Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
thibthibault
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2020 17:06

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door thibthibault »

Wie zegt me dat dat VHM boortje van een millimeter bij raken metaal niet 5u wiebelt bijvoorbeeld? Da's ook maar 1/200ste van de diameter en 1mm boortjes zijn meestal best lang voor hun dikte... Hoppa, heb je de eerst 5 al te pakken.
Heb ik mij ook al afgevraagd... Daarom dat ik enkele gaten heb gefreesd ipv geboord in een nieuwe test. Helaas heb ik daar nog geen resultaten van terug gekregen.

Denk dat op deze schaal zoals je ook al zei, elk deel meetelt en perfect moet meewerken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Kars-cnc »

Ik ben het met Dabit eens dat die magneetstrippen het vrijwel zeker niet gaan doen op die nauwkeurigheid. Interpoleren tussen poolafstanden van 1 of 2mm is een lastig gebeuren. Inderdaad ook door ruis etc. maar volgens mij moet het magnetisch veld lineair (of sinusoidal of andere bekende vorm) veranderen tussen de polen in om te kunnen interpoleren. Ik kan mij niet voorstellen dat dat binnen een lineariteit van zeg 0.2% lukt in de productie van magneten. Daar komen zaken als temperatuur en veroudering nog bovenop.

Als je zo nauwkeurig wil moet je meetspul onverdacht zijn anders blijf je bezig. Bij de Sino glaslinialen die ik op mijn freesmachine heb zat bij elke liniaal een grafiekje van de gemeten afwijking over de lengte tijdens de eindtest. De afwijkingen bleven bij twee van de drie net onder de 10um, de derde zat op ca. 4um. Dat betekend dat de nauwkeurigheid van glaslinialen al krap kan zijn op deze schaal.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

De eerste stap voor nauwkeurigheid is al genomen.. een kleine machine.. die zet al niet veel uit..

Bedenk je daarnaast eens.. "hoe zuiver moet het eigenlijk voor een horloge?", begrijp me goed, het verdient aanbeveling om het zo zuiver mogelijk te maken.. maar ik krijg het met Titanium horlogekasten op mijn Freesbankje, met zelf gebouwde sleden, met Bosch Rexroth rails en 12x2 Voorgespannen Kogelomloopjes (kosten ook 1½ godsvermogen) ook al voor elkaar om een horlogekast op 0.01mm zuiver te maken.. is het nodig?.. Neen.. als een horloge dat je aanbiedt als zijnde "Kast diameter 39 mm" 39.2 mm is, zal geen klant daar over vallen.. ze gaan em niet eens nameten, want dan komen er mogelijk krassen op.
Voor de uurwerken.. ja... dat wil je wel zo zuiver mogelijk, maar als ik dan kijk naar die "Russische tanks" (uurwerkjes van Vostok of Raketa) da's allemaal niet zo verfijnd als bijvoorbeeld een "eenvoudige" Unitas 6498 of een Valjoux 7750 (heb ik nog niet op de bank gehad, gaat mogelijk dit jaar wel een keer gebeuren).

Bedenk ook dat vroeger.. uurwerken in serie werden gemaakt met conventionele machines..
thibthibault
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2020 17:06

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door thibthibault »

Arie Kabaalstra schreef: 14 jan 2021 23:29 Bedenk je daarnaast eens.. "hoe zuiver moet het eigenlijk voor een horloge?", begrijp me goed, het verdient aanbeveling om het zo zuiver mogelijk te maken.. maar ik krijg het met Titanium horlogekasten op mijn Freesbankje, met zelf gebouwde sleden, met Bosch Rexroth rails en 12x2 Voorgespannen Kogelomloopjes (kosten ook 1½ godsvermogen) ook al voor elkaar om een horlogekast op 0.01mm zuiver te maken.. is het nodig?.. Neen.. als een horloge dat je aanbiedt als zijnde "Kast diameter 39 mm" 39.2 mm is, zal geen klant daar over vallen.. ze gaan em niet eens nameten, want dan komen er mogelijk krassen op.
Daar heb je zeker gelijk in!
Bij een aantal onderdelen heb ik die precisie inderdaad niet nodig.
Ik ben momenteel bezig aan de ontwikkeling van een uurwerk met eeuwigdurende kalender en constant force mechanisme. Om dit alles in een klein pakketje te krijgen worden om een simpel voorbeeld te geven de tandwielen een stuk kleiner en fijner (de kleinste module tandwiel die in een Unitas 6497 zit is 0.11 bij het secondenrad. de kleinste module in mijn ontwerp is momenteel 0.05).
Om daar geen problemen bij te krijgen heb ik nood aan deze nauwe toleranties om de wielen op hun plekje te houden.

Voor zo'n onderdeel waar ik de nauwkeurigheid wel nodig heb, heb ik namelijk prijsoffertes gekregen en die zijn absoluut niet mals... (Kom je uit op zo'n €10000 voor 30 stuks van 1 onderdeel.)

