machine botst met werkstuk na start programma

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 27 dec 2020 15:32 Knap onhandig, maar een goede motivatie om toch die homing sensoren maar eens te installeren. :mrgreen:
Ja, sommige mensen leren dat nooit, blijven maar wat aanklooien zonder.... onbegrijpelijk!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik werk op de Beagle al 13 jaar zonder home sensoren..
Vaste gewoonte.. bij afsluiten de machine "parkeren" en dat is iets wat ik op mijn werk ook al deed met de professionele machines..

de Chevalier draaibanken waar ik mee gewerkt heb, die hadden een vrij lage ijlgang.. dus aan het eind van de dag, machine bij het nulpunt neerzetten.. dan was ie in een paar seconden klaar..

de freesbank, een Bridgeport VMC 800, daar had ik een programmaatje op dat ik na elk programma opriep,waarmee de tafel naar voren schoof.. in machine coordinaten.. 'k weet niet meer waar het referentiepunt lag, maar standaard stond die machine met de tafel midden voor de deur en de kop op wisselhoogte als ie klaar was met een programma..

de Brother HS-100 Draadvonkmachine. die stond eigenlijk altijd aan.. dus homen.. dat kwam maar zelden voor.. en die machine had geen beveiliging op overtravel.. daar moest je dus zelf rekening mee houden.. was in de praktijk eigenlijk geen probleem.. we wisten allemaal hoever je kon gaan.. en die machine had ook geen vaste nulpunten voor het werkstuk coordinatensysteem.. (ja.. 't is een heel beperkt machientje, maar wel een fijn ding om mee te werken)

Ik was dus niet anders gewend..

Ook mijn Emco Compact 5 CNC draaibankje.. werkt al 6 jaar zonder sensoren.. die had ie van oorsprong al niet.. en van oorsprong ook geen vaste werkstuk coordinaten.. elk programma begon met een G92.. en dan moest je ook op diezelfde positie terugkeren, of weten waar je stond voor het volgende programma.. anders ging je de mist in.. ook had die machine geen tooltabel, geen G43, je moest de offsets van elk gereedschap in het programma zetten bij een Toolchange..
Blij dat ik em omgebouwd heb naar EdingCNC..
't komt regelmatig voor dat ik halverwege een draaiklus de machine uitzet, dat wil zeggen. dan ben ik bezig met een onderdeel.. eh.. 't is wel weer tijd om er een eind aan te breien.. machine naar referentiepunt laten lopen, uitschakelen.. morgen verder.. en dat doe ik net zo makkelijk in werk waar de toleranties ±0.025 of kleiner zijn.. stappenverlies heb ik met die machine nog nooit merkbaar gehad.. en datzelfde geldt ook voor de Beagle.

Om terug te komen op het botsverhaal.. die G43 ergens na de eerste beweging.. die vind ik eng.. om eerlijk te zijn.. die G43 hoort gewoon in de Toolchange te staan.. ik heb momenteel alleen zwaar aangepaste versies van EdingCNC op mijn PC staan (Kopiën van de machines in de werkplaats, te weten de Beagle, de Emco en de grote frees die ik een paar jaar geleden van Jan Kemper heb overgenomen op de CNC meeting)

Ik zal eens een "Kale installatie" doen op mijn PC.. en dan eens kijken wat waar inzit en wat er is ingesteld.. en op grond daarvan wat aanbevelingen doen aan Bert, Alfred en Jan (de programmeur daar).
Ik ben nog steeds betrokken bij de ontwikkeling, zei het wat minder intensief dan vroeger..maar naar mij wordt daar nog altijd geluisterd.. ook omdat mijn bevindingen uit de praktijk komen, met een flinke bak ervaring met andere besturingen..

Even zien.. Heidenhain 155, 417, 420, 530, 630, Mitsubishi DWC 200H, Brother HS-100 HAAS, NaFuc, Philips (op een CB Ferrari A16 5-asser), Fagor800, 8050, 8055 op een Chevalier FCL 1840, Fadal 88HS (bij DamenCNC)..kortom.. alles behalve Siemens en Mazak..

