automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Ballegooijen »

Er komt nog wel eens een dag dat ik een complete meetmacro ga schrijven,
Mocht dat zo zijn dan hou ik me aanbevolen!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door P1-Engineering »

niek_saxofoon schreef: 15 nov 2020 17:34
P1-Engineering schreef: 15 nov 2020 17:26 Misschien een stomme vraag, maar waarom niet gewoon de Sorotec macro gebruiken waar dit al standaard inzit?.
De laatste versie, 2.1D, hebben ze nog wat meer functies toegevoegd en bijvoorbeeld ook sensorbewaking toegevoegd.
Als de sensor niet is aangesloten gaat ie nooit triggeren natuurlijk, weet ik helaas uit ervaring..... :oops:
Het is leuk om iets over te nemen wat werkt, maar door dat te doen leer ik niet hoe het werkt, en aangezien ik in de toekomst ook graag uitgebreidere macros wil schrijven wil ik dit graag leren.

Als we op die manier iets kunnen creëren wat ook goed werkt en wat doorgaat op de eding handleiding hebben misschien meer mensen daar iets aan.
Ik ben overigens helemaal niet vies van afkijken, beter goed gejat dan slecht bedacht. Als je denkt dat er functionaliteiten bij moeten sta ik daar helemaal voor open.
Daarin heb je absoluut gelijk, het is sowieso altijd beter om te begrijpen wat de macro's precies doen. Zeker in het begin kan het lastig zijn om het geheel te doorgronden.

Zelf wil ik nog een macro'tje maken die kijkt welke toolnummers er nodig zijn voor de ingeladen g-code en dan vervolgens alle benodigde gereedschappen inmeet. Ik doe ze nu nog handmatig, maar later dit jaar met de ATC zou het natuurlijk mooi zijn als dat met 1 druk op de knop kan. 8)
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 15 nov 2020 19:44
Ik denk dat daarom G38.2 in het leven geroepen is, dan heb je bovenstaande problemen niet.
er is geen andere manier om te meten anders dan met G38.2, wel kun je aan de hand van #5068 kijken of je probe getriggerd is , en met #5067 of ie getriggerd heeft.

Ik heb in het verleden een Macrootje geschreven waarmee je 3D objecten in kan scannen:



Waarbij ik niet elke keer mijn Probe naar een bepaalde veilige Z-hoogte wilde terugtrekken.. het duurt zo al lang genoeg..
Wat ik daar gedaan heb is met #5068 na elke verplaatsing kijken of de probe raakt of niet.
Ik meet meteen 1x1 mm raster, alleen bij de eerste meting op een lijn komt de probe vanaf een bepaalde veilige hoogte naar beneden, daarna trekt ie terug, en loopt ie naar het volgende punt, in kleine stapjes (vanwege de beperkte zijdelingse uitslag van de Probe), raakt ie, dan wordt dat geregistreerd, en gaat de probe een stukje omhoog, raakt ie niet, dan gaat ie verder opzij naar zijn volgende meetpunt, raakt ie daar nog niet.. gaat ie naar benee, raakt ie wel.. gaat ie eerst omhoog, en dan proben..

Als ik nu een nieuwe gereedschapslengtemeetmacro (3 keer woordwaarde :lol: ) zou moeten schrijven, dan zou een Check van #5068 het eerste zijn wat er in staat..
Als die controle de verkeerde waarde doorgeeft, dan MSG "Toolsetter not ready" , dan dialoog voor de gereedschapsafmetingen, Voorpositioneren boven de taster, of er naast als je dat veiliger vindt (kan ik meteen setupmacrootje wel regelen, dan geef je daar de X of Y offset in, dan een M1.. als je jezelf niet vertrouwt dan zet je Option Stop aan), verplaatsen naar boven de taster.. wederom testen of er geen "aanvaring" is (#5068), geen aanvaring.. G83.2 incrementeel een stukje naar beneden, Controle heeft de taster geschakeld? #5067 bekijken, zo niet.. MSG "Tastpunt niet bereikbaar, controlleer gereedschapslengte", zo wel, Parameters berekenen, Tooltabel invullen, Tool omhoog trekken tot veilige hoogte (op mijn machine "Toolwisselhoogte" dus de kop helemaal bovenin (G00G53Z0 bij mij) en dan Endsub.

Of ik em nu met een Userfunctie, in MD1 of met een Toolchange in een programma aanroep, dat kukelt er ook niet tegenan.. maar als je het als aparte Sub schrijft, dan kun je em ook op al die manieren aanroepen.
Als ik een tool heb met een vaste lengte, dan hoef ik die niet te meten.. dan sla ik de meting ook over.. (dat kun je met een M-Functie na je TxM6 ook wel regelen.. of je zet gewoon de gereedschapsnummers met een vaste lengte in Parameters weg, en dan kijk je vantevoren of je tool één van die nummers heeft..
Dat is wel heel erg gaaf!. Had je dan ook een methode om de meetpunten weer te importeren naar cad, bijvoorbeeld als een point-cloud?.

Gebruik nu de 3D-finder probe met bijbehorende macro. Werkt echt super, en zeer nauwkeurig. Alleen de standaard mogelijkheden zijn vrij beperkt qua reverse-engineering.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat is wel heel erg gaaf!. Had je dan ook een methode om de meetpunten weer te importeren naar cad, bijvoorbeeld als een point-cloud?.

Gebruik nu de 3D-finder probe met bijbehorende macro. Werkt echt super, en zeer nauwkeurig. Alleen de standaard mogelijkheden zijn vrij beperkt qua reverse-engineering.
EdingCNC slaat de gevonden Coordinaten op in een Digitize file., hoe weet ik niet meer, maar ik heb er indertijd wel een STL file van kunnen maken.. die kon ik dus importeren in CamBam, om er vervolgens een freesbewerking op te zetten.

het mooie was dat de platte vlakken in mijn model, ook als platte vlakken in de STL zichtbaar waren.. blijkbaar zat er in die software een functie die "overbodige rasterpunten" die op één lijn lagen, of in hetzelfde vlak, automatisch verwijderde, zodat je mesh veel minder ruimte besloeg..

Ook is het mogelijk om met LOGMSG de coordinaten volgens een bepaalde bestandsindeling op te slaan, zodat je bijvoorbeeld een CSV bestand kunt maken, waarin je de maten in Excel kan tonen. leuk voor het maken van Meetrapporten.

in't verleden heb ik bij DamenCNC gewerkt aan het schrijven van software voor het herslijpen van Freesjes, de slijpmachine was hiervoor voorzien van een Taster die de snijkanten opzocht, de hoeken vastlegde, alsmede de spoedhoek van de snijkanten, dan kon je ingeven hoeveel je eraf wilde halen, en vervolgens werd je frees geslepen.
zelfs als de frees verschillende spoedhoeken per snijkant had.
Van elke frees werd ook een Meetrapport aangemaakt, die de oude diameter, het aantal snijkanten, en de diverse spoedhoeken bevatte.

Daar heb ik wel even op zitten zweten.. :P

Als je een beetje kunt programmeren, dan zijn de mogelijkheden enorm, ik zoek bijvoorbeeld nog naar een "handleiding" voor het schrijven van een DXF bestand, dan zou je een macro kunnen maken die een contour afscant, en er meteen een DXF van maakt.. als je de actieve kogeldiameter weet (dus diameter- tastweg) dan kun je het actuele punt berekenen als je 2 metingen gedaan hebt, je weet dan immers de hoek van het gemeten vlak, en kun je de contour offsetten.. met cirkelbogen moet je 3 metingen hebben, zodoende kun je bepalen of je een rechte lijn hebt,of een cirkelboog..

Daar zit nog wel wat rekenwerk aan, maar onmogelijk is het zeker niet..
Ik heb ook eens een begin gemaakt met een Cirkelmeet macro waarbij je willekeurige punten op een cirkel kan pakken, handig als je moet meten op een cirkeboog, bijvoorbeeld een halve cirkel (als je een carterdeel op de machine hebt .
je pakt dan 3 punten, en aan de hand van die 3 punten heb je een driehoek, het cirkelmiddelpunt van de omgeschreven cirkel van een driehoek ligt op het snijpunt van de middelloodlijnen,

Da's geen hogere wiskunde, tussen 2 punten heb je een lijn, aan de hand van de "Vector" kun je de functie afleiden, het midden van het lijnstuk bepalen, Richtingscoëfficient inverteren, en de functie van de middelloodlijn afleiden, Volgens f(x)=ax+b, als je er 2 gevonden hebt op die manier, maak je ze aan elkaar gelijk, en dan hoef je alleen nog maar een eerstegraadsvergelijking met 2 onbekenden op te lossen, zodat je één coordinaat van het middelpunt(snijpunt van beide functies) hebt, die vul je in bij één van de gevonden functies, en dan komt het 2de coordinaat eruit rollen.
Pak je dan de delta X en delta Y van het gevonden middelpunt, dan kun je met de stelling van Pythagoras de cirkelradius uitrekenen, die is immer gelijk aan de wortel uit Delta X²+Delta Y², minus actieve kogelradius bij een buitenmeting, of plus bij een binnenmeting.

