masterwood Teknomat 3000 software

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
barry2002
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2020 09:22

masterwood Teknomat 3000 software

Bericht door barry2002 »

Stel de vraag (je weet maar nooit)...
Een bevriende schrijnwerker heeft een hout CNC machine waarvan de harde schijf gecrasht is .
Het is al een oudere machine nl. een masterwood Teknomat 3000, draaiende op DOS.
Nu kan(wil) de leverancier de oude software niet meer leveren. :cry:
Zou er toevallig iemand dezelfde machine hebben (draaiende op DOS) waarvan hij een back-up heeft van deze software?
We hebben wel een backup van de instellingen en calibratie files.

Deze machine zal vervangen worden in de nabije toekomst, maar om nu te depanneren zou het aangenaam zijn deze machine nog draaiende te krijgen.

Ter info : de hardeschijf is onherstelbaar beschadigd, het is onmogelijk om daar nog software van te halen (zelf door speciale firma's)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: masterwood Teknomat 3000 software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo waardeloos, heb je een machine die verder best lekker z'n ding doet en dan is 1 zo'n ... onderdeel de reden dat je er niets meer aan hebt.
Je zou toch denken dat die leverancier je wel in contact kan brengen met andere gebruikers van zo'n zelfde machine. (helaas weet ik dat dat voor de meeste leveranciers absoluut geen prioriteit is)
En is dat een dealer, of heb je bij de fabrikant geïnformeerd of die niet een nieuwe harddisk met software kunnen leveren?

In ieder geval succes met het oplossen, en die vriend van je weet nu ook bij welke leverancier die niet moet zijn lijkt me.(als ie keus heeft)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: masterwood Teknomat 3000 software

Bericht door keesfrees »

Machineleveranciers, breek me de bek niet los !

Stukje uit een soortgelijke vraag onlangs
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=18921
keesfrees schreef: 31 okt 2020 14:47 Precies om deze reden heb ik mijn koop machine omgebouwd naar een andere besturing, voor een fractie vd prijs en de onderdelen eenvoudig te verkrijgen in geval van panne.
Maar da's effe een klusje, ik deed dat zo dat de oude besturing ook nog te gebruiken is. En die kreeg inderdaad kuren later, ik kon een donor machine kopen, maar die had andere firmware nodig, die vond ik op een USA forum, heel vriendelijke behulpzame vent, een gelukje. Een schril contrast met de #*$&* waar ik 'm van kocht ooit.
Oplossing gevonden :
https://www.machinio.com/listings/48373 ... in-belgium
:-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: masterwood Teknomat 3000 software

Bericht door hugo stoutjesdijk »

keesfrees schreef: 20 nov 2020 11:04 Oplossing gevonden :
https://www.machinio.com/listings/48373 ... in-belgium
:-)
:lol: koop zo'n machine op de veiling, ga je hem ophalen, knipt de besturing er uit en gaat weer weg, met achterlating van de rest.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: masterwood Teknomat 3000 software

Bericht door Kjelt »

Ik was laatst op de mechanische shop van ons bedrijf daar staan echt hele mooi cnc machines. Beetje zitten praten met die vakmensen aldaar. Of ze niet zelf zo'n machine thuis zouden willen hebben. "Alsjeblieft niet zeg, twee maanden terug begaf een van de servodrivers het. Reparateur van de nederlandse dealer kon het niet verhelpen moest een monteur uit duitsland worden ingevlogen. Per koerier een bepaalde kaart laten komen uitgewisseld , maar er was nog meer kapot. Enfin week later machine doet het weer, prijskaartje reparatie over de 25000.- dus nee alsjeblieft niet" :lol:
Plaats reactie