Ohja.. de reden dat er bij mij nog steeds geen Home sensoren op de Emco en de Beagle zitten, die machines zijn continu in gebruik. ik kan het me momenteel niet veroorloven om ze stil te zetten om er Sensoren op te knutselen..
'k heb wel het 3D model van de Emco 5 van M Jeuring gedownload.. daar ga ik binnenkort eens mee aan de gang. ik had een tweede emco 5.. sterker nog.. ik had 2 extra "5jes", maar die zijn verkocht.. er moest even geld gemaakt worden voor iets anders.. zoals de Brother en in de toekomst moet er toch eens een EMCO 120 gaan komen.. ik heb 7 tools nodig voor 1 horlogekast.. en de Emco 5 heeft maar 6 posities.. de EMCO 120 heeft er 8.. en meer "vrijheid" om ofwel baartjes danwel mes of steekbeitels te monteren..
'k denk dat als er hier een EMCO 120 staat, dat er ook wel een nieuwe Turretplaat gemaakt gaat worden voor dezelfde tooltjes die ik nu op de 5 gebruik..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 27 dec 2020 15:53 'k denk dat als er hier een EMCO 120 staat, dat er ook wel een nieuwe Turretplaat gemaakt gaat worden voor dezelfde tooltjes die ik nu op de 5 gebruik..
Maak er dan gelijk home sensoren op, zo makkelijk 😉
Hoef je niet meer te prutsen!
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door P1-Engineering »

Het hele G28 verhaal kan je gewoon standaard uitzetten in de Post opties in Fusion.
Anders gaat ie inderdaad bij elke start en toolchange naar de G28 positie.

Daarnaast kan het goed dat er iets fout gaat met de G43 offset. Dit is naar mijn mening een zwakke kant in Eding. De hele gereedschap wissel en inmeet routine zouden ze gewoon een goede, compleet werkende, macro voor moeten hebben.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door serum »

P1-Engineering schreef: 27 dec 2020 17:27

Daarnaast kan het goed dat er iets fout gaat met de G43 offset. Dit is naar mijn mening een zwakke kant in Eding. De hele gereedschap wissel en inmeet routine zouden ze gewoon een goede, compleet werkende, macro voor moeten hebben.
Sorotec macro gebruiken. Ik heb hem in het engels voor je.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door andrefc101 »

P1-Engineering schreef: 27 dec 2020 17:27 Daarnaast kan het goed dat er iets fout gaat met de G43 offset. Dit is naar mijn mening een zwakke kant in Eding. De hele gereedschap wissel en inmeet routine zouden ze gewoon een goede, compleet werkende, macro voor moeten hebben.
Wat is er zwak dan? Als je weer hoe de compensatie werkt is het echt niet zo moeilijk. Maar het vereist wel wat huiswerk, en ik denk dat daar juist het probleem schuilt! Mensen verschuilen zich achter de pp, en vinden dat ze zelf niet hoeven te weten wat daar gebeurt, daar zit het grootste zwakke punt!
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 27 dec 2020 17:31
P1-Engineering schreef: 27 dec 2020 17:27

Daarnaast kan het goed dat er iets fout gaat met de G43 offset. Dit is naar mijn mening een zwakke kant in Eding. De hele gereedschap wissel en inmeet routine zouden ze gewoon een goede, compleet werkende, macro voor moeten hebben.
Sorotec macro gebruiken. Ik heb hem in het engels voor je.
Ja, die gebruik ik nu na wat geklooi met de originele van Eding, en informeren bij Roy wat er fout gaat. In combinatie met de 3D-finder macro en alles uitlezen van de tooltable gaat er ook nog iets mis standaard. Maar ben nu met ze bezig om een uitgebreide handleiding te maken en het geheel ook in Engels te leveren. Ik heb de uitgebreide ATC macro van Sorotec, hierbij werkt alles perfect, inclusief controle op gebroken gereedschap.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door serum »

P1-Engineering schreef: 27 dec 2020 17:27 Ik heb de uitgebreide ATC macro van Sorotec, hierbij werkt alles perfect, inclusief controle op gebroken gereedschap.
Hey! is die beschikbaar? daar heb ik dan wel weer oren naar!

