Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 15 dec 2020 16:06 Ik ben nu op het punt dat ik de home switches (?in het CAD ontwerp) moet gaan plaatsen, maar waar zitten die meestal, ik kan er eigenlijk niets over vinden. Ik denk zelfs dat het nulpunt rechtsvoor de meest logische plaats is, maar is dat ook wat de meeste machines hebben?
Ik heb de X home switch aan de achterkant en de Z home switch aan de linkerkant. De richting bij het homen is dan gelijk aan wat gebruikelijk is bij buiten draaiwerk (ik heb geen KO). Ik Home eerst X, stuur de beitel daarna zover mogelijk in de X+ richting zodat bij het homen van de Z-as de beitel niet tegen de klauwplaat aan loopt.
Als ik de klauwplaat verwijder om tussen de centers te draaien, dan moet ik de home switch die tevens limit switch is verwijderen. Die is daarom met 3 magneetjes bevestigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben nu op het punt dat ik de home switches (?in het CAD ontwerp) moet gaan plaatsen, maar waar zitten die meestal, ik kan er eigenlijk niets over vinden. Ik denk zelfs dat het nulpunt rechtsvoor de meest logische plaats is, maar is dat ook wat de meeste machines hebben?
"rechtsvoor"?.. geen idee.. maar het machinereferentiepunt leg je zo ver mogelijk van de klauwplaat af, dus op Xmax, Zmax.
als je gaat homen.. dan loopt de slede altijd van de klauwplaat, en eventueel werkstuk weg.

'k weet niet welke besturing je gaat gebruiken, maar op mijn Emcootje 5, die op EdingCNC draait, heb ik mijn referentiepunt liggen met de slede "strak" tegen de losse kop, achteraan op het bed, en de slede maximaal naar buiten.
in Machinecoordinaten is dat X52.5, Z0.
Da's ook nog eens zo uitgedokterd dat bij X0 in machine coordinaten de gaten in de Toolturret op de centerlijn liggen..
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Arie Kabaalstra schreef: 15 dec 2020 18:02
Ik ben nu op het punt dat ik de home switches (?in het CAD ontwerp) moet gaan plaatsen, maar waar zitten die meestal, ik kan er eigenlijk niets over vinden. Ik denk zelfs dat het nulpunt rechtsvoor de meest logische plaats is, maar is dat ook wat de meeste machines hebben?
"rechtsvoor"?.. geen idee.. maar het machinereferentiepunt leg je zo ver mogelijk van de klauwplaat af, dus op Xmax, Zmax.
als je gaat homen.. dan loopt de slede altijd van de klauwplaat, en eventueel werkstuk weg.

'k weet niet welke besturing je gaat gebruiken, maar op mijn Emcootje 5, die op EdingCNC draait, heb ik mijn referentiepunt liggen met de slede "strak" tegen de losse kop, achteraan op het bed, en de slede maximaal naar buiten.
in Machinecoordinaten is dat X52.5, Z0.
Da's ook nog eens zo uitgedokterd dat bij X0 in machine coordinaten de gaten in de Toolturret op de centerlijn liggen..
Ja, daarom roep ik dan ook rechtsvoor, dan is de slede inderdaad zo ver mogelijk van het middelpunt van de klauwplaat verwijderd.
Maar...... soms zet ik nu (handmatig) de beitel wel eens aan de andere kant (achterkant dus) van het werkstuk en laat ik de klauwplaat de andere kant op draaien, geen idee of dat bij CNC werken ook gedaan wordt, zo ver ben ik nog niet.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb van Pokeys antwoord gekregen, niet het antwoord wat ik hoopte, maar wel duidelijk.
The threading requires very accurate synchronization between the spindle position and the motion of the other axes. Support for such operation in Mach3 was designed for real-time operation on LPT ports and is not reliable when used with external motion controllers (connected over USB or Ethernet). The device itself would have to do very low level motion planning tasks that needed to be integrated into the (inacessible) motion planning pipeline. Since Mach3 as a product was discontinued years ago (no development support is available), there is currently no plan to support threading under limitations of Mach3.

Mach4 addressed this and there is a separate mode built-in to support such operation. Mach4 is an active product aimed for professional operation.
Dit betekent voor mij dat ik op zoek moet naar een andere controller én dat ik dan wellicht mach3 aan de kant zal moeten gaan zetten want teruggaan naar de parallelle poort doe ik niet.
Dus wat nu?
Eding zou kunnen maar vind ik eigenlijk veel te duur, maar wat dan?

Ik sta open voor hints.
En LinuxCNC is denk ik niet mijn ding, nogmaals: ik en software gaan niet samen en ik geloof niet dat LinuxCNC 'right out of the box' gaat doen wat ik graag zou willen. Maar wat dan?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 15 dec 2020 21:48 Dit betekent voor mij dat ik op zoek moet naar een andere controller én dat ik dan wellicht mach3 aan de kant zal moeten gaan zetten want teruggaan naar de parallelle poort doe ik niet.
Dus wat nu?
Ik gebruik al een paar jaar grbl voor draadsnijden op de draaibank. Met één index signaal en een 8 pulsen encoder (8 magneetjes en een sensor) gaat dat probleemloos. Als je postprocessor grbl ondersteund, kun je het voor een paar euro proberen.

Ik weet niet of de goedkope USB bob voor Mach3 draadsnijden ondersteund. Dat zou dan een alternatief zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Maar...... soms zet ik nu (handmatig) de beitel wel eens aan de andere kant (achterkant dus) van het werkstuk en laat ik de klauwplaat de andere kant op draaien, geen idee of dat bij CNC werken ook gedaan wordt, zo ver ben ik nog niet.
dat Kan.. in EdingCNC in elk geval.. daar kun je in de Setup aangeven of je beiten voor of achter de centerlijn staat.. maar dat geldt dan voor alle beitels.
Dit omdat de X+ richting dan ook omgedraaid is..

ik ben met een ontwerpje bezig, voor een draaibank voor klein werk in grotere oplagen, een kleine "Swiss lathe" ben er nog niet uit of ik Gang Tooling ga gebruiken of een Revolver, revolvers zijn lekker compact, maar je zit met het uitlijnen van je tools omdat je posities vast liggen , met een Gang tool kun je wat makkelijker "stellen"
Wat wel vaststaat is dat de tools achter de centerlijn komen, zodat ik aan de voorkant een Partscatcher kan plaatsen.. wel zo fijn als je regelmatig onderdelen maakt die kleiner zijn dan ø2 x 2 mm
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door assink »

Als je bij Mach3 wil blijven.
Dan zou je aan csmio kunnen denken, die hebben daar een speciale module voor.
Maar met dat spul kom je ook aan de prijs van een eding controller+board?

https://en.cs-lab.eu/product/csmio-enc- ... ng-module/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 15 dec 2020 21:48 Ik sta open voor hints.
En LinuxCNC is denk ik niet mijn ding, nogmaals: ik en software gaan niet samen en ik geloof niet dat LinuxCNC 'right out of the box' gaat doen wat ik graag zou willen. Maar wat dan?
Nou Ben, alsof jij en pokeys echt 'right out of the box' werkten. :lol:

Ik ben er bijna van overtuigd dat als je iets 'wilt' je in elk systeem aan de bak moet om dat voor elkaar te krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 dec 2020 09:40
benkr schreef: 15 dec 2020 21:48 Ik sta open voor hints.
En LinuxCNC is denk ik niet mijn ding, nogmaals: ik en software gaan niet samen en ik geloof niet dat LinuxCNC 'right out of the box' gaat doen wat ik graag zou willen. Maar wat dan?
Nou Ben, alsof jij en pokeys echt 'right out of the box' werkten. :lol:

Ik ben er bijna van overtuigd dat als je iets 'wilt' je in elk systeem aan de bak moet om dat voor elkaar te krijgen.
Hugo, je hebt helemaal gelijk, maar of ik nu met Linux moet gaan beginnen betwijfel ik toch echt, mezelf kennende, dat gaat echt niets worden.
Ik had echt het idee dat ik met macro's of zoiets Pokeys wel aan de pruttel zou krijgen, maar als je dus echt in de kern van de software moet ingrijpen dan gaat dat natuurlijk niet. ik zet nog te denken om het toch te proberen en dan als eerste die Look Ahead feature uit te zetten, dan wordt het allemaal veel directer (dat is overigens ook de reden waarom die FRO knop zo traag reageert) maar of ik daar blij van wordt weet ik ook niet, Look Ahead zit er niet voor niets in.
Ik heb nog geen idee wat ik ga doen, Eding zou kunnen, maar ook Mach4 is weer een optie, waarom ook niet?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik ben vandaag nog wel even naar JVE gereden, ik had 2 9mm lineaire geleidingen en een 8mm KO spindeltje nodig voor het draaibankje en die heeft hij meerdere liggen.
Ik heb er ook nog een 1605 (denk ik) THK KO spindel gescoord van ruim 80 cm lag, met aan beide kanten ook de lagers en lagerhouders er nog bij.
En dat alles samen voor 100 Euro, koopje toch.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik ben inmiddels bezig om de PC in te gaan richten, ik ben er voor mezelf nog steeds niet uit of ik ga voor een Windows basis, of voor de LinuxCNC variant.
Ik heb de Parallelle poort kaart in de PC gestopt, nu wilde ik als eerste Windows gaan installeren, maar ik kom er achter dat de PC met geen mogelijkheid vanaf een USB stick wil booten, dus moet ik dit eerst uitzoeken, geen idee wat er aan de hand is.

Ik ben ook nog op zoek geweest naar een Parallel interface kaartje, ik moet er minimaal ééntje hebben, maar kan het niet vinden.
Ze kosten 2 keer niets bij Ali, maar dan duurt het weer weken voordat ik dat in huis heb, eerst maar even lokaal kijken.

De parallelle poort heeft ook een Windows10 driver, ik ben benieuwd of die wakker te schudden is.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb toch maar 2 van die parallelle interface kaartjes besteld bij Ali, niet de goedkoopste, wel die goed gedocumenteerd zijn.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door spinningwheels »

benkr schreef: 23 dec 2020 22:43 Ik heb toch maar 2 van die parallelle interface kaartjes besteld bij Ali, niet de goedkoopste, wel die goed gedocumenteerd zijn.
Wel via een EU warehouse? als ik hetgoed gelezenheb gaat per 1 januari, die € 22 vrijstelling eraf , en zit je dus met iedere zending met inklaring kosten
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

spinningwheels schreef: 23 dec 2020 22:45
benkr schreef: 23 dec 2020 22:43 Ik heb toch maar 2 van die parallelle interface kaartjes besteld bij Ali, niet de goedkoopste, wel die goed gedocumenteerd zijn.
Wel via een EU warehouse? als ik hetgoed gelezenheb gaat per 1 januari, die € 22 vrijstelling eraf , en zit je dus met iedere zending met inklaring kosten
Nee, dat is uitgesteld, waarschijnlijk tot 1 juli.
Plaats reactie