Draad voor Nema17 stappenmotor

Moderator: Moderators

vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door vox67 »

Bij een laser is die 5000km niet veel als je graveert.
Om een a4 op 300dpi graveert gaat hij al zo'n 3425x heen en weer op een totale afstand van 720 mtr. (Disclaimer: ik was niet zo best in rekenen, dus het zou ook niet helemaal kunnen kloppen).
Ik denk dat je er ongemerkt meer meters mee maakt dan je denkt.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door remon_v »

audiomanics schreef: 14 okt 2020 22:36 IGUS Chainflex CF881.05.04
Heb zojuist 15m van deze draad besteld direct bij Igus, dat was toch wat goedkoper dan bij TME. 15m lijkt mij meer dan voldoende...
hfjbuis schreef: 14 okt 2020 22:48 Op mijn Nema 17, 2A steppers zit af fabriek, een 1 meter kabel met dupont stekker. Die 22 awg kabel heeft een geweven kern van 0.64 mm in diameter en is 0.32 mm2.
Dit soort kabels wordt ook gebruikt in de modelbouw voor modelbouw servo motoren!
Dit is op mijn Nema17's ook van toepassing, maar ik wil de draad afknippen bij het begin van de stappenmotor en dan de Igus draad er aan verbinden. Hoe zou ik dit het beste kunnen doen (officieel)? Ik zie namelijk mensen de draden gewoon aan elkaar solderen en dan een krimpkous er omheen, maar is dit wel de beste manier?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 08 nov 2020 09:40 Hoe zou ik dit het beste kunnen doen (officieel)? Ik zie namelijk mensen de draden gewoon aan elkaar solderen en dan een krimpkous er omheen, maar is dit wel de beste manier?
Daar is niet een beste oplossing voor te geven, wel twintig goede en twintig slechte.
Waar het op neer komt is dat bij de goede oplossing je beide draden zonder te twisten mechanisch en elektrisch aan elkaar wil bevestigen nog voor het eventuele solderen.

Heel goed is krimpen.
Maar als je bv een krimptule gebruikt dan moet deze precies matchen met de gekozen draden en het krimpgereedschap met de krimptule. Mocht dat niet matchen heb je een slechtere verbinding dan gewoon solderen.

Mocht je echt een keer leuk vinden om alle goede en slechte methodes te zien, download een keer de NASA-STD-8739.4A standaard. Daar staan heel veel voorbeelden en die zijn geschikt voor 25G en miljoenen kms deepspace 8) :lol:

Nu met beide benen terug op aarde. Als je beide draden stript naast elkaar in elkaars verlengde ligt en aan elkaar soldeert al dan niet even geholpen door een klein draadje er even omheen te draaien en daarna voorziet van een krimpkousje die de mechanische ontlasting ter plekke verzorgt en er voor zorgt dat de twee draden ergens in een kastje met een wartel of tiewrap op de machine ook mechanisch ontlast worden , denk dat je er tientallen jaren plezier van hebt.

21864
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 08 nov 2020 10:20]
Nu met beide benen terug op aarde. Als je beide draden stript naast elkaar in elkaars verlengde ligt en aan elkaar soldeert al dan niet even geholpen door een klein draadje er even omheen te draaien en daarna voorziet van een krimpkousje die de mechanische ontlasting ter plekke verzorgt en er voor zorgt dat de twee draden ergens in een kastje met een wartel of tiewrap op de machine ook mechanisch ontlast worden , denk dat je er tientallen jaren plezier van hebt.
21864
Goed dat ik het toch maar even vraag, had de draden zo in elkaar getwist voor het solderen. Op de machine zit al een mogelijkheid om tierips te gebruiken... dat ga ik zeker doen.

Nu zat ik mezelf net te bedenken... misschien is het handig om GX8/12 aviation stekkers te gebruiken, is dat een optie? Dan maak ik er een heel modulair systeem van... GX16 stekkers ga ik gebruiken voor toegang tot de schakelkast.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door Kjelt »

Dat is zeker een goede optie. Kleine ijzeren of alu kastjes kun je krijgen bij de elektronicazaak of op het net.
Check wel even de maximale stroom van de contacten van je connector .
Soms worden de pennetjes dunner gemaakt naarmate de connector meer contacten heeft.
Met een Nema17 valt de max stroom wel mee.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door hfjbuis »

Ik monteer een connector op de motor. Daarmee heb ik een universele aansluiting met trekontlasting die ik met de ogen dicht kan aansluiten. Het huis van de connector wordt met epoxy (kneedbaar staal) op de motor gelijmd.

21805
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door remon_v »

hfjbuis schreef: 08 nov 2020 14:42 Ik monteer een connector op de motor. Daarmee heb ik een universele aansluiting met trekontlasting die ik met de ogen dicht kan aansluiten. Het huis van de connector wordt met epoxy (kneedbaar staal) op de motor gelijmd.

21805
Dat ziet er goed uit, zoiets lijkt me ideaal om te maken! Hoe kom je aan de behuizing? En hoe komt het draad van de stappenmotor binnen?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door hfjbuis »

De behuizing is gedraaid uit een stuk aluminium op de draaibank voor de schroefdraad van de connector en vervolgens op de freesmachine passend gemaakt en van binnen helemaal uitgehold om ruimte te maken voor de kabel. De kabel loopt door de onderzijde naar binnen, de connector is een GX16 4 pin.

Nadat de connector aan de kabels is gesoldeerd en in de behuizing is geschroefd, wordt het geheel op de motor gelijmd. Een klem er op of een elastiek en dan een nachtje slapen. De positie van de connector is aangepast aan de richting waarin de kabel moet lopen.
Niet moeilijk om te maken, maar wel tijdrovend. Die tijd bespaar je weer als het ding voor onderhoud of een upgrade gedemonteerd moet worden.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door audiomanics »

Ik gebruik daar standaard aansluitdoosjes voor, Ook wel E-boxjes genoemd.. Daar zit een printje in waar je EN de motor EN de proximity-sensor voor die as aansluit op de kabelrupskabels..
Hier zie je zo'n doosje zitten op de kabelrups-meenemer voor de Y-as van de OSPF.
16325

En hier zie je de printjes met isolatorplaat die in het deksel van zo'n kastje vast geschroefd wordt.
16330

Dat andere printje is het breakout-printje voor de EDING CPU5A4(E) dat ik voor de OSPF ontworpen heb.( tegenwoordig zijn ze ook bedrukt met de aansluitingen bij ieder punt.)

Hier zie je datzelfde doosje boven in het midden op de machine zitten.. Op de OSPF zitten er vier.
15840

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door remon_v »

hfjbuis schreef: 08 nov 2020 16:13 De behuizing is gedraaid uit een stuk aluminium op de draaibank voor de schroefdraad van de connector en vervolgens op de freesmachine passend gemaakt en van binnen helemaal uitgehold om ruimte te maken voor de kabel. De kabel loopt door de onderzijde naar binnen, de connector is een GX16 4 pin.

Nadat de connector aan de kabels is gesoldeerd en in de behuizing is geschroefd, wordt het geheel op de motor gelijmd. Een klem er op of een elastiek en dan een nachtje slapen. De positie van de connector is aangepast aan de richting waarin de kabel moet lopen.
Niet moeilijk om te maken, maar wel tijdrovend. Die tijd bespaar je weer als het ding voor onderhoud of een upgrade gedemonteerd moet worden.
Bedankt voor de uitleg, helaas heb ik geen draaibank tot mijn beschikking. Maar ziet er heel goed uit!
audiomanics schreef: 08 nov 2020 22:36 Ik gebruik daar standaard aansluitdoosjes voor, Ook wel E-boxjes genoemd.. Daar zit een printje in waar je EN de motor EN de proximity-sensor voor die as aansluit op de kabelrupskabels..
Hier zie je zo'n doosje zitten op de kabelrups-meenemer voor de Y-as van de OSPF.
16325

En hier zie je de printjes met isolatorplaat die in het deksel van zo'n kastje vast geschroefd wordt.
16330

Dat andere printje is het breakout-printje voor de EDING CPU5A4(E) dat ik voor de OSPF ontworpen heb.( tegenwoordig zijn ze ook bedrukt met de aansluitingen bij ieder punt.)

Hier zie je datzelfde doosje boven in het midden op de machine zitten.. Op de OSPF zitten er vier.
15840

Kees
Ook bedankt voor de uitleg, al snap ik nog niet helemaal... en die e-box kijg ik niet te vinden, maar wel iets wat voor mij een oplossing kan zijn.
Die moet dan ongeveer 40x40mm zijn, dan kan ik hem op de stappenmotor monteren.

Dit is wat ik kan vinden:
https://nl.aliexpress.com/item/40008531 ... web201603_

Ook krijg ik net een mailtje van Igus dat ik als particulier niet bij hun kan bestellen... helaas. Dus even een andere oplossing vinden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 09 nov 2020 10:25 Ook bedankt voor de uitleg, al snap ik nog niet helemaal... en die e-box kijg ik niet te vinden, maar wel iets wat voor mij een oplossing kan zijn.
Die moet dan ongeveer 40x40mm zijn, dan kan ik hem op de stappenmotor monteren.
Ja die kastjes zijn ook prima, heb ik zelf ook gebruikt. De e-box van Audiomanics laat hij frezen door een hobbieist want zou anders niet te betalen zijn.
Ook krijg ik net een mailtje van Igus dat ik als particulier niet bij hun kan bestellen... helaas. Dus even een andere oplossing vinden.
Daarom verwees ik je al naar tme. Ander alternatief is https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ die kunnen ook bij Igus bestellen, die heb ik destijds gebruikt om al mijn Igus kabel en cablechains te bestellen.
Even goed nadenken wat je wilt bestellen en meteen alles in 1 order plaatsen want er komen bestelkosten en verzendkosten bij.

Mocht het je nou alleen om de kabel gaan dan kun je ook Lapp cable gebruiken voor cablechains, daar is makkelijker aan te komen ook via https://www.elektroschakelmateriaal.nl/ overigens, alleen wil je dan even zelf gaan onderzoeken welke productnaam van Lapp daar bij hoort, er zijn zo ontzettend veel verschillende kabels ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door audiomanics »

snap ik dat je ze niet kan vinden.. Deze boxjes worden custom gemaakt voor de OSPF en zijn als set ( kastje, deksel, schroeven, moeren en isolatieplaatje) bij mij te koop.. de printjes die er in moeten zijn als eurokaart met 4 stuks van die printjes en het CPU5A4 breakout printje ook bij mij te koop.
Maar bij Conrad zijn er ook Hammond kastjes te koop met van die bevestigings stukken aan de zijkant, al zitten daar de schroeven aan de onderkant en dat is weer wat lastiger met monteren..
Nu kan je die kastjes van Aliexpress ook wel gebruiken, dan moet je zelf printjes daar in maken en de kast met een schroef in het kastje aan je machine vast zetten.. Als je dan de uitsparing voor de kabel een fractie kleiner maakt dan de diameter van de kabel, en wel zo dat de kabel een beetje boven de rand uit steekt, dan kan je de kabels met het deksel dus vast klemmen. Als je alles goed monteert is het een "statische" verbinding.. Waar de kabel de rups in gaat zet je de kabel ook vast aan de rups..
Bij statische verbindingen kan je best twee draden aan elkaar solderen en isoleren met krimpkous, maar bij een dynamische verbinding (zoals in een kabelrups) moet je dat nooit doen.. Op die punten zal de kabel veel breekbaarder worden.
Hoe je het ook doet, zorg er altijd voor dat die verbinding op zich statisch is en blijft. (en dan niet statisch in de term van ESD natuurlijk)

Voor het bestellen bij IGUS maak ik gebruik van de KvK van een bevriend bedrijf... Enige is dat hun de rekeningen toegestuurd krijgen, die dan weer naar mij toe worden doorgestuurd.. Of hij ze dan ook weer van de belasting aftrekt (onderhoud machines), dat weet ik niet..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door remon_v »

audiomanics schreef: 09 nov 2020 11:11 snap ik dat je ze niet kan vinden.. Deze boxjes worden custom gemaakt voor de OSPF en zijn als set ( kastje, deksel, schroeven, moeren en isolatieplaatje) bij mij te koop.. de printjes die er in moeten zijn als eurokaart met 4 stuks van die printjes en het CPU5A4 breakout printje ook bij mij te koop.
Maar bij Conrad zijn er ook Hammond kastjes te koop met van die bevestigings stukken aan de zijkant, al zitten daar de schroeven aan de onderkant en dat is weer wat lastiger met monteren..
Nu kan je die kastjes van Aliexpress ook wel gebruiken, dan moet je zelf printjes daar in maken en de kast met een schroef in het kastje aan je machine vast zetten.. Als je dan de uitsparing voor de kabel een fractie kleiner maakt dan de diameter van de kabel, en wel zo dat de kabel een beetje boven de rand uit steekt, dan kan je de kabels met het deksel dus vast klemmen. Als je alles goed monteert is het een "statische" verbinding.. Waar de kabel de rups in gaat zet je de kabel ook vast aan de rups..
Bij statische verbindingen kan je best twee draden aan elkaar solderen en isoleren met krimpkous, maar bij een dynamische verbinding (zoals in een kabelrups) moet je dat nooit doen.. Op die punten zal de kabel veel breekbaarder worden.
Hoe je het ook doet, zorg er altijd voor dat die verbinding op zich statisch is en blijft. (en dan niet statisch in de term van ESD natuurlijk)

Voor het bestellen bij IGUS maak ik gebruik van de KvK van een bevriend bedrijf... Enige is dat hun de rekeningen toegestuurd krijgen, die dan weer naar mij toe worden doorgestuurd.. Of hij ze dan ook weer van de belasting aftrekt (onderhoud machines), dat weet ik niet..

Kees
Wederom bedankt voor de uitleg, hier heb ik veel aan.

V.w.b. de Igus chainflex kabel... nu stuurde ze me in de mail dat je Igus materialen bij de groothandel kan kopen. Waaronder itsme en mocht die nou net bij mij om de hoek zitten (blijkbaar dat wist ik niet). Ze hebben niet de betreffende Igus kabel maar wel deze:

Artikel 00841869
Omschr. DATAKABEL 4X0,5MM² AF PVC GS
Typenummer UNITRONIC LIYCY 4X0,5
Goed.groep LAPP
Art. levr. 0034604-1

Prijs € 1,00 Netto / mtr

Is deze ook prima, vergelijkbaar met de Igus kabel?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Draad voor Nema17 stappenmotor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie