2020 15:21 2) ook een TOOL editor komt erbij,
Wat zijn de gegevens die belangrijk zijn ?
- Beitels draaibank:
X correctie
y correctie
Soort tool (boor, draaibeitel, roterend of vast gereedschap), in welk(e) kwadrant(en) bruikbaar (sommige steekbeitels kun je ook voor profileren gebruiken, die zijn dan in 3 of meer kwadranten bruikbaar. Beitel vorm en hoeken (ivm grafische simulatie en collision detection) zou ik ook doen.
Behalve een gewone X en Z (draaien doe je in X-Z, niet in X-Y!) correctie wil je misschien ook nog een X en Z wear offset
Pajotter schreef: 21 okt 2020 15:21 - Min Speed (RPM)
- Max Speed (RPM)
Min speed heb ik nog nooit gezien. Max speed heb je meerdere "soorten" , soms zijn meerdere tegelijk van toepassing :
- Max speed van de klauwplaat / spantang werkstuk
- Max speed roterende tool
- Max speed bij gebruik brilplaat / center (/ subspil)
Pajotter schreef: 21 okt 2020 15:21 3) En een GM-Code programma editor:
Heb denk ik het hele internet afgezocht om een volledige GM code lijst te vinden ?
Zou graag naast de programma editor een Comment zone maken voor onmiddelijke verduidelijking van de programma lijnen ...
Er is niet een complete GM code lijst... die is machine / leverancier afhankelijk.
Afgezien van het heel beperkte setje wat echt ISO standaard is. Maar iedere fabrikant definieert cycli weer anders en hoge M-codes zijn ook leverancier afhankelijk.
Ik denk dat alleen de ISO standaard implementeren je al heel veel hoofdbrekers gaat kosten... de LinuxCNC ontwikkelaars hebben er ook jaren over gedaan om zaken als een G64 goed te laten werken.
Pajotter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2020 22:03
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door Pajotter »

Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie inbreng...

ivm de GM codes, dit was namelijk mijn vaststelling en probleem,
dat bijna elke fabrikant een eigen GM code lijst heeft.
En er geen 100% overlapping is ...
javanree schreef: 21 okt 2020 21:47 Er is niet een complete GM code lijst... die is machine / leverancier afhankelijk.
Afgezien van het heel beperkte setje wat echt ISO standaard is. Maar iedere fabrikant definieert cycli weer anders en hoge M-codes zijn ook leverancier afhankelijk.
Ik denk dat alleen de ISO standaard implementeren je al heel veel hoofdbrekers gaat kosten... de LinuxCNC ontwikkelaars hebben er ook jaren over gedaan om zaken als een G64 goed te laten werken.
Dit was dus ook mijn conclusie.

marc,
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
mijn webpage
Pajotter
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2020 22:03
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door Pajotter »

Hoi,

Het volgend onderdeel is het position display,

Heb 4 indelingen gemaakt:
1) Machine position (mechanische/encoder/referentie switches)
2) Absolute position (software/encoder delta)
3) Relative position (software/encoder delta)
4) GoTo position (optioneel/GM-Code programma data)

Display waarden tot op de micrometer (mechanisch niet haalbaar),
en spindel hoek in Deg 0.00 ... 359.99 of -128.00...+128.00 (selecteerbaar)

Afbeelding

Heb voor de manuele Zero setting twee knoppen voorzien
1) [Clear Pos] button
2) [Confirm] button
deze moeten gelijktijdig op het touch screen scherm ingedrukt worden om toevallige [Clear position] te vermijden.

Graag reacties ...
marc,
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
mijn webpage
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: CNC hardware en software zelf ontwikkelen ...

Bericht door hfjbuis »

Ik absoluut overwegen om bij de CNC standaard van X,Y,Z, A,B,C te blijven. Als je geholpen wilt worden, dan is een eigen systeem zeer verwarrend. Als je gebruik wilt maken van CAD-CAM, dan moet je de "postprocessor" herschrijven van het CAD-CAM programma.

Voor draaibeitels heb ik de neusradius nodig, voor afsteekbeitels de breedte van de tip en voor draadsnijdbeitels de breedte van de "punt tot de zijkant van de beitel". Daarnaast codeer ik de beitels zodanig dat ik aan de code kan zien welk type insert (materiaal en vorm) er in zit en hoe dik (binnen draaien) dat hij is. In mijn tool list staat ook het beoogde gebruik van de beitel Rechts, Links, Binnen, Buiten, Afsteken, Draadsnijden, Vorm beitel, Brootsen, etc. Als ik wil starten met een beitel die niet voor dat type draaiwerk geschikt is, krijg ik een melding die ik kan negeren.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie