hugo stoutjesdijk schreef: ↑20 jan 2021 21:49
Ik denk meetzuil.
Maar Ben zal dat toch wel weten.
Nee, ik heb me eigenlijk niet of maar heel zijdelings met mechanische meetapparatuur beziggehouden.
Wat ik er van weet is vooral doordat ik het ooit gebruikt heb, vooral toen ik me bezig hield met die optische calibraties, maar ook daar was het maar een heel beperkt scala van dingen die daarbij gebruikt werden.
Mijn vakgebied was elektronische test en meetapparatuur, en omdat dat ook best veel raakvlakken heeft met mechanische apparatuur kwam dat er een beetje bij, maar de hoofdzaak was toch elektronische test en meetapparatuur, wij hadden ook het KL standaardenlab in huis.
En wat er ook bij hoorde was radiologische test en meetapparatuur en tegen het einde van mijn carrière daar zelfs ook nog chemische test en meetapparatuur. De chemische apparatuur had ik wel onder mijn hoede als afdelingshoofd, maar ik heb me daar verder nooit inhoudelijk mee beziggehouden en de radiologische apparatuur eigenlijk ook alleen maar in het begin, ik heb daar toen iemand voor aangewezen die dat echt leuk vond en die daar echt ver en diep in is gedoken, hij is later ook mijn opvolger geworden.
De elektronische test en meetapparatuur is later volledig naar het Marinebedrijf gegaan, de mechanische meetapparatuur is voor een groot deel uitbesteed behalve v.w.b. de KLu, die hebben een eigen groep daar voor, inclusief een standaarden lab. en zo.
De radiologische meetapparatuur is later ook terecht gekomen bij de KLu maar zit nog steeds in Dongen en dat zal niet zo snel veranderen omdat zij heel speciale infra nodig hebben voor die radiologische middelen. Het hoofd van die club is tegenwoordig ook nauw betrokken bij allerlei radiologische aspecten op dat gebied over heel Nederland. Een voorbeeld daar van is het bergen van vliegtuig wrakken uit de 2e wereldoorlog, en dat vooral omdat een instrumentenpaneel uit die tijd heel veel dingen bevatte (vooral meters) waarvan de wijzers en de wijzerplaat radio-actief materiaal in zich had voor het zichtbaar zijn gedurende nachtvluchten.