Wat is het verschil tussen HY inverter en YL inverter

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pagemaker
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 nov 2012 10:50
Locatie: Franeker
Contacteer:

Wat is het verschil tussen HY inverter en YL inverter

Bericht door pagemaker »

Verder dan dat de YL inverter een paar tientjes goedkoper is, kom ik niet.

Kan, wil, iemand hier een deskundig licht over laten schijnen?
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat is het verschil tussen HY inverter en YL inverter

Bericht door benkr »

HY staat geloof ik voor Huang Yang, van YL weet ik het niet, maar het zal wel een merknaam zijn.

Kun je misschien een link meesturen want ik kan er geen vinden.

Dat prijsverschil duidt er wel op dat je minder product voor je geld krijgt.
Ik heb een beetje ervring met die goedkopere VFD's, ik vind die HY dan toch wel fijner.
Gebruikersavatar
pagemaker
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 nov 2012 10:50
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: Wat is het verschil tussen HY inverter en YL inverter

Bericht door pagemaker »

In mijn zoektocht werd duidelijk dat HY HuangYang een goede naam heeft in deze tak van sport.
Niettemin kreeg ik de indruk dat het om een technisch onderscheid gaat, maar dat is wellicht fout.
Dat ik niks kon vinden over onderscheid, duidt wel op mijn foutieve indruk.
Gebruikersavatar
pagemaker
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 nov 2012 10:50
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: Wat is het verschil tussen HY inverter en YL inverter

Bericht door pagemaker »

In deze link is sprake van twee inverters de HY en de YL, er is geen aanduiding - zoals zo vaak - omtrent het verschil tussen die dingen.
Verder val op dat de leverancier extra lagers levert bij de spindle. Oeps, denk ik dan, zijn die lagers dan zo rot?
https://nl.aliexpress.com/item/40000460 ... web201603_
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat is het verschil tussen HY inverter en YL inverter

Bericht door benkr »

Kun je misschien een link meesturen want ik kan er geen vinden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat is het verschil tussen HY inverter en YL inverter

Bericht door Kjelt »

pagemaker schreef: 13 nov 2020 22:49 Oeps, denk ik dan, zijn die lagers dan zo rot?
Op zich zijn die 1,5kW freesspindels prima voor ons hobbieisten maar ja ze gaan niet echt heel erg lang mee, zeker niet als je spindel niet 100% loodrecht staat.
Maar als je $100 voor een 1.5kW spindel betaald terwijl je weet dat bv passende SKF lagers al €80 kosten wat verwacht je dan ? Ik heb een reserve in de kast liggen voor het geval dat.... Geen zin om 3 weken op een vervanger te wachten.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Wat is het verschil tussen HY inverter en YL inverter

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 13 nov 2020 23:33
pagemaker schreef: 13 nov 2020 22:49 Oeps, denk ik dan, zijn die lagers dan zo rot?
Op zich zijn die 1,5kW freesspindels prima voor ons hobbieisten maar ja ze gaan niet echt heel erg lang mee, zeker niet als je spindel niet 100% loodrecht staat.
Maar als je $100 voor een 1.5kW spindel betaald terwijl je weet dat bv passende SKF lagers al €80 kosten wat verwacht je dan ? Ik heb een reserve in de kast liggen voor het geval dat.... Geen zin om 3 weken op een vervanger te wachten.
Leg eens uit, wat heeft het loodrecht staan te maken met de levensduur van de motor?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wat is het verschil tussen HY inverter en YL inverter

Bericht door Kjelt »

Niet van de motor van de lagers.
Als je bv zoals vaak bij kleine freesjes een freesje hebt waar de asdiameter vd opname gelijk is aan de freesdiameter en je gaat dieper het materiaal in dan de geslepen lengte zal als dit niet volledig loodrecht staat lijden tot grote zijwaartse krachten op de lager.
Omdat je eigenlijk op dat moment de ingeslepen as langs niet weggefreesd materiaal heen haalt. Dit hoor je ook en zelfs bij 0,01 graad uit het lood zoals bij mij.
Oplossing is natuurlijk loodrecht zetten maar perfectie in deze bestaat niet, of een langer geslepen frees te gebruiken, of om meerdere passes langs elkaar te gebruiken zodat er ruimte om de frees ontstaat maar in theorie zou je bij de laatste oplossing nog steeds hier last van hebben.
Waar het om gaat is dat er in een spindel met een BOM van $60 geen lagers zitten van tientallen euros. Misschien zelfs niet eens de goede lagers die alle radiale en axiale krachten goed opvangen. Vergelijk het met een DHZ winkel no name klopboormachine van 60.- die zijn qua levensduur gemaakt voor twintig uur boren heb ik me laten vertellen. Dat is niet te vergelijken met een merk klopboormachine die 800.- of zelfs meer kost. Toch is dit prima voor iemand die een keer per jaar twee gaatjes wil boren , niet voor een aannemer. Zo bedoelde ik mijn opmerking ook, alle waar naar zijn geld en ook al zijn die $100 spindels prima voor de meeste hobbieisten mag je er niet teveel van verwachten en wil je daar rekening mee houden.
sbk replica
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 okt 2020 20:39

Re: Wat is het verschil tussen HY inverter en YL inverter

Bericht door sbk replica »

ik heb even een blik geworpen bij ali. het lijkt er op dat de HY inverter ook met 4-20 mA aangestuurd kan worden (zie je veel in de industrie) en een 0-10v output te hebben waarmee je het toerental terug kan koppelen.

maar ali express info blijft altijd een beetje vaag.

overigens werken de CNC controllers die ik heb gezien (maar ik ben nog maar een CNC beginner) op 0-10V en werkt een YL daar gewoon mee.

gr steven
Gebruikersavatar
pagemaker
Berichten: 54
Lid geworden op: 14 nov 2012 10:50
Locatie: Franeker
Contacteer:

Re: Wat is het verschil tussen HY inverter en YL inverter

Bericht door pagemaker »

@steven,
Naar dit soort gegevens heb ik gezocht... en niet gevonden.
Wil je zeggen waar je deze wijsheid hebt gevonden?
Een schema met wat aanvullende informatie is vaak zeer behulpzaam.
Plaats reactie