Het interessante aanbiedingen topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door hainjedaf »

Of je bedrading gaat licht geven? :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Markus »

Hoofdaansluiting zit nogal een eindje verwijderd van de schuur met werkplaats.
Ik heb hetzelfde probleem, ik wil ook graag mijn 3 fase aansluiting in de loods upgraden naar 35 Ampere of meer maar daarvoor moet er een nieuwe kabel van 30 meter onder de grond, onder muren door 60cm diep.

Er zijn van die horizontale boor bedrijven (Gestuurde boring) die dat snel kunnen, maar dat kon wel eens niet zo goedkoop zijn.
Mooi zo. Dan dimmen de lampen eventjes als je de machine aanzet in plaats van dat ze uitgaan :mrgreen:
Ik heb vroeger ooit in een boerderij gewoond waar dat gebeurde, was niet zo grappig als het lijkt :roll:

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 19 jan 2021 13:38 Mooi zo. Dan dimmen de lampen eventjes als je de machine aanzet in plaats van dat ze uitgaan :mrgreen:
Markus schreef: 19 jan 2021 14:28 Ik heb vroeger ooit in een boerderij gewoond waar dat gebeurde, was niet zo grappig als het lijkt :roll: .
Ik denk dat Dabit bedoelt dat de lange kabel als inschakelstroom begrenzing werkt. Daardoor gaan de lampen niet definitief uit...
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Markus »

Ik denk dat Dabit bedoelt dat de lange kabel als inschakelstroom begrenzing werkt. Daardoor gaan de lampen niet definitief uit...
yep..verkeerd gelezen... my bad

Greezt,

Markus
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door assink »

Heb nu het idee dat alles al zwaar belast is.. TL balken knipperen als de compressor met 1,5kw aan slaat.. :roll:
Alle electra is niet volgens de regels in ieder geval, licht en 220v machines niet op een aparte groep etc..
Krachtstroom nog geen problemen mee gehad tot nu toe gelukkig.
Maar wil dat in de toekomst toch wel eens serieus aan gaan pakken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door DaBit »

Hoe dan ook; die Emco moet je laten staan omdat-ie je niet zint, maar niet omdat je de energie niet zou hebben.

Als je een 10kW spindelmotor hebt, 3 1kW servo's, een koelmiddelpomp en hydrauliekpomp van beiden 750W en nog wat elektronica dan kun je als fabrikant niet veel meer zinnigs doen dan 15kW aansluitvermogen opgeven.
Nu, een 10kW spindelmotor lust die 10kW best als-ie aan het optoeren is, maar daarna vreet-ie gewoon het mechanisch vermogen wat je in de frees stopt plus een beetje. Idem voor de servo's en in mindere mate koelmiddel en hydrauliek.

Grootste probleem is opstarten, dan word alles ineens actief. Als je die eerste seconde doorkomt heb je geen problemen meer, of tenminste niet meer dan met een wat dikker modelletje lasapparaat ofzo. Zet daarvan de lasstroom vol open op een 16A aansluiting en het zegt ook ploef na 10 minuten. Als je dat weet is er niks aan de hand. En kom je die eerste seconde niet door dan is er vast wat te doen met een softstarter. Voor zo'n Emco voor dit geld zal er wel meer werk dan alleen dat aan zitten lijkt me.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door assink »

Tja, ik kan het mezelf gewoon niet veranwoorden om zoiets als eerste CNC te kopen.
Ben al jaren actief hier, maar heb eigenlijk alleen maar conventionele machines.
Heb wel van alles verzameld met de jaren, maar heb teveel hobby's en het komt er maar gewoon niet van. :roll:
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Caesar »

48v voeding(-en??) Van HP. Ik weet dat Benkr deze gebruikt heeft in het verleden en goed te gebruiken zijn. Ideaal voor je stappenmotoren of servo's

https://www.marktplaats.nl/a/computers- ... =mympBuyer
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Kjelt »

Caesar schreef: 20 jan 2021 22:42 48v voeding(-en??) Van HP. Ik weet dat Benkr deze gebruikt heeft in het verleden en goed te gebruiken zijn. Ideaal voor je stappenmotoren of servo's
Volgens mij heeft ben al een bod gedaan :lol:
Weinig zin om tegen elkaar te gaan opbieden, ik weet niet hoeveel hij er heeft.
Overigens let op dat zo te zien dit drie fase voedingen zijn althans dat staat op die ene foto, de ander heeft het over 230V 20A ook niet echt standaard in normale woningen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Ja, is een dijk van een voeding, alleen is hij bijna 60 cm lang, toen ik die voedingen kocht lag er een maatlat langs die 23 liet zien, dat bleken alleen wel inches te zijn.
Ik heb nu soortgelijke gevonden die al ingesteld zijn op 48V en echt stukken kleiner zijn.
Die HP ESP120 voedingen leveren standaard iets van 53VDC, dat is wel naar beneden te krijgen, maar niet zo heel makkelijk.

Die kleinere noemen ze bij Ali ZVS induction heater power supply

https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... web201603_
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 20 jan 2021 23:06
Caesar schreef: 20 jan 2021 22:42 48v voeding(-en??) Van HP. Ik weet dat Benkr deze gebruikt heeft in het verleden en goed te gebruiken zijn. Ideaal voor je stappenmotoren of servo's
Volgens mij heeft ben al een bod gedaan :lol:
Weinig zin om tegen elkaar te gaan opbieden, ik weet niet hoeveel hij er heeft.
Overigens let op dat zo te zien dit drie fase voedingen zijn althans dat staat op die ene foto, de ander heeft het over 230V 20A ook niet echt standaard in normale woningen.
Ik heb niet echt interesse, maar als ik ze voor 40 Euro mag hebben dan GRAAAAAAAAG.
Ik heb een vaag idee wat dit is, en dan heb ik vooral interesse in de connectoren.
Als ik kijk wat die man verder te koop aanbiedt dan is dit iets wat hij als extra bij iets anders op een veiling als compleet kavel heeft gekocht.

Mocht je interesse hebben laat het maar weten, als ik tot een deal kom heb ik nooit al die voedingen nodig, sterker nog ik had er al eentje die nog geen bestemming heeft.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

benkr schreef: 20 jan 2021 23:20
Kjelt schreef: 20 jan 2021 23:06
Caesar schreef: 20 jan 2021 22:42 48v voeding(-en??) Van HP. Ik weet dat Benkr deze gebruikt heeft in het verleden en goed te gebruiken zijn. Ideaal voor je stappenmotoren of servo's
Volgens mij heeft ben al een bod gedaan :lol:
Weinig zin om tegen elkaar te gaan opbieden, ik weet niet hoeveel hij er heeft.
Overigens let op dat zo te zien dit drie fase voedingen zijn althans dat staat op die ene foto, de ander heeft het over 230V 20A ook niet echt standaard in normale woningen.
Ik heb niet echt interesse, maar als ik ze voor 40 Euro mag hebben dan GRAAAAAAAAG.
Ik heb een vaag idee wat dit is, en dan heb ik vooral interesse in de connectoren.
Als ik kijk wat die man verder te koop aanbiedt dan is dit iets wat hij als extra bij iets anders op een veiling als compleet kavel heeft gekocht.

Mocht je interesse hebben laat het maar weten, als ik tot een deal kom heb ik nooit al die voedingen nodig, sterker nog ik had er al eentje die nog geen bestemming heeft.
Ik krijg zojuist bericht terug van de verkoper, hij denkt er echt een enorm bedrag voor te vangen, ik heb hem succes gewenst en verteld dat die voedingen in de USA tussen de 10 en 20 Dollar kosten, probleem is alleen om ze naar Nederland te krijgen, dat kost een vermogen en dan krijg je achteraf ook nog een keer inklaring + BTW + handlingkosten bij.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Hij heeft inmiddels een vraagprijs aan de advertentie toegevoegd, hij vraagt er nu 500 Euro voor.
Ik heb het sterke vermoeden dat die extra box een behuizing is waar 6 van die ESP120 voedingen in passen, maar wie gaat zoiets gebruiken?
Dan heb je dus 48VDC @ 18 kW, geen wonder dat daar dus 3 fasen stekkers aan zitten.
Ik zou die hele box slopen en de connectoren gebruiken om de voedingen los aan te sluiten.
Maar het blijven best wel grote voedingen, en ze geven 51 tot 53VDC af, dat is nog wat omlaag te regelen, maar bij zo ongeveer 51V houdt het op, nog lager kan wel maar dat is een ingrijpende operatie.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Kjelt »

Dit soort voedingen worden vaak redundant gebruikt.
Dus die box zou ook wel eens een soort van monitoring en switching kunnen doen maar dat is een gok.
Plaats reactie