Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

Ja, step/dir kan wel, maar niet via de wizard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door bartL »

FSSF schreef: 27 dec 2020 02:36 Draadsnijden met Mach3 en 1 puls/omw. gaat prima. Ik had dat ook zo op mijn draaibankje met servomotor en een proxy sensor gedaan.
Ik vroeg me af hoe dit dan precies werkt? Met 1 puls/omw kan ik me voorstellen dat de beitelsnelheid als slave van de spindel kan werken en zo draad kan snijden. Maar hoe zit het met draad welke niet in 1 gang gesneden kan worden? Dan zal toch ook de exacte positie van het werkstuk bekend moeten zijn?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 30 dec 2020 22:26 Ik ben toch bezig om LinuxCNC te installeren, geen idee of het lukt en of ik het laat staan, maar proberen kan altijd nog een keertje.
Zo kennen we je weer. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 dec 2020 09:11
benkr schreef: 30 dec 2020 22:26 Ik ben toch bezig om LinuxCNC te installeren, geen idee of het lukt en of ik het laat staan, maar proberen kan altijd nog een keertje.
Zo kennen we je weer. ;-)
Ik ben nu bezig om er weer Windows10 op te zetten, niet dat ik dat nu zeker wil gaan gebruiken, maar ik wil wel weten waarom ik dat niet goed geïnstalleerd krijg, Windows7 loopt probleemloos, dan moet Windows10 toch ook kunnen.

Ik denk dat het uiteindelijk toch Mach4 gaat worden.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb Windows10 er op gehad, echt volledig geïnstalleerd, ook nog via Internet allerlei updates gedaan, het leek allemaal perfect, Windows had zelfs de parallelle kaart gevonden en geïnstalleerd, allemaal toppie.
Het geheel was wel echt stroperig traag, maar toen toch maar Mach3 er op gezet, bij de installatie van de parallelle poort driver crashte het ding weer meteen.
Nu weer bijna Windows7 er op staan, Mach3 nog installeren en ik heb weer een werkend systeem.

Eigenlijk was Linuxcnc nog het enige wat een beetje probleemloos draaide, maar ik heb toch echt besloten om voor Mach4 met Pokeys te gaan, Linux spreekt mij toch helemaal niet aan, hoewel het er best wel mooi uitzag allemaal.

Ik ga daar voor nog wel op zoek naar een klein compact PCtje, hoeft alleen maar Windows10, Mach4 en Pokeys te doen via ethernet.

Het PCtje waar ik nu mee bezig ben gaat in de aanbieding, leuk voor Linux dus.
Het is dus een Lanner LEC2010P met een Intel Atom N270 processor en 2 GB geheugen er in.

Edit:

Ook nog een parallelle PCI kaart zit er in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ik zeg niets meer. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 31 dec 2020 14:44 ik zeg niets meer. :lol:
Je hebt gelijk, hopeloos geval.
Maar als de klik er niet is dan wordt het nooit iets denk ik, zo werkt het met mensen toch ook?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

Mwah, ik schrijf een huis toch niet gelijk af omdat de voorgevel me niet bevalt. Hoewel, Mach3... :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik was nog wat aan het rondneuzen op de Mach4 site, toen kwam ik dit tegen:

Mach3 had a single gcode Interpreter, while Mach4 will have several different interpreters for the different machine types. Mill is complete and Lathe is nearly completed. Information will be included on changing Interpreters in the setup manual once more than one is available.


Het is dus eigenlijk nog niet af, daar wordt je toch niet blij van?
Dit is nu precies de reden waarom ik het eerst op mijn eigen machine wil zien draaien, de look and feel is toch wel belangrijk.

Ik blijf voorlopig dus toch maar bij Mach3. (Of linuxcnc)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 31 dec 2020 16:46 Ik was nog wat aan het rondneuzen op de Mach4 site, toen kwam ik dit tegen:

Mach3 had a single gcode Interpreter, while Mach4 will have several different interpreters for the different machine types. Mill is complete and Lathe is nearly completed. Information will be included on changing Interpreters in the setup manual once more than one is available.


Het is dus eigenlijk nog niet af, daar wordt je toch niet blij van?
Dit is nu precies de reden waarom ik het eerst op mijn eigen machine wil zien draaien, de look and feel is toch wel belangrijk.

Ik blijf voorlopig dus toch maar bij Mach3. (Of linuxcnc)
Ik zou er nog ff over nadenken 😂
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 31 dec 2020 16:57
benkr schreef: 31 dec 2020 16:46 Ik was nog wat aan het rondneuzen op de Mach4 site, toen kwam ik dit tegen:

Mach3 had a single gcode Interpreter, while Mach4 will have several different interpreters for the different machine types. Mill is complete and Lathe is nearly completed. Information will be included on changing Interpreters in the setup manual once more than one is available.


Het is dus eigenlijk nog niet af, daar wordt je toch niet blij van?
Dit is nu precies de reden waarom ik het eerst op mijn eigen machine wil zien draaien, de look and feel is toch wel belangrijk.

Ik blijf voorlopig dus toch maar bij Mach3. (Of linuxcnc)
Ik zou er nog ff over nadenken 😂
Doe ik, goede suggestie. :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

toch een voordeel als je eigen baas bent :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik ga voorlopig een systeempje opbouwen met een Parallel BOBje en Mach3 onder Windows7, daar krijg ik het draaibankje vast en zeker mee draaiend.
Voorlopig bouw ik het op met 1 handwiel, een tweede handwiel kan altijd nog als ik de enkele parallelle poort vervang door een dubbele, en er dan een handwiel bij plaats. Voorlopig ben ik druk met de mechanica en het bouwen van de besturingskast.
Ik heb er echt zin in, weer iets nieuws onder handen, hoewel nieuws, het draaibankje staat er al 2 jaar denk ik.
Ik heb inmiddels wel alle delen die nodig zijn verzameld, spindelmotor, stappenmotoren, drivers, KO spindels, tandriemwielen enz. enz.
Alleen de tandriemen moet ik nog bestellen, maar dat doe ik pas als de motoren en de spindels op hun plek zitten.
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Tonybryden »

Je bent een goed voorbeeld voor iemand wie op het punt staat op te geven.
Na het lezen van jou topic begrijpen ze dat opgeven geen optie is om een werkende machine te krijgen.
Ik heb er vertrouwen in dat jij ook Linux aan het werken krijg.
Plaats reactie