machine botst met werkstuk na start programma

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

franks schreef: 27 dec 2020 11:26 als ik via mdi G28 typ, dan enter, Dan gebeurt hetzelfde, ik heb met noodstop moeten ingrijpen om te stoppen
Wat is dan je conclusie?
franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door franks »

andrefc101 schreef: 27 dec 2020 11:29
franks schreef: 27 dec 2020 11:26 als ik via mdi G28 typ, dan enter, Dan gebeurt hetzelfde, ik heb met noodstop moeten ingrijpen om te stoppen
Wat is dan je conclusie?
Dat die G28 er uit moet, maar hoe?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door serum »

'mijn auto trekt naar rechts als ik hard rem, dus hoe voorkom ik dat ik hard rem'. ;-)

'Zitten je honing sensoren niet gewoon halverwege je werkbereik? (g28 is in eding standaard waar je homing sensoren geactiveerd worden). Daarbij kan je in de config ook weer offsets opgeven.'


-waar zitten je homing sensoren
-heb je misschien offsets tav de homing sensoren ingesteld in de offset pagina?
-gebruik je homing sensoren? of gebruik je uberhaupt homing voorafgaand aan het opstarten van je machine of heb je deze optie uitgezet?
Laatst gewijzigd door serum op 27 dec 2020 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

franks schreef: 27 dec 2020 11:32 Dat die G28 er uit moet, maar hoe?
Open je de gcode file in een editor, haalt de regel met G28 eruit, sla de file op, lees hem in in Eding en gaan....
Volgens mij kan je in Eding ook de file aanpassen, maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door serum »

andrefc101 schreef: 27 dec 2020 12:03
franks schreef: 27 dec 2020 11:32 Dat die G28 er uit moet, maar hoe?
Open je de gcode file in een editor, haalt de regel met G28 eruit, sla de file op, lees hem in in Eding en gaan....
Volgens mij kan je in Eding ook de file aanpassen, maar dat weet ik niet zeker.
Da's geen oplossing. Je machinebasis moet gewoon kloppen. Als ie bij een g28 commando ergens halverwege de kelder stopt los je dat op. Dat je G28 uit je postprocessor haalt, wil niet zeggen dat ie er nooit weer ergens insluipt in een onbewaakt ongeblik.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 27 dec 2020 12:04 Da's geen oplossing. Je machinebasis moet gewoon kloppen. Als ie bij een g28 commando ergens halverwege de kelder stopt los je dat op. Dat je G28 uit je postprocessor haalt, wil niet zeggen dat ie er nooit weer ergens insluipt in een onbewaakt ongeblik.
Helemaal mee eens, grote kans dat deze er aan het eind van het bestand weer instaat, duikt hij alsnog de tafel in!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij moet je je machine op een veilige plek bewegen, vervolgens naar [Variabelen] en onder kolom G28 [op huidige positie klikken] dan is dat voortaan de plek waar de machine bij een G28 naar toe wandeld.

(maar ik heb niets met Eding, blader alleen even langs de instellingen)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door serum »

Als je geen homing sensoren hebt, is de plek waar je op 'homing' drukt je G28 0 punt (standaard vereist voordat je kan bewegen).
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als ik in de gelegenheid ben zal ik ook een foto maken van het programma in eding op mijn pc van de freesmachine,
een Foto van je scherm, is niet wat ik bedoelde met een Screenshot.. of had ik dan moeten vragen om een screendump?.anyway.. de bedoeling zal wel duidelijk zijn?..

andrefc101 schreef: 26 dec 2020 21:21
Grafjan schreef: 26 dec 2020 21:19 Moet er bij die G43 geen H-adres? En bij een G28 staat bij ons ook altijd een G91
Bij Eding hoeft en werkt dat niet. Geen idee waarom niet, misschien dat Arie Kabaalstra daar iets meer over kan vertellen, hij was in het begin nogal betrokken bij de ontwikkeling van toen nog UsbCNC.
Wat ik kan vertellen over G43?.. dat het pas sinds 2008 goed werkt, voor die tijd zat er een Bug in.. maar niemand heeft dat ooit gemerkt, omdat niemand het ooit gebruikt heeft.. ik was blijkbaar de eerste EdingCNC (toen inderdaad nog USBCNC) gebruiker die G43 ging gebruiken, vanwege het gegeven dat ik een 3D taster had, en een Toolsetter.
Hoe het werkt, of je de ja, de nee de H moet of kan gebruiken.. daar heb ik een eenvoudig antwoord op.. bestaande uit slechts 4 letters.. "RTFM", Pagina 144