Vandaar dat ik de richting zelfbouw machine ben uitgegaan om alles op een betaalbare prijs te houden.
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 908
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door joopbos »

Deze Australische horlogebouwer gebruikt een Kern Pyramid https://www.kern-microtechnik.com/en/kern-precision/ voor het frezen van zijn onderdelen.

https://www.nicholashacko.com.au/manufacture
https://www.instagram.com/p/CDifuGQJT3S/

In zijn blog is te lezen waarom hij zo een super nauwkeurig machinepark nodig heeft.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Weet je wat zo'n ding kost?.. :lol:

als ik het budget had.. zou ik er ook één neerzetten.. voorlopig moet ik me maar zien te redden met mijn Beagle.
(de kleinste module tandwiel die in een Unitas 6497 zit is 0.11 bij het secondenrad. de kleinste module in mijn ontwerp is momenteel 0.05).
Nou weet ik niet of dezelfde formules gelden bij Cycloïde vertanding, maar in Modulvertanding is dat een tandhoogte va 112.5µm.. en Ja.. da's klein..
Dan kom je in de buurt van de nauwkeurigheid van Stemvork-uurwerkjes.. er zijn maar een handvol horlogemakers die zich aan het repareren van bijvoorbeeld een Bulova Accutron wagen.
dan zit je ook nog met het maken van de tandwielen.. daar heb je dan ook heel kleine freesjes en een heel nauwkeurige tandwielfreesmachine voor nodig.

't is ook om die reden dat ik me nog niet aan het maken van eigen uurwerken en tandwielen heb gewaagd, Tandwielfreesmachine staat wel hoog op de verlanglijst.. want als je zelf tandwielen kan maken, kun je al "vrij eenvoudig" een gewoon uurwerk ombouwen tot Regulateur
thibthibault
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2020 17:06

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door thibthibault »

Arie Kabaalstra schreef: 15 jan 2021 13:19
Nou weet ik niet of dezelfde formules gelden bij Cycloïde vertanding, maar in Modulvertanding is dat een tandhoogte va 112.5µm.. en Ja.. da's klein..
Dan kom je in de buurt van de nauwkeurigheid van Stemvork-uurwerkjes.. er zijn maar een handvol horlogemakers die zich aan het repareren van bijvoorbeeld een Bulova Accutron wagen.
dan zit je ook nog met het maken van de tandwielen.. daar heb je dan ook heel kleine freesjes en een heel nauwkeurige tandwielfreesmachine voor nodig.

't is ook om die reden dat ik me nog niet aan het maken van eigen uurwerken en tandwielen heb gewaagd, Tandwielfreesmachine staat wel hoog op de verlanglijst.. want als je zelf tandwielen kan maken, kun je al "vrij eenvoudig" een gewoon uurwerk ombouwen tot Regulateur
Bij horloge vertanding wordt er vaak gebruik gemaakt van de zogenaamde NIHS normen. Ligt wat in de buurt van cycloïde vertanding maar is dan net weer dat tikkeltje anders.
Dus tandhoogte van 112.5µm komt aardig in de buurt.

Tandwielen frezen is geen probleem, daar heb ik mijn Schaublin draaibank voor. Deze doet het aardig goed bij fijne tandwielen!

Het is de bedoeling dat ik met het horloge die ik ontwikkel, me pal tussen de gevestigde waarden van independant watchmakers vestig (denk aan Grönefeld, Kari Voutilainen, Romain Gauthier...)

Tot betrekking met mijn freesmachine: Is het verstandig eventueel een Nema 23 closed loop te kopen en daar wat meer microstepping te gebruiken?
Ben bang dat een Nema 17 met microstepping een grotere kans heeft de freeskrachten niet meer aan te kunnen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

even kijkend naar mijn eigen machine..
Die is opgebouwd uit Staal , ik heb gewoon koudgewals strip genomen, en alles geslepen, met Bosch Rexroth geleidingen en kogelomlopen
Werkbereik is 280x140x170 mm, en daar zitten Nema 23 motoren op met 1.6Nm koppel, gekoppeld aan 80V Drivers met microstepping, de machine heeft daarmee theoretisch een resolutie van 1µm,
Oorspronkelijk niet ontworpen om er Titanium op te bewerken, maar dat doet ie eigenlijk boven verwachting goed, ook gehard staal lust ie wel..
Ik haal daar wel nauwkeurigheden van 0.01 mm mee, lagerpassingen en dat soort dingen (zoals bijvoorbeeld ook de klempassingen voor Tubes in titanium horlogekasten.

Meer koppel is altijd beter..
op mijn EMCO Compact 5 CNC Draaibank (ik weet het.. 't is geen Schaublin) heb ik Nema 23 stappenmotoren (2Nm), alleen de Gereedschapwisselaar heeft een 0.5 Nm Nema 17 motortje.. die hoeft niet zo veel kracht te leveren.
de Oorspronkelijke motoren hadden net niet genoeg koppel en dan had ik nog wel eens stappenverlies ( niet fijn als je 50 Horlogekasten moet maken voor Staudt)
Daarom EdingCNC erop gezet, en 2Nm Steppers erop.. na iets van 10 kasten, daarna nooit meer een stap kwijtgeraakt.. in elk geval niet meetbaar.. en sindsdien zijn er iets van 140 kasten gedraaid op die machine (voor onder andere Pellikaan, en een paar voor een Zwisters merk )
Al die kasten (op 3 na) zijn daarna op mijn Freesbank gefreesd..



ook op de 4de as..

'k heb met mijn Freesbankje ook wel stempels gefreesd, daar moeten de zuilen en de leibussen ook heel precies in lijn staan, anders loopt het hele ding niet.. had de machine ook geen moeite mee.
Bruggen en platines heb ik me nog niet aan gewaagd, simpelweg omdat ik nog niet weet hoe de hartafstanden voor de lagerstenen te bepalen, zodra ik dat weet, ga ik dat wel een keer doen.. een Unitas 6498 voorzien van een ¾ plaat lijkt me een mooi begin, of de standaard Veertonbrug vervangen door één van eigen ontwerp.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 15 jan 2021 14:22 Oorspronkelijk niet ontworpen om er Titanium op te bewerken, maar dat doet ie eigenlijk boven verwachting goed, ook gehard staal lust ie wel..
't is misschien wat offtopic, maar het aantal keren dat ik jou 'zelfs titanium' lees roepen doet haast denken dat het een onmogelijk materiaal is. Maar zowat de enige keer dat ik op de frees problemen had met een stukje HRc 58 staal was toen ik probeerde er een HSS boor in te zetten (geeft goed vuurwerk als die ongevoelige kabouter maar gewoon doorduwt...), en grade 5 titanium vind ik ook niet vreselijk lastig eigenlijk. Het gaat wat langzamer dan aluminium/messing/St37/bla, maar een VHM freesje knauwt er bij allebei prima doorheen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door serum »

Heb recent met mijn KäseMühle ook een gehard tandwiel gefreesd (deel van een cardanaandrijving van een fiets). Ging ook prima eigenlijk. Mooie kleine blauwe spaantjes.

Van alles wat ik tot nu toe heb bewerkt vond ik RVS nog wel het meest vervelende spul. (was een totaal onbekend stukje materiaal, ik dacht 'daar kom ik wel door met de afsteekbeitel.. Dat ging anders dan gepland. Titanium ging prima op de draaibank. Beetje harder duwen dan normaal. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

de meeste hobbymachines, en de Beagle was als zodanig ontworpen, houden totaal niet van Titanium, de meeste verspaners die ik ken .. ook niet..

RVS is wel de overtreffende trap van troep.. dat kun je met een Hoogtoerige spindel sowieso wel vergeten.. de kans dat je succesvol door een stuk Inconel rost is waarschijnlijk groter.. al is dat ook geen fijn spul om te verspanen..
thibthibault
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2020 17:06

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door thibthibault »

Arie Kabaalstra schreef: 15 jan 2021 14:22 Bruggen en platines heb ik me nog niet aan gewaagd, simpelweg omdat ik nog niet weet hoe de hartafstanden voor de lagerstenen te bepalen, zodra ik dat weet, ga ik dat wel een keer doen.. een Unitas 6498 voorzien van een ¾ plaat lijkt me een mooi begin, of de standaard Veertonbrug vervangen door één van eigen ontwerp.
Kan ik je wel mee op weg helpen!
Stuur me even een privéberichtje met je email adres en dan stuur ik je enkele maten door. :)

Ziet er wel een hele leuke machine uit die je hebt!
thibthibault
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 feb 2020 17:06

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door thibthibault »

serum schreef: 15 jan 2021 17:48 Heb recent met mijn KäseMühle ook een gehard tandwiel gefreesd (deel van een cardanaandrijving van een fiets). Ging ook prima eigenlijk. Mooie kleine blauwe spaantjes.

Van alles wat ik tot nu toe heb bewerkt vond ik RVS nog wel het meest vervelende spul. (was een totaal onbekend stukje materiaal, ik dacht 'daar kom ik wel door met de afsteekbeitel.. Dat ging anders dan gepland. Titanium ging prima op de draaibank. Beetje harder duwen dan normaal. :mrgreen:
Heb enkel ervaring met het draaien van rvs, is frezen nog een stuk lastiger?
Vond dat het draaien relatief simpel ging met zo'n carbide beitel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoge precisie zelfbouw cnc upgraden

Bericht door Arie Kabaalstra »

RVS is vreselijk taaie troep, en bij Frezen zit je vaak met het probleem dat de meest gangbare spilmotoren veel te veel toeren draaien..
er zijn momenteel wel frezen die beter bestand zijn tegen RVS, maar omdat die dingen 1½ godsvermogen kosten, ga ik ze niet eens proberen.. dit omdat ik voor mezelf allang de keuze genomen heb om gewoon GEEN RVS te frezen.. Draaien gaat inderdaad wel, 'k heb onlangs nog een bezel voor een Omega gedraaid, Draadvonken was ook geen probleem.. 'k had alleen een stukje RVS plaat, en daar heb ik gewoon een ringetje uit gevonkt, hoefde ik ook niet heel de binnenkant eruit te pellen..
Plaats reactie