Gebroken gereedschap hoeft ie van mij niet perse op te meten, ik zal er toch niet snel bij weglopen. ik gebruikte het op de haas nog wel eens trouwens, je kan in F360 eenvoudig een extra meting toevoegen.
franks
Berichten: 22
Lid geworden op: 23 apr 2017 21:24

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door franks »

andrefc101 schreef: 27 dec 2020 15:05 Ben bang dat de ts al afgehaakt is... :roll:

Nee hoor, ik probeer alle proza snappen maar dat gaat voor mij nog wat te ver. Het goede nieuws is dat ik vanmiddag wat heb zitten klooien (lees uitproberen) in het tabblad variabelen en het is me gelukt om mijn projectje te maken zonder fouten.
Zelf eea uitproberen is mi toch de beste methode om het programma te leren bedienen/begrijpen, icm de manual.
iedereen bedankt voor de goed bedoelde hulp, ik zal het in de toekomst nog vaker nodig gaan hebben

Groet, Frank
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door P1-Engineering »

andrefc101 schreef: 27 dec 2020 17:33
P1-Engineering schreef: 27 dec 2020 17:27 Daarnaast kan het goed dat er iets fout gaat met de G43 offset. Dit is naar mijn mening een zwakke kant in Eding. De hele gereedschap wissel en inmeet routine zouden ze gewoon een goede, compleet werkende, macro voor moeten hebben.
Wat is er zwak dan? Als je weer hoe de compensatie werkt is het echt niet zo moeilijk. Maar het vereist wel wat huiswerk, en ik denk dat daar juist het probleem schuilt! Mensen verschuilen zich achter de pp, en vinden dat ze zelf niet hoeven te weten wat daar gebeurt, daar zit het grootste zwakke punt!
Het is erg basic, de hele interface heeft naar mijn mening een grote update nodig. De besturing is robuust en betrouwbaar, maar qua interface is het iets uit de jaren 2000 naar mijn mening. Standaard moet je teveel in de macro's duiken. Aan de andere kant, waarschijnlijk moet je dan gewoon een prof. controller kopen.

Wel mis ik:

-Controle op toolsensor status, zit in de Sorotec macro nu wel
-Inmeten van gereedschap diameter, met daarbij uit het center meten bij een grote diameter (facemill) (Zou een macro voor gemaakt kunnen worden)
-Mogelijkheid om gereedschappen toe te wijzen aan slots. In je cam programma heb je bijv tool 1 t/m 100. Zou graag in Eding dan willen zetten dat bijv T52 in toolslot 12 zit in de ATC. Nu moet je telkens alles opnieuw nummeren. Dit is helaas niet zelf op te lossen voor zover ik weet.

Voorbeeld van een moderne interface vind ik bijvoorbeeld de nieuwe Masso controller. Alles grafisch, probing routines zitten er standaard in, ATC routines etc. Alleen missen daarin weer een aantal essentiële onderdelen zoals feed override, G68 en G41, G42.
https://www.masso.com.au/masso-touch/

Combinatie van beide zou het mooiste zijn.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 27 dec 2020 18:11
P1-Engineering schreef: 27 dec 2020 17:27 Ik heb de uitgebreide ATC macro van Sorotec, hierbij werkt alles perfect, inclusief controle op gebroken gereedschap.
Hey! is die beschikbaar? daar heb ik dan wel weer oren naar!

Gebroken gereedschap hoeft ie van mij niet perse op te meten, ik zal er toch niet snel bij weglopen. ik gebruikte het op de haas nog wel eens trouwens, je kan in F360 eenvoudig een extra meting toevoegen.
Ja, die hebben ze beschikbaar, kan je bij ze kopen, zelfde als de probing macro.

Met de Sorotec macro kan je het eenvoudig aan en uit zetten. Volgende week gaat de machine voor het eerst de hele nacht door dus ben benieuwd.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 27 dec 2020 17:27 Het hele G28 verhaal kan je gewoon standaard uitzetten in de Post opties in Fusion.
Anders gaat ie inderdaad bij elke start en toolchange naar de G28 positie.