In het kort.. G43 is iets dat je ALTIJD gebruikt, of NOOIT
Zelfs als je met de hand moet wisselen en de Z coordinaat instelt door met de frees het werkstuk te raken (of iets bovenop je werkstuk te raken, een Puck, een eindmaatje, toolbitje of een gebroken freesje.. dat Kukelt er ook niet tegenan), kun je G43 gewoon laten staan.. zolang de lengte van ELK tool in de tabel maar 0 is.. Feitelijk valt er dan geen enkele offset te laden, en is het net alsof je met G49 Progt.

Omdat ik met mijn machine rekening houdt met een Toolsetter werk ik met G43.. en ik vind persoonlijk, omdat G43 met de gereedschapslengte van doen heeft.. dat ie thuishoort in de Toolchange macro.. en NIET in het programma..
Dingen die nog wel eens zouden kunnen veranderen, zoals daar hebben te zijn G20/G21, G90/G91, G17/G18/G19, G53 T/m G59.3, die horen in mijn optiek WEL in het programma thuis.

Dan.. G28..de positie van G28 is arbitrair, bij mijn Freesbank ligt G28 met de Z 10 mm onder maximale hoogte, X in het midden van de slag, en Y helemaal maximaal (dus de tafel in de voorste stand..

Al mijn programma's eindigen met G28 M2..

Even kijkend in de Code die gepost is..
"Amerikaanse code..." te veel zooi die je ook weg kan laten..ik ken dit uit de tijd dat ik nog wel eens programma's op een Haas stond in te kloppen..

EdingCNC is wat dat betreft een stuk verder... :lol:
Even kijken..
N10 G90 (Absolute coordinaten) G94 (Feedrate in Units per minute)
Die's Ok
N15 G17 (we werken in het XY vlak)
Die's ook Ok..
N20 G21 (we werken in millimeters, dit is er een die me al heel wat kisten bier heeft opgeleverd)
N25 G28 (deze vind ik eng.. ik weet niet waar G28 op deze machine ligt.. en waar ie dan heen gaat.. in IJLGANG!)
N30 T4 M6 (persoonlijk zet ik deze liefst helemaal bovenaan.. als je een klusje gaat doen.. is je gereedschap het eerste wat je pakt,
Waarom eerst bewegen, en dan je tool pas oproepen?.. het enige wat ik me kan bedenken is dat G28 de Toolchange positie is), maar dan zou G 28 in mijn optiek in de Toolchange macro moeten staan
N35 S2500 M3 (spindeltoerental 2500, spindel aan.. ja.. kan.. als we tenminste zeker weten dat het gereedschap vrij staat van het werkstuk.
Persoonlijk vind ik het fijner om met een stilstaande spindel te verplaatsen tot vlak bij mijn werk, en dan pas de spindel in te schakelen(dit ook vanwege eventueel te gebruiken floodcooling .. als je die bovenin de machine aanzet.. dan kliedert ie de hele binnenkant onder..
N40 G54.. Nu pas?.. ok.. jij je zin.. die had ik persoonlijk liever ergens bovenin gezien.. (je Nulpuntensysteem is overigens modaal.. dus als ie al geactiveerd is, dan hoef je em niet nog een keer aan te zetten.. ik heb G54 tm G59.3 alleen in mijn programma staan als ik IN een programma naar een ander Coordinatenstelsel moet overstappen.
N45 G0 X50.553 Y49.016 (hier hou ik persoonlijk niet van.. G43 is nog niet actief.. , we bewegen alleen in X en Y.. als mijn frees met z'n gok onder Z G54 Z0 uitsteekt.. heb je een probleem (ik weet nog altijd niet waar de frees in de Z as uithangt.. we hebben nog geen G54 gerelateerde Z beweging gehad.. en ik weet niet waar de G28 positie ligt
N50 G43 Z15.. he he...daar hebben we'm eindelijk..