Zo eenvoudig is het... :lol:

De Meesten van ons hebben die grappen wel uitgehaald op de middelbare school, en degenen die dat niet hebben gehad bij Wiskunde, daarvoor past slechts een diep medelijden.... Stereometrie ( want daar valt dit onder ) is een van de meest boeiende en meest praktische gebieden van de Wiskunde.

Hoe dan ook.. ik ben weer een beetje geinspireerd geraakt.. en ik heb weer eens een nieuwe 3D Taster ontworpen, gebaseerd op mijn ontwerp uit het verleden.
Tevens heb ik een versie waarbij de Stylus in een schijfje geschroefd zit, met aan de bovenkant, 3 stalen pennetjes ingeperst, vlak in een groefje, onderin de Probe zelf zit dan een schijfje met 6 magnetische kogeltjes.. jullie voelen em al aankomen zeker?.. een Taster met verwisselbare styli, 'k loop toch al een ppos rond met het idee om een CMM te bouwen, met name voor mijn serieproductjes.. programmaatje maken, product op de CMM, Start heien, meetrapportje afdrukken.
Ik heb begrepen dat er onlangs iemand een nieuwe DOTNET API gemaakt heeft voor EdingCNC.. en dat geeft me de mogelijkheid om meer dingen te doen, of ze anders te doen dan wat er binnen EdingCNC mogelijk is.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Jasper »

Dat wordt voor mij niks, Ik heb al moeite om dit soort lappen tekst te volgen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jasper schreef: 19 nov 2020 16:42 Dat wordt voor mij niks, Ik heb al moeite om dit soort lappen tekst te volgen :mrgreen:
Als je zo blijft denken, dan kom je inderdaad nooit verder..

Ik zal je dit zeggen.. ik ben niet goed in Wiskunde, al zou je aan de hand van mijn vorige posting anders denken.

Stereometrie is echter één gebied van de wiskunde die ik aardig snap.. en als je weet wat je ermee kunt.. dan ga je experimenteren..

Voor mij is het dan de sport.. "Hoe ver komen we?".. en met EdingCNC.. ben ik heel ver gekomen.. verder dan menigeen ooit voor mogelijk had gehouden.. .. gewoon omdat ik dingen uitprobeer die ik in beginsel niet eens snapte..
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Jasper »

O maar dat doe ik ook wel alleen op een iets lager niveau.

Bijvoorbeeld de werkstuk hoogte vanaf het bed 0 automatisch meten vanaf de tool lengte sensor op een vast punt op het bed ipv de losse sensor
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Kars-cnc »

Arie Kabaalstra schreef: 19 nov 2020 16:04 Hoe dan ook.. ik ben weer een beetje geinspireerd geraakt.. en ik heb weer eens een nieuwe 3D Taster ontworpen, gebaseerd op mijn ontwerp uit het verleden.
Is het ontwerp van die taster iets wat je zou willen/kunnen delen met ons?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Arie Kabaalstra »

't ontwerp is gewoon gebaseerd op het bestaande en bekende Renishaw Patent, dat voorzover ik begrepen heb inmiddels verlopen is.
't is alleen dat ik geen Kogeltjes gebruik maar Kegeltjes als contacten, die "geleiden" de contactpinnen aan de Stylus, zodat ie altijd goed terugkeert.

Mijn taster heeft een diameter van slechts ø25 mm, en zonder Stylus is ie ook ongeveer zo lang, met een geschroefde stylus dan welteverstaan..
Verder zitten er wat "slimmigheidjes" in.. de kabel (Tasker C202 is een mooie kabel, 2 aderig, afgeschermd) ligt in de behuizing in een "slingerend kanaaltje dat tevens als trekontlasting werkt.
midden in de behuizing zit een Kogeltje tussen behuizing en montageflens, zodat je em middels 3 M2 Imbusjes IN de behuizing kan stellen, dat had het model wat ik voor DamenCNC had ontworpen ook al.

21932

de Groef in het donkergrijze deel, daarmee kun je de taster in een ATC (of APC, Automatic Probe Changer zo je wilt) hangen.

21933

Bevestiging is met Magnetische kogeltjes onderin de Probe behuizing, en..als je een aanvaring hebt.. zijdelings, dan loop je de stylus eraf.. niets aan de hand.. terughangen.. en doorrrr.. ga je verticaal.. dan "smash" je de stylus wel naar de eeuwige schrootvelden, maar de grote schijf, die wordt dan vlak tegen de onderkant van de probebehuizing aangedrukt.. ook geen man over boord.. hoop ik..

Ik zit nog na te denken overeen "beveiliging".. maar da's lastig.. er is een "Feed hold input" op EdingCNC.. maar die moet je dan wel kunnen overrulen..
als dat met een schakelingetje op te lossen is.. dan kun je dat "uitschakelen" als je gaat tasten, maar dan alleen met een Macrootje natuurlijk..
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door niek_saxofoon »

Ziet er allemaal mooi uit Arie! Ben benieuwd naar het resultaat.

Intussen heb ik mij toolsetter gerepareerd met een nieuwe schakelaar aan de binnenkant en heb ik de code kunnen testen. Na een dagje vogelen en de bugs eruit te halen heb ik nu wel iets wat goed lijkt te werken. Ik denk dat ik heel wat mogelijke menselijke fouten weet af te vangen. Bij het invullen van verkeerde waarden wordt er gevraagd of je het zeker weet en als je toch door wilt krijg je een waarschuwing of je door wilt gaan zonder toollength offset.

Verder kan ik bevestigen dat als je een G38.2 doet zonder iets te raken de machine stopt met bewegen en doorgaat met de volgende regel. Ook het naar beneden en dan naar boven proben werkt prima. Zie filmpje:

https://youtu.be/qpo-upPDbWo

De code is als volgt:

Code: Selecteer alles

sub m_tool
	#4994 = 0											;toolmeasurement not performed
    if [[#5380==0] and [#5397==0]] ;do this only when not simulating and not rendering
        ;Check if toolsetter is calibrated
        if [[#4996 == 0] and [#4997 == 0] and [#4998 == 0] and [#4999 == 0]]
			errmsg "calibrate first, MDI: gosub calibrate_tool_setter"
			m30											;end program
        else
			g28
            ;g0 g53 z#4996 ; move to safe z
				
			dlgmsg "enter tool dimensions" "tool number" 5016 "approx tool LENGTH" 5017 "tool diameter" 5018			
			if [#5398 == 1] 							;Check user pressed OK
			
;---------------Check for wrong input---------------------------------------------------------------------------------------------------
			
				if [#5016 < 0]							;if toolnumber is negative
					warnmsg "Entered toollength is negative"
					gosub m_tool
				endif
				
				if [#5016 > 99]
					warnmsg "Tool must be in range of 1 .. 99"
					gosub m_tool
				Endif
				
				if [#5016 <> 0]							;If toolnumber is niet 0
					dlgmsg "Toollength correct?" "Length" 5017
					if [#5398 == -1] 						;Check user pressed cancel
						warnmsg "Toollength entered incorrectly"
						gosub m_tool
					endif	
				endif
				
				if [#4994 == 0]							;if toolmeasurement not performed
					
;---------------Check tool number----------------------------------------------------------------------------------------------------

					if[#5016==0]							;If toolnumber is 0
						msg "no tool in spindel, tool length offset off"
						#5011 = #5016
						m6 T[#5011]							;tool 0 geselecteerd in controller
						G49									;toollength offset off
						#5015 = 1 							;indicate tool change performed
					endif
				
					if [#5016 > 1] OR [#5016 <	99]]
					
;---------------Start measurement------------------------------------------------------------------------------------------------				

						g00 g53 x#4997 y#4998 				;move to toolsetter coordinates
						g1 f2000 g53 z[#4999+50+#5017]			;move to 50mm above chuck: height + approx tool length + 50
							
									;measure tool length to 5mm above: chuck height + approx tool length + 5
						g38.2 g53 z[#4999+5+#5017] f1000					
						if [#5067 == 1]						;Als probe wordt getriggerd
							g91 z20 f1000					;Ga 20mm omhoog
							g90								;terug in absolute distance mode
							errmsg "Toollength entered incorrectly"
							m30								;end program
						Endif
							
									;measure tool length tot 10mm naar beneden
						g38.2 g91 z-10 f200
						if [#5067 == 1]						;Als probe wordt getriggerd
							g38.2 g91 z5 f20				;Measure tool tot 5mm boven de toolsensor	
							g90
						
							if [#5067 == 1]		;Als probe wordt getriggerd
								g0 g53 z#4996	;back to safe height
								
								;Store tool length, diameter in tool table
								;but only if actually measured, 
								;so leave tool table as is while rendering 
								if [#5397 == 0]
									#[5400 + #5016] = [#5053-#4999]
									#[5500 + #5016] = #5018
									#[5600 + #5016] = 0 ;Tool X offset is 0
									msg "tool length measured="#[5400 + #5016]" stored at tool "#5016
									#4994 = 1				;toolmeasurement performed
									
											;set new tool in controller
									#5011 = #5016			;new tool during toolchange = toolnumber
									m6 T[#5011]
									g43
									#5015 = 1 				;indicate tool change performed

								else
									errmsg "parameter 5397 Running mode in rendering"
									m30
								endif
							else
								errmsg "toolsensor not switching on upstroke"
								m30
							endif
						else
							g91 z50 f1000				;Ga 50mm omhoog
							g90							;terug in absolute distance mode
							errmsg "Toolsetter not switching or entered toollength to short"
							m30							;end program
						endif
					endif
				endif				
			else
				msg "m_tool cancelled"
			endif
        endif
	else
		errmsg "controller in simulating or rendering mode"
		m30
    endif
endsub
en

Code: Selecteer alles

sub change_tool
    ;Use #5015 to indicate succesfull toolchange
    #5015 = 0 					; Tool change not performed
	
;-------------vult toolnumber en waarden die bekend zijn in in m-tool dlgmsg-------------------------------------------------------------------
	#5016 = #5011				;toolnumber = new tool during toolchange
	#5017 = #[5400 + #5016]		;tool length of new tool during toolchange if known in tooltable
	#5018 = #[5500 + #5016]		;tool diameter of new tool during toolchange if known in tooltable

;--------------Gereedshap inmeten---------------------------------------------------------------------------------------------------
    ; Als new tool during toolchange niet hetzelfde is als actual tool
    If [ [#5011] <> [#5008] ]
		
		gosub m_tool	
		
    else
        warnmsg "Tool already in spindle"
		
		dlgmsg "Are tool dimensions for TOOL correct?" "tool number" 5016 "approx tool LENGTH" 5017 "tool diameter" 5018			
	
        if [#5398 == -1]			;If user pressed CANCEL
		
			gosub m_tool
			msg "zero workpiece Z and start program again"
			m30
		else
			#5015 = 1 					; Tool change performed
		endif
    endif 
;------------Als toolnumber is 0---------------------------------------------------------------------------------------------------------

	if [#5008 == 0]					;if actual tool is 0
		dlgmsg "Continue with tool length offset turned off?"
		if [#5398 == -1]			;If user pressed CANCEL
			msg "Program ended"
			m30
		endif
		
		dlgmsg "Was tool length offset off during workpiece zero?"
		if [#5398 == -1]			;If user pressed CANCEL
			msg "Program ended"
			m30
		endif
    endif
;-----------Als toolchange wel/niet plaatsgevonden heeft-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

    If [[#5015] == 1]				;if tool change performed
        msg "Toolchange complete, tool "#5008" in spindle"
	else							;if tool change not performed
		if [[#5008] <> 0]			;if toolnumber is not 0
			dlgmsg "Toolchange not performed. Continue with toollength offset turned off?"
			if [#5398 == -1]			;If user pressed CANCEL
				msg "Program ended"
				m30
			endif
			
			dlgmsg "Was toollength offset off during workpiece zero?"
			if [#5398 == -1]			;If user pressed CANCEL
				msg "Program ended"
				m30
			endif
		endif
    endif        
EndSub
Wat ik eigenlijk nog anders zou willen is dat ik een paar van die dlgmsg bij elkaar zou willen voegen, bijvoorbeeld in het laatste stukje van de sub change_tool. Als ik dat probeer zegt ie dat de tekst niet past. Ik zou eigenlijk een paar regels tekst in één dialoog venster willen maar volgens mij kan dat niet.

Ook zou ik graag de waarde van een parameter in die tekst weergeven bij een dlgmsg. Dit zou ik graag willen bij de toollength check. Nu is het een invul waarde die al wel de waarde aangeeft van wat je daarvoor in het dlgmsg heb gezet, maar dit nodigt uit om deze waarde hier te verranderen, terwijl ik die waarde eigenlijk alleen zou willen weergeven zodat deze bevestigd kan worden of afgewezen. Ik weet niet of dit kan, het is me in ieder geval niet gelukt.

