Advies juiste JMC servomotor

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Advies juiste JMC servomotor

Bericht door bartL »

Forummers,

Mijn vorige project is nog niet afgerond maar het lezen van de JMC servomotor thread heeft mij alvast enthousiast gemaakt voor het volgende project. Ik heb namelijk nog een oude CNC draaibank staan die ik nog een keer wil updaten. Nu zitten hier servomotoren op die niet zo best waren en wil ik om die reden gelijk vervangen terwijl ik de hele besturing aanpak. Echter nu weet ik niet zo goed welke motor ik zou moeten gebruiken. Aangezien die JMC motoren interessant geprijsd zijn wil ik die eventueel alvast bestellen zodat ik ze heb liggen wanneer ik eraan begin (dan ben ik die lange levertijd vast kwijt).
De bestaande motoren hebben deze specs.

Reliance Electric DC Servo motor Model E660
NEMA 34 Frame
Back EMF Constant, ke = 65 V/kRPM
Torque Constant, kt = 0,6Nm/Amp
Nominal Speed Rating: 1750 RPM
Nominal Voltage Rating: 120 Volts

Encoder;
HEDS-5605 A06 500 cpr

-05 winding option,
11.42 Ohms winding resistance, and an 8.1 A Max peak
current. 0.6Nm/ amp x 8.1 A = 4.9Nm.

Wie kan mij op basis van bovenstaande specs alvast in je juiste richting brengen?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door benkr »

Zo'n oude servomotor is niet te vergelijken met iets anno 2021.
Vooral het koppel is stukken beter geworden in de loop der tijd, en zeker van oude servomotoren is het koppel in de loop van de tijd zeker afgenomen.
Ik heb geen idee hoe jouw draaibank is opgebouwd, maar ik schat in dat de 180W JMC servo motoren voldoende zullen zijn om jouw draaibank in beweging te brengen. Deze motoren draaien met gemak 3000 rpm, mogelijk kun je een beetje van deze snelheid omzetten in extra koppel door er een vertraging aan toe te voegen door b.v. een tandriem met een 2:1 overbrenging maar wellicht is dat niet eens nodig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door serum »

Lijken mij aardig potente servo's. Dat ze degraderen over tijd betwijfel ik, tenzij ze permanent overbelast/oververhit zijn geweest.

Ik zou de asdiameter nameten en daar de keuze mede door laten bepalen. Geen idee of je de motoren rechstreeks aan de assen koppelt dmv een askoppeling of via een snaar en wat de overbrengverhouding is en wat voor massa er verzet moet worden. De NEMA23 waar ben aan refereert gebruik ik zelf ook op een relatief lichte portaalfrees, maar die heeft een 8mm asje en een NEMA23 afmeting. Ze zijn alleen tamelijk lang, 150mm Geen idee hoe lang je huidige motoren zijn. Ik zou mijzelf niet te hard willen plagen door van alles aan te moeten passen. Als de NEMA34 van JMC een 1:1 pasgelijke maat heeft is dat misschien een plausibele keuze (vermoedelijk overkill qua koppel/vermogen, maar ik heb geen idee van de macine die je gebruikt) . Als je niet allergisch bent voor een beetje werk is een NEMA24 200W of 400W misschien een overweging. De 180W doet een nominaal koppel van 0.56Nm, met een factor 3 aan max, aangezien je huidige motoren 1750RPM zijn en deze JMC's geen moeite hebben met 3500rpm is het ook een prima oplossing een lichtere motor te combineren met een 1:2 overbrenging. Ik gebruik ze op 46V, en vind ze super presteren op mijn machine.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door bartL »

benkr schreef: 19 jan 2021 14:56 Zo'n oude servomotor is niet te vergelijken met iets anno 2021.
Helemaal mee eens! Vooral de lagering bij deze motoren schijnt nogal eens problemen te geven. Om die reden wil ik het geeneens proberen.
benkr schreef: 19 jan 2021 14:56 Vooral het koppel is stukken beter geworden in de loop der tijd
Hoe bedoel je dit? De eenheid Nm is toch nog steeds hetzelfde?
Met de 180W bedoel je zeker de iHSV57-30-18-36? Deze had ik inderdaad ook gezien alleen weet ik niet precies hoe ik dat koppel moet lezen. Als "Rated Torque" hetzelfde is als "Constant Torque" bij de huidige motoren dat komt dat mooi overeen met elkaar. Echter bij de huidige motoren staat dat de Max.torque bijna 5Nm is terwijl dat bij deze motoren maar 1,5 is volgens de specs.
Ik wil ze zeker niet te groot kiezen maar vind het lastig in te schatten hoeveel ik precies nodig zal hebben aangezien ik de machine nooit met de huidige motoren heb zien werken. Daarom wil ik zo dicht mogelijk in de buurt blijven bij wat de knappe koppen van destijds bedacht hadden.

@ Serum,
De motoren worden via een Tandriem met de KO's verbonden, overbrenging 4:1. De machine waar ze op moeten is een Hardinge HXL draaibank. (Oldschool degelijkheid!) Bij voorkeur zou ik inderdaad voor een NEMA34 kiezen omdat dit er zo op moet passen, maar tegelijk wil ik daar niet de machine mee slopen.
Overigens kan ik de NEMA24 200W niet vinden op de site, welk type bedoel je daarmee?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door DaBit »

De hoeveelheid koppel die een draaibank op z'n X/Z spindels vraagt is soms best groot. Een stuk groter dan wat 'we' gewend zijn van freesmachines met hoogtoerenspindel. Wrijving van de geleiding pakt veel, een wisselplaat met negatieve snijgeometrie door een stuk staal duwen ook. Een 20-25Nm op de spindel is helemaal niet zo heel vreemd.

