Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Tonybryden schreef: 02 jan 2021 00:21 Je bent een goed voorbeeld voor iemand wie op het punt staat op te geven.
Na het lezen van jou topic begrijpen ze dat opgeven geen optie is om een werkende machine te krijgen.
Ik heb er vertrouwen in dat jij ook Linux aan het werken krijg.
Had ik dat zelf ook maar, dan was ik al halfweg denk ik.
Want juist dat vertrouwen in mijn eigen kunnen ontbreekt er aan op dit gebied.
Daarom blijf ik dus voorlopig ook bij Mach3.
Maar bijten (in een probleem) dat kan ik wel dus die machine gaat echt wel doen wat ik wil.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Tonybryden »

Daar twijfelt ook niemand aan dat hij gaat werken 👍
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 02 jan 2021 10:47 Had ik dat zelf ook maar, dan was ik al halfweg denk ik.
Want juist dat vertrouwen in mijn eigen kunnen ontbreekt er aan op dit gebied.
Als je nou echt door wil zetten dan wil ik je best terplekke met raad en daad bijstaan.

Dat word dan wel zweten voor je, want ik ga schuin achter je staan en ik grijp alleen in als het falikant mis dreigt te gaan of als je vastloopt, en voor de rest hou ik me beperkt tot heel gemeen grijnzen :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 02 jan 2021 12:09
benkr schreef: 02 jan 2021 10:47 Had ik dat zelf ook maar, dan was ik al halfweg denk ik.
Want juist dat vertrouwen in mijn eigen kunnen ontbreekt er aan op dit gebied.
Als je nou echt door wil zetten dan wil ik je best terplekke met raad en daad bijstaan.

Dat word dan wel zweten voor je, want ik ga schuin achter je staan en ik grijp alleen in als het falikant mis dreigt te gaan of als je vastloopt, en voor de rest hou ik me beperkt tot heel gemeen grijnzen :mrgreen:
Een beetje zoals die leermeester waar Ben zo hoog over opgeeft.

En Ben: 'ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' zou je vaker aan moeten denken.

(Hmm, nu heb ik weer m'n mond niet kunnen houden)
:mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

Dat doe ik bij de meeste mensen die software (of wat anders) willen leren bedienen. Als je dan zelf achter het scherm kruipt en de ander kijkt toe dan blijft er niks hangen; je moet toch echt zelf al die 1000 paden die tot niks leiden bewandelen.

De ervaring is echter wel dat de meeste mensen (inclusief ik zei de gek) zich heel ongemakkelijk voelen als ze op de vingers gekeken worden bij het uitvoeren van zaken waar ze niet bedreven in zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Portje »

DaBit schreef: 02 jan 2021 12:45 Dat doe ik bij de meeste mensen die software (of wat anders) willen leren bedienen. Als je dan zelf achter het scherm kruipt en de ander kijkt toe dan blijft er niks hangen; je moet toch echt zelf al die 1000 paden die tot niks leiden bewandelen.

De ervaring is echter wel dat de meeste mensen (inclusief ik zei de gek) zich heel ongemakkelijk voelen als ze op de vingers gekeken worden bij het uitvoeren van zaken waar ze niet bedreven in zijn.
idd, het zweet loopt je dan in je nek, je handen trillen en je verstand gaat op 0.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 jan 2021 12:33
DaBit schreef: 02 jan 2021 12:09
benkr schreef: 02 jan 2021 10:47 Had ik dat zelf ook maar, dan was ik al halfweg denk ik.
Want juist dat vertrouwen in mijn eigen kunnen ontbreekt er aan op dit gebied.
Als je nou echt door wil zetten dan wil ik je best terplekke met raad en daad bijstaan.

Dat word dan wel zweten voor je, want ik ga schuin achter je staan en ik grijp alleen in als het falikant mis dreigt te gaan of als je vastloopt, en voor de rest hou ik me beperkt tot heel gemeen grijnzen :mrgreen:
Een beetje zoals die leermeester waar Ben zo hoog over opgeeft.

En Ben: 'ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' zou je vaker aan moeten denken.

(Hmm, nu heb ik weer m'n mond niet kunnen houden)
:mrgreen:
Wie weet, wellicht houd ik je aan je belofte, maar pas nadat ik een werkende machine heb, en dat ga ik toch doen met Mach3 en Windows7.
Dat is zeker niet het platform waar ik blij van wordt, dus de kans dat ik ooit ga overstappen op iets anders is redelijk zeker.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Al mijmerend over het draaibankje de volgende vraag:

