aluminium smelten

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door HD13 »

Bedenk net.
Aluminium smelten + koude gasfles = koel biertje ??
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door Arie Kabaalstra »

HD13 schreef: 28 nov 2020 22:02 Bedenk net.
Aluminium smelten + koude gasfles = koel biertje ??
gewoon je flesjes in de teil rond de gasfles zetten.. en wat ga je dan als eerste gieten?.. een Flessenopener? :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3071
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: aluminium smelten

Bericht door hfjbuis »

Je bent een heel stuk verder gekomen dan mijn poging. Ik heb het er (voorlopig) maar bij gelaten.
Ik heb nog 2 expansie vaten liggen, dus wie weet!
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door hex173 »

Het is zo'n onkruidbrander van 40 euro , daar gaat wel wat gas door.
Kwaliteit aluminium heb je, voor de hobbyist, twee soorten. Geextrudeerd en gegoten aluminium. In gegoten alumium zit vaak wat "zand" en werd vroeger silumin ? genoemd, Werkspoor goot siluminkasten voor de motoren.

@Kevertje, dat doe ik de volgende keer, tuinslang in de bak bij de gasfles. Wacht even op het goede weer.

@Dabit: met dat 3D printen wacht ik nog even heb nog veel dingen liggen al kost een printer niet zoveel meer.
eerst maar wat met Brusselse aarde. Ik zit te klote met de computer, heb er Linux Mint opstaan maar KiCad wil nog geen printjes tekenen. Kijk voor Dabit is dat een eitje, maar bij mij moeten ze wat langer koken....ouwe hersenen :-)

Heb al meer dan elf bezoekers, de elfde is wel speciaal, het elfde gebod, door nul zult gij niet delen, leerde ik school. ( computer error 11)

Er zijn ook airco's die op propaangas werken. Als ik het goed heb is de max. toegestane hoeveelheid gas daarin 500 gram, anders zou het kunnen dat je moeten stoppen met je hobby, bij lekkage.

Ik dwaal af...
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium smelten

Bericht door DaBit »

hex173 schreef: 28 nov 2020 23:35 @Dabit: met dat 3D printen wacht ik nog even heb nog veel dingen liggen al kost een printer niet zoveel meer.
Is ook meer waar ik een keer mee wil spelen, ooit, misschien, eventueel.
Kijk voor Dabit is dat een eitje, maar bij mij moeten ze wat langer koken....ouwe hersenen :-)
Ach, komt vanzelf. Of niet, en dan is het ook goed.
Er zijn ook airco's die op propaangas werken. Als ik het goed heb is de max. toegestane hoeveelheid gas daarin 500 gram, anders zou het kunnen dat je moeten stoppen met je hobby, bij lekkage.
Niet teveel naar al die ambtenaren luisteren. Da's 'als je het ding op de plee hangt met de deur potdicht, het lekt, je laat nog 3 karaktervolle methaanscheten terwijl je met aangestoken sterretjes aan het rondzwaaien bent, dan zou het fout kunnen gaan', deels ingegeven door de fluorhoudende-produkten fabrikanten en hun lobby. Jammer, want koudemiddelen R600a/R600 ((iso)butaan) en R290 (propaan dus) zijn verdomd efficient en in vergelijking met de fluorkoolwaterstoffen (R134a, R404a, R410, R407c, etc.) heel goedkoop. Toen ik het nog nodig vond om mijn computerspullen flink af te koelen maakte ik er graag gebruik van.
Arie Kabaalstra schreef: 28 nov 2020 19:04 Inductiespoeltje om je pannetje?..
't is alleen dat je dan door je stroomverbruik binnen de kortste keren politie aan de deur hebt, omdat ze denken dat je "Pretconiferen" kweekt..
Aluminium smelten kost 'maar' grofweg 3x zoveel energie als water smelten. (water: 330kJ/kg. aluminium: 396kJ plus 500kJ voor het opwarmen tot smeltpunt). Dus die bevroren soepkip in de magnetron of een paar honderd gram aluminium smelten voor een werkstukje maakt mekaar niet zoveel.

Kwa kosten: een 5kg propaanvulling kost 20 euro ofzo. Daar zit circa 250MJ aan energie in, oftewel zo'n 70kWh. Die 70kWh kost een euro of 15. Dus het aluminium elektrisch smelten is goedkoper dan met propaan uit een reguliere door particulieren gebruikte fles.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door assink »

Ik zou dan voor diesel gaan 8)
Of zgn "waste oil" :lol:
Helaas geen rode diesel meer, konden we hier op de boerderij goedkoop aan komen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium smelten

Bericht door DaBit »

Och, als ik ooit van plan ben om zoiets te proberen dan verwacht ik toch wel een hele kilo aluminium per jaar te gieten ofzo. Misschien wel twee.
Dat loont de moeite niet om er een oliebrander voor in te richten. Voor die kleine hoeveelheden is electriciteit compact, handig, schoon, en relatief goedkoop om te implementeren. Vooral als je toch al een lasbron hebt staan die best een 'arc furnace' kan voeden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2482
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door assink »

Hier staat ook nog zo'n good old lastransformator te verstoffen, misschien kan het daar ook mee ja.
Heb wel varianten gezien met kanthanol draad in vuurvaste stenen.
Kun je dan ook zo'n PID temperatuur regelaar op maken, zou je ook nog dingen kunnen harden/ontlaten.
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: aluminium smelten

Bericht door motormuis »

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 30 nov 2020 10:11 Och, als ik ooit van plan ben om zoiets te proberen dan verwacht ik toch wel een hele kilo aluminium per jaar te gieten ofzo. Misschien wel twee.
Dat loont de moeite niet om er een oliebrander voor in te richten. Voor die kleine hoeveelheden is electriciteit compact, handig, schoon, en relatief goedkoop om te implementeren. Vooral als je toch al een lasbron hebt staan die best een 'arc furnace' kan voeden.
een "Arc Furnace"?.. een vlamboog oven dus?.. Ventilatie is wel belangrijk dan.. een vlamboog genereert nogal wat Ozon..wordt je niet vrolijk van..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium smelten

Bericht door DaBit »

motormuis schreef: 30 nov 2020 10:37 DaBit bedoel je zoiets
Het kan nog veel simpeler..... :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=VTzKIs1 ... ngofRandom
Arie Kabaalstra schreef: 30 nov 2020 10:50 een "Arc Furnace"?.. een vlamboog oven dus?.. Ventilatie is wel belangrijk dan.. een vlamboog genereert nogal wat Ozon..wordt je niet vrolijk van..
Als er iets geen probleem is in mijn hobbyhok dan is dat ventilatie... :mrgreen:
Met die ozon valt het overigens wel mee als je ervoor zorgt dat er niet teveel UV-C ontsnapt. De rest van de dampen die je produceert zijn erger.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: aluminium smelten

Bericht door Bjornski1976 »

Op youtube heb je ook Vegeoil guy, die heeft een electrische oven gemaakt en op zijn website kan je ook de informatie vinden om een er zelf een te maken.
https://www.youtube.com/channel/UCkEYj8 ... 8vSGhlB43g
https://www.vegoilguy.co.uk/coil-making-jig.php

Net mijn aluminium smeltoven heb ik geen last gehad dat de gas tank bevriest.

Ben wel benieuwd naar de grote van je gasdruk regelaar, 50 of 80mBar? Standaard zit er op glasflesjes 30mBar en dat gaf voor mij te weinig flow.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door hex173 »

@Bjornski -Het is een onkruid brander CFH GV900 daar zit een niet instelbare regelaar bij. LPG / toevoerdruk 2,7 tot 16 bar / uitgangsdruk 2,5 bar / doorstroomhoeveelheid 6 kg/u .... dus geen problemen met flow. :-) Gegevens van de bijsluiter. Gekocht bij HBM machines art. 52084 / 39,99 euro
Het youtube filmpje heb ik gezien. :-)
Ad
Laatst gewijzigd door hex173 op 04 dec 2020 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1129
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: aluminium smelten

Bericht door Bjornski1976 »

Ik maak ook gebruik van een onkruidbrander 40mm nozzle in mijn stookton alleen kreeg ik te weinig gas uit de fles. Oorzaak was de gasdruk regelaar die de toevoer beperkte. Ik moet nog een gasdruk regelaar kopen, denk aan 80mBar vandaar mijn interesse. Ook zit in z'n ding een terugslag klep wat de veiligheid ten goede komt.
Maar als jou gasfles bevriest dan blaf je er ook wel wat gas doorheen, je bent dan wel lekker snel op temperatuur.
Bedankt voor de info.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie