Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Kjelt »

Hi ,
Meten is weten en ik ben me steeds meer aan het interesseren om ook over dat onderdeel meer te leren.
Op youtube is een hoop te vinden meestal in de engelse taal en het meeste kan ik zo wel terugvinden bij hogetex of mitutoyo etc.
Maar nu kom ik iets tegen dat ik niet kan vinden: een squareness comparator.

Een soort van meetarm voor een taster met aan de voorkant een ronde voetzool zodat je met behulp van een referentiehaak kunt zien hoeveel um je eigen brouwsel uit het lood staat.

Weet iemand wat de nederlandse naam hier van is en waar je deze evt kunt kopen ?
En ja ik weet dat Stefan Gotteswinter er eentje zelf gemaakt heeft maar ik heet geen Stefan en heb nog niet een vijfde van zijn apparatuur en kunde :lol:
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Sven »

Doe een gooi:
Meetstatief?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Hessel Oosten »

Oei, weet ook het Nederlandse woord niet, maar misschien helpt het als mensen dit zien.

H.



Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik denk meetzuil.
Maar Ben zal dat toch wel weten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 jan 2021 21:49 Ik denk meetzuil.
Maar Ben zal dat toch wel weten.
Ik denk het ook.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Kjelt »

Het lijkt dus sterk op een hoogtemeter maar die ronde voet dat zit dus op geen enkele hoogtemeter. Op youtube bouwen ze deze dus allemaal zelf dat zou ook kunnen betekenen dat zoiets niet standaard ergens verkocht wordt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Kjelt »

Hessel Oosten schreef: 20 jan 2021 21:43 Oei, weet ook het Nederlandse woord niet, maar misschien helpt het als mensen dit zien.
Ja bedankt voor de voorbeelden dat helpt zeker.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Sven »

Ik heb een meetstatiefje dat heeft vooraan een inham, aan de kant waar het kantelen van de staander meetbaar verschil geeft.

Als je daar een kogel in/tegenaan legt kan je er als ik het goed heb onthouden hetzelfde mee doen als zo'n haakheidvergelijker.

Edit: Oxtool:
https://youtu.be/PDzL4Y0CIHM?t=707
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k kende die dingen niet eens.. wel handig.. maar dan moet je wel even het filmpje van Stefan Gotteswinter bekijken.. anders weet je nog niet hoe't werkt..
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door motormuis »

ik heb zon ding
gebruik het voor het inmeten van frezen
en samen met mijn onderfrees kanik meten of iets parallel is
handig ding
maak morgen een foto
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 jan 2021 21:49 Ik denk meetzuil.
Maar Ben zal dat toch wel weten.
Nee, ik heb me eigenlijk niet of maar heel zijdelings met mechanische meetapparatuur beziggehouden.
Wat ik er van weet is vooral doordat ik het ooit gebruikt heb, vooral toen ik me bezig hield met die optische calibraties, maar ook daar was het maar een heel beperkt scala van dingen die daarbij gebruikt werden.
Mijn vakgebied was elektronische test en meetapparatuur, en omdat dat ook best veel raakvlakken heeft met mechanische apparatuur kwam dat er een beetje bij, maar de hoofdzaak was toch elektronische test en meetapparatuur, wij hadden ook het KL standaardenlab in huis.
En wat er ook bij hoorde was radiologische test en meetapparatuur en tegen het einde van mijn carrière daar zelfs ook nog chemische test en meetapparatuur. De chemische apparatuur had ik wel onder mijn hoede als afdelingshoofd, maar ik heb me daar verder nooit inhoudelijk mee beziggehouden en de radiologische apparatuur eigenlijk ook alleen maar in het begin, ik heb daar toen iemand voor aangewezen die dat echt leuk vond en die daar echt ver en diep in is gedoken, hij is later ook mijn opvolger geworden.
De elektronische test en meetapparatuur is later volledig naar het Marinebedrijf gegaan, de mechanische meetapparatuur is voor een groot deel uitbesteed behalve v.w.b. de KLu, die hebben een eigen groep daar voor, inclusief een standaarden lab. en zo.
De radiologische meetapparatuur is later ook terecht gekomen bij de KLu maar zit nog steeds in Dongen en dat zal niet zo snel veranderen omdat zij heel speciale infra nodig hebben voor die radiologische middelen. Het hoofd van die club is tegenwoordig ook nauw betrokken bij allerlei radiologische aspecten op dat gebied over heel Nederland. Een voorbeeld daar van is het bergen van vliegtuig wrakken uit de 2e wereldoorlog, en dat vooral omdat een instrumentenpaneel uit die tijd heel veel dingen bevatte (vooral meters) waarvan de wijzers en de wijzerplaat radio-actief materiaal in zich had voor het zichtbaar zijn gedurende nachtvluchten.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door hugo stoutjesdijk »

De grap bij die squareness comparator is dat de zuil waar je meetklok over beweegt ook het middelpunt van de ronde voorkant van de voet is.
Verder zit er een scharnierpunt en een fijninstelschroef.
Wanneer je een mooie ijk-blokhaak (of zuil) hebt, zet je de klok in de onderste positie, blokhaak tegen de ronde aanslag, en op nul.
Dan zet je de klok in een hogere positie (dat die een beetje verdraaid is niet erg, door die aanslag op de voet). De afwijking die de klok nu aangeeft, regel je weg met de fijninstelknop.
Nu heb je een haakse meetklok-zuil, als je een ander onderdeel nu tegen de ronde voet aan legt, kun je aflezen wat de afwijking is op het punt waar de meetklok staat.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Kjelt »

Inderdaad Hugo,
waar je normaal als je je werkstuk tegen een zuil, winkelhaak of meethoek plaatst met licht kunt zien of en waar het werkstuk niet haaks is, kun je met deze methode exact op de nauwkeurigheid van je taster de afwijking meten.
De hoekfout is dan de inverse tangens van de meting gedeeld door de hoogte waar je hebt gemeten vanaf het referentievlak, er vanuitgaande dat de zijkant van het werkstuk (perfect) vlak is.

Hoe je het dan perfect weer goed krijgt daar ben ik nog niet achter :lol:
Waarschijnlijk moet je het werkstuk dan met die hoekfout zien in te spannen in je machineklem en weer affrezen waarbij je dan hoopt dat je machine goed genoeg is om dat te corrigeren.

En proffesionals hebben waarschijnlijk een slijpapparaat met slijpklem waar je de hoek nauwkeurig van kunt instellen.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 21 jan 2021 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nederlandse naam en winkel voor squareness comparator

Bericht door Kjelt »

Overigens krijg ik net bericht dat er ook statieven zijn met een kogel op het uiteinde van de pen.
Dat zou een interessant en beter verkrijgbaar alternatief kunnen zijn. 8)

22435
Plaats reactie