Ik zou wat oppassen met je rijk rekenen met de toegestane tijdelijke overbelasting van een servo en dan nog onder het originele continue koppel zitten (ook die brushed motoren kunnen tijdelijk best wat meer koppel leveren). Newtonmeters zijn nog steeds newtonmeters, de servo's zijn alleen lichter, compacter en goedkoper voor de afgegeven Watt/Nm's en resolutie.

Maar uiteindelijk gaat het om vermogen, dus 1,25Nm/6000rpm is even bruikbaar als 5Nm/1500rpm, mits je de overbrenging pas kunt krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door andrefc101 »

Ik snap alleen niet waarom je een machine waar Nema34 op zit zo willen veranderen, koop nieuwe 34’ers, en je schroeft ze er zo weer op. Met een beetje mazzel is de asdiameter ook nog hetzelfde.
En een beetje meer power kan geen kwaad, je hoeft toch niet alles volle bak in te zetten. En als je ook nog titanium wilt draaien is het wel fijn hoor 😉
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 19 jan 2021 18:32 De hoeveelheid koppel die een draaibank op z'n X/Z spindels vraagt is soms best groot. Een stuk groter dan wat 'we' gewend zijn van freesmachines met hoogtoerenspindel. Wrijving van de geleiding pakt veel, een wisselplaat met negatieve snijgeometrie door een stuk staal duwen ook. Een 20-25Nm op de spindel is helemaal niet zo heel vreemd.
Ik heb nog een ouderwetse "knee mill" dus bovenstaande geld niet voor mij. ;-)
DaBit schreef: 19 jan 2021 18:32 Ik zou wat oppassen met je rijk rekenen met de toegestane tijdelijke overbelasting van een servo en dan nog onder het originele continue koppel zitten .
Het is ook helemaal niet mijn bedoeling me rijk te rekenen hoor. Ik ben zelf eerder van het overbemeten. Alleen vind ik het lastig welke waardes ik nu met elkaar moet vergelijken om een gelijkwaardige motor te selecteren, 0,6Nm of 5Nm?
andrefc101 schreef: 19 jan 2021 19:58 Ik snap alleen niet waarom je een machine waar Nema34 op zit zo willen veranderen, koop nieuwe 34’ers, en je schroeft ze er zo weer op. Met een beetje mazzel is de asdiameter ook nog hetzelfde.
En een beetje meer power kan geen kwaad, je hoeft toch niet alles volle bak in te zetten. En als je ook nog titanium wilt draaien is het wel fijn hoor 😉
Dat heeft ook zeker de voorkeur. Alleen lees ik ook nogal eens dat een te grote motor ook niet lekker functioneert.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door benkr »

Als je dan naar een JMC servo wil dan kom je uit bij de 440W Nema34 motor.
Caesar en Kawarider gebruiken ze, misschien hebben ze er eentje over die je even tijdelijk mag lenen om wat te proberen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door andrefc101 »

Ik gebruik zelf 750 watt servo’s op mijn freesbankje, ik heb er nog geen seconde spijt van gehad....
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door bartL »

benkr schreef: 19 jan 2021 20:15 Als je dan naar een JMC servo wil dan kom je uit bij de 440W Nema34 motor.
En dan heb je het over de IHSV86-30-44-48?
Ik had al een ihsv60-30-40-48 in bestelling staan omdat dat me wel wat leek voor een 4e as op de frees. Maar dat is weer een Nema24 maat :roll:. Dit maakt overigens voor de frees niet uit omdat die bevestiging toch nog gemaakt moet worden.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door andrefc101 »

Ik denk dat er waarschijnlijk wel meer merken servo’s zijn, jmc is toch ineens niet de enige? Er zijn wel meer betaalbare oplossingen hoor! Staar je niet blind op 1 oplossing....
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik ben benieuwd welke andere opties er dan zijn.. ik ben momenteel ook een beetje aan het rondkijken wat er allemaal mogelijk is op het gebied van Servo's en of, en zo ja hoe ik ze als Spindelmotor kan gebruiken op de Emco Compact 5
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door bartL »

andrefc101 schreef: 19 jan 2021 21:24 Ik denk dat er waarschijnlijk wel meer merken servo’s zijn, jmc is toch ineens niet de enige? Er zijn wel meer betaalbare oplossingen hoor! Staar je niet blind op 1 oplossing....
Uiteraard zijn er meerdere oplossingen. Maar met mijn beperkte kennis is een step/dir aansturing wel gewenst. Daarnaast lees ik over de JMC motoren veel goede verhalen maar weet ik niet hoe de rest van de Chinese servos het doen.
Arie Kabaalstra schreef: 19 jan 2021 21:39 Ik ben benieuwd welke andere opties er dan zijn.. ik ben momenteel ook een beetje aan het rondkijken wat er allemaal mogelijk is op het gebied van Servo's en of, en zo ja hoe ik ze als Spindelmotor kan gebruiken op de Emco Compact 5
Dat is ook interessant maar dan kom je al snel in de wat grotere "echte" servomotoren denk ik?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies juiste JMC servomotor

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 19 jan 2021 21:39 Ik ben benieuwd welke andere opties er dan zijn..
AC servos die gaan tot kWs
Plaats reactie