Servomotor voor Spindel aandrijving?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door bartL »

Zomaar uit nieuwsgieringheid... Waarom wil je eigenlijk een servomotor voor de spindel en niet een "gewone" AC motor met VFD? Hiermee kun je ook draad snijden en zit je met het toerental niet gebonden aan max hertzfreq van PC of controller.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ruimte..

een Servo is veel kleiner qua omvang vergeleken met een "gewone" draaistroom motor.
de Compact 5 CNC is een strikt genomen niet meer dan een Hobbybankje waar Emco in de jaren '80 van de vorige eeuw 2 steppertjes en een CNC besturing aan geknoopt heeft..
die grote motor in de spanenbak is me een doorn in beide ogen.. je komt er met een kwast niet onder om de spanen weg te vegen, dus "Moet" ik dat met Perslucht doen.. en dat doe ik nou net liever niet..

Knoop ik er een Servo aan, dan kan ik een stuk plaat achteraan tegen het bed monteren, en dan is dat gewoon vlak.. probleem met vuil opgelost.. helemaal als ik de machine ook nog eens onder een hoek zou zetten.. Kastje eromheen.. en klaar..
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Pouln »

Klinkt meer als een spaan in beide ogen...
Later, Poul
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat wil je daar precies mee zeggen?
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Pouln »

Arie Kabaalstra schreef: 31 jan 2021 14:25 ....
die grote motor in de spanenbak is me een doorn in beide ogen.. je komt er met een kwast niet onder om de spanen weg te vegen, dus "Moet" ik dat met Perslucht doen.. en dat doe ik nou net liever niet..
Tsja en met een draaibank krijg je spanen en geen doornen. Ik realiseer me dat een grapje dat je moet uitleggen is geen leuk grapje meer...
Later, Poul
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Grappen maken doen we wel in Off Topic Ok?.. Ik krijg geen spanen in mijn ogen van draaiwerk.. als de machine draait, ben ik wat anders aan het doen.. Ok?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kars-cnc »

Nou... er zijn nog al wat topics waar meer dan de helft van de berichten uit grapjes en kwinkslagen bestaan... Dat krijg je als de kroegen wat langer dicht zitten :lol: (tip voor Pouln; lachebekje er achter en niemand zoekt er nog iets serieus achter).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Kjelt »

Ik dacht eigenlijk dat dit ook een grap was :lol:
Arie Kabaalstra schreef: 30 jan 2021 22:24 Tevens.. 'k ben bezig met de aanschaf van een EMCOTurn 120..

Dit vanwege mijn voornemen om de EMCO Compact 5 toch eens in een behuizing van een EMCOTurn 120 te stoppen.. en alles netjes met plaatwerk af te schermen.. zodat 't niet meer zo'n zooi in de machine wordt..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 01 feb 2021 21:43 als de machine draait, ben ik wat anders aan het doen.. Ok?
Op de draaibank? Dan moet je misschien eens een beetje gas geven..
(OK, ik ren al naar offtopic... :mrgreen: :lol: )
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef: 01 feb 2021 21:43 Grappen maken doen we wel in Off Topic Ok?.. Ik krijg geen spanen in mijn ogen van draaiwerk.. als de machine draait, ben ik wat anders aan het doen.. Ok?
Ok
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 02 feb 2021 07:42 Nou... er zijn nog al wat topics waar meer dan de helft van de berichten uit grapjes en kwinkslagen bestaan... Dat krijg je als de kroegen wat langer dicht zitten :lol: (tip voor Pouln; lachebekje er achter en niemand zoekt er nog iets serieus achter).
Over het algemeen zijn diegenen die die grappen en kwinkslagen maken mensen die hier al lang, zo niet heel lang lid zijn..
En dan "weet je wat je aan elkaar hebt" zeg maar.
molair
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mei 2015 17:30

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door molair »

Ik heb een omgebouwde Emco-Compact-8, Stappenmotoren voor de assen, ESS smoothstepper en een 3-fase motor met frequentieregeling als spindel, Software is Mach3.

Het idee van Arie om een servo te gebruiken als spindelmotor heeft mijn interesse gewekt.
Ik heb een 400W JMC AC-servo aangeschaft (IHSV60-30-40-48 model 604 en aangesloten op een 48V 7,5A voeding.

Allereerst heb ik de servo los aangesloten. Dit om werking te testen en een beetje bekend te raken met het via RS232 en “AC servo on-line adjust software” instellen van de servo.

