Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door ramsus42 »

Precies! Zou zoiets ook toepasbaar zijn voor de overige PWM inputs?

Rede dat ik dit vraag is omdat ik onder mijn pendant 2 meer standen schakelaars heb. 1 voor de as selectie, en 1 voor de resolutie. Hier heb ik een stel 1K weerstanden tussen gesoldeert zoals in de Eding manual beschreven.
In mijn IO venster zie ik netjes waardes verspringen waarbij ik deze waardes graag zou toekennen aan een functie. Op het moment zie ik de asselectie en resolutie op het homescreen willekeurig verspringen wanneer ik met die meer standen schakelaar speel.

De pendant werkt wel perfect:).
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Je wilt de as direct schakelen met een meerstanden schakelaar?
Ja dat kan zie bv handleiding van je hardware.
Hier vb vd cnc720.

20184

Of je de andere analoge ingangen zelf kunt gebruiken weet ik zo niet misschien wel in een macro maar niet in de g code denk ik.
Waar ze bij Eding wel mee bezig zijn (of al hebben?) is een extra usb interface waar je mechanische knoppen aan kunt hangen die als toetsenbord knoppen gedefinieerd kunnen worden, een soort pokeys zeg maar.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door bartL »

Ik gebruik even dit topic voor een vraag waar ik zelf tegenaanloop.

Ik heb een Eding CNC720 kaart met 3 leadshine closed loop drivers. Eigenlijk werkt alles prima behalve het driver alarm. Moet ik hiervoor iets activeren in de software wat ik nog niet kan vinden?
Ik heb de Eding input op de Fault+ van de driver en de Fault- naar de GND van de driver. Maar hier reageert hij dus niet op. Ook heb ik de input al direct (voor de zekerheid met weerstandje) naar de GND getrokken -dus zonder de driver ertussen) maar ook daar reageert Eding niet op. Wat gaat hier fout?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 02 feb 2021 12:51 Ik heb een Eding CNC720 kaart met 3 leadshine closed loop drivers.
Je kunt op de 720 kaart PNP of NPN kiezen afhankelijk wat je wilt doen en op de driver (via de software configuratie) kun je kiezen of de driver in alarm mode de optocoupler opent of sluit.
Dus je moet eerst kiezen: wil je alle drie de drivers in serie zetten of zoals in de Eding manual de drivers parallel zetten ?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 02 feb 2021 13:58
Je kunt op de 720 kaart PNP of NPN kiezen afhankelijk wat je wilt doen en op de driver (via de software configuratie) kun je kiezen of de driver in alarm mode de optocoupler opent of sluit.
Dus je moet eerst kiezen: wil je alle drie de drivers in serie zetten of zoals in de Eding manual de drivers parallel zetten ?
Default staat de kaart op NPN. En als ik meet tussen de ingang op de eding en de GND meet ik 24V. Dus dat komt overeen met NPN (toch?).
Mijn idee was de drivers parallel te zetten zoals in de manual staat. Dus allemaal een draadje naar de BOB en een draadje naar de GND was mijn gedachte.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Ja dat is goed dan moet je alle drie de drivers de alarm uitgang configureren dat ze bij ALM sluiten dus naar ground trekken.
Dus alle drie de drivers parallel zetten zoals in de Eding manual staat.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 02 feb 2021 14:13 Ja dat is goed dan moet je alle drie de drivers de alarm uitgang configureren dat ze bij ALM sluiten dus naar ground trekken.
Dat doen ze maar Eding reageert er niet op. Zoals ik eerder al schreef. Zelfs als ik de ingang direct naar de GND trek, dus zonder tussenkomst van de driver dan doet Eding er niks mee. Dus het lijkt erop alsof het signaal niet gezien wordt of er sofware matig nog iets aangezet moet worden oid.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Dat is heel vreemd.
Ben je volledig opgestart, dus gehomed en je kunt de motoren bewegen (zijn bekrachtigd) met bv de pijltjestoetsen ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb er nog niet echt naar gekeken.. maar mogelijk moet je iets in de INI veranderen?... niet alle instellingen kunnen in het setup scherm gedaan worden.. deels omdat er heel veel dingen bij gekomen zijn, deels omdat je als je er geen verstand van hebt.. niet aan moet komen..

Zie het wijzigen van de INI maar als het instellen van Parameters bij een "professionele" besturing, daar moet je ook uit blijven als je niet weet wat je aan het doen bent.. vandaar dat ze daar meestal achter een password zitten.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Nee kan het daar niet vinden.
De NPN op het bord moet voldoende zijn, worst case zou Eding meteen in motoralarm moeten staan maar dat doet ie kennelijk niet.
Dus zit die instelling wel goed. Alleen hij zou inderdaad bij GND een alarm moeten geven.
Je hebt er niet per ongeluk een keer hard 24V op die ingang gezet zodat ie kapot is ?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 02 feb 2021 14:39 Je hebt er niet per ongeluk een keer hard 24V op die ingang gezet zodat ie kapot is ?
Nee, wel 5V door een aansluitfoutje. Zal ik daar dan de boel mee gesloopt hebben?
Ik zie nog wel een exterrinput bij de setup staan, waar moet die op staan? Volgens de manual geldt die niet voor mijn kaart maar misschien gaat daar iets mis?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Ah ja die stond dat ie alleen voor CPU5 en iCNC600 gold maar die zal bij jou dan op
3 = low active, smooth stop
horen te staan.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 02 feb 2021 15:28 Ah ja die stond dat ie alleen voor CPU5 en iCNC600 gold maar die zal bij jou dan op
3 = low active, smooth stop
horen te staan.
Dan staat die dus ook goed. :roll:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alarm van servo's opnemen in E-stop circuit Eding.

Bericht door Kjelt »

Correctie de vorige mag gewoon op 2 staan.
In de ini file zijn wat extra dingen opgenomen voor de 720:

Bij jou zou die dan zo moeten staan:
driveWarningInputSenseLevel = 2
driveErrorInputSenseLevel = 0

Ik zal het even testen op mijn machine maar ben nu erg druk.
Plaats reactie