Als het klaar is, hoe meet ik dan het eenvoudigst mijn gereedschap in?
Zijn daar tooltjes en/of truukjes voor?
Ik heb een Multifix achtige gereedschapshouder, een Paulimot model Ab.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Ik home mijn draaibank X en Z, plaats een stuk aluminium in de klauwplaat en meet de diameter en de lengte die uitsteekt.
Vervolgens draai ik met de referentie beitel (die heeft een tool offset van 0) de voorkant af en daarna de diameter een fractie dunner. Dan meet ik de lengte die uit de klauwplaat steekt en de echte diameter. Als e.e.a. anders is dan het display aangeeft, pas ik de offset van de home posities aan. Deze referentie beitel gaat daarna in de kast. Vervolgens doe ik hetzelfde voor al mijn draaibeitels. Bij afwijkingen pas ik voor deze beitel de tool offset aan.
Het stukje aluminium heeft een schouder (dunne deel wordt geklemd) zodat ik het uit de klauwplaat kan halen om de lengte die uit de klauwplaat steekt precies te meten.
Dit doe ik voor alle beitels, kost alles bij elkaar ongeveer een minuutje per beitel. Alle waarden zet ik in een tabel om afwijkingen te kunnen zien. Als ik de draaibank (deels) uit elkaar gehaald heb hoef ik alleen de offsets van de home switches opnieuw in te stellen met de referentie beitel omdat alle andere beitels deze als referentie hebben.
De herhaal nauwkeurigheid van het homen is nu zo goed, dat ik nadat de home offsets zijn ingesteld, elke nieuwe (of geslepen) beitel hiermee kan instellen.
N.B. uit de historische meetwaarden blijkt dat ik waarschijnlijk de spindelmoer van de dwarsslede beschadigd heb door een stuk afgestoken aluminium dat tussen de klauwplaat en de toolpost terecht kwam. Dit heeft nog wat onderzoek nodig!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13491
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wie weet, wellicht houd ik je aan je belofte, maar pas nadat ik een werkende machine heb, en dat ga ik toch doen met Mach3 en Windows7.
Dat is zeker niet het platform waar ik blij van wordt, dus de kans dat ik ooit ga overstappen op iets anders is redelijk zeker.
eh.. als dat niet het platform is waar je blij van wordt en Linux "te ingewikkeld" is... nee.. ik ga het niet roepen.. maar je weet waar ik dan aan denk...

Ik heb er mijn beide freesbanken op draaien, en mijn Draaibankje ook.. en.. elk jaar moet ik bij de maker van mijn besturing "op't matje komen" op de Open dag.. klanten willen graag zien wat er allemaal kan met die besturing.. en da's meer dan Bert zelf ooit kon ver... shit.. doe ik het toch :lol:

Al mijmerend over het draaibankje de volgende vraag:

Als het klaar is, hoe meet ik dan het eenvoudigst mijn gereedschap in?
Zijn daar tooltjes en/of truukjes voor?
Ik heb een Multifix achtige gereedschapshouder, een Paulimot model Ab.
er van uit gaande dat je meerdere "schuitjes"" hebt.. Zet je Multifix vast met Loctite, je tools gaan er parallel aan X of parallel aan Z op.. meer smaken zijn er niet..

één ding.. of eigenlijk meerdere dingen. maar die hebben allemaal met elkaar te maken..
maar goed.. de meest belangrijke.. "BLIJF MET JE TAKKEN VAN DE X-OFFSET AF!!"..
dat wil zeggen.. in elk coordinatenstelsel waarje mee KAN werken.. staat de X-Offset op 0.. en daar blijft ie!.. ten allen tijde!
en waarom?.. Daarom!.. en.. omdat als je een X-Offset toepast.. je hele Tooltabel opschuift, en er geen gereedschap meer op maat staat..
Offsets gebruik je alleen in de Z, en alleen met GEKALIBREERDE gereedschappen.

Voor het inmeten.. daar zijn allerhande trucjes voor.. maar het makkelijkste is een macrootje schrijven, zodat je gewoon even een stukje draait, opmeten , diameter ingeven, en dan de machine aan de hand van de actuele positie en de opgegeven maat de offset laten berekenen (de GEREEDSCHAPS OFFSET welteverstaan!)

Als je begint, dan begin je met een stukje vlakdraaien, gewoon peukie materiaal in de klauwplaat.. en met handbediening even vlakpoetsen.. , dan neem je een houder zonder gereedschap (Z-Offset 0 in je Tabel) (of je activeert G49, dan negeert ie de z-offset), en die gebruik je om de WERKSTUK OFFSET in Z op 0 te zetten op het gedraaide vlak (hoe?.. voelermaatje, of een toolbitje nemen, en dan joggen tot ie net klem tussen werk en houder zit..
ik gebruik altijd een toolbitje.. Z Offset is dan bij mij 10,
dan zet je G43 aan, Tooltje erin.. tegen het werk, of tegen het toolbit aanzetten.. en dan kun je het verschil vrij makkelijk uitrekenen.
als je dat formuletje meteen in een Macro kiepert, dan kun je gewoon elke keer dat je een tooltje in Z moet kalibreren, dat macrootje aanroepen..

Dan voor de X-as is het iets ingewikkelder.. waar ligt je X0 in machine coordinaten, en ten opzichte van wat?..
Wat ik een handige vindt, is als je een "boorhouder" hebt, het werkstukcoordinatenstelsel zo in stellen dat Machine 0 op de X as samenvalt met de boorhouder op de Centerlijn.. dan zou een boor in principe, als je em in die houder zet.. X-Offset 0 moeten hebben.. makkelijk genoeg..

voor het kalibreren van de X moet je ook weer even de machine coordinaten verrekenen met wat wat je op je display zou willen zien.

bij mij staat er voor de X Kalibratie dit in mijn Macro: |

Code: Selecteer alles

##3301=[2*[#5071-[#1201/2]]]
Waarbij ##3301 het gereedschapsnummer is.. ## wil zeggen dat het een Array is..#3301 is de pointer voor de juiste parameter (X-Offset) van het tool dat geladen is (5600 + Toolnummer )
#5071 is de X-as Coordinaat in Machine coordinaten, #1201 is de gemeten diameter in werkstukcoordinaten (feitelijk gelijk aan machine coordinaten, want.. werkstuk offset X =0..

Daarom schreef ik ook al "Daar blijf je dus af.. "

Code: Selecteer alles

##3303=[#5073-#5213-#1203]
Voor de Z een vergelijkbare code.. maar .. hier zit WEL de offset mee verrekend.. #1203 is de gewenste (ingevulde) Z-Coordinaat, #5073 is de Z positie in machine coordinaten, en #5213 is de G92 Offset Z , #3303 is wederom de pointer voor de array toolnummers..

(letwel.. als een parameter eindigt op 01, dan is ie voor de X, eindigt ie op 03, dan is ie voor de Z..

'k geef toe.. ik ben daar nogal fel op.. 'k heb ooit een collega gehad die constant X-Offsets gebruikte in plaats van de beitels te kalibreren.. dan stond er dus echt niets meer op maat.. kon je eerst alle offsets weer op 0 gaan zetten.. en dan alles weer opnieuw kalibreren.. anders liep je het risico dat je een aanvaring kreeg..
JanSr
Berichten: 581
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door JanSr »

benkr schreef: 12 sep 2018 22:47 ...net zoals de freesbank, ook daar problemen met de motor, dus ook daar de nieuwe motor er op monteren en testen.
Twee motoren kapot? Zo te lezen draaien ze op 230, met dus een aanloopcondensator. Als die te klein zijn, start de motor niet en als ze te groot zijn fikt de hulpwikkeling uit. Kan dat het probleem zijn?
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

JanSr schreef: 03 jan 2021 12:00
benkr schreef: 12 sep 2018 22:47 ...net zoals de freesbank, ook daar problemen met de motor, dus ook daar de nieuwe motor er op monteren en testen.
Twee motoren kapot? Zo te lezen draaien ze op 230, met dus een aanloopcondensator. Als die te klein zijn, start de motor niet en als ze te groot zijn fikt de hulpwikkeling uit. Kan dat het probleem zijn?
Geen idee, ik weet het niet meer, ik heb de motor van de draaibank af gesloopt en er toen de SangMutan 2,2kW opgezet, liep perfect, alleen kon die motor niet langzamer dan 400 rpm en dat vond ik toch echt veel te snel voor een aantal dingen.
Nu staat er een Lichuan 1,2 kW servomotor op die ik keurig vanaf 0 tot 3000 rpm kan regelen.

De spindelmotor van de BF25 was vol gas op het werkstuk gelopen (vergeten te nullen) toen zat er flink speling op de lagers dus maar nieuwe lagers besteld. Na demontage bleek dat de lagers verkeerd waren gemonteerd, geen "O" of "X" opstelling, maar 2 keer in dezelfde richting achter elkaar,
Als je dan flink duwt tegen de spindelneus dan druk je de hele spindel as door de gegolfde veerring die aan de achterkant achter het lager zit, dat was dus ook gebeurd. De motor ligt nog steeds uit elkaar, ik had nog een reserve exemplaar liggen, die staat er nu op.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik heb nu van 2 man een reactie gehad over beitels nullen, geen van beiden heeft het over het goed op hoogte stellen van de beitel, hoe doen jullie dat? Dat is toch ook belangrijk?
Ik heb nog nul ervaring met CNC draaien dus misschien zijn het wel hele domme vragen, ik doe het nu met een stukje proefdraaien, zo instellen (in de hoogte) dat er geen puntje blijft staan. Maar is er geen veel betere methode, met een referentie tooltje of zoiets?
En dit werkt goed voor buiten draaien, binnendraaien is al moeilijker, dan heb je geen restpuntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

benkr schreef: 03 jan 2021 12:47 Ik heb nu van 2 man een reactie gehad over beitels nullen, geen van beiden heeft het over het goed op hoogte stellen van de beitel, hoe doen jullie dat? Dat is toch ook belangrijk?
Ik heb nog nul ervaring met CNC draaien dus misschien zijn het wel hele domme vragen, ik doe het nu met een stukje proefdraaien, zo instellen (in de hoogte) dat er geen puntje blijft staan. Maar is er geen veel betere methode, met een referentie tooltje of zoiets?
En dit werkt goed voor buiten draaien, binnendraaien is al moeilijker, dan heb je geen restpuntje.
Dat op hoogte stellen is natuurlijk het belangrijks, maar heeft niet met nullen te maken, en dat was jouw vraag.
Ik zag laatst een leuk hulpstukje met een waterpasje langskomen van ??, moet je slede natuurlijk ook waterpas staan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie