Goedkope kleine CNC machines?

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
NnenHobbyist
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:07

Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door NnenHobbyist »

Hallo,

Ik ben nieuw hier dus zal me gelijk kort voorstellen,
Mijn naam is Mark, ben 35 en ik kom uit het zonnige Brabant.

Ik ben op zoek naar een kleine cnc frees waarmee ik quadcopter frames uit carbon kan frezen.
Ik heb geen plek en budget voor een grote machine.
Als ik +- 30x20cm aan werkoppervlak heb kan ik al ruim vooruit.

Ik heb zelf nog geen ervaring met cnc of frezen, dus ik weet nog niet goed waar ik allemaal op zou moeten letten. Vandaar dat ik mijn vraag hier stel.

Via google zie ik regelmatig 3018 machines langskomen die er wel leuk uit zien en interessant geprijsd zijn, maar valt met zoiets wel fatsoenlijk door carbon te frezen?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door benkr »

Kijk eens naar deze machine, lijkt me perfect voor wat jij wil.
Moet nog wel het een en ander aan gebeuren maar dan heb je een gloednieuwe machine die echt helemaal goed naar CNC is omgebouwd.

viewtopic.php?f=22&t=18863#p222202
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door Ballegooijen »

Let er op dat je met alleen een frees kopen er nog niet bent. Er komt nog van alles bij zoals frezen, klemmen, waterbak (voor de carbon) afzuiging, compressor, enz. Alles bij elkaar bijna nog een keer het bedrag van de freesmachine.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
NnenHobbyist
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:07

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door NnenHobbyist »

Ik heb de gok genomen en deze machine besteld:
https://m.banggood.com/nl/Upgraded-3018 ... 1962814107

Ik zal ook eens kijken naar hoe ik een waterbak kan maken, dat klinkt wel als een leuke uitdaging.

Afzuiging wou ik maken van een oude stofzuiger in combinatie met wat ge3dprinte mondstukken die rondom de frees komen te hangen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door DaBit »

NnenHobbyist schreef: 22 okt 2020 09:24 Mijn naam is Mark, ben 35 en ik kom uit het zonnige Brabant.
'nen hobbyist, dat was duidelijk :D
NnenHobbyist schreef: 23 okt 2020 10:05 Ik zal ook eens kijken naar hoe ik een waterbak kan maken, dat klinkt wel als een leuke uitdaging.
Ik zou wat opstaande (plexiglas, 3D-geprint) randjes rondom het de bestaande bed maken. Op de brede kopse kanten kun je schroeven, de smalle kopse kanten kun je een draadeind doorheen steken. Plakje rubber ertussen, ver klaar.
Op die manier hou je je T-sloten beschikbaar voor vastzetten van je carbonplaat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
NnenHobbyist
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:07

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door NnenHobbyist »

Idee voor de korte kanten klinkt goed, voor de lange kanten had ik metalen hoekprofiel en vloeibare pakking in gedachten.

Maar hoe voorkom je vervolgens dat mn werkbank niet ook een zwembad word?
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door Floor »

Omdat het bed heen en weer gaat bij die Banggood cnc, loop je wel risico dat een en ander erg gaat klotsen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door DaBit »

Klopt. Maar ik denk dat hard gaan met dit machientje het 'm zowiezo al niet gaat worden, en de carbonplaat hoeft ook maar net onder water te staan.
Gewoon simpel beginnen, en ingewikkelder maken als het nodig blijkt te zijn.
NnenHobbyist schreef: 23 okt 2020 11:42 Idee voor de korte kanten klinkt goed, voor de lange kanten had ik metalen hoekprofiel en vloeibare pakking in gedachten.
Ik zou er voor zorgen dat je het ook makkelijk weer los kunt halen, anders kun je nog geen naamplaatje graveren dat niet in de bak past. Daarvoor werkt een stripje rubber (of een soortgelijke niet-geplakte oplossing) beter.
Maar hoe voorkom je vervolgens dat mn werkbank niet ook een zwembad word?
Niet. De frees spattert ook. Nouja, kastje er omheen bouwen doet veel, en/of eventueel zo'n wasmachine-lekbak.
CNC-frezen zijn viespeuken, en als er vloeistof bij komt kijken word het helemaal een bende. Dat maar gewoon accepteren levert op de lange duur de minste koppijn op :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door 3Design »

Hoi,

Ik heb je een mailtje gestuurd, ik doe mijn cnc 3040 weg.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door benkr »

3Design schreef: 25 okt 2020 14:41 Hoi,

Ik heb je een mailtje gestuurd, ik doe mijn cnc 3040 weg.
Hij had 'm al besteld dus je bent te laat met dit bericht.
Maar je kunt natuurlijk altijd zelf een "te koop" topic openen, waarom niet?
NnenHobbyist
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:07

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door NnenHobbyist »

Dat dus, maar als ie voor 2 tientjes weg mag mag je m wel af komen geven :mrgreen:
NnenHobbyist
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:07

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door NnenHobbyist »

Gisteren is het pakket binnengekomen.
Had hem via banggood besteld, maar die bleven de datum dat ze hem op zouden sturen steeds vooruit schuiven.
Uiteindelijk een zelfde model maar dan met spindle EN laser via aliexpress besteld bij een leverancier die vanuit spanje kon verzenden

Savonds gelijk begonnen met het uitpakken en vervolgens bouwen van deze kit.
Aan het einde van de avond was hij zover dat ik hem op eigen kracht over alle 3 de assen kon bewegen.

Nu nog uitzoeken hoe ik .stl files voor moet bereiden zodat ik er wat mee kan en wat er allemaal nog meer mogelijk is.
Gisteren avond heb ik Candle gevonden op de meegeleverde USB stick, waarme ik de spindle over alle 3 de assen heb kunnen bewegen en de motor even heb kunnen laten draaien. Maar ik gok dat ik nog iets anders nodig ga hebben.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door Floor »

STL...? Niet liever DXF? (neem aan dat carbon plat is.)
NnenHobbyist
Berichten: 10
Lid geworden op: 21 okt 2020 18:07

Re: Goedkope kleine CNC machines?

Bericht door NnenHobbyist »

Ik kan in principe beide exporteren. Op het moment heb ik hem al als .stl omdat ik hem al eens geprint heb.

Anyway, ik moet even uitzoeken hoe je uberhoubt een bestandje maakt waar de frees wat mee kan.
Plaats reactie