Daarnaast kan het goed dat er iets fout gaat met de G43 offset. Dit is naar mijn mening een zwakke kant in Eding. De hele gereedschap wissel en inmeet routine zouden ze gewoon een goede, compleet werkende, macro voor moeten hebben.
Als je een goed werkende gereedschapmeet-macro zou moeten hebben.. dan moet je die schrijven voor mensen die weten wat ze aan het doen zijn.
dat betekent ook "Vaste Toolsetter gebruiken en geen "puck""

als er iets fout gaat met de G43, dan is dat niet de fout van Eding, G43 werkt in Eding.. hoe?.. Heel goed.. dat kan ik uit eerste hand meedelen.. nadat ik de Bug ontdektein 2008 is het meteen opgelost.. dat wil zeggen Bert heeft de code veranderd, mij dus de "nieuwe release" meegegeven op USB Stick,
die heb ik thuis getest en in orde bevonden, daarna is ie op de website gezet.

't lastige met Macro's is.. een Macro is als een Mening.. iedereen heeft er een.. en bij Macro's geldt hetzelfde als bij Meningen.. als je ze hoort.. dan denk je in veel gevallen "t wieltje draait nog.. maar de Hamster is dood", of.. dit is geschreven door iemand met een brein als een gevangenis.. "Cellentekort"
Er zitten wel pareltjes tussen.. zeker.. maar hoe bepaal je of een Macro een pareltje is, of een gepolijste drol

Daarnaast.. iedereen heeft weer een ander soort machine, iedereen heeft weer zijn eigen mening over waar de gereedschapslengte vanaf bepaald moet worden.. om een Universele macro te schrijven.. moet je met al die smaken rekening gaan houden..

Daar moet je naar mijn mening als programmeur niet eens aan beginnen.. je schrijft iets dat goed is.. en als mensen er problemen mee hebben. dan ligt dat aan hun werkwijze.. klaar..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door Arie Kabaalstra »

P1-Engineering schreef: 27 dec 2020 20:44
Het is erg basic, de hele interface heeft naar mijn mening een grote update nodig. De besturing is robuust en betrouwbaar, maar qua interface is het iets uit de jaren 2000 naar mijn mening. Standaard moet je teveel in de macro's duiken. Aan de andere kant, waarschijnlijk moet je dan gewoon een prof. controller kopen.

Wel mis ik:

-Controle op toolsensor status, zit in de Sorotec macro nu wel
-Inmeten van gereedschap diameter, met daarbij uit het center meten bij een grote diameter (facemill) (Zou een macro voor gemaakt kunnen worden)
-Mogelijkheid om gereedschappen toe te wijzen aan slots. In je cam programma heb je bijv tool 1 t/m 100. Zou graag in Eding dan willen zetten dat bijv T52 in toolslot 12 zit in de ATC. Nu moet je telkens alles opnieuw nummeren. Dit is helaas niet zelf op te lossen voor zover ik weet.

Voorbeeld van een moderne interface vind ik bijvoorbeeld de nieuwe Masso controller. Alles grafisch, probing routines zitten er standaard in, ATC routines etc. Alleen missen daarin weer een aantal essentiële onderdelen zoals feed override, G68 en G41, G42.
https://www.masso.com.au/masso-touch/

Combinatie van beide zou het mooiste zijn.
Kijk.. nu komen we ergens...
-Controle op toolsensor status, zit in de Sorotec macro nu wel
Toen ik de Toolmeetmacro schreef.. way back in the days.. waren #5067 en #5068 nog niet geimplementeerd.. da's later pas gekomen.
De eerste keer dat ik dat toepaste.. da's 11 jaar geleden bij het schrijven van de routine voor :


Dit..
de Toolmeet macro had ik daarvoor al geschreven, en eerlijk gezegd heb ik nooit de moeite genomen om die Controle erin te zetten, ik heb de code aan Bert gegeven, en die heeft em eigenlijk zo'n beetje 1:1 in EdingCNC gezet.
-Inmeten van gereedschap diameter, met daarbij uit het center meten bij een grote diameter (facemill) (Zou een macro voor gemaakt kunnen worden)
Daar denk ik zelf ook aan.. Ik ben momenteel bezig aan het ontwerp van een nieuwe taster, en Toolsetter.. daar komt bij mij een schijf bovenop, en daarmee moet je ook Radii van gereedschappen kunnen meten.. hoe?.. nou.. eigenlijk stelt dat niets voor..
op de "Bridgeport-van-de-zaak" hadden we daar ook een meetprogje voor.. die keek naar de Toolradius.. if RTool>0, radiusmeting, Boortjes moesten we dus altijd met R0 in de tabel zetten vóór het meten.. en dan na de meting de radius inkloppen..
Omdat je Met Dialogen kan werken in EdingCNC is het een koud kunstje om de vragen om die gegevens.. met een frees met wisselplaten, is het soms wenselijk om niet op de totale radius te meten, maar een stukje verschoven.. omdat ze door bijvoorbeeld platen onder 45°of ronde wisselplaten niet aan de buitenradius snijden op het ondervlak, dat zijn zaken die allemaal op te lossen zijn.
Als je machine beschikt over een spindel die ook linksom kan draaien, kun je dat ook gebruiken bij de gereedschapsradiusmeting.. een beetje VHM Frees.. haalt zo een hap uit je tastschijf.. zelfs als ie 58 HRc is

Bedenk je wel.. daarvoor moet de Totale meetmacro, alsmede de kalibratiemacro stevig voor onder handen genomen kunnen worden.. 'k ga daar zelf binnenkort mee aan de gang.. maar dat zal niet in een dagje gedaan zijn..
-Mogelijkheid om gereedschappen toe te wijzen aan slots. In je cam programma heb je bijv tool 1 t/m 100. Zou graag in Eding dan willen zetten dat bijv T52 in toolslot 12 zit in de ATC. Nu moet je telkens alles opnieuw nummeren. Dit is helaas niet zelf op te lossen voor zover ik weet.
is dat alles? :lol: 'k heb er nog niets voor geschreven.. maar ik denk aan een Array, toepassen van Enumeratie ,of eigenlijk het toolnummer gebruiken als pointer, en dan in dat "Slot" in het geheugen.. de Slot in het toolrack wegschrijven.. er zijn 1000 Non-Volatile parameters.. me dunkt dat dat voldoende moet zijn..
Dit is helaas niet zelf op te lossen voor zover ik weet
nou.. ja.. je geeft het zelf al aan.. en dat getuigt van karakter.. 'k heb ook wel collega's gehad die bijvoorbeeld riepen "maar.. dat kun je niet aan de machine programmeren (Kamer met een eiland uitruimen, SL Cyclus op een Heidenhain besturing ), waarop ik dan zijn.. eh.. JIJ kan het niet.. maar ga mij nou niet vertellen wat ik wel of niet kan.. :lol:
zoals ik al zij.. met een Array is het volgens mij wel op te lossen... en je gebruikt #5008 als Pointer in je Array..

Wat de Interface betreft.

Weten de "ouderen" onder ons nog hoe de eerste GUI van EdingCNC (toen nog USBCNC) eruit zag?..eenieder weet dat ik jeuk op onbereikbare plaatsen krijg van de GUI van MACH, maar de GUI van USBCNC van voor 2007.. die was heel karig, maar nog veel rommeliger.
Toen Ik Bert op de CNCzone Meeting ontmoette heb ik em dat ook gezegd.. ik was onder de indruk van de mogelijkheden (toen al), maar ik vond de GUI ronduit rampzalig.. Bert heeft me toen gevraagd om hem te helpen met het ontwerpen van de Nieuwe GUI..de Layout heb ik gedaan, de Icoontjes zijn gemaakt door een Italiaan.. 'k vond ze VRESELIJK,(zie ook de video hierboven) maar alles zat op een logische plek, en je had er geen muis meer bij nodig..
Zoals zo zoetjes aan bekend hier, ben ik van mening dat muizen in een kooitje, in een kat, of op een beschuitje thuishoren.. al dan niet gestampt.. maar zeker niet in een werkplaats (ik heb onlangs een Demo gehad van een heel mooie Sodick Draadvonkmachine.. en daar hing ook een muis aan.. da's voor mij echt een Dealbreaker.. , nou is een mepscherm op een Draadvonkmachine ook niet heilig vanwege veelvuldig natte fikken, maar Softkeys doen wonderen