Weet iemand hier meer over? Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Kars-cnc »

Arie, bedankt voor de plaatjes! Ik heb het Renishaw probe Patent eens opgezocht, maar dat is nog een hele lap tekst. Nou ja, het basis principe is vrij gemakkelijk te zien en op internet heb ik ook wel vergelijkbare constructies gevonden die mensen zelf gemaakt hebben.

Om de stylus met magneetjes te bevestigen is wel een slim idee. Ik vroeg me af; hoe kom je aan een losse stylus?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Kjelt »

Wat is het patentnr ?
Als het verlopen is dan is dat 20 jaar oud ofzo.
Nieuwste technieken gebruiken een glazen knikkertje en meerdere optische transmitters en receiver aan de andere kant. Knikkertje is zo gemaakt dat de focus op de ontvanger precies goed is door het midden van het knikkertje.
Als de stylus een willekeurige verplaatsing van <0.1u in een van de 3dof vlakken krijgt wordt dit "gezien".
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 22 nov 2020 10:44 Arie, bedankt voor de plaatjes! Ik heb het Renishaw probe Patent eens opgezocht, maar dat is nog een hele lap tekst. Nou ja, het basis principe is vrij gemakkelijk te zien en op internet heb ik ook wel vergelijkbare constructies gevonden die mensen zelf gemaakt hebben.

Om de stylus met magneetjes te bevestigen is wel een slim idee. Ik vroeg me af; hoe kom je aan een losse stylus?
https://www.hogetex.com/tasterpunt-4mm-9356

Dabit is een poosje heel fanatiek bezig geweest. Maar haalde niet de resultaten die hij zichzelf opgelegd had.(maar dat kwam hoofdzakelijk omdat het draadloos moest, vond ie)
https://cnczone.nl/viewtopic.php?p=116081#p116081 Jammer dat de meeste afbeeldingen niet meer gelinkt zijn.

Ze doen tegenwoordig ook heel leuke dingen met de hardware die binnenin een muis zit. Maar 6 kogeltjes en 3 pennetjes is wel lekker simpel. En veel winst gaan wij op onze machines dan niet meer halen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: automatisch gereedschap inmeten bij m6 toolchange

Bericht door Arie Kabaalstra »



´k heb met mijn taster eens de Nokprofielen van een setje Ducati 851 G-spec. Nokkenassen gemeten, na de volledige rotatie van de nokkenas een controlemeting gedaan, en daar zat nooit meer dan 1µm verschil in.
Voor degenen die niet bekend zijn met de Desmodromische klepsturing bij Ducati motoren, de buitenste nokken, met het "gewone" profiel, zijn voor het openen van de kleppen, het sluiten geschiedt met de nokken in het midden, elke klep heeft 2 tuimelaars, één voor't openen, één voor't sluiten.. klepveren komen er niet aan te pas

Als ik met de taster 't middelpunt van een Kaliber ring opzocht, en daarna nog een keer die meting deed, was het verschil doorgaans ook niet meer dan 1µm.

de Tasters zelf zijn bijzonder nauwkeurig, de resultaten zijn puur afhankelijk van de machine..

die Stylus die Hugo aanhaalt.. da's een Haimer stylus.. grof en groot..
Hoe je aan een stylus komt?.. Google?.. genoeg fabrikanten, genoeg smaken, Waar ik vooral nog mee zit.. Hoe kom ik aan mooie kleine veertjes..'k heb in mijn ontwerp de "ster" van kunststof, maar daarin komt de "opname" voor de stylus, en die wordt ingeperst, en geborgd met een M2 boutje.. de veer moet dus een binnendiameter van 3.8 minimaal hebben, en een buitendiameter van maximaal 5.. slag van een millimeter of 5, en een lengte van 8 mm.. 2N Fn zou voldoende moeten zijn..zeg maar een kort penneveertje..

Er zijn nog wel meer mogelijkheden dan de 3-pennen-6-contactjes opstelling, optisch, flexures, straingauges, Voice-coils.. Ik weet alleen te weinig van Electronica om me daar aan te gaan wagen

Voor mijn Toolsetter is het gewoon een kwestie van mijn hele taster ondersteboven op de machine te zetten, en de "Stylus" te voorzien van een "Stofkapje", mogelijk kan ik iets van Urethaanrubber gieten..
met zo'n taster kun je, als je een spindel hebt die ook linksom kan draaien, met een gekalibreerde tastschijf op je setter ook Gereedschapsdiameter meten.
Plaats reactie