Emco compact 5 voor een beginner.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heb je ook een foto van de onderkant van het Zadel?.. 't moet toch volgens mij mogelijk zijn om daar een blokje met schroefdraad aan te knopen?
Al dan niet met een kogelomloopmoertje erin?

qua buitenafmetingen zit er geen verschil in de verschillende jaargangen en uitvoeringen, en de CNC versie heeft 52.5 mm slag, met een Kogelomloopmoertje
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Ik heb nog wat plaatjes in mijn album geplaatst.
Daarin kun je zien hoe de spindel in het zadel loopt.
Het zadel is erg "mager" uitgevoerd, waardoor er m.i. weinig mogelijkheden zijn om een goede gedeelde moer in het zadel toe te passen.
Je vindt een voorbeeld in eerdere foto's van Ballegooijen. de moer zie je maar wel het verzonken schroefje boven op het zadel dat die moer beethoudt. Als je zo'n moer plaatst achter de oude schroefdraad, zoals bij Ballegooijen, dan beperk je de verplaatsing van het zadel naar voren, tenzij je een langere spindel gebruikt. Dat beperkt dan meteen weer de verplaatsing naar achteren, tenzij je (als dat kan) een gat achter in het zadel maakt. Kortom een gedeelde moer in het zadel vraagt om meer aanpassingen aan het zadel.
Vandaar dat mijn keuze viel op een moer vóór het zadel gemonteerd. Kwam waarschijnlijk ook omdat ik al op zoek was geweest naar een kogelomloop spindeltje.
Er is een doorsnee tekening bij met bemating van het bestaande zadel die ook nog eens de beperkingen toont.
Verder is er een tekening met daarin een kogelomloop spindeltje, met de moer vóór het zadel net als mijn protoptype.
Het vooraanzicht van het zadel daarin is trouwens niet goed. Aan de bovenzijde bevinden zich de zwaluwstaart geleidingen van de slee.
De slee moet ook naar voren over de kogelomloop moer kunnen schuiven dus de bevestiging van de moer moet er anders uitzien. Die moer wordt in allerlei types/vormen geleverd.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

22008
22009
22011
22010
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ah, Nu zie ik het.. 'k heb alleen maar 2 Emco Compact 5 CNC's, en die hebben een ander model zadel, daar zit de moer niet aan het zadel maar aan de slede.
Dit vanwege de montage van de Stappenmotor en de Tandriemoverbrenging.
het zadel van een CNC steekt ook meer uit aan de voorzijde van de bank, die is zo'n 32 mm langer van wat ik uit het 3D model kan meten.

Ik overweeg om de Kogelomloopspindels van mijn banken te vervangen, standaard zijn de kogelomloop moer behuizingen van kunststof, maar die dingen beginnen af te brokkelen.. niet gek ook als je bedenkt dat die bankjes tegen de 35 jaar oud zijn.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Wat ik op foto’s van het C5 CNC bankje heb gezien, is dat het zadel veel robuuster is.
Daar kun je wel wat aan verbouwen.
Eerder in dit topic zie je dat Ballegooijen een alumnium plaat voor het zadel heeft geplaatst en een stepper motor direct voor de spindel heeft geplaatst. Ik denk dat er wel een flex koppeling (in de alu bracket) tussen zat.
Je hebt dan te maken met 2x speling (1: stepper motor én 2: gedeelde moer/voor het zadel).
Wanneer je een non-captive motor met spindel vast in het zadel toepast dan heb je alleen met de speling (in de moer) van de stepper motor te maken.
Als die speling constant is, zou je er toch voor kunnen compenseren in de CNC software?
Je kunt m.i. geen encoder toepassen omdat de as niet roteert.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Je wilt geen speling, Daarom zit er bij een CNC een tandriem tussen, dan kun je de spindel goed lageren, de moer zit onderaan de tafel vast (als je een conventionele wilt ombouwen dan zul je de frees in het zadel moeten zetten.

als je een roterende moer wilt gebruiken, dan moet je dat ding ook axiaal lageren, anders weet je nog niets.., en dan zit je sowieso met een overbrenging naar de motor.
je encoder kun je dan op de motor zetten..

maar.. ik denk dat je te veel in problemen denkt, en niet in oplossingen.
Als je zadel een vaste moer heeft, kijk dan of je dat kan veranderen, desnoods met een dikke plaat Alu ervoor, met een beetje mazzel kun je daar een 0802 kogelomloopje in kwijt.. duur zijn die dingen niet.. 'k heb ze voor 130,- gezien van 350 mm lengte op Aliexpress. kun je je geen dikke buil aan vallen lijkt me, een goedkope Kogelomloop is altijd te verkiezen boven een dure trapeziumdraad.

Kogelomloopmoertje 0802 is ø14 mm, en 16 mm lang, inclusief Flensje.. het flensje is 4 mm dik, dus de moer kan in een kamertje van ø14 x 12, en er zijn vast wel forumleden die dat er even in willen en kunnen frezen voor je, misschien is het zelfs handiger om gewoon een 20 mm dikke plaat voorop het zadel te schroeven, daar kan de moer in zijn geheel in.. problem solved, de lagering komt dan in het deel wat aan de slede zit, en daar moet je dan ook je motor aan hangen.. dan kun je het rechtstreeks koppelen.

Anders... zul je de moer aan moeten passen, zodat je em aan het zadel kan knopen, dan moet je ook een flink stuk alu aan het zadel hangen, maar dan kan daar de lagering van de KO spindel in, en de tandriemoverbrenging.. dan blijft de motor gewoon op zijn plekkie zitten

Anders, ik weet niet waar je woont.. ben je gewoon welkom in mijn werkplaatsje.. neem het zadel even mee.. dan houden we die even naast de CNC, en kijken we wat er mogelijk is.

een "Dummy moer" is zo gedraaid uit een stukje Delrin.. dan heb je wat om te passen..
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

“Arie”,

Ik woon daar “waar altijd wat te doen is”, de stad met dat ene verkeerslicht.
Bedankt voor je uitgebreide toelichting!
Dat wat je aan het eind beschrijft met die alu plaat vóór het zadel en die KO spindel is natuurlijk precies de oplossing die te vinden is in de kleurtekening die ik gisteren heb laten zien.
De KO spindel in die tekening heeft zelfs een code van een bepaald merk.
Er stond de laatste tijd minder druk op om een oplossing te vinden omdat ik voor het bankje al een vervangend bed inclusief zadel met gedeelde moer (dus type vanaf 1985) had gekocht.
Dus de versleten draad in het bankje was opgelost.
De freeskolom staat nu op een eigen bed met het oude zadel. En ik speel dus met de gedachte om de freesopstelling CNC te maken, met weliswaar maar een korte slag van zo’n 50mm op de dwarsas.
Even: de roterende moer in een “non-captive” stepper motor is rotor van de motor zelf. Dus het hangt er vanaf hoe die is gelagerd. Verder heb je dan de uitvoering van de trapezium draad in die rotor. Bij goedkopere motoren is dat vaak een kunststof bus.
Misschien moet Ballegooijen zich even melden. Hij moet ook last hebben gehad speling bij zijn motoren direct op de assen. Ballegooijen heeft het bankje trouwens al weer verkocht.
Laatst gewijzigd door jgvanderveen op 13 dec 2020 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dat stoplicht staat op rood, dat stoplicht staat op groen.. in die stad is altijd wat te doen?... dié stad?..
50 mm is natuurlijk wel een nogal beperkte slag.. dan zit je op "Proxxon MF 70 Niveau"..'t is misschien de overweging waard om bovenop de slede een grotere T-slot plaat te monteren, en dan naast de slede (aan de onderkant van die grotere T-slot plaat) een Kogelomloopje te "plakken", Dikke plaat tegen het zadel, stappenmotor met Tandriempje.. en klaar.. dan kun je mogelijk een aanzienlijk langere slag maken
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Klopt!
Eigenlijk zou dan ook bed op blokken moeten staan, zodat de motor onder het bed kan waardoor alles niet zo naar voren steekt. De motor voor de langsas kan al links boven het bed omdat daar de vaste kop ontbreekt. En dan voeding en besturing bij die motor boven op het bed. Zo hou je alles wat compakter.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Een T-slot plaat op de slede plaatsen en daar vervolgens de dwarsspindel aan bevestigen, is een goede optie maar het bereik van de dwarsslede zal er niet veel groter door kunnen worden.
Dat bereik wordt niet alleen beperkt door de spindel zelf (nu dus) maar vervolgens ook door lengte van de zwaluwstaarten van zadel en slede en bijbehorende spie. Je kunt bijvoorbeeld de spie niet te ver voorbij de uiteinden van het zadel laten komen. Het zal behelpen blijven.
Voor flinke verlenging van het bereik zal de zwaluwstaart van het zadel langer moeten worden, dus een ander zadel. De zwaluwstaart van het zadel (vanaf 1985) is ca. 10mm langer en ook de dwarsslede is langer.
Ik heb trouwens nog ergens foto’s van het (nu Chinese) zadel zoals hij door Emco Holz & Hobby wordt geleverd. Dat is uit massief gefreesd en daarmee robuuster dan de originele gegoten uitvoering en lijkt dus ook geschikter om te “verbouwen”. Ik zal die foto’s aan mijn album toevoegen.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

22015
22016
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Bovenstaande foto’s heb ik gekregen van NN die zijn bankje onlangs heeft geupgrade met dat zadel + bijbehorende slede + bijbehorende spindel, gedeelde moer en knijpmoer. Kosten zeker enige honderden euries (zou ik moeten uitzoeken). Het getoonde kale zadel alleen kost nu €130.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13485
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je zo'n zadel, nieuw kan kopen voor 130,- dan zou ik geen moment aarzelen.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Tonybryden »

jgvanderveen schreef: 30 nov 2020 20:55 22015
22016
Weet je ook waar dat zadel te koop is.
Mvg
Plaats reactie