De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Ik noem dat gewoon een magneet in een emmertje :lol:

Vanavond effe XZ-plaat nummer 2 gemaakt (zijn symmetrisch, dus aan beide kanten te gebruiken). Ik had het plaatje al gezaagd, en dat is nog het meeste werk.

Afbeelding

Terwijl de frees bezig was plaat 1 getapt, en mijn Matrix LC extruder was schijnbaar vorige week al binnengekomen. Ali is verrekte snel tegenwoordig :shock:

Benieuwd wat de kwaliteit was, dus uiteraard direct dat ding uitgepakt en uit elkaar geschroefd.

Ziet er vanaf de buitenkant wel leuk uit:

Afbeelding

Afbeelding

Spul zit aan elkaar met schroeven achterop de stepper. Zo te zien hebben ze zowel de voorkap als achterkap vervangen door iets beter passends:

Afbeelding

Schroeven achterop de stepper los, en het kan uit elkaar. Lagertjes zijn de erg elcheapo types, maar die doen het wel een tijdje. Contactoppervlak tussen koelblok en flens motor is mooi groot.

Afbeelding

Tandwieltjes zien er netjes uit, zijn inderdaad van metaal, en er zit netjes een beetje vet op ipv niks of volgeblubberd.
Hendeltje is plastic en het tweede aandrijfwieltje draait gewoon in dat plastic. Da's opzich wel weer jammer.

Afbeelding

De heatbreak had van mij nog een tikje dichter bij de aandrijfwielen mogen eindigen, maar dit is ook al niet heel verkeerd.

Afbeelding

Heatbreak is ook mooi glad van binnen.

Aansluitingen op het waterblok zijn M6. Maar eens kijken of die 4mm push-in fittingen ook te krijgen zijn met M6 aansluiting ipv M5.

Zo op het oog ziet het er allemaal knap netjes uit.

Verder zag ik dat er bij E3D een kleine voorraad Duet 3 Mini's aanwezig was. Ze kunnen veel zeggen dat de economie weer gewoon draait, maar dus echt niet. In elektronicaland is het kommer en kwel met de verkrijgbaarheid. Daar heeft Duet3D volgens mij ook last van, want die Mini's komen maar heel mondjesmaat beschikbaar.
Met die Brexit zal ik me wel weer scheel moeten betalen aan douanekosten want iemand moet toch 4 jaar bakkeleien betalen, maar ik heb er alvast eentje.

En ook nog eens gekeken voor een Laing DDC3.25 pompje. Allejezus, wat zijn die krengen voort duur. Ruim 70 euro voor een 18W waterpompje... Die nog maar heel even niet dan; even onder de radar van de rondborstige directie blijven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Tonybryden »

Je moet ook niet alles uit elkaar halen Bart 😁
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door frank »

Als ie net zo strak print als ie eruit ziet komt het zeker goed.
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Tonybryden schreef: 06 jan 2021 14:08 Je moet ook niet alles uit elkaar halen Bart 😁
Je weet hoe het zit met Chinees spul he? Da's meestal een bouwpakket wat ze alvast voor je in elkaar gestoken hebben zodat je weet hoe het hoort te zitten, maar je moet zelf nog alles ontbramen, schoonmaken en in het vet zetten.
frank schreef: 06 jan 2021 14:24 Als ie net zo strak print als ie eruit ziet komt het zeker goed.
Het zal nog wel even duren voor ik daarachter ben. Voorlopig is mijlpaal 1 een bewegende (X-)as in de klimaatkamer op 150 graden. Maar opzich ben je dan al haast halverwege, want dan moet er toch al het nodige aan support-systemen draaien. Controller, waterkoeling, etc.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Arie Kabaalstra »

de klimaatkamer op 150 graden.
'k zou graag een klimaatkamer hebben op 15 graden, en 76% relatieve luchtvochtigheid.. maar da's niet om te printen..
een beetje liefhebber weet waar zo'n ruimte toe dient.. :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Die op het werk kan dat ook, maar ik denk niet dat ze daar die toepassing goedkeuren :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door diepchess »

"
'k begin me nu af te vragen.. stel..je zet een 4de as op je printer.. is het dan mogelijk om rond een metalen asje een vorm op te bouwen?..
"

Is niet zo simpel want je zit met paar problemen. De fysieke vorm van de nozzle/hotend van je 3d printer.
Dat valt nog op te lossen.

Lastigste probleem is waar het plastic aan vast gaat plakken.

Als je een 4e as op het printbed zet en die daar laat ronddraaien - dus om de X of Y as laat je 'm draaien - dan is enige plek waar plastic kan vastplakken dus op het metaal zelf van de as. Dat zou kunnen lukken als je eerst de as laat ronddraaien en je spuit er fiks wat sterke haarlak op de as. Vooral l'oreal extra forte werkt hier erg goed daar.

De gcode zul je zelf moeten produceren. De slicers - we zijn dankbaar dat ze er zijn - maar het zijn geen wereldwonderen.

Overigens - je zou je ding gelijk kunnen patenteren als je 't voor elkaar hebt.
Tijdelijk patent in USA kost 100 dollar. Is 1 jaar geldig.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Arie Kabaalstra »

diepchess schreef: 09 jan 2021 21:54 ...
Joh... :lol:
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door kawarider »

DaBit schreef: 04 jan 2021 23:04 Nou, als de CAM niet wil dan helpen we 'm maar een beetje...

Wederom Fusion als CAM; ik heb het met de Path module van FreeCAD geprobeerd, maar zonder succes. Opzich is die voor 2,5D en puur 3D (waterline-stragegie & co) prima in orde, en ook simuleren zit erin. Maar die trappetjes kreeg ik toch niet makkelijk geprogrammeerd met het spul.

Afbeelding

Knauwknauw..
Afbeelding

Hatseflats:
Afbeelding

Het lager ligt er verrekte mooi in. Gaat geen kant op, en als je wat stift op de trappetjes smeert dan maken ze allemaal contact.

Binnenkort maar eens plaat nummer 2 onder de machine mikken.

Dan de asbokken. Die dingen zijn overal te koop, maar allemaal van aluminium. Da's leuk, maar als het dan bij 20 graden vast zit, dan zit het bij 150 graden los. Ik moet ze toch echt van staal of een materiaal dat even hard uitzet als staal hebben.

Wat spulletjes geruild tegen 4 blokjes 20mm dik staal, en dat onder de frees gemikt.

Afbeelding

Mooi staal ook, freest lekker glad. Ik moest wel toerental en voeding wat terugschroeven.

2 stuks hebben het asgat zo krap dat de as een losse perspassing is (je kunt de as erdoor krijgen, maar het kost wat moeite), 2 stuks hebben het gat 0,02mm groter zodat de as kan verschuiven indien nodig. Maar ook bij die blokjes moet je de as haaks erop plaatsen anders kost het moeite om 'm erin te krijgen.

Afbeelding
Hee! Dat beugeltje heb ik vaker gezien. Nog maken. Moet ff inlopen
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Sven »

DaBit schreef: 06 jan 2021 15:28 Da's meestal een bouwpakket wat ze alvast voor je in elkaar gestoken hebben zodat je weet hoe het hoort te zitten
Nee hoor, dat doen ze niet voor de klant maar voor zichzelf.

Is makkelijker dan een goede montagehandleiding te maken ook makkelijker dan een goede paklijst maken EN daarmee spullen te verzamelen en te verpakken.
En je weet zeker dat alle onderdelen passen.

En zo sprak hij uit ervaring....

Zero defects en zo. :mrgreen:
Waterinlaat stroomafwaarts van de uitstroom....

Anders krijg je geen geld van paypal.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door DaBit »

Op honey-do's, meester-pappa spelen en werken na niet veel meer gedaan.

Voor de beugeltjes kreeg ik een aanbod van een vriend met een heuse kantbank en passend gereedschap om er een paar te fabriceren. Die meneer kennende worden dat de meest perfecte beugeltjes ooit, dus zoveel nut om er zelf aandacht aan te besteden had het niet. Maar voor ik dat aanbod kreeg had ik al een persmalletje naar de printer gestuurd, en toen ik toch een stukje gaatjesband nodig had kon ik het niet laten om die even te proberen. Werkt best leuk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De gaatjes in die band zitten uiteraard niet op de goede plek.

Verder nog het NEMA17 koelblokje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

diepchess schreef: 09 jan 2021 21:54 'k begin me nu af te vragen.. stel..je zet een 4de as op je printer.. is het dan mogelijk om rond een metalen asje een vorm op te bouwen?..
Ja, waarom niet? Maar wat zou het voordeel zijn tov eerst printen en dan het asje erin persen?
diepchess schreef: 09 jan 2021 21:54 De gcode zul je zelf moeten produceren. De slicers - we zijn dankbaar dat ze er zijn - maar het zijn geen wereldwonderen.
Da's nog heel politiek correct uitgedrukt.. :roll:
Wat er uit Cura en Prusaslicer komt zit tsjokvol kleine foutjes.
kawarider schreef: 09 jan 2021 22:26 Hee! Dat beugeltje heb ik vaker gezien. Nog maken. Moet ff inlopen
Bij jou kom ik nog wel even schooien als ik het plaatwerk voor de behuizing nodig heb :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door kawarider »

Meer dan welkom. Weer schitterend project.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door diepchess »

Die gaasbandjes zijn leuk idee - wat ik hier zelf ook gebruik zijn tiewraps van staal. Die vallen op ebay te koop had ik daar gekocht. Dat is heel licht en supersterk. Alleen nodig om de bearings heen als je denkt dat temperaturen snel op gaan lopen anders zijn de normale plastic tiewraps meer dan zat.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: De kaboutergestuurde plasticpoeper versie 2.0

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Aahhh.. wat schattig... :P

als je maar een paar stuks moet maken van die beugeltjes .. dan is een buigstempeltje zo gemaakt.. of je em nou freest uit een stukje plaat (kunststof of Aluminihilium) of uit de plasticpoeper haalt... dat kukelt er ook niet tegenan..
Plaats reactie