Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door benkr »

We zijn inmiddels weer 2 weken verder, hoe is het met de verbouwing?
Je houdt ons toch wel een beetje op de hoogte hé.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Nou, de bouwvakkers zijn ver klaar. Volgende week de stukadoor voor de spachtel, daarna nog een keer de schilder om bij te werken wat stucmeneer stuk maakt, en nog wat losse klusjes. De directie ruikt de eindstreep al.

DaBit loopt echter verder achter. De hele bovenverdieping moet ook vers in de verf. Ik kon niet vroeger beginnen dan ik gedaan heb vanwege stof. Nu dus echt als een malloot aan het schilderen op de bovenverdieping. Dat was de vorige keer een klus van 2 weken voor 2 man, en toen hoefden de muren niet en was de boel kaal.

Dat schilderen valt niet mee. Eerste pechje was dat de boel echt niet wilde hechten op de bestaande ondergrond. Dat waren de deuren. Die keus was nog vrij makkelijk: dan maar verse deuren, en die had ik rap zat in de lak. Maar bij de rest heb ik hetzelfde probleem, dus maar heel goed schoonmaken, matteren, 2 lagen Sudwest Allgrund, en 2 lagen aflak. Da's 4x een vierkante meter of 20 aan randjes en geultjes van 10mm breed, 15mm breed, 10mm hol, enzovoorts. Schiet niet op, met 1 kozijn ben je zo 75 minuten bezig en dan smeer ik toch niet veel langzamer dan de pro's die beneden bezig zijn. Die waterverf wen ik waarschijnlijk pas aan tegen de tijd dat ik klaar ben, dat wel.

Daarna de muren nog, en dan heb ik nog de elektra naar de keuken te herstellen (groepje oven, groepje vaatwasser, groepje kookplaat, groepje stopcontacten links, groepje stopcontacten rechts, bla... Fijn dat die bouwvakkers de sloperszaag in vloer+pijpen gezet hebben. ), 35 stopcontacten te monteren, de meterkast fatsoeneren, spotjes en lampen monteren, de pomp van de vloerverwarming wil vast ook wel prik, thermostaat verwarming moet een draadje naar zolder hebben (bouwvakkers langsgeweest, weg draad), bla.

Ja, ik zit echt op het kritische pad. Zolang ze beneden nog niet klaar zijn heb ik nog geen last, maar als die wel klaar zijn heb ik de directie op m'n nek want die is wonen bij mijn pa wel beu en wil graag eigen bed, eigen douche.

Maar even hard doorwerken en lange dagen maken. Kan geen schilderkwast meer zien en m'n arm valt er bijna af, maar het is voor een goed doel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door benkr »

Ik hoor het al, heel binnenkort maken we een speciale CNC zone dag "Brabant", dan komen we met ons allen helpen.
Nou ja, vooral jou van het werk af houden zal het wel worden maar dat mag de pret niet drukken, ik weet zeker dat het een heugelijke dag zal worden.
Wat denk je van zaterdag over een week om maar iets te noemen?
En de liefhebbers kunnen vanaf nu reageren en hun plekje reserveren.
Wel zelf een verfkwast, schuurpapier, trapje en dat soort dingen meebrengen natuurlijk.
En voor de niet schilder mensen is er dus ook elektrawerk in de aanbieding.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 31 okt 2020 23:17 Ik hoor het al, heel binnenkort maken we een speciale CNC zone dag "Brabant", dan komen we met ons allen helpen.
Nou ja, vooral jou van het werk af houden zal het wel worden maar dat mag de pret niet drukken, ik weet zeker dat het een heugelijke dag zal worden.
Wat denk je van zaterdag over een week om maar iets te noemen?
En de liefhebbers kunnen vanaf nu reageren en hun plekje reserveren.
Wel zelf een verfkwast, schuurpapier, trapje en dat soort dingen meebrengen natuurlijk.
En voor de niet schilder mensen is er dus ook elektrawerk in de aanbieding.
Nou, ik ben bang dat je Dabit dan eindelijk in de stress gaat krijgen, bouwvakkers net overleeft en dan zo'n horde CNC malloten op je dak. :lol:
Maar als het in m'n agenda past wil ik best een zaterdagje komen assisteren als dat helpt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Dit soort randjes bedoel ik dus:

Afbeelding

Lang leve de penseel....

Woonkamer is ver klaar. Ik moet wel nog de spotjes- en lampenwinkel bestellen, dat is er ook wat bij ingeschoten. En nog eens zoeken naar Hue compatible inbouwdimmers die ik in bestaande lampen die ik wil houden weg kan werken.
(heb besloten om de hele rataplan maar met Hue te doen. Hoor er van diverse kanten goede verhalen over)

Afbeelding

Kwa hulp: dat schiet niet zo op. Met dat schilderwerk wil ik vooral geen gezelligheid en communicatie; dat vreet 100% van mijn aandacht. Ik hoef ook nog maar 3,5 raam in de aflak, da's grofweg 2 dagen werk met vandaag meegerekend.
De muren wil ik spuiten, dat zal als alles eenmaal afgeplakt is een stuk vlotter gaan, maar dan moet meneer de bouwvakker nog eerst even de scheuren repareren die ontstaan zijn bij het openhalen van de muur over de hele breedte en een balk erin leggen. Vervelend, maar bijna onvermijdelijk.

Kwa elektra heb ik inmiddels hulp, dus dat komt in orde. En daarvan hoeft ook niet alles 100% klaar voordat we weer terug kunnen. Als de ketel en keuken weer werken is het grootste leed geleden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

De electricien die me kwam helpen vandaag (oom van de dame, een officiele electricien) kreeg met geen mogelijkheid de trekveer door de 3/4 pijp naar de Perilex aansluiting voor de kookplaat. Mopperdemopper, foeterdefoeter, dat kan-ie toch al zo lekker. Ik m'n kozijntje afgeschilderd onder het motto 'Laat maar razen, die problemen lossen zichzelf meestal wel op', maar na 20 minuten werd het foeterdefoeter alleen maar luider. En mij lukte het ook niet, bleef steken op de plek waar noodgedwongen 3 haakse bochtjes in 50cm afstand zitten omdat ik van bestaande situatie de betonplaat in moest zien te komen. Ik heb de pijpen keurig ontbraamd en binnenkant afgeschuind, maar toch zijn koppelstukjes en inkoop-haakse-bochtjes dodelijk voor makkelijk de trekveer erdoor duwen.

'Wacht maar, pak maar koffie, laat de bloeddruk even terugzakken naar normale waarden, ben over 10 minuten terug'. Gauw de draaibank aangeslingerd en een zetpil van een stukje PTFE in elkaar gehatseflatst:

Afbeelding

Een bolletje was misschien mooier geweest, maar dit duurde nog geen 10 minuten om te maken. Puntje om langs richels te komen, gaatje voor een stukje binddraad zodat-ie zeker blijft zitten, groefje zodat het binddraad niet uitsteekt, achterkant even met accutol op de schuurband afgerond; sneller dan omdraaien in de draaibank. Vervolgens was het totaal geen centje pijn meer om die trekveer door de pijp te duwen. Ha, DaBit is nog steeds niet voor 1 gat te vangen! :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 01 nov 2020 13:20 (heb besloten om de hele rataplan maar met Hue te doen. Hoor er van diverse kanten goede verhalen over)
Hier in de woonkamer ook Hue, 9 (kleuren-)spots en 4 strips. Omdat de spots flink groot zijn in lengte heb ik het plafond plaatselijk wat verlaagd. Er is dan een stuk vrije ruimte tussen plafond en verlaging waar de strips in liggen. Dat geeft dan weer een mooi onrechtstreeks licht om bijvoorbeeld tv te kijken. Na meer dan 5 jaar nog steeds zeer tevreden, geen problemen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 01 nov 2020 20:49 Afbeelding
Dus je maakt em dikker en hij gaat makkelijker door de buis....en niet eens een punt waarvan je veel verwacht.
Ik moet toegeven ik zat er ook al aan te denken om er een kogel kopje op te maken, maar tot nu toe nog niet veel draden getrokken, komt nog wel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

WillyH schreef: 02 nov 2020 08:55 Hier in de woonkamer ook Hue, 9 (kleuren-)spots en 4 strips. Omdat de spots flink groot zijn in lengte heb ik het plafond plaatselijk wat verlaagd. Er is dan een stuk vrije ruimte tussen plafond en verlaging waar de strips in liggen. Dat geeft dan weer een mooi onrechtstreeks licht om bijvoorbeeld tv te kijken. Na meer dan 5 jaar nog steeds zeer tevreden, geen problemen.
Ik hoor eigenlijk maar weinig mensen er niet tevreden over zijn. We zullen het meemaken.
Ik heb 12 enkel-wit spots in bestelling (kabouters in lampjes hebben al een hoge engfactor voor de directie, als er dan nog kleurtjes bij komen word het onacceptabel eng) en vooralsnog nog maar 1 hue plafondlamp meebesteld voor het diffuse licht. Eens kijken hoe dat uitpakt voor ik meer van dat spul koop; je kunt er goed op leeglopen.

