Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Nog een paar losvaste plaatjes, zoals beloofd.

Ooit was de woonkamer zo:

Afbeelding

Dan zijn we toch een aardig eind gekomen...

Resultaat van de Wagner 690 FlexIO verfspuit met muurverf:

Afbeelding

Structuur van het bestaande spackspuitwerk op de bovenverdieping blijft redelijk behouden:

Afbeelding

Ik heb geen spijt van de aankoop.
Met een roller is dat spackspul een kleurtje geven echt geen doen, ongeacht welke unobtainium vacht je op je roller hebt; daarmee raak je de dalen in het spuitwerk alleen door de boel vol te stoppen met verf. En het spuiten van een kamertje (4 muren plus plafond) kost zo'n 40 minuten. Als je de verfhoeveelheid-regelaar wat verder open durft te draaien nog wel minder.
Daar komt wel wat extra afplakwerk, naderhand poetswerk (spuitnevel slaat neer als stof) en prepareren/schoonmaken verfspuit bij, maar dan wint zo'n ding het alsnog heel dik van een roller als de muren niet vlak zijn.

Gezeik hebben we uiteraard ook. Leuk zo'n balk over de hele breedte van het huis, maar ellende ontkom je haast niet aan:

Afbeelding

Dat het spul zich nog wat moet zetten nu de verwarming weer aangaat enzo is duidelijk, in de woonkamer zie ik ook wat haarscheurtjes verschijnen in het stucwerk. Even de tijd geven allemaal; als ik ze dat nu laat repareren mogen ze met wat pech volgende week terugkomen voor het volgende haarscheurtje.

Bouwvakkers blijven verder bouwvakkers. De armaturen voor mijn spotjes zijn boorgat 82, buitendiameter 89. Daarvoor moet je dus best netjes werken anders gaat het mis. Dat blijkt: stucadoor heeft netjes de gaten vrij gemaakt maar z'n mes wat scheef gehouden:

Afbeelding

Met als gevolg:

Afbeelding

Ik had ze gewaarschuwd....
Maar dat pakken ze maar samen met de rest van het reparatiewerk (scheurtjes) op, hoeft van mij ook niet per direct.

Dan de lampjes. Dik tevreden over dat Hue spul in het algemeen. Ik was wel minder blij met het feit dat ze geen inbouwmodules hebben, want ik wilde de tafellamp ook in een scene opnemen. Nouja, men wacht tot de directie niet thuis is want die krijgt anders een hartverzakking, nem neme een slimme stekker uit de verpakking...

Afbeelding

... even controleren of-ie werkt, naar de schuur, en direct de hamer en beitel erop los laten. Kostte nog aardig wat geweld, maar dooie dingen winnen niet en even later zitten de ingewanden in de lampvoet gebouwd:

Afbeelding

Zo, domme lamp is nu, euh, 'slim'. D'r is trouwens in dat Hue spul bijzonder weinig Philips te vinden; microcontrollers zijn van Silicon Labs, voeding is van Power Integrations, en zelfs de transistor die het nogal Chinese relais aanstuurt is volgens mij niet van NXP.

Als ik weer wat centjes ervoor heb eens een paar naar-het-schijnt-Hue-compatible inbouwdimmers scoren en de rest van de 'domme' lampen zoals een vloerstaander ook doen.

Dan moet je natuurlijk nog gewone knopjes hebben om de lampen aan- en uit te kunnen zetten; via de app is niet altijd handiger dan gewoon op ene knopje drukken. Daarvoor heeft Philips van die 'dimmer switches', die die krijg je bij de plafondlampen ook kado.

Maar wat hebben die malloten van een productdesigners nou verzonnen? Juist ja, dat-ie niet op de plek van een normale schakelaar op een onbouwdoos kan :roll:

Afbeelding

Grrr. Ik kan hier gewoon kwaad om worden. Magoed, ik hang niet voor niets rond op cnczone.nl, dus Fusion gestart, circeltje, circeltje, lijntje, lijntje, extrude, export, print en tadaa:

Afbeelding

Past in de ronding van de inbouwdoos en is bewust zo smal mogelijk gehouden opdat ik 'overtollig' stucwerk zo min mogelijk weg hoefde te hakken. Op de 2 M3 moertjes in het plastic past het Philips/Signify spul dan weer.

Afbeelding

Klein beetje korrelkit om nog net het resterende kiertje van 0,5mm onzichtbaar te maken, en:

Afbeelding

Mooie knopjes vind ik het niet, maar het stoort ook niet.

Het is verder eigenlijk tegen mijn principe om zomaar werkende apparatuur af te schrijven, maar ik was niet van plan om een 12 jaar oude HD-ready TV nog op te gaan hangen. Dus gisteren maar samen met de rest van Nederland bij de Mediamarkt in de rij gaan staan voor de black-friday 'aanbiedingen':

Afbeelding

Ik doe er weinig mee met zo'n ding, maar de rest van de familie wel. En toegegeven, het is wel een sprong vooruit kwa beeldkwaliteit.
Nu nog even mooi achter de TV een gaatje in de muur boren; die komt dan in de meterkast uit als ik goed mik. Dan zijn alle kabeltjes uit zicht en de directie weer heel blij.

Kwa netwerkspul: ik heb van die sleuvenrailtjes en wat plankjes in de meterkast gemaakt om het betonboorwerk daar achter de rug te hebben, verder is er in die meterkast nog niks gefatsoeneerd of georganiseerd. First things first.

Afbeelding

Plankjes lopen tot bovenaan toe, servertje kan straks mooi hoog en droog. Dan is-ie niet meer zo bereikbaar, maar het nieuwe spul heeft IPMI dus monitor en toetsenbord heb ik ook niet meer nodig als het goed is. Dat nieuwe spul is er overigens nog niet; processor staat nog in backorder. Nouja, voorlopig toch nog even geen tijd, dus het maakt me ook weinig uit.

Er loopt momenteel ook 'slechts' een CAT6a kabeltje naar mijn PC en geen 10Gbit. Moet ook nog wachten; DaBit is inmiddels zo arm als een kerkrat en dat valt niet onder de noodzakelijk. Ik heb me wel ingeschreven op 1000Mbit up/down glasvezel (e-fiber/tweak), maar ze zijn hier in de wijk nog niet eens met de voorbereidingen begonnen dus die verbinding is er voor Q2 2021 toch niet. Ook dat maakt me niet zoveel uit; Ziggo doet het prima en aan 250Mbit heb ik ook wel genoeg. Maar wil je naderhand alsnog die glasvezelaansluiting dan moet je diep in de buidel tasten, en uiteindelijk is een wat snellere upload wel prettig als je online backupt. Daar moet ik overigens ook nog een alternatief voor vinden, want TransIP geeft aan te stoppen met de gratis Stack accounts.

Nah, dat was het 'm wel zo'n beetje. Voor mij is het nog plankje hier, lampje daar, reparatie zus, dingetje zo. Verder zal er ook wel een nieuwe bank, wat meubilair, gordijnen, bla moeten komen, dus de komende tijd is het kwa hobby nog even op een houtje bijten en maak ik mijn freesjes wel van een restant betonijzer die ik slijp op een slijpsteen gemaakt van overgebleven cement.

Kwa CNCzone dag, ach, we zien wel wat de corona ons brengt. Het hobbyhok is niet groter geworden in ieder geval.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

Ja die formaat switch is het amerikaanse formaat inderdaad maar omdat ie batterij gevoed is en wireless is, ontbreekt de noodzaak om hem op de plek van de oude schakelaars te plaatsen. Die gaten maak je gewoon dicht en deze switches hang je exact daar waar je ze nodig hebt en veel gebruikt. Dat is maar al te vaak een andere plek als je de oude gewoonte afgeleerd hebt.

Oh ja haal wel twee reserve batterijtjes in huis, anders ga je over twee jaar weer flink vloeken ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Ja, dus dan moet je die dingen met die 2 ielige stripjes van een voor ruwe ondergronden veel te dunne dubbelzijdige tape op korrelpleisterwerk plakken. Dat kan twee kanten op: of het zit goed vast en bij de eerste de beste tik er tegenaan komt het stucwerk mee, of het zit niet goed vast en het dondert eraf. Of je duwt er een dot kit onder en je hebt een probleem als dat frampeje helemaal geel en bros geworden is in de loop der jaren (het is nogal goedkoop plastic), of omdat het over een jaar of 15 niet meer courant is. Niks mis met 2 schroefjes; de andere dimmerswitches heb ik ook vastgezet door 2x 5mm gaatjes te boren, plugje erin, dun schroefje erin. Als ik dat naderhand weg wil hebben dan heb ik 2 gaatjes dicht te stoppen, en dat krijg je met wat kit en een vochtige spons om de spachtelstructuur na te apen vrijwel onzichtbaar voor elkaar.

Ik wist van tevoren al dat ik dat 'slimme' spul ging gebruiken, maar ik heb toch maar potten aangebracht voor reguliere dimmers/schakelaars, en die potten ook opengewerkt. In al die tijd die ik in dit huis woon en in al die keren dat ik iemand heb moeten helpen met z'n elektriciteit heb ik een hartgrondige afkeer van lasdozen/centraaldozen/inbouwpotten/etc. die onbereikbaar weggewerkt zitten ontwikkeld.

