Zilver Frezen

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Beitel
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2020 13:17

Zilver Frezen

Bericht door Beitel »

Hoi hoi,

Heeft hier al iemand zilver gefreesd. Ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Het is zachter dan Messing en het word sneller warm. zodoende hoop ik wat tips en truc te horen wat beter is.

Dank je wel alvast voor de moeite om je kennis te delen..

Groetjes

Stephan
Gebruikersavatar
Maarten Visser
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:02
Contacteer:

Re: Zilver Frezen

Bericht door Maarten Visser »

Hoi Stephan,
zilver is heel zacht, ik frees vaak 1e gehalte. Bij een 2mm freesje gebruik ik 5000 toeren en een beetje vet. Je moet niet te diep frezen in een keer, want de frees wil nogal happen. Een wat kleinere spaanhoek zou beter zijn, maar ik gebruik gewone freesjes. Als ze maar scherp zijn.
groeten, Maarten
Beitel
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 dec 2020 13:17

Re: Zilver Frezen

Bericht door Beitel »

Dank Maarten,

Nu een tijdje bezig zijn conturen freezen redelijk makkelijk. Ben niet voor vet gegaan maar een water spiritius oplossing. Voordeel het verdampt. Ben nu aan het stoeien met graveren. De hapering hier is groot dit kan door de spanhoek komen. Ik ga het met hogere toeren proberen.

Het heeft zijn leercurf!!!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zilver Frezen

Bericht door Kjelt »

Beitel schreef: 19 feb 2021 22:17 Ben niet voor vet gegaan maar een water spiritius oplossing.
Spiritus bevat methanol daar wil je niet de halve dag instaan en inademen.
Dus zou of goede afzuiging of bio ethanol nemen, kost <€2 per liter bij de Action.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Zilver Frezen

Bericht door kevertje »

Er is niets “gezonds” aan bio-ethanol. Het is alcohol verkregen uit organisch materiaal. Nog steeds gedenatureerd (van methanol voorzien om het ondrinkbaar te maken). Op pure alcohol moet een berg accijns.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zilver Frezen

Bericht door Kars-cnc »

Ik vraag me dat al een tijdje af, hoe de Bio-Ethanol gedenatureerd wordt. Op de fles staat niets over methanol, ook de gevaar tekens duiden er niet op dat er iets giftigs in zit. Op de spiritus fles die ik heb staan staat wel duidelijk dat er Methanol in zit en een kruis als gevaar teken.

Toch zal in de Bio-ethanol wel iets zitten om het ongeschikt voor consumptie te maken, anders zou er inderdaad accijns op zitten...
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Zilver Frezen

Bericht door kevertje »

Hier iets over gevonden:

https://www.blekochemie.nl/blog/alles-w ... -96-en-ipa

In augustus 2017 is een gemeenschappelijke denatureringsprocedure vastgesteld die in de hele EU kan worden toegepast. Het voordeel van volledige denaturatie met deze zogenaamde Eurodenaturant is dat de alcohol vrij verhandelbaar en volledig vrijgesteld van accijns is in de hele EU. Voor de Eurodenaturant wordt gebruik gemaakt van Isopropylalcohol (IPA), Methylethylketon (MEK) of Denatoniumbenzoaat (Bitrex).

(geen methanol dus).
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Zilver Frezen

Bericht door Kars-cnc »

Bedankt voor deze info, dat is erg leerzaam!
Isopropylalcohol (IPA), Methylethylketon (MEK) of Denatoniumbenzoaat (Bitrex) zijn dus geen giftige stoffen volgens het artikel. Vooral die laatste klinkt wel gevaarlijk vind ik :lol:

Wel lees ik dat Bio-Ethanol door de biologische productiemethode bijproducten kan bevatten die gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, dat is weer minder natuurlijk. Nu schat ik dat je bij het frezen hooguit 1% van de Bio-Ethanol inademt. Als je dan met b.v. 50ml/uur koelt denk ik dat de gezondheidsschade wel meevalt.
Plaats reactie