De dipswitches van de servo ingesteld op 800 pulses/rev.
In Mach3:
- de spindel pulley minimum speed op 1, maximum speed op 3000 en ratio op 0.1.
- spindle motor movement profile:
o “steps per” op 800
o “Velocity mm/min” op 2500
o “Acceleration mm/sec” op 495
o “Step pulse” op 5 us
o “Dir pulse” op 5
- Port&pins:
o Spindle setup vink bij “Use spindle motor output” en bij “Step/Dir motor”
o “PWM base frequentie” op nul
o “Minimum PWM” op nul%
o motor outputs: Spindle Enabled, Step Pin# en Dir Pin# en beide ports ingevuld
- ESS smoothstepper:
o Spindle settings vink bij “Step en Dir”
o “RPM pulses per rev” op 800
o “RPM source” vink bij Spindle index

In de software van de servo eerst niets aangepast, gewoon gestart. Werkt allemaal prima en simpel. Ik kan inderdaad de ingestelde 2500 RPM halen en de motor loopt soepel en vrijwel onhoorbaar.

Vervolgens een tandriem verbinding gemaakt met de as van de klauwplaat. Dat geeft problemen.

1. Bij stilstaande servo (Mach3 actief en servo heeft voeding) gaat de klauwplaat bij de minste beweging steeds harder heen en weer schommelen. Servo probeert uit alle macht de afwijking te herstellen, maar elke herstelling geeft weer een afwijking die hersteld moet worden etc.
2. Handmatig de klauwplaat stil gezet en met Mach3 de spindel gestart. De servo start maar gaat na enkele omwentelingen afwijkingen herstellen, stopt steeds en gaat dan weer verder. Snelheid komt ook nooit op 2500.

In de software van de servo stond de Control Mode setting op nul: “position control mode”. Dit klopt met wat er gebeurt.
Die setting heb ik aangepast naar 1: “speed control mode”.

Het 1e probleem is opgelost, bij stilstand gaat de servo niet meer schommelen, zoekt dus geen positie meer. De klauwplaat is ook vrij rond te draaien.
Opnieuw Mach3 gestart en toen ontstond een nieuw probleem, de servo draait niet…

Waarom niet? Mach3 stuurt nog steeds Step en Dir signalen. Moet er in de servo software meer aangepast worden? Iemand een idee?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Eh.. Nee.. ik niet in elk geval..ik heb nog helemaal geen ervaring met Servomotoren, en nog minder met Mach..

Ik hoop op iets minder Siberische temperaturen, omdat ik in mijn werkplaats slechts een 2Kw kacheltje heb.. en die krijgt dat hok echt niet warmer..
Wel vreemd dat ie het onder Mach niet wil doen.. maar los wel
Dan zou ik vermoeden dat het in de instellingen van Mach zit.

Ik heb nog geen Servo besteld, ik ga eerst gewoon eens testen met een (open loop) stepper.. als dat werkt, dan laat ik wel een servo aanrukken..
Dit idee heeft bij mij ook vervolg gekregen, vanwege de DC Spindel motor van mijn EMCOturn 120.
o “Acceleration mm/sec” op 495
eh.. dat zou dan 495mm/sec² moeten zijn.. maar dat terzijde.. hoe moet ik die millimeters zien?.. als 800 steps?.. dat wil zeggen dat ie naar 495 RPM opspint in 1 seconde?, en dus 990 Ripums draait na 2 seconden?..

In EdingCNC stel je een RampUp en RampDown tijd in..heeft als het goed is hetzelfde effect, met dien verstande dat je dus de machine een bepaalde tijd geeft om de frequentie naar een bepaald niveau op te krikken, dan wel af te laten zakken (met dien verstande dat het bij EdingCNC ook proportioneel is, dus geef ik em 2 seconden om naar 4000 Ripums op te spinnen, dat ie met 1 seconde naar 2000 dient te gaan
molair
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mei 2015 17:30

Re: Servomotor voor Spindel aandrijving?

Bericht door molair »

Ik heb het ws verkeerd uitgelegd. Het verschil is niet wel/geen Mach3, het verschil is dat ik in de servo een instelling heb veranderd. Namelijk de de Control Mode setting van “position control mode” naar “speed control mode”. In beide situaties doet Mach hetzelfde alleen de servo niet...

Zoals ik er nu tegenaan kijk is Position control alleen nodig bij de aandrijving van de assen. Een spindel heeft dat niet nodig (meestal). Bij een spindel vind ik de positie niet zo belangrijk, een constante snelheid wel.

Ik denk dat er meer parameters ingesteld moeten worden in die servo. Als ik op internet zoek zie ik overal voorbeelden van instellingen die te maken hebben met Position control en niet met speed control.
Plaats reactie