Goed.. USBCNC werd EdingCNC, maar aan de GUI is eigenlijk niets ingrijpends veranderd. er zijn dingen toegevoegd, je kunt nu zelf je eigen icoontjes maken.. de Macro.cnc kwam, DLGMSG kwam, LOGFILE en LOGMSG kwamen.. Jottum!.. verder nog de nodige zaken in de achtergrond.. achter dezelfde voordeur.

de GUI is gebaseerd op die van Heidenhain.. waarom?.. omdat ik toendertijd al de nodige ervaring had met "Heidi", en 't is muisvrij, alles zit netjes ingedeeld en je bedient het al snel routinematig..

Afbeelding

Ja.. dit is wel een mooie interface om te zien.. maar. een Touchpad Keyboard?.. alsjeblieft niet.. sweet mother of Jezus.. waarom niet?.. probeer maar eens blind te typen op een Tablet of op je telefoon.. daarom niet.. 'k heb zelf nooit een typecursus gehad, maar ik kijk al een eeuwigheid niet meer naar mijn toetsenbord als ik wat in moet typen.. 'k weet toch waar de toetsen zitten?.. zo doe ik dat ook met het Joggen met toetsen op de Beagle.. ik kan voelen waar de toetsen zitten.. en ik weet welke ik moet hebben voor welke richting.. ik kijk naar de machine, ik voel waar mijn toetsen zitten..

Nieuwer is zeker niet altijd beter..
Alleen missen daarin weer een aantal essentiële onderdelen zoals feed override, G68 en G41, G42.
Geen Feedoverride is een doodzonde.. voor mij een dealbreaker..
Feedoverride moet een fysieke knop zijn.. een schuif of een draaiknop, dat kukelt er wat mij betreft niet tegenan.. maar het moet iets zijn dat je blindelings moet kunnen grijpen..
G68.. Ja.. MOET er gewoon inzitten.. G41/G42 ,hoewel niet volledig functionerend in EdingCNC, zou ik het niet willen missen.
Ik hoop dat men bij EdingCNC de laatste ontbrekende schakels in de Radiuscompensatie nog eens toevoegt..

Verder.. als ik kijk naar de Features van die Masso.. "Conversational programming for simple part machining?.. ik doe al 12 jaar niet anders..
Ok.. ik heb daar een Applicatie voor moeten schrijven. maar. nu met DLGMSG is er veel mogelijk.. op de draaibank heb ik dat , en behalve draadsnijden kan ik alles, Vlak en langsdraaien, radii, schuine kanten, groefsteken, en boren.
Ik programmeer complete horlogekasten aan de machine.

Voor de freesbank is er ook wel zoiets bij mij in voorbereiding, maar ik zit met één uitdaging.. G00, G01, G02, G03 bewegingen programmeren.. want.. een dialoogje met parameters is zo geprogd..maar een parameter heeft ALTIJD een waarde in EdingCNC, als je Volatile parameters gebruikt.. dan zijn ze allemaal 0 als je opstart.. , heb je een 3-assige machine.. dan heb je genoeg aan 3 parameters voor een G00 (4 voor een G01, want voeding), maar als je alleen X en Y een waarde geeft.. dan Gaat ie vrolijk naar Z0..
Nou kan je natuurlijk een controle uitvoeren om te kijken of die parameter gewijzigd is.. en zo nee, em weglaten uit de G-code regel.. maar.. dan moet je werkelijk elke mogelijke combinatie vastleggen in je macro.. dat wordt een stevig robbertje proggen.. omdat EdingCNC macro's nou eenmaal niet in VB.NET of C/C#/C++ worden geschreven, en je dus niet even een "Stringbuilder" kan schrijven.. mogelijk is dat met een snippertje externe software wel te regelen.. ga ik nog wel naar kijken.. Iemand.. zette me laatst op het spoor van "AutoIt" daar kan veel mee.. met een klein VB progje ook.. en dan kun je er makkelijk genoeg een interface aan toevoegen..

Maar.. om even op het Topic terug te komen.. Ik heb de indruk dat die G28 de boosdader was..
Dat doet bij mij vermoeden dat de Z machine coordinaten van Z0 naar Z positief zoveel lopen.. en niet van Z0 naar Z Negatief zoveel..
Dat zou in mijn optiek DEFAULT moeten zijn.. G00 G53 Z0 trekt dan de kop altijd helemaal naar boven..
waar de referentieschakelaars zitten.. dat kukelt er werkelijk niet tegenan.. al zitten ze halverwege.. als je maar kan homen zonder aanvaring is dat helemaal mooi

Afbeelding

'k ga me er eens sterk voor maken dat er in de EdingCNC manual in elk geval een "aanbeveling" komt van hoe het machinecoordinatenstelsel (zeker 3 keer woordwaarde) in te stellen.. zodat daar tenminste wat eenheid in komt.. scheelt ook weer met zoeken..
De kans dat het dan met een G28 nog mis gaat is daarmee een stuk kleiner.. niemand zal "by default" -230 als Z coordinaat hebben staan.. en als dat er wel staat.. dan hebben ze dat er zelf ingezet.. en zijn ze ook zelf verantwoordelijk voor de daardoor veroorzaakte schade..

Afbeelding
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: machine botst met werkstuk na start programma

Bericht door P1-Engineering »

Arie Kabaalstra schreef: 27 dec 2020 21:57
Als je een goed werkende gereedschapmeet-macro zou moeten hebben.. dan moet je die schrijven voor mensen die weten wat ze aan het doen zijn.
dat betekent ook "Vaste Toolsetter gebruiken en geen "puck""

als er iets fout gaat met de G43, dan is dat niet de fout van Eding, G43 werkt in Eding.. hoe?.. Heel goed.. dat kan ik uit eerste hand meedelen.. nadat ik de Bug ontdektein 2008 is het meteen opgelost.. dat wil zeggen Bert heeft de code veranderd, mij dus de "nieuwe release" meegegeven op USB Stick,
die heb ik thuis getest en in orde bevonden, daarna is ie op de website gezet.

't lastige met Macro's is.. een Macro is als een Mening.. iedereen heeft er een.. en bij Macro's geldt hetzelfde als bij Meningen.. als je ze hoort.. dan denk je in veel gevallen "t wieltje draait nog.. maar de Hamster is dood", of.. dit is geschreven door iemand met een brein als een gevangenis.. "Cellentekort"
Er zitten wel pareltjes tussen.. zeker.. maar hoe bepaal je of een Macro een pareltje is, of een gepolijste drol

Daarnaast.. iedereen heeft weer een ander soort machine, iedereen heeft weer zijn eigen mening over waar de gereedschapslengte vanaf bepaald moet worden.. om een Universele macro te schrijven.. moet je met al die smaken rekening gaan houden..

Daar moet je naar mijn mening als programmeur niet eens aan beginnen.. je schrijft iets dat goed is.. en als mensen er problemen mee hebben. dan ligt dat aan hun werkwijze.. klaar..
Het gebruik van een vaste toolsetter ga ik vanzelfsprekend vanuit...... :mrgreen:

Het zou mij een mooie optie lijken om bijvoorbeeld een ''Pro'' macro pakket te kunnen aanschaffen vanuit Eding, waarmee je bijv een makkelijk te configureren ATC (dmv van de Eding dialogen), uitgebreide 3D probing, tool lengte en dia meting etc. Kortom alles wat bij een Pro controller er ook inzit.
Als het puur een programmeer kwestie is lijkt mij dit best lucratief voor Eding. Weet niet hoe groot de markt hiervoor is uiteraard maar voor een paar €100 zou ik dit direct aanschaffen.
En uiteraard zullen er verschillende meningen blijven bestaan over hoe het moet werken, zelfde als de voorkeur voor een Siemens of Heidenhain besturing.
zal Eding misschien binnenkort een mailtje sturen of ze zoiets overwegen. Lastige is natuurlijk hoe je zoiets kan beveiligen, het is platte tekst. Ik zou de door mij gekochte Sorotec macro's ook weer kunnen doorverkopen.
Plaats reactie