Tool setter aanroepen bij toolwissel

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,
Ik zit nu al een tijdje te zoeken, maar ik kom er niet geheel uit. Ik ben een tool setter aan het maken en wil dan elke keer dat als een tool wissel gedaan moet worden, bijvoorbeeld aan het begin van een cnc programma dat dan de tool lengte wordt gemeten en wordt weggeschreven. En dat als ik een nieuwe tool in de spindel zet, dan moet de machine natuurlijk keurig de bovenkant van je werkstuk kunnen vinden.

Ik heb de toolsetter gekalibreerd en werkt dus ook. Nu lees ik dat er in de macro "change_tool" de macro "sub m_tool" aangeroepen moet worden. Hoe doe ik dit?
Dus kort gezegd: ik heb een toolsetter, deze is gekalibreerd, wat moet ik doen in de macro.cnc om automatisch de tools in te meten.

Tevens maak ik ook een z=0 height sensor. Moet ik hier ook iets voor doen in de macro.cnc of is dit gewoon een kwestie van om F2 in de user menu drukken.

Alvast bedankt, Tom.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door serum »

Mijn advies is om de Sorotec macro gebruiken.. Die werkt feilloos en doet precies wat je wilt. De spindel beweegt naar een praktische plek op je machine en meet vervolgens je tool in. En er zit nog een praktische spindel opwarmroutine in. Daarnaast kan je je meetpotje gebruiken om, naast het meten van de toollengte, ook je Z te nullen.

Je kan hem in het Duits downloaden van hun website. Ik heb hem vertaald naar het engels, mocht je daar oren naar hebben.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt Serum,
Ik heb ook een filmpje gezien van de Sorotec macro . Duits is voor mij over het algemeen geen probleem. Ik ga het proberen. :P
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat moet ik doen in de macro.cnc om automatisch de tools in te meten.
in je tool call een verwijzing naar je meetmacro zetten.. meer dan dat is het niet.
Gebruikersavatar
P1-Engineering
Donateur
Berichten: 429
Lid geworden op: 27 aug 2019 23:28
Locatie: Haarlem

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door P1-Engineering »

Zou inderdaad de Sorotec macro installeren, dat werkt echt top.
Je kan daarin er ook voor kiezen om of de waardes naar de tooltable te schrijven (bijv bij een ATC spindle, toolhouders) of elke keer een directe vergelijking te doen tussen de oude toollengte en de nieuwe toollengte.

Ze zijn ook bezig om vanuit Sorotec een Engelse versie met Engelstalige handleiding te leveren, zodat je altijd de laatste versie hebt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door TomAndKobus »

Oei, :shock: :shock:
Het ging net goed denk ik, maar met de macro van Sorotec, die dus je complete originele macro van Eding vervangt, ging het homen bijna fout. De x-assen bleken niet meer gekoppeld te zijn, of in ieder geval niet goed. Mijn brug werd scheef getrokken. Op tijd de noodstop indrukken voorkwam hele vervelende dingen. :| :|

Dus, die Sorotec macro weer verwijderd, ook al wordt deze macro bijzonder handig genoemd. De schrik zit er bij mij wel in.

Alles werkt weer. Alleen ik weet nog steeds niet waar in de macro.cnc ik de tool setter moet aanroepen. Graag zou ik hier hulp bij willen hebben. Zover ik weet gaat het erom dat wanneer je een M6Tx aanroept, dat daar in de buurt dan "gosub sub m_tool" moet staan en ik denk dat dat ergens in "change_tool" moet zijn, maar waar?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door TomAndKobus »

Hoe zet je G43 aan in de macro.cnc? Dat is wat er geloof ik moet gebeuren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Beetje jammer dat hoofdzaken en bijzaken in 1 makro zitten.
(ik ken Eding niet)
jij hebt toch zelf ook die macro.cnc aangepast voor tandem homing, moet je dat ook even in die sorotec doen.

Maar kun je niet in die sorotec makro kijken hoe ze dat doen, en overnemen wat je nodig hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door TomAndKobus »

Goh het is alweer een tijd geleden dat ik dat tandem homen heb ingesteld. Hoewel dat in het eding programma zelf wordt gedaan, ik zal heteens nakijken. Toch vind ik het niet fijn dat mijn hele eding macro wordt vervangen door die van Sorotec.

