Diverse forumleden zijn echter weer behulpzaam geweest, helemaal top dit forum!
Zo heb ik inmiddels een hele mooie waterkoel-unit opgehaald die opzich niet genoeg opvoerhoogte gaat leveren. Daarvoor werd me dan weer een brushless pompje toegestopt die dat wel doet:

Mooi compleet zo.
Dat de 'split-pinion', dus de twee helften met veertje belast. Als je grote tandwielen hebt is dat makkelijk, met kleintjes niet zo want je kunt nergens een veertje maken. Ik probeerde eerst een externe torsieveer te buigen:

Meh. Dat valt toch gruwelijk tegen.
(al was dit wel de ergste wokkel)
Toen kwam Hugo aan met het idee om simpelweg een staafje verenstaal verticaal te gebruiken. Was het proberen waard, en een testje met 2 stompjes afval-rondstaf van de draaibank was positief. Dus maar de tandwieltjes onder handen genomen:

Naderhand heb ik het stukje verenstaal in het midden nog wat verjongd; de 2mm was net te stug.
Ik had wel nog wat raars met poolcoordinaten in LinuxCNC. Toch een paar keer gehad dat de G2 in een G90.1 / G0 @5.8 ^200 / G2 I0 J0 @5.8 ^160 geen beweging tot gevolg had. Deed ik dan eerst een G3 van hoek 160 graden naar 200 graden en dan een G2 weer terug dan deed-ie het wel. Wazig.
Gemonteerd heb je dan zoiets, het geveer werkt:

Loopt soepeler als het deed. Gewoon heel mooi eigenlijk. Klakt ook niet meer bij het omkeren.
Toen zette ik er echter een meetklok op, en donderde ik van de roze wolk af. Omkeerspeling is nog zo'n 0,07mm en positioneren lukt op +/-0,12mm. Niet echt wauw. Had ik eigenlijk ook niet verwacht met deze heugel en tandwielen, maar stiekem wel gehoopt.
Nouja, leuk, niks meer aan doen, moet toch beter. Waterkoeling en oven, dat zijn belangrijke zaken. Misschien toch eens een kevlar-touwtje opzoeken en een trommeltje maken, al is het maar omdat dat gewoon leuk is.