Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Portje »

benkr schreef: 26 dec 2020 13:24
maar gewoon iets van internet geplukt.

22192
haha, schitterend
Ik heb een pony gekocht en zet er een plaatje van een belgische knol bij, zoiets

Ik heb toch nog zomaar ff de ubuntu-10.04-linuxcnc3-i386.iso op een stikkie gezet, 5 min
En ook die werkt.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portje schreef: 26 dec 2020 14:08 Ik heb toch nog zomaar ff de ubuntu-10.04-linuxcnc3-i386.iso op een stikkie gezet, 5 min
En ook die werkt.
Misschien kun je er iemand anders blij mee maken, want Ben wil echt niet. Op voorhand verloren wedstrijd.

Volgens mij zouden jullie mekaar heel goed aan kunnen vullen. :lol:

O, Ben vooral niets doen waar je geen zin in hebt, en al helemaal niet voor de hobby. Maar als wij doen waar we wel zin in hebben, zullen we af en toe toch wel blijven zeuren. :lol:

Swisstec ST210 ik had me iets heel anders voorgesteld.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 dec 2020 17:02
O, Ben vooral niets doen waar je geen zin in hebt, en al helemaal niet voor de hobby. Maar als wij doen waar we wel zin in hebben, zullen we af en toe toch wel blijven zeuren. :lol:

Swisstec ST210 ik had me iets heel anders voorgesteld.
Je zeurt er maar op los, kan ik wel tegen.
Dat draaibankje is echt een heel mooi ding, ik vind het aan alle kanten beter afgewerkt dan de Emco8 Compact die ik ook heb staan (in permanent bruikleen van mijn huisbaas)

Ja, ik en software is eigenlijk bij voorbaat een verloren wedstrijd, en zeker als ik er mijn weg niet in kan vinden, en dat geldt zeker voor Linux.

Ik heb voorlopig even mijn strijd met Windows10 en Mach3 met parallelle poort opgegeven, ik heb er voor nu Windows7/32 op gezet en dat ging probleemloos.
Ik blijf toch nog steeds aan Mach4 denken, maar ik wil eigenlijk voordat ik dat koop het in mijn configuratie werkend hebben gezien, en dat laat het licentiebeleid van Mach4 niet toe.

Voor Mach3 heb ik echt een dubbele parallelle poort nodig, anders kom ik niet uit met de ingangen die ik wil.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik ga voorlopig met W7/32 en één parallelle poort aan de slag, voorlopig is het toch alleen maar mechanica waar ik mee bezig ga, pas als alles mechanisch werkt wordt de besturing belangrijk, voorlopig hoeft het alleen maar een beetje te bewegen als dat al nodig is, tegen de tijd dat alles af is, is het tijd genoeg om Mach4 aan te schaffen als ik dat dan nodig vindt.

En wat betreft de spindel encoder, als ik de spindelmotor met Step/Dir ga aansturen heb ik dan nog wel een encoder nodig?
Mach3 is tevreden met 1 puls per omw, dat kan ik ook instellen op mijn servodrive, ik weet dan toch de positie van de spindel?
Wie heeft hier ervaring mee?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

benkr schreef: 26 dec 2020 18:04 En wat betreft de spindel encoder, als ik de spindelmotor met Step/Dir ga aansturen heb ik dan nog wel een encoder nodig?
Niet voor het aansturen van de spindel.

