Emco compact 5 voor een beginner.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Met een zadel alleen ben je niet klaar.
Er hoort een bijpassende langere slede met spie bij, een langere spindel, een gedeelde moer en een knijpmoer voorop. Wat ik zei, enige honderden €. Je kunt in de C5 handleiding kijken welke art. nr’s dat zijn. Ik zal dat wel in het album zetten.
Ja, ik weet waar het te koop is.
Kan ik je een bericht sturen?
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Tonybryden »

Ja bericht altijd welkom.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

jgvanderveen schreef: 01 dec 2020 09:45 Met een zadel alleen ben je niet klaar.
Er hoort een bijpassende langere slede met spie bij, een langere spindel, een gedeelde moer en een knijpmoer voorop. Wat ik zei, enige honderden €. Je kunt in de C5 handleiding kijken welke art. nr’s dat zijn. Ik zal dat wel in het album zetten.
Ja, ik weet waar het te koop is.
Kan ik je een bericht sturen?
Als ik eerlijk mag zijn, en 'k weet het.. 't kan hard over komen.. maar een goedkope CNC machine bestaat niet
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door lordprimoz »

Arie staat ergens beschreven wat jij allemaal aangepast hebt aan jouw compact 5 CNC. Ik heb er een staan in de schuur welke nog prima functioneert met de oude besturing. Echter heb ik geen software om via de pc een programma in te schieten, en om nou alles met de hand in te gaan voeren zit ik niet op te wachten.

Een upgrade is dus aan de orde, maar ik zou eigenlijk zo weinig mogelijk willen aanpassen.

Heeft die van jou trouwens ook een tool turret?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, de mijne heeft een Tool Turret/ ATC, Revolver, of hoe je zo'n ding verder wilt noemen.

Wat ik er aan heb aangepast?.. het absolute minimum.. de oude besturing gaf de geest tijdens een order titanium horlogekasten.

Dus.. Ik heb 2 Stappenmotoren gepakt (met ¼" as), de oude stappenmotoren eraf, Poelies erafgepield (Pennetje eruit tikken, poelie eraf trekken), op de X-As kun je de poelie op de gewone manier er opzetten, op de Z-as moest de poelie achterstevoren, omdat de as van de stappenmotor niet lang genoeg was.

Benodigd voor een "Minimale ombouw":
  • 2 Stappenmotoren Nema 23 2Nm, met ¼" as
  • 1 Nema 17 ).5 Nm stappenmotor
  • 1 EdingCNC CPU
  • 1 12V voeding
  • 1 75V Voeding
  • 1 12V Stepperdriver voor de Nema 17 Stappenmotor
  • 2 80V Stepperdriver voor de Nema 23 Stappenmotoren
  • Verder nog wat boutjes, moertjes, plaatje Alu voor montage van de Nema 17 stepper op de ATC
de hele zooi aansluiten, PC eraan, inregelen, en gas op die lollie..
ik heb in eerste instantie de ATC nog door de originele besturing laten doen, gewoon een M0 meeproggen bij een toolchange, maar dat was ik al snel zat.. dus het gelijkstroom motortje eraf gepulkt en daar dus dat Nema 17 steppertje op gezet.

Macrootje voor de Toolchange is ook geen Rocketscience tenslotte.

Code: Selecteer alles

SUB CHANGE_TOOL
    ;SWITCH OFF GUARD FOR TOOL CHANGE AREA COLLISION
    TCAGUARD OFF 

    ;USE #5015 TO INDICATE SUCCESFULL TOOLCHANGE
    #5015 = 0 ; TOOL CHANGE NOT PERFORMED

    ; CHECK TOOL IN SPINDLE AND EXIT 
	    IF [ [#5011] <> [#5008] ]
			IF [[#5011] > 6 ]
				ERRMSG "PLEASE SELECT A TOOL FROM 1 TO 6." 
				;LATER EDITING FOR MULTIPLE TURRETPLATES
				;TOOL 7 WILL BECOME TOOL 1 @ TURRETPLATE 2
			ENDIF
		ENDIF
		;Determine number of toolpositions to rotate the revolver
		IF [#5011]>[#5008]
			#4600=[#5011-#5008]
		ENDIF
		IF [#5011<#5008]
			#4600=[[#5011-#5008]+6]
		ENDIF
	IF [#5011<>#5008]
		msg"Changing from tool "#5008 " to Tool "#5011
		;calculation of incremental rotation angle of revolver
		#4601=[[#4600*60]+10]
		G00G91 A#4601
		;rotate backwards to lock revolver
		G00 G91 A-20
		G90
		M6T#5011
		G43
		ENDIF
Momenteel moet ik de spil nog handmatig starten, 'k heb al wel een Solidstate Relais liggen, die moet ik er nog een keer inknopen.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Ja “Arie”,

Ik weet dat een CNC ombouw niet goedkoop is.
Maar om eerst alleen een dwarsslede “spelingvrij” te maken en daar zo’n €300 voor neer te tellen, ging me iets te ver.
Ik kon vorig jaar een Emco C5 bed + zadel (met moer dus) + dwarsslede + topslede + tandwielschaar kopen voor €175. Dat leek me een goede investering voor mijn draaibankje.

Daarmee kreeg ik ook meteen een aparte opstelling voor de freeskolom, weliswaar nog met het oude zadel zonder gedeelde moer. De kolom heeft trouwens maar een diameter van 35mm en is dus niet enorm stabiel. En er ontbreekt ook nog eens een vertikale as.
Toch lijkt het me als beginner leerzaam om die freesopstelling op de horizontale assen CNC te maken.

Ik heb het nog even nagezocht.
Wil je het probleem van een versleten M8 schroefdraad in het zadel van vóór “op de Emco manier” dan kost dat je €340 en dan ontbreekt nog de nastelmoer om de gedeelde moer te knijpen. Ik vind dat zeker geen goedkope oplossing 😉. Dus het is zeker de moeite waard om daarvoor een alternatieve oplossing te zoeken.
Laatst gewijzigd door jgvanderveen op 09 dec 2020 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

22017
22018
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door lordprimoz »

Arie Kabaalstra schreef: 01 dec 2020 12:03 Ja, de mijne heeft een Tool Turret/ ATC, Revolver, of hoe je zo'n ding verder wilt noemen.

Wat ik er aan heb aangepast?.. het absolute minimum.. de oude besturing gaf de geest tijdens een order titanium horlogekasten.

Dus.. Ik heb 2 Stappenmotoren gepakt (met ¼" as), de oude stappenmotoren eraf, Poelies erafgepield (Pennetje eruit tikken, poelie eraf trekken), op de X-As kun je de poelie op de gewone manier er opzetten, op de Z-as moest de poelie achterstevoren, omdat de as van de stappenmotor niet lang genoeg was.

Benodigd voor een "Minimale ombouw":
  • 2 Stappenmotoren Nema 23 2Nm, met ¼" as
  • 1 Nema 17 ).5 Nm stappenmotor
  • 1 EdingCNC CPU
  • 1 12V voeding
  • 1 75V Voeding
  • 1 12V Stepperdriver voor de Nema 17 Stappenmotor
  • 2 80V Stepperdriver voor de Nema 23 Stappenmotoren
  • Verder nog wat boutjes, moertjes, plaatje Alu voor montage van de Nema 17 stepper op de ATC
de hele zooi aansluiten, PC eraan, inregelen, en gas op die lollie..
ik heb in eerste instantie de ATC nog door de originele besturing laten doen, gewoon een M0 meeproggen bij een toolchange, maar dat was ik al snel zat.. dus het gelijkstroom motortje eraf gepulkt en daar dus dat Nema 17 steppertje op gezet.

Macrootje voor de Toolchange is ook geen Rocketscience tenslotte.

Code: Selecteer alles

SUB CHANGE_TOOL
    ;SWITCH OFF GUARD FOR TOOL CHANGE AREA COLLISION
    TCAGUARD OFF 

    ;USE #5015 TO INDICATE SUCCESFULL TOOLCHANGE
    #5015 = 0 ; TOOL CHANGE NOT PERFORMED

    ; CHECK TOOL IN SPINDLE AND EXIT 
	    IF [ [#5011] <> [#5008] ]
			IF [[#5011] > 6 ]
				ERRMSG "PLEASE SELECT A TOOL FROM 1 TO 6." 
				;LATER EDITING FOR MULTIPLE TURRETPLATES
				;TOOL 7 WILL BECOME TOOL 1 @ TURRETPLATE 2
			ENDIF
		ENDIF
		;Determine number of toolpositions to rotate the revolver
		IF [#5011]>[#5008]
			#4600=[#5011-#5008]
		ENDIF
		IF [#5011<#5008]
			#4600=[[#5011-#5008]+6]
		ENDIF
	IF [#5011<>#5008]
		msg"Changing from tool "#5008 " to Tool "#5011
		;calculation of incremental rotation angle of revolver
		#4601=[[#4600*60]+10]
		G00G91 A#4601
		;rotate backwards to lock revolver
		G00 G91 A-20
		G90
		M6T#5011
		G43
		ENDIF
Momenteel moet ik de spil nog handmatig starten, 'k heb al wel een Solidstate Relais liggen, die moet ik er nog een keer inknopen.
Loopt de snelheidsregeling van de spil nog via het oude systeem, of ben je van plan deze met dat relais via PMW te regelen?
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door mjeuring »

lordprimoz schreef: 01 dec 2020 20:22 Loopt de snelheidsregeling van de spil nog via het oude systeem, of ben je van plan deze met dat relais via PMW te regelen?
Daar zou ik een 3-fase motor opzetten met een VFD 0-10V, of als je wat in de slappe was zit een servo motor met controller.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

snelheidsregeling loopt bij mij nog gewoon via de potmeter.. de DC motor laat zich niet zomaar regelen via de PC..
Servootje is wel iets wat ik in de toekomst wil.

die dingen zijn zo compact dat je ze achter de vaste kop kan verstoppen, spanenbak komt dan aan de achterkant tegen het bed, en ik zet de hele machine onder 40°
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door javanree »

mjeuring schreef: 01 dec 2020 20:31
lordprimoz schreef: 01 dec 2020 20:22 Loopt de snelheidsregeling van de spil nog via het oude systeem, of ben je van plan deze met dat relais via PMW te regelen?
Daar zou ik een 3-fase motor opzetten met een VFD 0-10V, of als je wat in de slappe was zit een servo motor met controller.
3-fase motor kan zonder groot breekwerk, zie mijn draadje op het forum. Er zijn passende frames van 0.37kW ( als je naar 0.55 kW gaat moet je wat plaatwerk licht aanpassen en de vraag is of je dat vermogensverschil echt gaat gebruiken ) Overigens is die 0.37kW in de praktijk toch veel sterker dan de oude gelijkstroommotor.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik denk dat als je 550 Watt op op een Emco Compact 5 gaat zetten, en je wilt ze ook allemaal gaan gebruiken bij het verspanen.. dat je je hele draaibank tot een Wokkel trekt..
De "Vaste" kop lijkt dan ineens niet zo heel vast te zijn..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 02 dec 2020 13:56 snelheidsregeling loopt bij mij nog gewoon via de potmeter.. de DC motor laat zich niet zomaar regelen via de PC..
Servootje is wel iets wat ik in de toekomst wil.
Arie,
Wat is het probleem?

Volgend jaar ga ik de potmeter van de DC en Servo controller vervangen door een kleine processor (ESP32 denk ik) zodat hij aan te sturen is via PWM, potmeter, Serieel, Bluetooth en Wifi. De keuze voor aansturing potmeter of extern via een schakelaar (op het bedieningspaneel) Dat is niet zo spannend "denk ik".
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 04 dec 2020 23:36 Ik denk dat als je 550 Watt op op een Emco Compact 5 gaat zetten, en je wilt ze ook allemaal gaan gebruiken bij het verspanen.. dat je je hele draaibank tot een Wokkel trekt..
De "Vaste" kop lijkt dan ineens niet zo heel vast te zijn..
Ik heb mijn kleine DC300 (500 W) eens gemeten met de houder boven op de vast kop. Bij mij zit de meeste flex in de top slede, gevolgd door de dwars slede. De top slede zet ik daarom vast na het instellen. Scheelt weer een beetje!
Plaats reactie