Brother HS 100 "FETBLOCK"

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Brother HS 100 "FETBLOCK"

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 08 dec 2020 12:56 Alleen bij een ander....
Logisch 🤪
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Brother HS 100 "FETBLOCK"

Bericht door Kjelt »

Ik heb nog niet eerder gereageerd omdat power elektronica niet zo mijn ding is.
Maar ik heb een ex collega die een goede kennis van me is en die al 20 jaar power elektronica ontwerpt als beroep eens om zijn mening gevraagd.

Zijn reacties komen overeen met dabit en mikervee:
"dat zijn zenerdiodes die de gate van de fet tegen te hoge of te lage spanning beschermen.
Bij een draadvonkmachine zal er vast veel arcing op de drain plaats vinden en via de drain-gate capaciteit kan dit de gate kapot maken.

Als ik een vervanger zou moeten kiezen voor de zeners dan zou ik waarschijnlijk voor TVS diodes gaan als die tenminste in die waarde (18V ???) verkrijgbaar zijn, want die zijn veel sneller.
Moet het toch een zener worden dan een BZT03 die zijn surge rated en lijken een goede match voor deze applicatie.

De FET zou ik origineel houden omdat moderne FETs minder robuust zijn tegen arcing en overload via deze manier maar daarvoor zou ik de datasheet
eerst moeten bekijken en bij een vervanger dien je goed naar de avalanche (de)rating en Ipeak kijken.
Als de originele FETs nog verkrijgbaar zijn dan zou ik die gewoon gebruiken, minste kans op issues.

Maar het grootste probleem van de eigenaar is om eerst te achterhalen waarom die fets en zeners zijn gesneuveld.
Je wilt de rest van het circuit ervoor en erna eerst eens goed bekijken en testen of daar niet iets kapot is, want die originele fets gaan niet zomaar kapot.
Ouderdom en warmte kans 10%, 90% kans dat er voor of achter iets is gesneuveld waardoor deze fets zijn meegegaan.
Daarnaast op het moment dat die fets het hebben begeven dan is dat best "hard" gegaan en is de kans zeer groot dat de aansturing ook schade heeft opgelopen.

De kans dat dit subcircuit het enigste is dat schade heeft is net zo groot als dat een zekering is gesprongen en alleen de zekering vervangen hoeft te worden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Brother HS 100 "FETBLOCK"

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daar zit wel de nodige logica in..

'l lastige is; ik weet niet wat, en waar te meten om te achterhalen of er "hoger in de boom" iets niet fris is.. aan Electronica kun je dat meestal niet zien (ok.. een gebarsten Diode is wel een "Smoking gun" natuurlijk..)

Toen ik de machine net had, was er één transistor kapot.. daar kwam ik met hulp van een electronicus achter.. Nieuwe erin.. en de machine startte weer goed op..

't grote probleem is.. 'k weet niet wat voor soort Diode het is.. Zener, Transil, Avalanche?.. zeg het maar.. ik weet het echt niet.. 'k kan wel "componentjes uit de rommeldoos" gaan zitten meten.. maar als dat een ander type component is.. wat leer ik daar dan van?..
Wat het hele FetBlock eigenlijk doet, en vooral hoe?.. 'k heb geen idee.. wat er gebeurt als ie het niet doet?. dan fikt mijn draad meteen door bij het eerste contact.. Daar kom je dus niet ver mee..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Brother HS 100 "FETBLOCK"

Bericht door Kjelt »

Dan zou ik eerst energie stoppen in kijken of je ergens een schema te pakken kunt krijgen.
Misschien andere bedrijven met zo'n machine of de vorige eigenaar nog eens vragen ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Brother HS 100 "FETBLOCK"

Bericht door Arie Kabaalstra »

de schema's die ik heb, en die er beschikbaar zijn, dat zijn meer de "functie-schema's".. je kunt daarop zien hoe het hele apparaat in "modules" is opgebouwd, en welke connectoren wat aan elkaar verbinden..

een puur schema van hoe de hele generator werkt is er bij mijn weten niet.. niet bij mijn leverancier in elk geval, Brother is jaren geleden al gestopt met het maken van deze machines (helaas), dus daar hoef ik ook niet op te rekenen..
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Brother HS 100 "FETBLOCK"

Bericht door Hessel Oosten »

Vraag naar schema stellen op de internationale CNC site ???, https://www.cnczone.com/

Daar lopen tenslotte nog véél meer besturingsjongens en meisjes rond, dan alleen in ons kleine kikkerlandje-landje....

You never know !

Hessel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Brother HS 100 "FETBLOCK"

Bericht door Arie Kabaalstra »

heb ik wel eens gekeken.. 't probleem.. de meesten weten niet eens wat een draadvonkmachine is.. er zijn een paar (1 of2.. nu ik er ook een heb) met een Brother HS 100, maar die weten van geen toeten of blazen..

Ik denk dat ik met de kennis hier aanwezig veel verder kom.. omdat hier een paar jongens zitten die naar een printplaat kunnen kijken, en dan precies vertellen wat ie doet.. alsof ze een boek lezen..

Daar heb ik denk ik meer aan.
Plaats reactie