ALs G43 in de toolchange macro zit, dan is ie hier totaal overbodig.

Maargoed.. zoals gezegd.. dit is "amerikaanse code" teveel zooi erin die niet nodig is.. zeker niet in EdingCNC.. waar G54-G59.3 Modaal zijn, evenals G43, G17, G94.

de "Default Postprocessors" gaan uit van de domste besturingen.. en gooien er dus alles in wat ze mogelijkerwijs kwijt kunnen..

Wat G43 betreft.. in EdingCNC betekent G43 feitelijk G43 H#5008, ofwel.. als je G43 programmeert dan pakt ie automagisch de lengte van het huidige gereedschap, en omdat G43 bij mij in de toolchange macro staat, pakt ie bij elke toolchange automagisch de goede lengte..

je zal je misschien afvragen "wat heeft het dan voor zin om een andere lengte offset te laden?.. Nou.. wat te denlken van een "Lollipop" frees?..
ik heb in het verleden veel gewerkt met:

Afbeelding

zo'n Unit.. de Mitsubishi OctaCut.. een "lollipop" met 8kante wisselplaten.. geweldig gereedschap om snel (standje grondverzet) gaten mee uit te pellen(doorlopende gaten >45mm gingen gewoon in één helix naar benee.. het midden flikkerde er vanzelf wel uit, en als je klaar was.. dan riep ik een lengte offset op voor dit gereedschap, die een stukje korter was.. zodat ik de bovenste schuine kant van de wisselplaten kon gebruiken om de onstane krater in mijn werkstukje meteen te souvereinen aan de onderkant, dan de offset terugzetten.. en met dezelfde cyclus de bovenkant even souvereinen..

Even terug naar het "probleem" hier..

Code: Selecteer alles

( Made using CamBam - http://www.cambam.co.uk )
( P8 12/14/2020 3:48:11 PM )
( Post processor: Default )
( T2 : 2.0 )
G21 G90 G64 G40
G0 Z2.0
( T2 : 2.0 )
T2 M6
( Profile1 )
G17
M3 S1000
G0 X21.4788 Y-0.9556
G0 Z1.0
Een stukje Code uit CAMBAM.. ik gebruik Cambam al ruim 13 jaar.. heb er de gekste dingen mee gedaan.. ook betrokken geraakt bij de ontwikkeling van met name het 3D gebeuren..
Bovenin hebben we de nodige "Comments" doet de machine verder lekker helemaal niets mee, dan.. G21, G90 G64 en G40.. 'k kan ze allemaal weglaten.. omdat ze allemaal standaard "aan staan" in EdingCNC (als je je machine opstart, zie je wat er allemaal by default aanstaat..


bij mij is dat:

Code: Selecteer alles

G17 G40 G21 G90 G94 G54 G43 G99 G64 G97 G69 G50 T2
en dat staat in het venstertje onder de tabbladen Feed/Speed - G/M Code- Time, onder de DRO Rechts in het scherm
Op het Tabblad G/M Code staan ook de actieve M Codes.. waaronder ookM27 (A-as Rem Los) en M90 (first spindle)

je ziet dat er GEEN G28 instaat.. en ook GEEN G43.. G28?.. werkelijk.. ik zie niet in waarom je die aan het begin van een programma nodig zou kunnen hebben..
je zou em kunnen gebruiken voor een Toolchange, maar dan nog.. dan zet je em in de macro..
Zoals gezegd.. ik gebruik G28 voor einde programma, tafel naar voren, kop omhoog.. en mijn G30 is mijn Machine X0 Y0 Z0 (omdat mijn Freesbank geen Homeschakelaars heeft, moet ik em aan het einde van de dag op die positie wegzetten.. dus als ik de machine uit wil schakelen.. dan druk ik MDI G30 Enter..
Als je een ATC hebt.. dan zou ik daar nog niet eens de G28 regel voor gebruiken.. net zo min als dat ik die gebruikte voor de Meetmacro voor de Toolsetter.. die staat op G0G53 X#4996 Y#4997 Z#4998.. en zo kun je voor een ATC ook wel 3 Parameters reserveren.

en dan nog de "uitsmijter".. Machines crashen niet.. Balpennen maken ook geen spelfouten
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 27 dec 2020 12:10
serum schreef: 27 dec 2020 12:04 Da's geen oplossing. Je machinebasis moet gewoon kloppen. Als ie bij een g28 commando ergens halverwege de kelder stopt los je dat op. Dat je G28 uit je postprocessor haalt, wil niet zeggen dat ie er nooit weer ergens insluipt in een onbewaakt ongeblik.
Helemaal mee eens, grote kans dat deze er aan het eind van het bestand weer instaat, duikt hij alsnog de tafel in!
als je G28 uit de Post haalt.. zet ie em er nooit meer in..
Serum schreef:Als je geen homing sensoren hebt, is de plek waar je op 'homing' drukt je G28 0 punt (standaard vereist voordat je kan bewegen).
Nee.. dat kan ook met G30, of welk ander punt dan ook..
Als je geen Home sensoren hebt.. en je start je machine op, als je em de vorige keer op zijn machine nulpunt hebt gezet, dan kun je em daar weer homen, voor dat je beweegt.

Als ik een Toolsetter op mijn machine zet..en ik heb een pen met een vaste uitsteeklengte.. dan kan ik dat ook gebruiken om te homen.. ik laat em op en rondom de toolsetter meten, verplaats naar een bepaalde positie en roep daar mijn home routine aan. (als je een gaatje in je tafel boort, kun je ook homen met een 3D Taster..
Hugo Stoutjesdijk schreef:Volgens mij moet je je machine op een veilige plek bewegen, vervolgens naar [Variabelen] en onder kolom G28 [op huidige positie klikken] dan is dat voortaan de plek waar de machine bij een G28 naar toe wandeld.

(maar ik heb niets met Eding, blader alleen even langs de instellingen)
Ja.. da's één manier.. je kunt ook gewoon de gewenste machine coordinaten invullen.. (ik heb op mijn machine gewoon G00 G53 X140 Y140 Z-10 ingevuld,en ben inderdaad daarna naar het tabblad gegaan om daar die positie vast te leggen.. net als met G30 die bij mij dus op G00G53 X0 Y0 Z0 ligt.. zodat mijn werkbereik vanuit dat punt bekend is in de besturing..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef: 27 dec 2020 12:03
franks schreef: 27 dec 2020 11:32 Dat die G28 er uit moet, maar hoe?
Open je de gcode file in een editor, haalt de regel met G28 eruit, sla de file op, lees hem in in Eding en gaan....
Volgens mij kan je in Eding ook de file aanpassen, maar dat weet ik niet zeker.
Ja.. dat kan.. dat wil zeggen.. vanuit het "Auto" menu.. F6.. dan opent EdingCNC het bestand in Notepad (of een andere editor als je dat hebt aangegeven)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Ben bang dat de ts al afgehaakt is... :roll:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mogelijk..

De vraag blijft dan echter wel.. is het probleem opgelost?.. is de oorzaak gevonden of zijn de symptomen bestreden?..
in dat laatste geval kan het probleem zo weer de kop opsteken..

hoe dan ook.. ik ben van mening dat je zoveel mogelijk uit de Postprocessor moet halen, zeker die zaken die de machine zelf al by default regelt en afvangt..
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door serum »

Da's precies wat ik bedoel. symptoom vs oorzaak.

Ik gebruikte eding in den beginne een tijdje zonder homing sensoren, wanneer je, zonder een homing snelheid hebt ingevuld in je setup, op homing drukt is dat punt waar de machine op dat moment staat je g28 0-punt. Knap onhandig, maar een goede motivatie om toch die homing sensoren maar eens te installeren. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door serum op 27 dec 2020 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie