Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Die vraag heb ik gemist.

Vroeger deed ik het door de voorkant de draaien, nu met een waterpasje.
20043
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door andrefc101 »

hfjbuis schreef: 03 jan 2021 13:32 Vroeger deed ik het door de voorkant de draaien, nu met een waterpasje.
Leuk, maar moet wel je machine echt 100% waterpas staan! En hoe zuiver is zo'n waterpasje op zo'n korte afstand...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

De libelle in het midden of tegen de 1e streep is 0.1 mm.
Als de beitel volgens de libelle goed staat, blijft er ook geen puntje staan bij het draaien.

Me een binnendraaibeitel kun je ook de voorkant draaien. Draai vanaf de achterkant naar het midden met de draairichting van de spindel omgedraaid.


Dat de draaibank waterpas moet staan had ik me nog niet gerealiseerd. Gelukkig staat deze draaibank bij toeval waterpas!
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 03 jan 2021 13:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb nu van 2 man een reactie gehad over beitels nullen, geen van beiden heeft het over het goed op hoogte stellen van de beitel, hoe doen jullie dat?
Hoe ik dat doe?.. eh.. niet.. .. dat wil zeggen.. mijn Draaibankje heeft een ATC, staat er één beitel op hoogte, staan ze allemaal op hoogte..
'k heb mijn beitelhouders zelf gemaakt. en die zijn zo ontworpen dat de staafjes VHM die ik gebruik als "inserts" met de hartlijn op centerhoogte liggen, nou kan ik ze nog een haartje verdraaien..maar da's echt voor vlakdraaien.

Als ik er een beitel nieuw inzet, meet ik gewoon vanaf het machinebed 65 mm da's voor draaiwerk dat niet tot over het hart gaat zuiver genoeg.. als ik echt vlak moet zijn tot op het hart.. dan verdraai ik de insert gewoon iets in de houder..

je hebt een Multifix op je machine meen ik?.. 'k zou zeggen.. meet de Centerhoogte een keer goed.. en maak een instelkalibertje of.. gebruik de losse kop voor het op center zetten van je tools.. meest gebruikte trucje.. leerde ik al op de LTS.. nu zo'n 36 jaar geleden..

't mooie van Multifix houders is dat je een fijnafstelling hebt voor de centerhoogte.. dus. als je even een proefstukje draait.. dan kun je ze prima zuiver op centerhoogte krijgen..

Dat waterpasje is ook wel leuk.. hoe zuiver het is?.. geen idee.. de praktijk zal het leren.. een los instelkalibertje is echter altijd los op het bed te zetten.. voor dat waterpasje moet je je werkstuk weer uitspannen.. niet altijd even handig..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 03 jan 2021 13:43 Dat waterpasje is ook wel leuk.. hoe zuiver het is?.. geen idee.. de praktijk zal het leren.. een los instelkalibertje is echter altijd los op het bed te zetten.. voor dat waterpasje moet je je werkstuk weer uitspannen.. niet altijd even handig..
Mijn beitels gaan "gewoon" in een aangepaste 4 voudige toolpost. Met een op maat gemaakt vulplaatje aan de zijkant, onderkant en bovenkant en een aanslag aan de achterkant. Nu kan ik ze reproduceerbaar herplaatsen zonder gebruik te maken van schuitjes. Daarmee is mijn toolpost een beetje stijver dan bij gebruik van een multifix. Voor de hobby niet onbelangrijk, het kost alleen maar tijd om ze de eerste keer op hoogte te maken.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Om het verhaal compleet te houden ook hier het verhaaltje over de behuizing voor de besturing.

Ik heb na flink passen en meten denk ik een kast uit de eigen voorraad gevonden, dit kastje had ik al een keer gebruikt voor de besturing van de TRON machine, maar die is weer afgevallen dus dit kastje was over.
Het kastje was eigenlijk te klein, maar na wat passen, meten en modificeren lukt het waarschijnlijk net.
Het grote probeem was de servo drive, die is 170 x 167 mm en dat paste niet, de enig optie was de drive plat te leggen maar dan was het programmeren een echte uitdaging, je kon dan nergens bij.
Ik heb nu een stuk van de bodemplaat afgezaagd en de drive met een stukje POM aan de achterwand vastgemaakt.
De drukknopjes en het display sten nu net boven de rand van de behuizing uit, dat is lekker makkelijk je kunt er nu zo bij.
De deksel is een beetje verhoogd, het past nu net en dat is ruim voldoende.
Nu nog de optimale indeling bedenken en bedraden, dan is dat al vast klaar.

22275
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Ik dacht vanmiddag even snel een stuk toolingplate te voorzien van een aantal gatenpatronen om daar de servomotor voor de hoofdas en de stepper voor de X-as van het draaibankje op te kunnen monteren.
Gisteren was ik daar ook al mee bezig geweest, toen kwam ik er op een gegeven moment achter dat ik bij het cammen toch een foutje had gemaakt en dat mijn stuk toolingplate verknalt was.
Na het starten van het programmaatje (G-code) bleef het scherm hangen zoals in onderstaande afbeelding te zien is:

22308

Wat ik ook probeerde het wilde niet verder, van alles geprobeerd, niet hielp.
Toen , mede omdat Mach3 toch al zo af en toe kuren vertoonde, de XML en de Lic file veilig gesteld en Mach3 er helemaal opnieuw opgezet.
Maar ook toen was het resultaat precies hetzelfde.
Na nog en hele tijd zoeken kwam ik er achter dat ik de dag ervoor de FRO knop naar 0 had gedraaid, en daar stond hij dus nog.
Na de knop weer op 100% gezet te hebben heb ik toen gewoon mijn geplande taak af kunnen maken.
Zoiets gebeurd natuurlijk altijd als je even snel wat wil gaan doen, pas als je weer tot rust bent gekomen kom je er achter dat het gewoon je eigen fout is die je keihard in je staart bijt.

En ja, Hugo, ondanks dat de FRO knop pas na een seconde of 5 reageert op een verandering gebruik ik hem toch geregeld, het is zo nu en dan toch een onmisbaar tool.

Toch fijn dat virus, je blijft er mee bezig.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Over die fro kan ik je nog wel es een leuk verhaal vertellen. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door DaBit »

Gheheh, blijkbaar ben ik niet de enige die ooit in dat geintje getuind is :mrgreen:
benkr schreef: 07 jan 2021 19:41 pas na een seconde of 5 reageert op een verandering
:shock:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sta je te wachten tot ie z’n tool gaat wisselen, nieuw type machine, Xyzal staan gewoon op juiste positie, dus beweging niet verwacht. Blijkt dat de hele gereedschapwisselaar ook gewoon met de % knop te regelen is.

En dat tijdens een demo met 30 man in je nek hijgend.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 07 jan 2021 22:19 Gheheh, blijkbaar ben ik niet de enige die ooit in dat geintje getuind is :mrgreen:
benkr schreef: 07 jan 2021 19:41 pas na een seconde of 5 reageert op een verandering
:shock:
Ja, dat is een mach3 eigenschap.
Pokeys ziet de potmeter meteen veranderen, Pokeys geeft het aan Mach3 door, op hetMach3 scherm wordt ook meteen een slider aangepast, dus Mach3 moet het weten, maar de as reageert pas na 5 seconden of meer. Ik heb het idee dat het aan de LAF ligt.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Blijkt dat de hele gereedschapwisselaar ook gewoon met de % knop te regelen is.
Dat heb ik in EdingCNC ook.. omdat mijn ATC op de "A-as" zit.. die is in het scherm niet zichtbaar, maar wordt wel beïnvloedt door het percentage Feedoverride" dus als ik een lage voeding heb ingesteld omdat ik even met de hand met de Jogtoetsen wil vlakken.. dan... wisselt... ie .... ook .. traag..
Maar... zoals ik onlangs heb uitgevonden.. er is een MCode voor het uitschakelen van de Feedoverride, en een M Code voor het instellen van een bepaald percentage voeding.. dus dat kan ik ook gebruiken in de Toolwissel routine.. als ie gaat wisselen.. Feedoverride uit, 100 % voeding instellen.. en naderhand gewoon terug naar de ingestelde waarde..
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Hier nog even het resultaat van een middagje stoeien met Mach3:

22315

22316
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Swisstec ST210 x 400 ombouw naar CNC

Bericht door benkr »

Vandaag de Z-as een stuk in elkaar gezet, dit begint er op te lijken, nog lang niet klaar, maar geeft wel een idee:

22561

Je kijk nu tegen de achterkant aan.
Laatst gewijzigd door benkr op 07 feb 2021 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie