Portjes portaalfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

Mevrouw Zuipschuit heeft de ratels en claxons al klaar gelegd.

En terwijl de een hier dat covid bagatelliseert ben ik er wel bang voor.
Dat is ook een van de redenen dat de machine niet al hier staat.

Maar de knoop is nu door, van de week staat hij hier in de schuur, HIHA :mrgreen:

Dan kan ik alles definitief aanleggen en aansluiten.
Een ombouwkast om de machine maken en er dan maar eens goed voor gaan zitten.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Portje schreef: 24 jan 2021 00:03 Mevrouw Zuipschuit heeft de ratels en claxons al klaar gelegd.

En terwijl de een hier dat covid bagatelliseert ben ik er wel bang voor.
Dat is ook een van de redenen dat de machine niet al hier staat.

Maar de knoop is nu door, van de week staat hij hier in de schuur, HIHA :mrgreen:

Dan kan ik alles definitief aanleggen en aansluiten.
Een ombouwkast om de machine maken en er dan maar eens goed voor gaan zitten.
Nee mijnheer, zo makkelijk kom je er niet mee weg.
Als eerste blijf je er bij staan, en vooral geen kacheltje er bij, dat is alleen maar een broedplaats voor allerlei enge dingen.
Oh, je hoeft niet bang te zijn dat het koud wordt, je zult genoeg zweten als je iets met die machine gaat doen, dat is zeker.

Mijn eerste CNC werkstukje was een naambordje, dat hangt voor aan de straat boven de brievenbus, kijk ik nog elke dag na, ik stel voor dat jij iets moois voor je vrouw verzint, binnenkort heeft ze een klein feestje. Ze krijgt nl. GROTE VAKANTIE.

Veel plezier met je machine.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

Portje pas je op met je machine, de eerste hulp heeft het al druk genoeg ;-)
Alvast heel veel freesplezier toegewenst.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

Hé hallo
Mag ik er niet goed voor gaan zitten?
Ik heb nog wel een luie computerstoel met elektrisch bedienbare rugleuning en trilfunctie in de schuur gezet.

En ja, mijn sponsor heeft het er ook zo opzitten.
Dan zal dat sponsoren wel stoppen ben ik bang.
Was ik net op tijd, grin

oeps, ze staat achter me en leest mee.

Wel jammer dat dat rotvirus zo heerst.
Anders had ik een open dag gehouden.
Met kip aan het BBQ spit en pizza's uit het groene ei.
Helaas, het zit er niet in.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door motormuis »

Portje op onze leeftijd mag alles zitten hangen liggen maar dan wel eerste de sponsor vragen :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Portje schreef: 24 jan 2021 01:09 Wel jammer dat dat rotvirus zo heerst.
Anders had ik een open dag gehouden.
Met kip aan het BBQ spit en pizza's uit het groene ei.
Helaas, het zit er niet in.
O, maar dan hebben we iets moois in het verschiet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 jan 2021 08:17
Portje schreef: 24 jan 2021 01:09 Wel jammer dat dat rotvirus zo heerst.
Anders had ik een open dag gehouden.
Met kip aan het BBQ spit en pizza's uit het groene ei.
Helaas, het zit er niet in.
O, maar dan hebben we iets moois in het verschiet.
Helemaal mee eens, goed onthouden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door serum »

Staat genoteerd. Ondertussen een trouwerij en diverse feestjes in het vooruitschiet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hebben we eerst een jaar geen productie geleverd wegens lock-down, dan een jaar omdat we geen tijd hebben door teveel inhaal feestjes. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 24 jan 2021 12:19 Hebben we eerst een jaar geen productie geleverd wegens lock-down, dan een jaar omdat we geen tijd hebben door teveel inhaal feestjes. :lol:
Teveel feestjes lijkt me ook geen feest, zoiets als in de trent van "zonder dalen geen pieken". ;-)
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 24 jan 2021 12:55
hugo stoutjesdijk schreef: 24 jan 2021 12:19 Hebben we eerst een jaar geen productie geleverd wegens lock-down, dan een jaar omdat we geen tijd hebben door teveel inhaal feestjes. :lol:
Teveel feestjes lijkt me ook geen feest, zoiets als in de trent van "zonder dalen geen pieken". ;-)
Ach, tis hier al een en al feest... zeker in een van de hierboven staande topics 😉
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door Portje »

serum schreef: 24 jan 2021 10:44 Staat genoteerd. Ondertussen een trouwerij en diverse feestjes in het vooruitschiet.
Neem je er een 2e bij?
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door hilberth »

Portje schreef: 24 jan 2021 14:29
serum schreef: 24 jan 2021 10:44 Staat genoteerd. Ondertussen een trouwerij en diverse feestjes in het vooruitschiet.
Neem je er een 2e bij?
Een buitenvrouw hoef je toch niet te huwen?
Scheelt ook weer voorwaarden enzo...
Think it, draw it, make it.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Portjes portaalfrees

Bericht door benkr »

Vandaag heb ik Portjes machine afgeleverd, ging eigenlijk van een leien dakje, ik had de machine alleen in het gehuurde busje geschoven, eerst een paar pallets in de bus en toen de machine op zijn kar er tegenaan en doorgeschoven, was zo gepiept.
Toen de besturingskast van de muur gehaald, dat was ook zo gebeurd met behulp van de heftruck, de kast afgesteund op de lepels en toen de onderste balk waar de kast op stond verwijderd. Toe de kast op zijn rug op de lepels en naar het busje, toen de kast zo in de bus geschoven, was ook zo gebeurd.

Toen een klein uurtje rijden naar Beuningen / Ewijk en de truuk in omgekeerde volgorde herhaald, was eigenlijk ook zo gebeurd, eerst de besturingskast op zijn plek gehangen en toen de machine er naast.

Toen de zaak aangesloten en alles getest, behalve enkele kleine dingen bleef er maar een probleempje over waar ik nog geen idee van heb hoe dat op te lossen.
Ik heb er een soort van pedant bij gemaakt die vast naast de machine zit, 2 knopjes er op, eentje voor de askeuze X, Y, en Z en een schakelaar voor het kiezen van 3 snelheden.
Nu blijkt dat het kiezen van de X-as niet werkt, als je X kiest dan krijg je Y, als ik dan in Pokeys kijk dan zie ik de as schakelaar goed binnenkomen en zijn ook de verwijzingen naar Mach3 acties goed ingesteld. Ik heb werkelijk geen idee waarom dit niet werkt, ik ga morgen mij eigen machine eens flink begluren of ik daar ergens een verschil kan ontdekken. Eigenlijk kan dat helemaal niet want het heeft goed gewerkt dus ik heb voorlopig geen idee wie, wat en waar de zaak aan het verkloten is.

Toen op de terugweg ook nog even langs Henri (van de Tron machine) die heeft inmiddels zijn Emco MC90 thuis staan en had daar nog een probleempje mee, ook dat is opgelost. Dat kwam heel goed uit want ik kwam zowat langs zijn dorpje (Gemonde) wat verstopt ligt achter Den Bosch.

Nu is er weer een plekje vrij voor de volgende uitdaging, een CNC draaibank van een medeforumlid voorzien van een nieuwe Masso besturing. Als dat een beetje goed uitpakt is dat een fluitje van een cent denk ik, maar ik heb geen idee wat de staat van de rest van de machine is.
Die machine komt weer op de bekende voorwaarde: ik werk er aan als ik daar zin in heb, als ik geen zin heb duurt het gewoon iets langer.
Plaats reactie