Verder heb ik nog 4 niet-Hue lampen waarvan ik er 2 wel wil integreren in het systeem. Ik zag dat er zo hier en daar wel Hue-compatible inbouwdimmers verkocht worden; daar kan ik vast wat mee. En anders met de aan/uit van Hue zelf wel, maar die is niet als module te krijgen dus dan word het weer openslopen en de binnenkant eruit vissen. Nouja, eerst A, dan B.
hugo stoutjesdijk schreef: 02 nov 2020 09:28 Dus je maakt em dikker en hij gaat makkelijker door de buis....en niet eens een punt waarvan je veel verwacht.
Het hoeft ook alleen maar langs richeltjes en andere oneffenheden te komen waar het oogje van de veer anders op blijft steken. Als je een mofje of inkoopbochtje hebt en de pijp zit er net niet ver genoeg in dan heb je al zo'n richeltje. Meestal is een paar keer stoten en draaien wel genoeg. Maar als dat richeltje op 16 meter van het beginpunt zit in een stuk pijp met veel haakse ellende dan krijg je het oogje er niet makkelijk langs.

Voor dat probleem voldoet die stompe punt prima. Veel spitser moest ik 'm ook niet maken; PTFE is knap zacht. Als je dan de Bokito uit gaat hangen heb je geen punt meer over. Bolletje is idealer, maar dat had me meer tijd gekost dan beitel schuin zetten en er even tegenaan duwen (of ik had het ook even op de schuurband moeten doen).

Als je slim bent en je hebt de krappere radius van het voorgevormde spul nergens nodig dan gebruik je helemaal geen koop-bochtjes. Alles wat ik gewoon met de buigveer gebogen heb krijg ik de trekveer met duim en wijsvinger doorheen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Enigste waar je met Hue rekening mee wilt houden is dat het een Zigbee mesh netwerk is.
De lampen moeten elkaar dus kunnen ontvangen en de bridge ook 1 lamp.
Soms is 8 meter te ver afhankelijk van hoe ze ingebouwd zitten.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door zeeschuim »

innr is ook goed en goedkoper tuya is heel groot met heel veel mogelijkheden en nog goeikoper.
nu bij de action lampen voor weinig. Zonneschermen en rolgordijnen heb ik er ook op draaien.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Voor dat tuya is aardig wat te krijgen inderdaad. Zal wel weer niet samenwerken met dat Hue spul dat reeds in bestelling staat zeker....
Wat dat betreft heb ik eigenlijk een bloedhekel aan die gesloten protocolletjes. Maar voor nu is het eigenlijk ook wel belangrijk dat het gewoon moeiteloos aan de pruttel te krijgen is (want ik heb nog 10000 klusjes te doen) en feilloos z'n werk doet (woman acceptance factor..), en daar lijkt Hue wel goed in te zijn.
Niet dat het met tuya, tradfi, innr,lifx,etc. anders zou zijn, maar als je aan zo'n grote verbouwing bezig bent kun je niet even lekker ervoor gaan zitten om het allemaal uit te pluizen. Ik had eigenlijk gewoon normale dimmers en domme lampen in gedachten, tot er 3 man (waarvan 1 theatertechnicus die grote producties doet en echt wel het een en ander over lampjes weet) onafhankelijk van elkaar 'Hue!' riepen. Leeslees, ja, klinkt leuk, doen we dat.

Hoe de kwaliteit van het witte licht zich onderling verhoud tussen de merken is me ook niet duidelijk. Daar zit toch best veel verschil in, en de Philips Master GU10 LED-lampjes die ik al heb vond ik wel te pruimen. Ik heb vandaag ook maar weer eens een bouwlamp met gloeilamp erin gekocht; het buitenlicht is ook overdag onvoldoende voor mijn 40+ oogjes en gloeilamplicht is veel prettiger om bij te werken dan LED vind ik, zeker bij zaken als verven en de structuur van stucwerk na-apen bij reparaties met korrelkit en een vochtige spons.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 02 nov 2020 21:17 Hoe de kwaliteit van het witte licht zich onderling verhoud tussen de merken is me ook niet duidelijk. Daar zit toch best veel verschil in, en de Philips Master GU10 LED-lampjes die ik al heb vond ik wel te pruimen. Ik heb vandaag ook maar weer eens een bouwlamp met gloeilamp erin gekocht; het buitenlicht is ook overdag onvoldoende voor mijn 40+ oogjes en gloeilamplicht is veel prettiger om bij te werken dan LED vind ik, zeker bij zaken als verven en de structuur van stucwerk na-apen bij reparaties met korrelkit en een vochtige spons.
Net daarom dat kleurenspotjes handig zijn, je stelt een witkleur in die je bevalt of past ze aan aan de omstandigheden. Precisiewerkje? helder en koel wit licht. Avondje tv? Gezellig warmwit licht. Feestje, dan mag er een kleurtje bij. Wordt het dan toch gezellig met de directrice, mag een zwoele achtergrondverlichting ook wel :lol:
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door zeeschuim »

Ik gebruik google home als overkoepelend systeem. Dat werkt dus met Hue, Tuya smart, Innr, Neato. Dat bevalt prima.
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Plaats reactie