Emco compact 5 voor een beginner.

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 06 dec 2020 16:29
Arie Kabaalstra schreef: 02 dec 2020 13:56 snelheidsregeling loopt bij mij nog gewoon via de potmeter.. de DC motor laat zich niet zomaar regelen via de PC..
Servootje is wel iets wat ik in de toekomst wil.
Arie,
Wat is het probleem?

Volgend jaar ga ik de potmeter van de DC en Servo controller vervangen door een kleine processor (ESP32 denk ik) zodat hij aan te sturen is via PWM, potmeter, Serieel, Bluetooth en Wifi. De keuze voor aansturing potmeter of extern via een schakelaar (op het bedieningspaneel) Dat is niet zo spannend "denk ik".

ik zie geen probleem.. 'k heb begrepen dat die motor in elk geval niet met een kant en klare VFD aan te sturen is.. en dat er dus eigenlijk geen pasklare hardware is..

tuurlijk er is van alles te knutselen.. maar daar heb ik geen trek in.. dat wil zeggen.. electronica knutselen heb ik geen trek in.. da's mijn vakgebied niet.. op Electronicagebied moet ik iets kunnen kopen dat ik erin kan schroeven, en dan moet het werken.. Ok.. een VFD moet je ook even inregelen, maar dan werkt het ook ..

Mijn Draaibankje staat er niet voor de hobby..
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Ik heb nog steeds de vraag aan Ballegooijen: werkte het goed (genoeg) met een nema23 motor van ca. 1kg met een bracket vóór tegen de slee gemonteerd? Dat steekt wel 120-150mm naar voren. Kan zo’n korte geleiding tussen zadel en slee wel hebben?
Ik ben benieuwd naar de ervaring daarmee.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door Ballegooijen »

jgvanderveen schreef: 07 dec 2020 23:22 Ik heb nog steeds de vraag aan Ballegooijen: werkte het goed (genoeg) met een nema23 motor van ca. 1kg met een bracket vóór tegen de slee gemonteerd? Dat steekt wel 120-150mm naar voren. Kan zo’n korte geleiding tussen zadel en slee wel hebben?
Ik ben benieuwd naar de ervaring daarmee.
Tja, ik weet dat ook niet meer precies. Ik had het originele spindeltje er nog in zitten en daar zat ook de nodige ruimte op. Ik heb hem niet voor niet weggedaan voor een steviger exemplaar.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Ok, ja dat kon natuurlijk niet echt goed werken.
Door die bronzen moer achteraf de oude schroefdraad hield je ook voor de slee nauwelijks verplaatsing over. Tenzij je achter in het zadel een gat had gemaakt waar een langere spindel naar buiten kon steken.

Ik denk aan een stepper motor met holle as waarbij de omloopmoer of gedeelde moer zoveel mogelijk in die holle as valt. Daardoor kan de motor dichter tegen de slee worden geplaatst.
Er zijn nema23 motoren met 16mm holle as zodat de omloopmoer erin past.
Uitlijning blijft wel een kritisch punt.

Wie kan voor mij een opvulstukje uit alumnium maken? Moet tussen slee en handwiel/spindelsteun.
Afmetingen: 50x40x18mm.
De vlakken 50x18 moeten zuiver parallel zijn en optimaal haaks staan op het vlak 40x50mm
Verder 2 ruime gladde gaten voor M5 boutjes door de dikte van 40mm op 37,7mm afstand van elkaar.
Aan de onderzijde moet een gleuf t.b.v. spindel en gedeelde moer.
22076
Laatst gewijzigd door jgvanderveen op 09 dec 2020 16:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

jgvanderveen schreef: 08 dec 2020 12:36 Ik denk aan een stepper motor met holle as waarbij de omloopmoer of gedeelde moer zoveel mogelijk in die holle as valt. Daardoor kan de motor dichter tegen de slee worden geplaatst.
Er zijn nema23 motoren met 16mm holle as zodat de omloopmoer erin past.
16mm is dat de as uitwendig of de boring van de stepper?
Dat is dan wel een superdun spilletje met een KO moer die daar in past.
Of je bedoelt een kompleet set. Zoiets.
https://nl.grandado.com/products/nema-2 ... 9850424373
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Ja,

Die motor heeft dus een holle as met inwendig trapeziumdraad TR11.
Je kunt dan je eigen spindel lengte kiezen.
Maar je hebt ze ook met holle as zonder draad.
Voor nema23 heb ik ze gezien met een gat van 8, 10, 11, 12 of 16mm.
Je moet natuurlijk iets hebben (maken) om de spindel in de holle as vast te zetten.
In een gat van 16mm zou je de omloopmoer van een KO-spindeltje kunnen plaatsen. In dat geval draait de moer en loopt een stilstaande spindel door de motor.
Als je de spindel vastzet in het zadel en de motor aan de slede, dan loopt de motor met slede over de spindel heen en weer.
Er zijn trouwens ook stepper motoren waar een omloopmoer op de kop van motor is gemonteerd waardoor alles weer langer wordt.
Het mooiste is als (het grootste deel van) de moer in de motor steekt waardoor alles zo kort mogelijk blijft.
Ik heb ook motoren gezien waar een ronde flens op zit. Daar kun je waarschijnlijk ook wel een omloopmoer op zetten.
Laatst gewijzigd door jgvanderveen op 09 dec 2020 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Emco compact 5 voor een beginner.

Bericht door jgvanderveen »

Voorbeelden:
22068
22069

Het kan wel eens zijn dat als je voor een 16mm holle as kiest je een nema34 moet nemen.
Dat wordt wel heel groot!
Plaats reactie