Resolutie Z-as 0.1 mm

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
gebakdoos
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2020 10:49

Resolutie Z-as 0.1 mm

Bericht door gebakdoos »

Vraagje
wil de Z as spindel vervangen wat ik kan vinden is dat er een Resolutie Z-as 0.1 mm is gebruikt. as is rond 8mm.
Kan ik deze vervangen voor een TR8X2 spindel.
verder heb ik geen gegevens van deze 3d printer.
Alvast Bedankt,
Laatst gewijzigd door gebakdoos op 14 feb 2021 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Resolutie Z-as 0.1 mm

Bericht door rien1959 »

Om welke 3d printer gaat het ? Dat zou het verhaal wat makkelijker maken. Waarom wil je de spindel vervangen ? Zo maar van de ene spoed naar de andere kan niet. Dan klopt je software niet. Of wil je in een dunnere laagdikte printen dan 0.1 mm ?
gebakdoos
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2020 10:49

Re: Resolutie Z-as 0.1 mm

Bericht door gebakdoos »

Denk zelf dat het een Creality 3D Ender-5 is daar lijkt het bijna voor 95% op. of een ender-4.
de spindel heeft schade. wat ik kon vinden is dat de Z as Resolutie Z-as 0.1 mm had.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Resolutie Z-as 0.1 mm

Bericht door rien1959 »

Je moet de spindel vervangen daar een met dezelfde spoed. Dus als een volle omwenteling van de spindel een verplaatsing geeft van 8 mm dan is dat de spoed. Een andere spoed er in zetten is mogelijk maar dan werkt de printer niet meer zoals verwacht.
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Resolutie Z-as 0.1 mm

Bericht door FSSF »

Je kan de spoed van de huidige spindel zelf opmeten met een schuifmaat of rolmaat als je je best doet. Zal waarschijnlijk nu ook wel iets van 2 of 3mm zijn, maar moet je wel even zeker weten van te voren.
gebakdoos
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2020 10:49

Re: Resolutie Z-as 0.1 mm

Bericht door gebakdoos »

FSSF schreef: 14 feb 2021 21:20 Je kan de spoed van de huidige spindel zelf opmeten met een schuifmaat of rolmaat als je je best doet. Zal waarschijnlijk nu ook wel iets van 2 of 3mm zijn, maar moet je wel even zeker weten van te voren.
de diameter is 8 mm, hoe kan ik goed de spoed op meten.

Alvast Bedank allemaal
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Resolutie Z-as 0.1 mm

Bericht door rien1959 »

Waarschijnlijk kun je de spindel met de hand ronddraaien wanneer de printer uitstaat ? Zet met watervaste viltstift een verticaal streepje op de spindel, meet ten opzichte van het bed waarop wordt geprint en iets dat met de Z-as mee omhoog gaat, draai de spindel met de hand ongeveer een hele slag rond tot het streepje op dezelfde plaats staat en meet nu weer die afstand. Trek de waardes van elkaar af en je hebt de spoed. Het komt niet zo nauwkeurig.
gebakdoos
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 mar 2020 10:49

Re: Resolutie Z-as 0.1 mm

Bericht door gebakdoos »

mag slotje op.
alles is opgelost.
Plaats reactie