In die potten zit bij mij nu de zwarte draad vast met de bruine draad verbonden, maar je kunt eventueel terug naar conventionele verlichting. Daarmee heb ik de dezelfde situatie die de meesten wel zullen hebben, namelijk dat de locaties voor de schakelaars er al zijn en dat die ook zodanig logisch zijn dat je een alternatieve bediening daar zou willen plaatsen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 23 nov 2020 13:13 Resultaat van de Wagner 690 FlexIO verfspuit met muurverf:
Doen die ook laminaat leggen????
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Moet je aan het apparaat vragen, maar ik denk het niet. Dat lag er al :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door WillyH »

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Die vond ik net een beetje te beperkt. Ik vond aan/uit/feller/minder fel eigenlijk wel de minimale hoeveelheid bedienmogelijkheden.
En ik kreeg die dimmer-switches bij de Hue Being lampjes, zonde om er niks mee te doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 24 nov 2020 14:17 Ik vond aan/uit/feller/minder fel eigenlijk wel de minimale hoeveelheid bedienmogelijkheden.
Zul je wel weten maar toch even vermelden:
Als je meerdere keren op de '1' drukt kun je ook schakelen tussen geloof 5 zelf te programmeren standen ook met kleurtemperatuur.
Dat vind ik echt ideaal.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Yup, heb ik ook gedaan. Scene 'avond', 'fel', 'eten', 'thuiswerken'. En met helderder/donkerder kun je dan nog de intensiteit varieren.

Wel raar dat je wel groepen lampen /zones aan kunt maken, maar die dan in een scene weer niet als 1 entiteit een kleurtemperatuur en helderheid toe kunt wijzen. Ik vond het maken van scenes met mijn 14 lampjes al best een aardige klus. Volgende keer eens kijken of ik dat Bridge kreng niet gewoon een brokje JSON kan voeren ofzo.

En bij dimmen houd-ie de onderlinge helderheidsverhouding van de lampjes ook niet intact. Dat gaat van bijvoorbeeld 24% plafondlamp en 56% spotjes naar 12% plafondlamp en 44% spotjes als je een keer op de 'dimmen' knop drukt, oftewel gewoon overal ~10% vanaf halen in plaats van schalen. Ik denk dat diezelfde knurft die het achterplaatje van de dimmerswitch ontworpen heeft ook de software geschreven heeft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 24 nov 2020 18:19 Yup, heb ik ook gedaan. Scene 'avond', 'fel', 'eten', 'thuiswerken'. En met helderder/donkerder kun je dan nog de intensiteit varieren.
Heb je ook scene: "s-Avonds laat gezellig met een drankje en de directie op de bank"?
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door zeeschuim »

DaBit schreef: 24 nov 2020 18:19 Ik denk dat diezelfde knurft die het achterplaatje van de dimmerswitch ontworpen heeft ook de software geschreven heeft.
:lol:
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef: 24 nov 2020 18:32
DaBit schreef: 24 nov 2020 18:19 Yup, heb ik ook gedaan. Scene 'avond', 'fel', 'eten', 'thuiswerken'. En met helderder/donkerder kun je dan nog de intensiteit varieren.
Heb je ook scene: "s-Avonds laat gezellig met een drankje en de directie op de bank"?
Jawel, da's 'avond'. Dat tikt op een telefoon sneller dan 'later op de avond gezellig met een drankje en directie op de bank' :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door WillyH »

DaBit schreef: 24 nov 2020 18:19 Ik vond het maken van scenes met mijn 14 lampjes al best een aardige klus. Volgende keer eens kijken of ik dat Bridge kreng niet gewoon een brokje JSON kan voeren ofzo.
Welke app gebruik jij om de scenes samen te stellen? Zelf heb ik een matrix van 9 spots met in de rand indirect licht van 4 strips. Als groep werken de diverse scenes wel prima, maar het per spot/strip zelf instellen van kleur/intensiteit/timing daar moet je dan weer naar een betalende app gaan.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Huisverbouwing en kabeltjes en glasvezel enzo.

Bericht door DaBit »

Gewoon die Hue app van Philips eigenlijk. Bij 'bewerken' van de scene kun je de lampen verdelen over de circel en ook in groepjes plaatsen, en als je er dan een keer op drukt kun je de helderheid veranderen. Het werkt alleen wat buggy.

Gegoogeld plaatje:
Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie