Elektronica mogelijkheden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Ik heb even gespiekt in het OSPF topic van Kjelt en wil dit ook toepassen om mijn afgeschermde kabel te gronden:
17409

De klemmen heb ik kunnen vinden:
https://www.conrad.nl/p/afgeschermde-kl ... uks-740513

Hoe dik moet het koperen plaatje zijn, dat kan ik nergens vinden? 2mm/3mm? zoiets:
https://www.conrad.nl/p/wago-210-133-n- ... uks-730334
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Klemmen heb ik goedkoper (als je er niet heel veel nodig hebt ) voor je, pm even.
Er zijn ook bijbehorende Phoenix contact busbars vernikkeld koper, ik zal deze morgen even opmeten hoe dik deze officieel zijn.
Op het moment dat ik die kast bouwde had ik deze nog niet maar een koperen strip kan dus ook ;-)
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 28 dec 2020 23:15 Klemmen heb ik goedkoper (als je er niet heel veel nodig hebt ) voor je, pm even.
Er zijn ook bijbehorende Phoenix contact busbars vernikkeld koper, ik zal deze morgen even opmeten hoe dik deze officieel zijn.
Op het moment dat ik die kast bouwde had ik deze nog niet maar een koperen strip kan dus ook ;-)
Gevonden:
https://www.conrad.nl/p/n-verzamelrail- ... 1-m-743440

Ik PM je wel even over de klemmen.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Hoe dik moeten de kabels tussen mijn bordje en de drivers zijn? Mag/kan dat 0,25mm2 kabel zijn?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 04 jan 2021 10:43 Hoe dik moeten de kabels tussen mijn bordje en de drivers zijn? Mag/kan dat 0,25mm2 kabel zijn?
Ja dat is prima.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 04 jan 2021 10:51 Ja dat is prima.
Besteld 8)
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Alle gaten in de besturingskast heb ik tot nu toe met een stappenboor kunnen doen... maar nu heb ik 3 inbouwcontactdozen gehaald bij de Hornbach:
https://www.hornbach.nl/shop/PCE-CEE-In ... tikel.html

De gaten kan ik niet doen met de stappenboor, gaten moeten 42mm zijn... en mijn gatenzagen zijn of te klein of te groot.

Iemand een idee om dit te kunnen doen? Heb wel decoupeerzaagjes besteld om in staal te zagen. Dat zou een optie zijn, maar dat wordt nooit echt mooi natuurlijk.
Misschien een mal maken, gat maken met de stappenboor (tot 35mm volgens mij) en dan een kopieerring in de bovenfrees en met de hand frezen? Heb zoiets nog nooit geprobeerd in staal, alleen in hout.
Iemand nog een idee?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

Gatenzaag van de juiste diameter.
Hebben ze ook bij Hornbach.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Of naar de netspanningsstekker van de 21e eeuw upgraden: Neutrik Powercon 8)
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 10 jan 2021 21:55 Gatenzaag van de juiste diameter.
Hebben ze ook bij Hornbach.
Dat is ook zeker een optie!
Kjelt schreef: 10 jan 2021 22:22 Of naar de netspanningsstekker van de 21e eeuw upgraden: Neutrik Powercon 8)
Dat ziet er leuk uit, maar daar kan ik toch niet mij frees (Makita), afzuigsysteem en Raspberry Pi in pluggen....
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 10 jan 2021 22:37 Dat ziet er leuk uit, maar daar kan ik toch niet mij frees (Makita), afzuigsysteem en Raspberry Pi in pluggen....
Dan maak je een kort 50cm ofzo kabeltje met een powercon aan de ene kant en een rubberen Schuko contra aan de andere kant.
Makkelijker en waarschijnlijk goedkoper dan zo'n HM gatenzaag.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 10 jan 2021 22:49 Dan maak je een kort 50cm ofzo kabeltje met een powercon aan de ene kant en een rubberen Schuko contra aan de andere kant.
Makkelijker en waarschijnlijk goedkoper dan zo'n HM gatenzaag.
Nog nooit van die dingen gehoord... ik leer weer veel bij!
Zo te zien inderdaad goedkoper dan een gatenzaag... bedankt voor de suggestie, ik ga er over nadenken!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 10 jan 2021 22:49
remon_v schreef: 10 jan 2021 22:37 Dat ziet er leuk uit, maar daar kan ik toch niet mij frees (Makita), afzuigsysteem en Raspberry Pi in pluggen....
Dan maak je een kort 50cm ofzo kabeltje met een powercon aan de ene kant en een rubberen Schuko contra aan de andere kant.
Makkelijker en waarschijnlijk goedkoper dan zo'n HM gatenzaag.
Of je zet een andere stekker aan je apparaten, want ergens anders voor gebruiken doe je toch niet, en desnoods gebruik je dan zo'n verloopkabeltje.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Elektronica mogelijkheden

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 10 jan 2021 23:31 Of je zet een andere stekker aan je apparaten, want ergens anders voor gebruiken doe je toch niet, en desnoods gebruik je dan zo'n verloopkabeltje.
Dat was eigenlijk juist niet de bedoeling... vandaar die contactdozen....
Het is de bedoeling dat de freesmachine een keer de deur uit gaat naar een nieuwe eigenaar en ik dan een andere bouw (of koop).
En de Makita wil ik dan waarschijnlijk houden en eventueel nog als boven/kantenfrees gebruiken.
De Raspberry Pi stuurt nu ook mijn 3D printer aan... als jouw 3D printer werkt ook zeker aan te raden Ben...

Na een beetje op de Hornbach website gezocht te hebben, kwam ik deze tegen:
https://www.hornbach.nl/shop/Cirkelsnij ... tikel.html

Die heb ik wel nog ergens liggen, dat misschien eens proberen. Zou geschikt moeten zijn voor staal zo te zien.
Plaats reactie