Ik zal eens kijken hoe dat bij sorotec is gedaan. Slimme opmerking :!:

Ik zit ook te kijken in een oud forum topic van Ballegooijen: https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=39&t ... x&start=28

Quote:
Re: Z-as nullen
Bericht door Arie Kabaalstra » 18 apr 2019 22:55

Nee.. niet in je CNC bestand.. G43 moet in je Macro geactiveerd worden.. zodat ie ALTIJD met G43 werkt, sterker nog het staat gewoon in de Macro.. bij mij in elk geval..

Einde Quote

Maar hier komt ook niet echt duidelijkheid, of ik lees er over heen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door Kjelt »

Je wilt ook niet blind je eigen en Eding macro compleet vervangen door een 3rd party macro.
Je kopieert de delen er uit die je nodig hebt of nuttig lijken en dan moet je ook nog goed opletten dat de systeem parameters/variabelen uit de reeks #27 t/m 4999 goed bijgehouden worden zodat je die niet dubbel gebruikt voor andere doeleindes en daarmee de boel naar de gallemiezen helpt. ;-)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door TomAndKobus »

onderstaand komt uit de Eding macro.cnc Volgens mij moet ik hier iets doen. Op een of andere manier moet G43 aangezet worden.

Code: Selecteer alles

sub change_tool
    ;Switch off guard for tool change area collision
    TCAGuard off 

    ;Check ZHeight comp and switch off when on, remember the state in #5019
    ;#5151 indicates that ZHeight comp is on    
    #5019 = #5151
    if [#5019 == 1]
        ZHC off
    endif
    
   ;Switch off spindle
    m5

    ;Use #5015 to indicate succesfull toolchange
    #5015 = 0 ; Tool change not performed
.
.  Bla
. Bla
.  Bla
.
.
If [[#5015] == 1]   
        msg "Tool "#5008" Replaced by tool "#5011" G43 switched on"
        m6t[#5011]

        if [#5011 <> 0]
            G43  ;we use tool-length compensation.
        else
            G49  ;tool length compensation off for tool 0.
        endif
    else
        errmsg "tool change failed"
    endif
        
    ;Set default motion type to G1   
    g1
    
    ;Switch on guard for tool change area collision
    TCAGuard on
    
    ;Check if ZHeight comp was on before and switch ON again if it was.
    if [#5019 == 1]
        ZHC on
    endif
        
EndSub     
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leuk allemaal dat iedereen allerhande macro's aanbeveelt.. maar.. First things first.. zorg er vantevoren eens voor dat je weet wat een macro moet doen. en hoe dat werkt.. ga je dan eens verdiepen in welke macro je nodig hebt..

Toolsetter aanroepen is geen rocket science..
kijk in je macro in welke subroutine dat staat, en roep die aan bij een gereedschapswissel.. meer dan dat is het niet..
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door Caesar »

Hoi Tom,

Ik sta zelf op het punt om dit te implementeren in mijn machine.

Ik ga me daar komende 2 weken mee bezig houden denk ik, en ik zit voor dezelfde uitdaging. Ik ben al in bezit van de sorotec macro en heb delen daarvan al in mijn macro.cnc zitten.l voor het gebruik van hun taster. Ik moet zelf eerst de hardware aan de praat krijgen om te kunnen testen, om meerdere toolsetters/proces op dezelfde Ingang te zetten.

Als ik verder ben post ik hier meer informatie, maar heel moeilijk is het niet. Als je inmiddels al gerichte vragen hebt stuur me een pb, dan geef ik je z.s.m. gericht antwoord, al dan niet via de telefoon!

Uiteraard wordt hier e.e.a uitgekristalliseert voor het nageslacht.

Minste wat ik terug kan doen na al je hulp met de koolmist!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tool setter aanroepen bij toolwissel

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 01 feb 2021 16:35 dan moet je ook nog goed opletten dat de systeem parameters/variabelen uit de reeks #27 t/m 4999 goed bijgehouden worden zodat je die niet dubbel gebruikt voor andere doeleindes en daarmee de boel naar de gallemiezen helpt.
Zou het niet zoiets kunnen zijn? Het zou toch raar zijn als een tool setter macro zich gaat bemoeien met hoe de assen toegewezen zijn?

Misschien kan Serum er iets over zeggen, hij kent de Sorotec macro goed heb ik begrepen.
Plaats reactie