Voor draadsnijden heb je minimaal een index signaal nodig. Als de controller het aan kan, kunnen een paar synchronisatie pulsen het draadsnijden wat nauwkeuriger maken. Een "echte encoder" heeft alleen maar zin als de controller die ook kan uitlezen en/of geschikt is voor het werken met zoveel pulsjes per seconde.
Ik dacht dat Mach3 (via parallelle poort) en eding alleen één index puls ondersteunen. Linux CNC kan ook met synchronisatie pulsen overweg net als grbl.
Mach3 is tevreden met 1 puls per omw, dat kan ik ook instellen op mijn servodrive, ik weet dan toch de positie van de spindel?
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb 4 en 8 synchronisatie pulsen op de spindel en dat is ook wel nodig omdat mijn variabele spindel speed niet goed tegen wisselende belastingen kan. Op de kleine bank zit geen versnelling, de grote heeft 2 standen maar dat is te lastig om om te zetten. Bij mij is de oplossing voor draad te snijden om naast de synchronisatie pulsen, het toerental op zo'n 300 RPM te zetten, dan is de regeling op beide banken stabiel genoeg.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik heb nog even gezocht maar bij eding niets gevonden over encoder support. De cslab threading module heeft ook support voor een encoder en volgens een post kan Mach4 het ook?!?.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 26 dec 2020 17:17 Dat draaibankje is echt een heel mooi ding, ik vind het aan alle kanten beter afgewerkt dan de Emco8 Compact die ik ook heb staan
Ja, da's ook niet zo heel moeilijk :mrgreen:

Kwa LinuxCNC: jammer dat je al afhaakt bij het eerste rimpeltje. Componenten en draadjes, mooier word het niet voor ons hardware boeren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

hfjbuis schreef: 26 dec 2020 22:37 Ik heb nog even gezocht maar bij eding niets gevonden over encoder support. De cslab threading module heeft ook support voor een encoder en volgens een post kan Mach4 het ook?!?.
Ja, Mach4 kan het inderdaad, en zeker samen met Pokeys, daar kun je probleemloos meerdere encoders aansluiten en gebruiken.

Bij CSLAB heb ik het idee dat je voor elke encoder een uitbreidingsmodule moet aanschaffen, telkens 90 Euro extra dus.

Als Mach4 een iets andere licentie policy had dan was ik er al mee aan de gang, dat wil ik nu ook, maar pas wanneer ik alles werkend heb en ik definitief heb besloten welke PC ik daar voor ga gebruiken, tot die tijd rommel ik wel aan met Mach3 en de parallelle poort.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door FSSF »

Draadsnijden met Mach3 en 1 puls/omw. gaat prima. Ik had dat ook zo op mijn draaibankje met servomotor en een proxy sensor gedaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik ben nu bezig met de mechanica, o.a. met de vraag 1 handwiel of 2 handwielen, en waar plaats ik die dan?
Als ik nu kijk hoe ik handmatig draai dan is dat eigenlijk nooit met 2 assen tegelijk, dus ik denk dat 1 handwiel wat ik tussen beide assen om kan schakelen voldoende is.
En ik denk dat de beste plek voor dat handwiel op het schort is, zo ongeveer op de plaats waar vroeger het handwiel ook zat.

Maar ik hoor graag van mensen die er ervaring mee hebben of dit een goed idee is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Bij de chevalier draaibank waar ik in het verleden mee heb gewerkt, zat het handwiel op een console ter hoogte van het schort, dat Is inderdaad een prettige locatie.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik ben toch bezig om LinuxCNC te installeren, geen idee of het lukt en of ik het laat staan, maar proberen kan altijd nog een keertje.
Ik heb nu linuxcnc-2.7.14-wheezy gepakt, dat leek me de meest aannemelijke keuze, verder geen idee wat het doet of brengt, ik zie wel.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Het werkt maar ik zie wel een hele boel voor mij onbekende dingen.

1e vraag, kan ik de spindelmotor met Step en Dir aansturen ?
Ik kan het niet vinden, alleen PWM en Digitaal, ik denk dat digitaal wel zal kunnen, alleen weet ik de weg nog niet zo goed te vinden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

We horen wel wat de opstart problemen zijn.

Kwa handwielen: ik heb er twee en ik zou niet graag teruggaan naar 1. Op de een of andere manier werkt 2 wielen heel natuurlijk op een draaibank.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie