Machineklem voor OSPF

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zie het gedachte voordeel van die pitbul dingen niet. Als je 1 zijde klemt en naar beneden drukt op de tafel is dat geen garantie dat de ander (vaste bek) kant ook op tafel gedrukt wordt)
Er zijn allerlei simpele varianten op die pitbul bekjes te verzinnen.
Ik heb altijd een probleem met gereedschap kopen wat ik nu niet nodig heb, het glimt natuurlijk en ziet er prachtig uit, uiteindelijk gebruik je maar de helft van wat je hebt liggen. En op het moment dat je iets op moet spannen verzin je wel wat, doet er ervaring mee op, verbeterd het een beetje. Ik maak al 20 jaar lang regelmatig extra opspanmiddelen afhankelijk van de uitdaging, en soms is dat een plaat met een paar M6 gaten, paar paspennen, andere keer is een een plaat MDF met destaco snelspanners.

Koop desnoods een lompe klem voorlopig en maak zelf klemmetjes wat je nodig hebt. (ding is 75mm hoog, €155.- incl BTW)
https://www.hogetex.com/spannen/freeskl ... erkstukken

Ook dat principe van SMW kun je zelf wel maken, misschien niet zo mooi, maar functioneel genoeg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal, Ik ga nu mijn eigen klem gebruiken, van 95 hoog. Ik ga eerst leren frezen. Ik hoop dat Motormuis een keer tijd heeft om klemmetjes te maken. En net wat Hugo schrijft, ik kan van alles kopen, maar uiteindelijk gebruik je maar een deel en de rest nooit meer. Ik heb wel heel veel geleerd van jullie over klemmen. Ik ga wat video's maken van hoe ik een blok aluminium tot spaanders frees, in de hoop dat jullie mij kunnen helpen. :roll:

Groeten,
Tom.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

hier even voor het idee.. niet heel moeilijk om zelf te maken.. ik heb 't tenslotte ook zelf gedaan, op mijn eigen machine, in een klein machineklemmetje de boel opgespannen..

de Linker rail zit "als een huis" op de tafel gebout, de rechter bij het klemmen "los-vast" de achterste bout op het zijspannertje zit ook als een huis, en als je de voorste aandraait, drukt ie naar links.. onderdeeltje vast.. dan de rechter rail ook "als een huis" aandraaien.. en de grote groen knop een optater geven..
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

Ja Arie, wel heel interessant. En je hebt de zij-spanner van messing gemaakt? Goed idee!
Mooi om te leren frezen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. ik had ooit een "stukkie over".. ik heb er ook een paar kikkertjes uit gemaakt die precies passen op mijn 2 machineklemmetjes..

Tip van Flip.. dat heb ik bij deze klemmetjes ook gedaan.. leg onderin het gat voor de bout een stalen ringetje.. dan druk je't messing niet naar de gallemiezen..
'k heb ze gemaakt toen ik mijn machine nog aanstuurde met ZEUS CNC, en nog geen CAM software had.. alles nog met't handje geprogd.. was wel even een klusje.. maar daar leer je van..
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door P1-Engineering »

serum schreef: 07 jan 2021 19:24
TomAndKobus schreef: 07 jan 2021 16:54 Die HBM type 9 is 5 mm hoger als je voor de 100mm bek gaat. Die ik heb komt van HBM. Ik heb het draaiplateau eraf gehaald en de hoogte is dan 90 mm.

K.J.
Kan je wat meer info geven over jouw klem? Scheelt toch weer 10mm. Weet niet of dit een wereld van verschil gaat zijn, maargoed.

Die deelbare klemmen, Ik zag er een bij Sorotec staan, zijn die goed?
https://www.sorotec.de/shop/Modular-Vise.html
Kan het niet goed opmaken uit de tekst of de het plaatje, maar het bevestigingsdeel dat je op het bed schroeft lijkt mij 2 parallelle vlakken te hebben?
In dat geval gaat ie gegarandeerd schuiven. Ik ben geen fan van een dergelijke klemming op een 40mm profielen aluminium bedje. Die duw je zo krom als je er wat kracht opzet. En die mighteebites duwen knap hard.

nycnc heeft een stalen variant; (met duidelijk taps lopende flanken).
https://saundersmachineworks.com/collec ... dular-vise
Ik heb de klem van Sorotec en inderdaad zijn de twee vlakken parallel en als je dus de Miteebites goed aandraait schuift de klem naar achter.....
Voor hout werkt het prima maar zo''n blok aluminium als in de foto zou ik er niet inzetten. :lol:

Helaas maakt SMW geen metrische versie van de klem, anders had die perfect geweest.

Zelf heb ik uiteindelijk twee van onderstaande klemmen van Gerardi gekocht, ben daar zeer tevreden over. De 100mm brede versie is maar 35mm hoog. Ook kan je er veel verschillende bekken voor kopen. Mocht je het overwegen zou ik de site van Cutwell in de gaten houden, die stunten regelmatig met de prijzen. Nadeel is alleen dat je zelf transport moet regelen, maar pickup door UPS was iets van €70.

https://www.cutwel.co.uk/workholding/ma ... ws-gerardi
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door TomAndKobus »

Die klemmen van Gerardus zien er geweldig uit, maar voor mij als beginneling nog wel wat duur. Maar als ik meer ervaring heb een misschien ook wat voor anderen ga maken, dan is het te overwegen waard. Wel bedankt voor de input. Er is veel te doen in de wereld van klemmen. Trouwens, goed dat je zegt dat als je Pitbull klemmen gebruikt dat de kracht dan zo groot wordt dat de boel waar het op zit naar achteren schuif.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Arie Kabaalstra »


Hee... da's een mooie oplossing, die T-Moeren kende ik nog niet.. Maar goed.. die werken alleen als je een Alu Systeemprofiel bed hebt
Als je spanmiddelen zelf gaat maken.. dan maak je er natuurlijk ook een paar zoals deze.. (moet ik ook maar eens gaan doen.. komen altijd wel van pas..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Kjelt »

Je zou ook een twee of drietal slijpklemmen kunnen gebruiken, zijn wat kleiner en ook betaalbaarder (HBM type 7 bv).
Ik liep gisteren toevallig tegen een set aan, ik kwam voor iets anders maar kon ze niet laten staan.
Nu nog 16 kikkers frezen.
Nadeel van de OSPF blijft de freeshoogte, eigenlijk zou je zeker zo'n 15-20cm boven de PVC strips willen hebben echter nu is het 10+cm .
Misschien dat ik in de toekomst nog eens een verhoging ga doorvoeren, ik zie alleen weer op tegen al dat werk :shock:
Kun je met uitlijnen weer van voor af aan beginnen, aan de andere kant hoe vaker je het doet des te makkelijker het gaat (als het goed is :roll: )

Maar zoals ik er tegenaan kijk, met 1 klem dan ben je er niet. Je wilt een flinke stevige klem hebben voor klein heftig werk, je wilt meerdere kleinere klemmen hebben voor een langer werkstuk en je wilt de "motormuis ©" klemmen hebben voor laag plat spul.
Vacuum voor grotere dunne platen etc. etc.

22402
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Arie Kabaalstra »

een aantal Identieke klemmen is zeker handig.. ik heb wel ECHT lang werk gedaan.. 3800 mm, en dan stonden er 9 klemmen naast elkaar op het bed..
Gelukkig allemaal met blokjes onderaan, die in de T-Gleuven van de tafel vielen, anders was je weer een halve dag bezig met uitlijnen :lol:

op de Bridgeport-van-de-zaak hadden we in eerste instantie maar 1 klem, maar toen er een 2de bridgeport kwam, kwam daar gelukkig ook een identieke klem bij.. die konden we dan ook gebruiken, ideaal voor "lang en dun" werk.. zoals strookgeleidingen van Dieptrekstempels.. dan sta je een strippie Gereedschapstaal (meestal 1.2510, soms 1.2379) van 30x 10x 500 te bewerken.. als je dat met 1 klem moest doen.. dan stond je de hele tijd kikkers en vulblokken te verschuiven, met 2 klemmen.. ging dat een stuk makkelijker.. later met een Magneetplaat die ik van een oude slijpmachine had getild, vlak voor ie naar de oud-ijzer handel gebracht werd, ging het NOG makkelijker.. doorlopende gaten.. die freesde je gewoon tot 0.1 mm boven de magneetplaat, (dat spul was standaard 0.7 mm overmaat.. dus eerst 0.25 aan de bovenkant eraf, dan de hele zwik frezen, omdraaien, en daar ook 0.25 eraf.. dan zat er aan weerszijden nog 0.1 mm op om er later af te slijpen..

Klemmen?.. je hebt er nooit teveel...
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 17 jan 2021 14:08 Je zou ook een twee of drietal slijpklemmen kunnen gebruiken, zijn wat kleiner en ook betaalbaarder (HBM type 7 bv).
Ik liep gisteren toevallig tegen een set aan, ik kwam voor iets anders maar kon ze niet laten staan.
Mocht je er naar binnen, bij HBM???

Mooi hoor, zo'n setje van 4. Door de jaren heen heb ik ook meerdere klemmen verzamelt van dat zelfde type. Inmiddels 2 stuks 50mm en 2 stuks 80mm. Waar ik vroeger langere werkstukken per definitie met kikkers o.i.d. direct op de freestafel ging opspannen kijk ik nu eerst of het met meerdere klemmen lukt.

Waar je even naar moet kijken is de hoogtes. Bij mij verschillen die allemaal een paar honderdste. Dat betekend dat een langer werkstuk niet helemaal horizontaal ligt zonder dat wat te shimmen. Voor veel zaken is die paar honderdste geen probleem, maar soms wel.

Ik neem mij voor nog eens stroken latoenkoper o.i.d. stevig op de onderkant van de laagste te lijmen zodat je er niet meer naar om hoeft te kijken, maar voorlopig heb ik andere prioriteiten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Kjelt »

Nee ik ben niet bij HBM geweest maar bij iemand die een hoekmaat tweedehands te koop had staan.
Daar aangekomen liep ik deze ook tegen het lijf maar dit zijn niet degene van HBM. Staat geen merk op wel een serienr op ieder exemplaar.
Deze vier klemmen komen uit een slijperij waarbij de hele machine is vervangen, en deze zijn door die slijperij al iets bijgeslepen, en ook de plaatsing 1,2,3 en 4 gemerkt.
Dus ik heb er wel vertrouwen in 8)
Toch inderdaad even na montage nog nameten dat moet zowiezo bij het uitlijnen al gebeuren.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Machineklem voor OSPF

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 17 jan 2021 14:53 Daar aangekomen liep ik deze ook tegen het lijf maar dit zijn niet degene van HBM. Staat geen merk op wel een serienr op ieder exemplaar.
Deze vier klemmen komen uit een slijperij waarbij de hele machine is vervangen, en deze zijn door die slijperij al iets bijgeslepen, en ook de plaatsing 1,2,3 en 4 gemerkt.
Sommige mensen hebben ook altijd geluk :lol:
Plaats reactie